V50 1.8 sport benzine 2009 - snel doorschakelen ivm onrustig rijgedrag, normaal?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
susan
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07.12.2019 - 09:45

Ik ben al een tijd op zoek naar een occasion V50, benzine. Nu heb ik vandaag een proefrit gemaakt in een V50 1.8 sport 2009; een mooi exemplaar voor een heel goede prijs. Prachtig, solide, ruim maar ik twijfel een beetje aan de prestaties die vielen me toch wat tegen. Ik kan op het forum niet echt een antwoord vinden....

Is het normaal voor een V50 1.8 dat hij in de lage versnelling beetje zenuwachtig en beetje gehorig/onrustig rijdt? Ik wilde al snel doorschakelen van 1->2, 2->3 en 3->4.

1 en 2 waren echt 'optrek' versnellingen en in z'n 3 tot 40km. Vanaf 40km naar 4. En vanaf 60km naar 5.

In de vierde en vooral vijfde versnelling reed hij eigenlijk het meest relaxt en rustig. Ook voelde ik deze hoge toeren enigszins terug in de pedalen.

Is dit normaal rijgedrag voor een 1.8? Zou een 2.0 'rustiger' rijden?

Bedankt alvast voor de reactie!!
susan
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07.12.2019 - 09:45

Herkent niemand dit? :-(
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Ik herken het niet maar heb maar heel beperkt ervaring met de 1.8, na een proefrit was mijn conclusie dat deze motor iets te licht is voor de V50. Vooral op de snelweg te hoog in toeren, met de nieuwe maatregel van 100km/u valt het wellicht mee :-) De 2.0 heeft natuurlijk wat meer vermogen dus zal iets rustiger lopen, het kan ook een defect zijn dus probeer ook eens een andere 1.8
V40 T2 Nordic+
susan
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07.12.2019 - 09:45

Hartelijk dank! Ik ga zaterdag een andere 1.8 testen. Als dat weer tegenvalt dan maar eens een 2.0. Ik hou van lui schakelen. Ik rijd nu een fiesta (eerder v40 gereden) maar zelf de fiesta rijdt minder nerveus.

Ben benieuwd naar m'n ervaring zaterdag :-) ben namelijk verliefd op model v50
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Afhankelijk van te rijden km per jaar en budget is een 2.4 natuurlijk ook wel aan te raden, een door Volvo ontworpen 5-cilinder. Maar mocht je de 1.8 uiteindelijk toch wat te tam vinden van voldoet een 2.0 denk ik ook prima. Succes met de proefritten en keuze! :-)
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Erik1982
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 18.06.2017 - 13:19

Ik heb een 1.8, ook uit 2009, en herken dit niet. Qua vermogen kan ik me voorstellen dat mensen het te tam vinden. Het houd niet over maar voor mij persoonlijk is bey voldoende en vind het geheel eigenlijk heel vloeiend rijden.

Het enige wat mij stoort zijn de hoge toeren als je harder als 110km/h rijdt. Mijn dagelijkse woon/werk verkeer is 80 en 100 dus heb daar weinig last van.
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Ik heb het idee dat je wel heel snel opschakelt, als de dan gasgeeft loopt de motor niet lekker lijkt me en heb je inderdaad dat je geen vermogen ervaart. Voor een benzineauto kun je bij rustig rijden tussen de 2000 en 3000 toeren blijven en als je even wat door wilt trekken bij invoegen tot 4000 toeren. Misschien heb je hier wat aan.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Bij 40 al in of over naar de 4e versnelling? Dat lijkt me overdreven snel en ook niet heel lekker rijden.

Met de V50 1.8 heb ik geen ervaring maar hetgeen je omschrijft heb ik in andere auto's wel eens ervaren, veelal had ik dan het idee dat het toerental bij 100 of 120 km/h wat aan de hoge kant was, gecombineerd met niet super goede isolatie kan dat een wat onrustige beleving geven.

Onrustig stuurgevoel, stuiteren van de ophanging, en een niet precies gevoel in het stuur kan veroorzaakt worden door draagarmrubbers welke versleten zijn en schokdempers die aan het eind van hun levensduur zijn aanbeland. Dat maakt bij mij een wereld van verschil na vervanging van deze delen.

Ik ben bij de V50 2.4i Geartronic juist gewend aan een relatief laag toerental op cruise snelheden. 130-140 km/h is rondom de 2800 rpm uit mijn hoofd. Dat tezamen met de 170 pk en het wat hogere koppel tov een 4 cilinder maakt het een fijne rustige rijdbeleving.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
susan
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07.12.2019 - 09:45

Dank allemaal voor de reacties.

Per dag rij ik toch snel 90 km op-en-neer. Veel snelwegverkeer dus ik zoek wel wat power.

Ik heb dit weekend een proefrit gemaakt met een V50, 2.0.. Wat een verschil met de 1.8. Precies wat ik zocht; rustiger, stevig solide en wat luier doorschakelen. Misschien was de 1.8 waar ik een proefrit mee maakte niet helemaal top meer? Maar nu toch gekozen voor de 2.0, ik was verkocht. 100k op de teller, model 2011. Heel erg blij mee. Nu wachten tot een paar dingen aangepast zijn en eind deze week ophalen.
Ron67
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 17.07.2017 - 21:16

Eigenaar van een 1.8 V50 😬

Herkenbaar wat je schrijft. Ik was altijd te zuinig op mijn V50 en schakelde steeds erg vroeg, nu doortrekken als motor warm is tot 4000 / 4500 en dan gaat het allemaal best. Wel op tijd ( elke 12000 km / is bij mij elke 3 mnd ) nieuwe olie er in gooien om het beestje goed te houden.
Zoals al eerder gezegd ga voor een 2.0 minimaal als je echt wat power wil.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De 2.0 heeft toch dezelfde versnellingsbak waardoor je bij 120 evenveel herrie hebt?
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Een motor met iets meer inhoud kan wat rustiger lopen bij hetzelfde toerental. Een 2.4 bv. komt bij 3600 toeren rustiger over dan een 1.8
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
YourivdAar
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 05.06.2013 - 16:45
Locatie: Utrecht

Ik herken het ook wel, niet zo extreem, maar ik heb hetzelfde gevoel. Het is eigenlijk echt een auto om 80 mee te rijden en niet harder. M'n pa had/heeft de 1.6d met een 6 bak, ik heb daar regelmatig in gereden. Ik heb dan ook in het begin met deze 5 bak regelmatig de tanden gepoetst van de achteruit versnelling, op de snelweg. Je mist die 6e versnelling eigenlijk, ha-ha.

Verder blijft het een heerlijke auto. Veel plezier van je nieuwe auto!
Met vriendelijke groet,

Youri

It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
Gebruikersavatar
Erik1982
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 18.06.2017 - 13:19

Veel plezier ermee! Wat moest eraan gebeuren en inmiddels al in bezit?
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

de 1.8 en 2.0 zijn vrijwel identieke motoren en inderdaad de zelfde MTX75 versnellingsbak. Wel is de eindoverbrenging van de 2.0 iets anders waardoor je iets van 3-4% minder toeren draait met een 2.0

Dat zal het rijgedrag verschil niet echt ontzettend veranderen, waarschijnlijk was er ergens in de motor of stuurophanging niet helemaal meer lekker fris waardoor je ervaring met de 1.8 zoveel negatiever was dan de 2.0.

Ik snap deels wat je bedoeld met het onrustige rijgedrag. De motor heeft gevoelsmatig heel veel interne weerstand en dat merk je vooral bij lagere versnellingen als je je gas los laat. Dit is een beetje wennen. Ook kan je inderdaad door de korte overbreng verhoudingen heel vlot opschakelen. 40 in z'n 4e kan inderdaad prima, dan zit je namelijk al op 1400rpm ruim.

Inmiddels heb ik ook een V50 D2 en deze rijdt minder nerveus in lagere versnellingen. Neemt niet weg dat in hogere versnellingen ik de voorkeur gaf aan die 1.8. Die kon je écht heel lui rijden. Alles tussen 60km/h en 130km/h kan in z'n 5.

Veel plezier met je nieuwe auto. Het zijn heerlijke wagens.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ron67 schreef: 17.12.2019 - 11:18 Eigenaar van een 1.8 V50 😬
( elke 12000 km / is bij mij elke 3 mnd ) nieuwe olie er in gooien om het beestje goed te houden.
Mag toch hopen dat je op LPG rijdt met die kilometers?
En dan nog zou ik elke 25000 verse olie erin doen, doe ik met mijn LPG auto's ook en dan is de olie zelfs nog mooi en niet zwart (Shell Helix Ultra 5w40).
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Ron67
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 17.07.2017 - 21:16

Geen LPG haha en nooit een diesel of LPG gereden zelfs. En omdat dit mijn 2e blok is in deze wagen ( gescheurd onderblok icm schraapveren ) wissel ik liever iets te vaak olie dan te weinig. En zeg nu zelf, het is een klusje van een half uur. Wel 5W30 van een goed huismerk .
Nog 4 werkdagen en dan mag de V50 uitrusten, na 28 jaar werkzaam te zijn geweest in Tilburg werd het tijd voor een baan dichter bij huis .... te druk/ chaotisch op de wegen en teveel tijd kwijt aan woon-werk verkeer helaas. Ga hem symbolisch lekker wassen na deze periode 8-)
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

susan schreef: 16.12.2019 - 19:19 Dank allemaal voor de reacties.

Per dag rij ik toch snel 90 km op-en-neer. Veel snelwegverkeer dus ik zoek wel wat power.

Ik heb dit weekend een proefrit gemaakt met een V50, 2.0.. Wat een verschil met de 1.8. Precies wat ik zocht; rustiger, stevig solide en wat luier doorschakelen. Misschien was de 1.8 waar ik een proefrit mee maakte niet helemaal top meer? Maar nu toch gekozen voor de 2.0, ik was verkocht. 100k op de teller, model 2011. Heel erg blij mee. Nu wachten tot een paar dingen aangepast zijn en eind deze week ophalen.
En niet gedacht nu ga ik die 2.4 ook nog even proefrijden? ;-)
V40 T2 Nordic+
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”