Minpunten van je Volvo (pijnlijk topic??)

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Opmerkelijke ervaring.
Staat haaks op mijn ervaringen met mijn vorige V60 (My12), deze lag in mijn beleving als een blok op de weg en stuurde uiterst scherp, dus ook een klaverblad was een genoegen om met een mooie snelheid te nemen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

teebee schreef: Opmerkelijke ervaring.
Staat haaks op mijn ervaringen met mijn vorige V60 (My12), deze lag in mijn beleving als een blok op de weg en stuurde uiterst scherp, dus ook een klaverblad was een genoegen om met een mooie snelheid te nemen.
Weet je welk onderstel de auto had en merk/formaat banden? Wellicht heb ik een comfort-onderstel gebaseerd op het extreem lichte sturen.
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nvr78 schreef:
teebee schreef: Opmerkelijke ervaring.
Staat haaks op mijn ervaringen met mijn vorige V60 (My12), deze lag in mijn beleving als een blok op de weg en stuurde uiterst scherp, dus ook een klaverblad was een genoegen om met een mooie snelheid te nemen.
Weet je welk onderstel de auto had en merk/formaat banden? Wellicht heb ik een comfort-onderstel gebaseerd op het extreem lichte sturen.
Normaal onderstel (D3, Ocean Race uitvoering).
Bandenmaat zomer 215/50/17, banden Nokian Z-Line
Bandenmaat winter 215/50/17, banden Nokian WR-A3
Nooit, maar dan ook nooit ook maar enig gevoel gehad van ‘zoeken’ of verminderde controle, onder alle omstandigheden ook bij hogere snelheden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

teebee schreef: Normaal onderstel (D3, Ocean Race uitvoering).
Bandenmaat zomer 215/50/17, banden Nokian Z-Line
Bandenmaat winter 215/50/17, banden Nokian WR-A3
Nooit, maar dan ook nooit ook maar enig gevoel gehad van ‘zoeken’ of verminderde controle, onder alle omstandigheden ook bij hogere snelheden.
Op hoeveel bar reed je ze?
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Normale belading 230, volle belading (vakantie) 260
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

DB200 schreef:
En gezien alle downsizing zit tegenwoordig vrijwel overal een turboslang op, of meerdere zelfs
Slecht ontwerp? Slechte montage?
Slechte materiaal kwaliteit?
Ik denk materiaalkwaliteit. Het beste is om aramidevezel toe te passen (Kevlar, Twaron): licht, sterk en - daar komt-ie - duur.
Ik weet niet hoeveel euro meerprijs zoiets zal zijn, maar gezien de extra betrouwbaarheid de moeite waard denk ik
(Mits ze vakkundig zijn vastgezet....)
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Frits V70 schreef: Achterblijvende updates van navigatie in mijn XC60 D3 van 2011.
De laatste versie is van 2016 en ik zou een half jaarlijkse update zeer waarderen.
Ik weet het, veel mensen gebruiken nu een navi via smartphone, maar zelf vind ik een traditionele TomTom het makkelijkst:

gratis lifetime updates (en flitsers, mobiel, vast en traject controles, hij houdt dan ook de gemiddelde snelheid bij)
1 x betalen, daarna niet meer
Ook in het buitenland geen probleem of kosten / roaming bij langdurig gebruik, vele uren per dag
Ideaal als je een andere auto koopt, gewoon losmaken en in de nieuwe weer vastdraaien

Ding kost een fractie van fabrieksnavi's en kan vele dingen een stuk beter, ook qua Real Time Traffic. Beschamend wat sommige fabrikanten anno 2019 nog durven aan te bieden, zeker gezien de prijzen (In sommige nieuwe Toyota's zit zelfs nog de pre historische TMC file-fout-meld ellende)

Een geïntegreerde dashcam in een TomTom kastje zou erg handig zijn, maar dat maken ze helaas niet

Wel moet je hem zelf 2 x per jaar updaten door in te loggen op de TT site, en dat kost iets van 90 minuten, maar ja, elke dag plezier van

En de navi is nauwkeuriger qua snelheidsmeting, 110 op de cruise control blijkt 107 km/uur in het echt
En hij geeft aan wat de max snelheid is, handig aangezien de Overheid dat vaak slecht aangeeft, en de boetes torenhoog zijn in Nederland
Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

Bovendien vind ik bij de V60 dat:

Ik niet goed gecentreerd achter het stuur zit (zoals in vele auto's) de stoel staat simpelweg niet recht achter het stuur.
De auto ontzettend gevoelig is voor spoorvorming
Ik met mijn 1.91m lengte na een uur vermoeide benen krijg en hoe ik de stoel ook zet, dit niet beter krijg
Ik met mijn 1.91m lengte, precies tegen de dakrand aankijk (wist ik bij de proefrit al, maar is irritanter dan ik dacht)
De auto veel te licht stuurt bij hogere snelheden
De versnellingsbak een drama is (smooth schakelen van 1 naar 2 is uitgesloten)
Rijden over klinkerwegen een verschrikking is, de auto stuitert er echt overheen (17" bandenspanning 2.2)
Ik de auto sowieso te hard geveerd vind.
Bij een flyover naar beneden, met een bocht en dwarsriggels (bij Schiedam) rolt de auto over z'n eigen voorwielen en geeft een erg onhandelbaar en onveilig gevoel op zo'n moment. (Voelt alsof je met 2 lekke voorbanden met 100km/u een scherpe bocht wilt nemen)
Laatst gewijzigd door Nvr78 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

En ondanks deze opsomming en het je blijkbaar bij elke rit ergeren en verbijten rij je nog altijd een V60 ?
Lijkt me dat het een absolute opgave voor je is om een stuk(je) te rijden. Rijst bij mij de vraag: waarom nog altijd een V60 rijden?
(Ik herken niets van hetgeen je beschrijft)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

teebee schreef: En ondanks deze opsomming en het je blijkbaar bij elke rit ergeren en verbijten rij je nog altijd een V60 ?
Lijkt me dat het een absolute opgave voor je is om een stuk(je) te rijden. Rijst bij mij de vraag: waarom nog altijd een V60 rijden?
(Ik herken niets van hetgeen je beschrijft)
Je hoeft het ook niet te herkennen, dat is het mooie.
Ik heb de wagen pas een half jaar en zit nog in de fase "liefde maakt blind".
(overigens gaat de wagen volgende week terug naar de dealer voor de uitlijning)
Laatst gewijzigd door Nvr78 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Nvr78 schreef: Bovendien vind ik bij de V60 dat:

Ik niet goed gecentreerd achter het stuur zit (zoals in vele auto's) de stoel staat simpelweg niet recht achter het stuur.
De auto ontzettend gevoelig is voor spoorvorming
Ik met mijn 1.91m lengte na een uur vermoeide benen krijg en hoe ik de stoel ook zet, dit niet beter krijg
Ik met mijn 1.91m lengte, precies tegen de dakrand aankijk (wist ik bij de proefrit al, maar is irritanter dan ik dacht)
De auto veel te licht stuurt bij hogere snelheden
De versnellingsbak een drama is (smooth schakelen van 1 naar 2 is uitgesloten)
Rijden over klinkerwegen een verschrikking is, de auto stuitert er echt overheen (17" bandenspanning 2.2)
Ik de auto sowieso te hard geveerd vind.
Bij een flyover naar beneden, met een bocht en dwarsriggels (bij Schiedam) rolt de auto over z'n eigen voorwielen en geeft een erg onhandelbaar en onveilig gevoel op zo'n moment. (Voelt alsof je met 2 lekke voorbanden met 100km/u een scherpe bocht wilt nemen)
Dat scheef achter het stuur zitten lees ik vaker in auto reviews, ook bij hele dure merken. Geen idee waarom bedrijven dat doen, of waarom ze het blijkbaar niet beter kunnen ontwerpen....
Dat stuiteren over kleine oneffenheden doet mijn V70 ook, eveneens met 17 inch (Het "verstappen" of wegglijden in een snelweg afrit bocht over een dwarsrichel dan weer niet gelukkig)

Vermoeide benen herken ik helaas ook, maar dat ligt niet aan de auto maar aan mij (5 jaar terug had ik dat niet, de zitting van de stoel kan niet vlakker worden gezet, ik denk ook ivm de veiligheid. Anders zou je bij een botsing onder de gordel door schieten, het submarining effect)
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Het verbruik: 1:12,5 vind ik best wel wat.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

BlackSapphire schreef: Het verbruik: 1:12,5 vind ik best wel wat.
Dat is stevig.
Ik rij met gemak 1:14/1:15
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nvr78 schreef:
teebee schreef: En ondanks deze opsomming en het je blijkbaar bij elke rit ergeren en verbijten rij je nog altijd een V60 ?
Lijkt me dat het een absolute opgave voor je is om een stuk(je) te rijden. Rijst bij mij de vraag: waarom nog altijd een V60 rijden?
(Ik herken niets van hetgeen je beschrijft)
Je hoeft het ook niet te herkennen, dat is het mooie.
Ik heb de wagen pas een half jaar en zit nog in de fase "liefde maakt blind".
(overigens gaat de wagen volgende week terug naar de dealer voor de uitlijning)
Indien ik zou hebben ervaren wat jij beschrijft, zou de liefde allang over zijn. Ik zou een bezoekje aan ‘een’ dealer doen om ns te kijken naar iets wat wel zou bevallen.
‘Pas’ een half jaar op een dergelijke manier rondrijden lijkt mij een absolute opgave.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

teebee schreef: Indien ik zou hebben ervaren wat jij beschrijft, zou de liefde allang over zijn. Ik zou een bezoekje aan ‘een’ dealer doen om ns te kijken naar iets wat wel zou bevallen.
‘Pas’ een half jaar op een dergelijke manier rondrijden lijkt mij een absolute opgave.
Wellicht ben ik iets geduldiger :P
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nou, hopen dan maar dat je er aan gaat wennen.
Ik heb eindeloos geduld, maar indien me iets niet bevalt dan neem ik ook direct aktie.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

teebee schreef: Nou, hopen dan maar dat je er aan gaat wennen.
Ik heb eindeloos geduld, maar indien me iets niet bevalt dan neem ik ook direct aktie.
Kan ik je geen ongelijk in geven, maar punt is ook dat ik 190pk in een relatief ruim omhulsel met goede looks niet makkelijk ergens anders kan vinden.
Een 3 serie is mooi maar te onbetrouwbaar, geldt ook voor een A4 of A6. Een ster wil ik per definitie niet.
Een Fransoos ook zeker niet. Met een Koreaan of Jap heb ik niets. Een Mondeo is weer net iets te groot en een Focus te mediocre.
VAG heb ik 13 jaar gereden, meer dan fantastische wegligging en handling, maar alles gaat kapot.
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

Nvr78 schreef:
teebee schreef: Nou, hopen dan maar dat je er aan gaat wennen.
Ik heb eindeloos geduld, maar indien me iets niet bevalt dan neem ik ook direct aktie.
Kan ik je geen ongelijk in geven, maar punt is ook dat ik 190pk in een relatief ruim omhulsel met goede looks niet makkelijk ergens anders kan vinden.
Een 3 serie is mooi maar te onbetrouwbaar, geldt ook voor een A4 of A6. Een ster wil ik per definitie niet.
Een Fransoos ook zeker niet. Met een Koreaan of Jap heb ik niets. Een Mondeo is weer net iets te groot en een Focus te mediocre.
VAG heb ik trouwens 13 jaar gereden, meer dan fantastische wegligging en handling, maar alles gaat kapot.
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Al bij al ben ik zeer tevreden over onze XC40. Toch enkele aandachtpuntjes:
- Ik mis de mapstructuur voor muziek op een USB-stick.
- ze zijn dorstig, de 190 galloperende paardjes. 10l/100km zonder al te gek te doen. Moet eerlijkheidshalve bekennen dat er redelijk wat korte afstanden gedaan worden.
- het motorgeluid van de T4 is, wanneer er vermogen gevraagd wordt, veel rauwer dan de smeuige D3 en D4 5-pitters die we hiervoor hadden. Bij rustig rijden hoor je de motor dan wel weer niet, ...
- Ook mis ik de mapstructuur voor muziek op een USB-stick.
- de lak is wel erg gevoelig. Een bird dropping heeft kort op de achterklep gezeten, maar is al ingevreten. Eens proberen om weg te polieren met de DAP.
- Ik heb de indruk dat voor wat betreft sommige materialen van de cockpit, minder degelijke materialen gebruikt zijn dan in de vorige generatie V60 of V40. Bvb. de deurbekleding van vilt is minder luxueus dan het (kunst)leder in de vorige auto's en er zijn delen van harde plastic gebruikt in de deurpanelen.
En, had ik het al gezegd? Ik mis de mapstructuur voor muziek op een USB-stick.

Voor de rest zit ik wel nog steeds met een dikke smile achter het stuur van onze zesde, lekker dik uitgeruste Volvo.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Mbt de lak:
Moderne lakken zijn nu eenmaal zacht. Een glasscoating is beslist een aanrader, is de moeite en de (geringe) investering waard.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”