Ochtend bij vriesweer

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Als je s'morgens bij vriesweer moet vertrekken , is het dan beter om de motor een paar minuten warm te laten draaien of met koude motor onmiddellijk te vertrekken , niet in hoge toeren wel te verstaan ?
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Starten en rijden.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Idd starten en wegrijden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Standkachel vooraf aanzetten :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Zorgt de standkachel ook voor warme olie en motor of alleen warm interieur?
Gister even gekeken, binnen warm, maar koelwater meter stond wel onderin toen ik wegreed.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gouwe schreef: Standkachel vooraf aanzetten :-)
+1, koelwater wordt opgewarmd waardoor het blok snel op temperatuur is.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

diesel01 schreef:
Gouwe schreef: Standkachel vooraf aanzetten :-)
+1, koelwater wordt opgewarmd waardoor het blok snel op temperatuur is.
Helaas , ik vrees dat ik deze optie niet heb. Is dit standaard ?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Rustig wegrijden en vlot doorschakelen. Maar Volvo heeft jarenlang (en misschien nog steeds) elektrische verwarmers aangeboden: hiermee kon je de motor vast voorverwarmen op 230 volt en stapte je altijd in een ontdooide auto.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nee is een optie
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Kent Volvo verschil tussen blokverwarming (verwarming vh motorblok) en standkachel (verwarming interieur)?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Msuidgeest schreef: Rustig wegrijden en vlot doorschakelen. Maar Volvo heeft jarenlang (en misschien nog steeds) elektrische verwarmers aangeboden: hiermee kon je de motor vast voorverwarmen op 230 volt en stapte je altijd in een ontdooide auto.
Deze zijn ook los te koop.
Speel nog altijd met het idee om er een tussen te zetten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

fredhead schreef:
Msuidgeest schreef: Rustig wegrijden en vlot doorschakelen. Maar Volvo heeft jarenlang (en misschien nog steeds) elektrische verwarmers aangeboden: hiermee kon je de motor vast voorverwarmen op 230 volt en stapte je altijd in een ontdooide auto.
Deze zijn ook los te koop.
Speel nog altijd met het idee om er een tussen te zetten.
Ik ga hier eveneens eens inlichtingen over nemen , dit lijkt mij een goed idee.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik heb een elektrische motorverwarming gekocht (ik meen iets van 150 euro) die gemonteerd wordt in de slang van de motor naar de kachel. Daar zit een klein pompje in. Verwarmt water in een uur tijd naar ongeveer 50 graden. Is uiteraard een beetje afhankelijk van de buiten temperatuur. Het systeem pompt warm water door het blok en de kachel. Je start de motor en de verwarming geeft gelijk warme lucht en het blok is redelijk op temperatuur. Uiteraard daarna ook nog de eerste kilometers rustig aan doen want er zijn nog wel een onderdelen die opgewarmd moeten worden. Bij mij werkt het systeem perfect.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Gilbert, allereerst de goede olie in het blok en dan rustig zo snel mogelijk opschakelen, toerental laag houden....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”