Zou jij je Volvo via internet bestellen?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

In een ander topic gooide Dutchie01 een interessante bonusvraag in de lucht:
Dutchie01 schreef:Bonusvraag!! Stel dat Volvo ook autos zou verkopen via internet, dus direct zonder dealer, zouden jullie dat doen een bestelling plaatsen?? Waarom eigenlijk niet?
Tijd voor een poll dus!
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Zeker interessant om ns te peilen.
Ik zeg ‘ja waarom niet’
Ik koop vanallesennogwat via internet, dus waarom geen auto?
Uiteindelijk bepaal je de configuratie al op internet, alle mogelijke info is daar ook te vinden. Voor de ‘feel’ is de dealer dan nog wel fijn maar vooralsnog lever je daar eigenlijk alleen je bestelling in en zetten zij hem door. Dus......
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Om meteen maar af te trappen, ik zou het dus nooit doen. Inderdaad, dan maar geen Volvo.
En wel om een aantal redenen. De belangrijkste dat het geen broodje is dat je even bij de bakker koopt. Plat gezegd, komt de de gunfactor er ook bij kijken, ik wil mijn geld wel aan iemand/een bedrijf uit geven waar ik het idee heb dat ze blij met me zijn en moeite voor me doen. Niet dat ze diepe buigingen moeten maken of de loper uit moeten rollen maar ik wil wel met ze kunnen sparren over wat wel/niet, wat handig etc en daar goede feedback op krijgen. En voor die moeite mogen ze best beloond worden.
Sterker nog, had ik de huidige via internet moeten bestellen, dan had ik nu vrijwel zeker een Insignia gereden. Ik had namelijk wat in mijn kop (een diesel) en de dealer stelde de simpele wedervraag wat ik totaal aan lease en brandstof bij elkaar uit wilde geven. Door bij de voorraadauto's te kijken, kwam er uiteindelijk een veel luxere benzine voor de deur te staan waar ik per saldo goedkoper mee uit ben. Iets wat ik nooit had gedacht. Ik zou niet weten hoe dit via een geautomatiseerd internet-bestelproces gelukt zou zijn...

Edit: Teebee was me voor met aftrappen... o.O
Laatst gewijzigd door jalex_h op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Sorry Alex, dat ik te snel was ;-)
Ik zal meteen even een Edit geven aan mijn initiële reactie.
De zaken welke jij noemt zijn zeker belangrijk in het proces, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat, indien het ooit mogelijk gaat worden, nogal wat zaken voor de consument ook inzichtelijk worden gemaakt zoals evt voorraadauto’s. Maar ik moet zeggen, je hebt een punt.... de gunfactor is er beslist ook 1 (we liepen elkaar bij de dealer niet voor niets tegen het lijf)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Ik heb ja gestemd, maar als je bij de dealer besteld, ...
- kun je onderhandelen over korting of extra's
- kan je een relatie opbouwen met de dealer
- heb je de eerder genoemde gun-factor
- krijg je een lekkere kop koffie met een leuke babbel
- is er meer emotie bij het zetten van de handtekening onder het contract

Dus waarom heb ik eigenlijk ja gestemd?
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Ik hou het liever bij de dealer , je krijgt raad , de kleuren op de configurator komen niet helemaal overeen met de realiteit , je kan wat onderhandelen. En ik wil steeds een testrit , Om de wagen aan te voelen. Het gaat ten slotte om een dure aankoop.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Alleen als het echt niet anders kan. Zeker als het een privé aanschaf betreft. Met het leasevehikel van de werkgever zie ik het wel gebeuren. Zal vanwege het huidige gamma van Volvo toch geen Volvo worden. (Geen A en B auto's en C auto's met te hoge uitstoot. )
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik koop zo weinig mogelijk via internet. Wat doe je namelijk met een garantiedingetje? Komen ze je auto halen of komt er een technicus naar je auto kijken? Daar komt bij dat ik het bij de winkels gewoon leuk vind om lekker te struinen, te ruiken en aan te raken, soms een CD luisteren of zo.

Doe mij maar "live" winkelen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4471
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

zeker als het fors in prijs scheelt bestel ik graag on line...alleen waar laat ik al het verpakkingsmateriaal als UPS de auto aflevert :lol:
Dutchie01
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45

lijkt me heerlijk om direct te kunnen bestellen. Geen irritante verkopers, geen onnodige bezoeken aan dealers, geen wachten op terugbelverzoeken ( wel eens iemand direct aan de lijn gehad?), geen irritaties.
Ik weet exact wat ik wil, welke auto, welke spec. Als ik op internet in de voorraad kan kijken en bestellen is dat ideaal. Inruilen door fotos en details te uploaden, misschien daarna nog even bellen en klik, besteld.

Met de overgang naar EV wordt dit voor dealers kritiek want wat is de toegevoegde waarde van een dealer? Momenteel draaien de meeste garages op de winst van de vloeistoffen, motorolie, rem/koel etc ( soms gewoon in rekening gebracht maar niet bijgevuld!). Een electrische Volvo heeft dus geen onderhoud nodig ( bijna geen), dus wat nu? Wat let de fabrikanten om direkt de markt in te gaan? BMW schijnt het aantal dealers met de helft te verminderen, Volvo is al begonnen met internet sales en dit is waarschijnlijk de richting voor de toekomst.

Een ding is zeker, de automobielindustrie zal ingrijpend veranderen en ik ben blij dat ik geen dealer ben.......
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Mooie uitgebreide reactie Dutchie01. Niet de mijne, maar daarom niet beter of slechter 8-) en je maakt duidelijk dat internet een goed verkoopkanaal kan zijn. Toch even mijn persoonlijke meningen op een aantal punten.
Dutchie01 schreef:Ik weet exact wat ik wil, welke auto, welke spec. Als ik op internet in de voorraad kan kijken en bestellen is dat ideaal. Inruilen door fotos en details te uploaden, misschien daarna nog even bellen en klik, besteld.
Dat dacht ik dus ook maar de dealer was lekker eigenwijs en kwam met een alternatief dat ik domweg niet kon weigeren. Ook op andere vlakken ben ik er inmiddels wel achter dat alleen op je eigen mening af gaan je niet altijd het verst brengt.
Dutchie01 schreef:Met de overgang naar EV wordt dit voor dealers kritiek want wat is de toegevoegde waarde van een dealer?
Om te beginnen: een proefrit. En zoals hierboven al gemeld, lakstalen in de juiste kleur.
Maar los daarvan, dit wordt ook al jaren geroepen of de fysieke winkels. De waarheid is dat, in weerwil van het algehele gevoel, in 2018 slechts 9% van alle aankopen online is gedaan, of te wel 91% dus gewoon in winkels. En dat Coolblue, dat altijd als hét voorbeeld van de succesvolle online business aangehaald word, inmiddels flink geïnvesteerd heeft in fysieke winkels. Belsimpel idem. Waarom?
1 - Consumenten willen dingen vasthouden, proberen, vragen om advies, etc.
2 - Consumenten die online shoppen, kopen alleen datgene wat ze willen kopen. Maar mensen die in de winkel iets kopen, geven (mits goed verleid) gemiddeld meer uit dan ze van plan waren. Hetzij ze kopen iets duurders, hetzij ze kopen meer. Ketens als Ikea hebben dit gegeven tot op de laatste punt en komma geperfectioneerd. Met andere woorden, een winkel is (in potentie) lucratiever.
En de meeste online winkels moeten al net zo hard vechten om het hoofd boven water te houden als fysieke winkels.
Dutchie01 schreef:Momenteel draaien de meeste garages op de winst van de vloeistoffen, motorolie, rem/koel etc ( soms gewoon in rekening gebracht maar niet bijgevuld!). Een electrische Volvo heeft dus geen onderhoud nodig ( bijna geen), dus wat nu?
Ook daar zitten mechanische zaken in die slijten, software die hapert, etc. Zal dus wel los lopen.
Daarbij: de auto is voor mij ook een bedrijfsmiddel dat ik nodig heb om mijn geld te kunnen verdienen. Je dacht toch niet dat ik 100 km ga rijden als er wat mee is? No way, dat moet (min of meer) “om de hoek” kunnen, anders kost het me domweg te veel tijd (en dus omzet).
Dutchie01 schreef:Een ding is zeker, de automobielindustrie zal ingrijpend veranderen
Eens! En daarmee dus ook de verkoopwijze.
Dutchie01 schreef:en ik ben blij dat ik geen dealer ben.......
Je bent ondernemer of je bent het niet :D Elke verandering biedt ook weer kansen. De kunst is om die te verzilveren.
Laatst gewijzigd door jalex_h op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja zou het zo doen, zeker als de prijs lager is!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dutchie01 schreef: lijkt me heerlijk om direct te kunnen bestellen. Geen irritante verkopers, geen onnodige bezoeken aan dealers, geen wachten op terugbelverzoeken ( wel eens iemand direct aan de lijn gehad?), geen irritaties.
Ik weet exact wat ik wil, welke auto, welke spec. Als ik op internet in de voorraad kan kijken en bestellen is dat ideaal. Inruilen door fotos en details te uploaden, misschien daarna nog even bellen en klik, besteld.


EENS!!! heerlijk inderdaad om te kopen zonder dealer-garage. Maarrrrr dan mag de netto prijs van de Volvo ook omlaag want overhead van die sjieke opgedofte garages kosten bakken met geld. ( trouwens opgelegd door Volvo aan de dealers of ze willen of niet de inrichting e.d.)
Ik meen dat bij Duitse merken je al via internet je wagen kunt samenstellen en dan x weken later uit de toren kunt halen....
DE uitdaging is om juiste waarde te bepalen voor de inruiler.....
Bob
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik vind een auto kopen bij de dealer toch ook wel wat hebben.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
markvanloo
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 03.02.2012 - 13:37

https://www.volvocars.com/nl/car-config ... e-by-volvo hier kun je al een Volvo online bestellen :).
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”