Private lease of niet?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Kai57
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 12.09.2019 - 20:33

Een paar weken geleden heb ik een bericht geplaatst in mijn zoektocht naar onze eerste Volvo. Veertien jaar met veel plezier in onze Saab gereden, die we in 2005 nieuw gekocht hebben. Na 313000 km zou het maar zo kunnen, dat we dus Volvo gaan rijden. De XC40 heeft de voorkeur, maar ik hik toch nog wel tegen de uitgave aan. Ik ben me ook eens aan het verdiepen in de mogelijkheid de auto aan te schaffen dmv private lease. De auto zal zo'n €730 gaan kosten voor een contract van vier jaar en op basis van 20000 km per jaar. De dealer vertelde me, en daar ben ik wel gevoelig voor, dat de restwaarde minder kan zijn na vier jaar, omdat de regering erg onvoorspelbaar is in de plannen. In hoeverre zal de regering bezitters van benzinemotoren gaan ontmoedigen? Daarom zou private lease de voorkeur hebben. Wat is wijsheid? Kan iemand mij raden? Ben eigenlijk altijd wel iemand geweest, die iets koopt en dan betaalt. Of is juist private lease in deze tijd wel de way to go? Graag jullie mening. Bedankt voor het lezen van mijn bericht.
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Of je nu koopt als particulier of iets via private lease doet: de torenhoge belastingen in Nederland en de mega afschrijving moet je toch ophoesten.
En zoveel jaar aan een dergelijk contract vastzitten lijkt mij niet fijn
In 4 jaar kan best veel veranderen in een mensenleven
De kleine lettertjes lijken mij bij zo'n contract van zeer groot belang
Hoeveel bijbetalen als je meer kilometers rijdt?

Wie draait op voor die eventuele extra hoge waardevermindering?

Tip: koop een goede 2de hands XC60 van de eerste generatie, keus en informatie zat denk ik
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou lekker kopen, dan heb je na 48mnd 'n auto, met private lease heb je niets
Kai57
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 12.09.2019 - 20:33

Heb ik zeker ook aan gedacht. Maar aan welke leeftijd en km stand moet ik dan denken? En welk bedrag hoort daar gemiddeld bij? Dank je wel voor je reactie trouwens!

Texels schreef: Of je nu koopt als particulier of iets via private lease doet: de torenhoge belastingen in Nederland en de mega afschrijving moet je toch ophoesten.
En zoveel jaar aan een dergelijk contract vastzitten lijkt mij niet fijn
In 4 jaar kan best veel veranderen in een mensenleven
De kleine lettertjes lijken mij bij zo'n contract van zeer groot belang
Hoeveel bijbetalen als je meer kilometers rijdt?

Wie draait op voor die eventuele extra hoge waardevermindering?

Tip: koop een goede 2de hands XC60 van de eerste generatie, keus en informatie zat denk ik
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kai57 schreef: …...De dealer vertelde me, en daar ben ik wel gevoelig voor, dat de restwaarde minder kan zijn na vier jaar, omdat de regering erg onvoorspelbaar is in de plannen. In hoeverre zal de regering bezitters van benzinemotoren gaan ontmoedigen? Daarom zou private lease de voorkeur hebben. ………...
Heerlijk dat inspelen op angst gevoelens door verkopers en daarna het product wat ze verkopen alsof het dé oplossing is...….
Zoals door anderen hier ook al aangegeven moet je heel goed naar de kleine lettertjes kijken, niets is gratis en voor je het weet zit je ergens aan vast wat je helemaal niet had gewild als je het van te voren had geweten. Wat gebeurt er met het contract als je werkeloos raakt? Of arbeidsongeschikt, of nog erger? Kun je het dan kosteloos opzeggen of alleen tegen torenhoge boetes?
Ik wil je niet bang maken he O-)

Het feit dat je na 4 jaar gewoon niets meer hebt dan een lege parkeerplek voor de deur vind ik persoonlijk al een reden om het niet te doen. Maar zoals een grote filosoof al eens zij: elk voordeel heb ze nadeel".
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Gaat het om een T3 of T4, instapmodel of luxer?
De totale kosten excl. brandstof komen op 730 x 12 x 4 = 35.040 euro.
Wegenbelasting is ca. 1000 euro per jaar voor de T4.
Verzekering schat ik op 1.000 euro per jaar.
3 jaar beurten (de laatste wordt nooit gedaan): 425 + 620 + 425 = 1470
1 set banden: 800 euro.

Totale kosten: 4 x 1000 + 4 x 1000 + 1470 + 800 = 10.270.

Dus de afschrijving is grofweg 25k.
Dan zal dat wel op basis van een instappertje zijn geweest van ca 45k?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Enkele nadelen van private lease:
- als je niets doet, kun je de particulier opgebouwde no-claim verliezen, na vier jaar krijg je dan een bonus/malus verklaring waarop staat dat je vier jaar schadevrij hebt gereden.
- max. haalbare hypotheek wordt lager.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31


Heerlijk dat inspelen op angst gevoelens door verkopers en daarna het product wat ze verkopen alsof het dé oplossing is...….
Zoals door anderen hier ook al aangegeven moet je heel goed naar de kleine lettertjes kijken, niets is gratis en voor je het weet zit je ergens aan vast wat je helemaal niet had gewild als je het van te voren had geweten. Wat gebeurt er met het contract als je werkeloos raakt? Of arbeidsongeschikt, of nog erger? Kun je het dan kosteloos opzeggen of alleen tegen torenhoge boetes?
Ik wil je niet bang maken he O-)

Het feit dat je na 4 jaar gewoon niets meer hebt dan een lege parkeerplek voor de deur vind ik persoonlijk al een reden om het niet te doen. Maar zoals een grote filosoof al eens zij: elk voordeel heb ze nadeel".
Wat gebeurt er dan als je een auto hebt gekocht? Die schrijft dan opeens niet meer af en je hoeft geen onderhoud, belasting en verzekering meer te betalen?
Laatst gewijzigd door BasG op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

@Bas G: Je moet wel de situatie als appels met appels vergelijken. Simpel gezegd, een leasemij. maakt ook kosten, hanteert een risico opslag en wil winst maken. Het is net als met een huis huren of kopen. Huren biedt flexibiliteit en de kosten voor onderhoud zijn voor de eigenaar, maar daar staat wel tegenover dat je per saldo duurder uit bent dan kopen. Een auto leasen levert ook voordelen op, maar zeker ook nadelen (maar daar hoor je de verkoper meestal niet over) en volgens mij is de TS op zoek naar het antwoord op zijn vraag: to lease or not to lease.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gouwe schreef:
Kai57 schreef: …...De dealer vertelde me, en daar ben ik wel gevoelig voor, dat de restwaarde minder kan zijn na vier jaar, omdat de regering erg onvoorspelbaar is in de plannen. In hoeverre zal de regering bezitters van benzinemotoren gaan ontmoedigen? Daarom zou private lease de voorkeur hebben. ………...
Heerlijk dat inspelen op angst gevoelens door verkopers en daarna het product wat ze verkopen alsof het dé oplossing is...….
Zoals door anderen hier ook al aangegeven moet je heel goed naar de kleine lettertjes kijken, niets is gratis en voor je het weet zit je ergens aan vast wat je helemaal niet had gewild als je het van te voren had geweten. Wat gebeurt er met het contract als je werkeloos raakt? Of arbeidsongeschikt, of nog erger? Kun je het dan kosteloos opzeggen of alleen tegen torenhoge boetes?
Ik wil je niet bang maken he O-)

Het feit dat je na 4 jaar gewoon niets meer hebt dan een lege parkeerplek voor de deur vind ik persoonlijk al een reden om het niet te doen. Maar zoals een grote filosoof al eens zij: elk voordeel heb ze nadeel".
Een hele dikke spijker/kop.
De BV NL is een uiterst onbetrouwbare partner, vandaag is het zwart en morgen wit.
Daar maak ik dus geen automotieve plannen op en rijdt gewoon datgene waar we zin in hebben, noway dat ik juist aan lang lopende contracten wil vast zitten die ook zwaar meewegen in een eventuele hypotheek aanvraag of ander ongemak.
Wel knap van de verkoper om het voor te laten doen dat het risico bij hem ligt. :lol:
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

je weet 48 maanden lang wel wat je kwijt bent, daar komt niets bij tenzij je meer rijdt dan contractueel overeengekomen, '
en dat zal dan iets van 10ct per km zijn (b.v. 5000km meer is dan € 500,-- voor een jaar)
ik heb liever een eigen auto maar snap de mensen die zorgeloos een nieuwe auto willen rijden ook
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Inderdaad is het grootste voordeel van Private Lease dat je weet wat je per maand kwijt bent.
Het 2e voordeel is dat alles (behalve de brandstof) inclusief is.
Het 3e voordeel is dat je nieuw rijdt.

Het belangrijkste nadeel is dat je geen enkele zeggenschap hebt over de auto.
Het 2e nadeel (en zeker niet onbelangrijk) is dat je het contract in 99% van de gevallen moet uitzitten. Ook als je om wat voor redenen geen gebruik meer van de auto mag maken. Tenzij je een behoorlijk hoge afkoopsom betaalt.
Het 3e nadeel is inderdaad dat je (als je wel mag blijven rijden) na de leaseperiode (weer) zonder auto zit.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In mijn vorige post heb ik de, in mijn ogen, belangrijkste voor- en nadelen van Private Lease genoemd. Daar kan je je eigen conclusies uit trekken.

Persoonlijk zou ik niet gauw een Private Lease contract aan gaan. En ik zou dat al zeker niet doen vanwege de zogenaamde onzekerheid over de automobiele toekomst.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Jij loopt met private lease geen restwaarderisico's
Kai57
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 12.09.2019 - 20:33

Dank jullie wel voor alle reacties. Moet beginnen te zeggen, dat de verkoper mij beslist niet "bang" wilde maken. Hij heeft aangegeven, dat de toekomst er onvoorspelbaar uitziet. Is natuurlijk altijd en in alle situaties zo, maar ik heb echt wel het idee, dat hij mij aan het denken wilde zetten.
Het contract betreft dus de aanschaf van een nieuwe XC40, T4 Inscription, zonder al teveel opties. Als de aanschaf doorgaat, ben ik al hartstikke blij met alles wat deze auto mij biedt. Het zou dan gaan bij private lease voor 4 jaar en op basis van 20000 km.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

OGA244 schreef: Jij loopt met private lease geen restwaarderisico's
Klopt helemaal. Maar wel een afkooprisico.

Maar bottomline: autorijden kost geld. En elke vorm van "financiering" heeft zijn voors en tegens.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wat dacht je kwijt te zijn als je je zelf nieuw gekochte auto liquideerd na 24mnd?
Kai57
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 12.09.2019 - 20:33

Komt zo aardig in de richting. Restwaarde om gelijk te spelen zou dan 20000 zijn. Op basis van deze gegevens, zou je leasen of betalen? Benieuwd naar je mening.
DB200 schreef: Gaat het om een T3 of T4, instapmodel of luxer?
De totale kosten excl. brandstof komen op 730 x 12 x 4 = 35.040 euro.
Wegenbelasting is ca. 1000 euro per jaar voor de T4.
Verzekering schat ik op 1.000 euro per jaar.
3 jaar beurten (de laatste wordt nooit gedaan): 425 + 620 + 425 = 1470
1 set banden: 800 euro.

Totale kosten: 4 x 1000 + 4 x 1000 + 1470 + 800 = 10.270.

Dus de afschrijving is grofweg 25k.
Dan zal dat wel op basis van een instappertje zijn geweest van ca 45k?
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik denk dat de restwaarde van een 4 jaar oude XC40 T4 Inscription met 80k op de klok hoger uit valt dan 20k. SUV's met automaat en benzine zijn zeer geliefd en schrijven minder hard af dan laten we zeggen een handgeschakelde sedan met diesel motor.

Ik heb even voor je nagezocht met de XC60 uit 2015 als vergelijkingsmateriaal en rond de 80k kilometers, deze bijvoorbeeld bij een niet-Volvo dealer https://www.autotrack.nl/tweedehands/vo ... a-gegevens
De afschrijving bij deze XC60 Momentum is 42% = (1 - 32490/56439)*100%, Mind you, dit is een oud model, over 4 jaar is de XC40 nog steeds fris en fruitig.

Bij 45k fiscale waarde zet de dealer bij 40% afschrijving hem voor minimaal 25k in de etalage (en waarschijnlijk meer), dus zo'n 20k afschrijven over 4 jaar. Het verschil tussen jouw 25k afschrijving bij private lease en deze 20k is dus de marge voor de dealer (die moet ook bestaan namelijk). En als je bij nieuwkoop (zonder inruil) korting bedingt, wordt het verschil nog groter dan die 5k.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Kai57
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 12.09.2019 - 20:33

Dank je wel voor het meedenken. Zou jij dan voor aanschaf gaan ipv private lease?
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”