Naam: Carlo Brantsen
Hoofdredacteur CARROS Magazine/KNAC magazine ‘de Auto’, automotive expert AVRO / TROS
Rijdt een hele hoop Volvo's: 740 GL 2.3 aut 1986, 480 ES 1994, V90 3.0 1998, V60 D5 Polestar 2014.
“Na enkele Amerikanen, diverse Rovers en twee Jaguars kwam ik eigenlijk per toeval bij Volvo terecht. Ik raakte tijdens de persintroductie van de V70R AWD verliefd op die auto. Het werd uiteindelijk een goudkleurige: best ordinair maar bloedsnel en zó mooi! Sindsdien ben ik bij het merk blijven hangen. Volvo is gewoon een sympathieke fabrikant die goede auto’s bouwt, die niet afschrikken of provoceren. Wel moet het voor mij een leuke uitvoering zijn, qua motor én kleur. Anders wordt het gauw te saai. Deze passierode D5 met Polestar-tuning en R-Design-pakket is mijn tweede V60, hiervoor had ik een zescilinder benzineversie. Die beviel me eerlijk gezegd nét even beter. Niet vanwege de prestaties, maar omdat je deze dieselmotor teveel hoort. Bovendien had mijn eerste V60 vierwielaandrijving, deze alleen voorwielaandrijving. Dat scheelt toch. Aan de andere kant: vroeger stond ik na 500 kilometer te tanken, nu elke 800 á 900 kilometer. Da’s wel weer lekker. Geen idee welke Volvo ik hierna ga rijden, ik hoop in elk geval dat ze opschieten met nieuwe modellen. Alhoewel, ik kan altijd nog in mijn oudere Volvo’s gaan rijden. De 480 is vergeven aan mijn zoon, maar zowel de 740 als de V90 zijn, ondanks hun ruime drie ton op hun tellers, geweldige karren! Waarom ik ze heb, naast de V60 en al die testauto’s? Gewoon, omdat ik ze leuk vind”
Naam: Bavo Galema
Schrijft voor: Bavogalema.nl
Rijdt een Volvo 245 Super Polar uit 1992.
“Ik rij een Volvo 245 Super Polar uit 1992. Het is een auto uit Italië want deze Super Polar was alleen daar (en heel kort ook even in België) te koop. Het is een versie speciaal gemaakt vanwege het Italiaanse belastingregime waar je steeds meer motorrijtuigbelasting betaalt naarmate het aantal cc's toeneemt. De SuperPolar heeft een 2.0 liter motor i.p.v. een 2.3 en dan eigenlijk alle opties van de GLT die alleen met 2.3 motor leverbaar was. In ons vak rij je eigenlijk al dermate vaak rond in nieuwe auto's dat ik de sfeer van een semiklassieker ging missen. Een echte klassieker is weer zo onpraktisch in het dagelijks gebruik. Daarnaast was mijn bijtelling voor mijn XC60 een veelvoud van de aanschafprijs van deze Moeder Aller Volvo's. Het is op dit moment even mijn enige auto en nu de zomer er weer aankomt moet er eigenlijk snel een cabrio naast . Mijn probleem is; hoe vervoer je een hond in een cabrio?! Ik verblijf afwisselend in Amsterdam en Gaasterland en dan gaat de hond mee. Daarnaast zijn kleinere cabrio's vaak een beetje vrouwenautootjes; de MX5, SLK of Z3. En de elektrische Tesla Roadster wel erg prijzig als occasion. Dus daar moeten we nog even goed over brainen.”
Naam: Mark van Loo
Schrijft voor Autovandaag.nl
Rijdt een Volvo 240, 940 en 960.Mark van Loo
“Kennismaken en proefrijden in bijna alle nieuwe modellen is leuk. Héél leuk. Zeker als het onderdeel van je werk is. In mijn vrije tijd steekt het Youngtimer-virus de kop op, waardoor ik privé met veel plezier in een trio uit Zweden rijd; een Volvo 240, 940 en 960. Ze zijn alle drie vierkant en hebben tonnen gereden, maar hebben duidelijk hun eigen karakter. Daar pas ik mij op aan. Youngtimers en klassiekers zijn leuk. Ze zijn nog uit het analoge tijdperk, en ontberen een woud aan sensoren of complexe technieken. Dat maakt ze niet alleen aantrekkelijk voor handige sleutelaars, maar houdt ook de onderhoudskosten laag. Zelf heb helaas twee linkerhanden, dus worden de koetsen bij de toegewijde specialist onderhouden. Die weet mijn voorliefde wel te waarderen. Waar velen de grijze 940 gewoon een oude(mannen) auto vinden, wordt het statige randje chroom aan de donkerblauwe 960 vaak gewaardeerd. De 240 is voor veel mensen herkenbaar als betrouwbare gezinsauto uit de jaren tachtig en negentig. Hoewel ik de ruimte van die Estate niet nodig heb, beschouw ik mijn ‘rode schuur’ als een stukje cult dat niet verloren mag gaan. Zo heb ik er niet alleen zélf onderweg plezier van, maar ook anderen. “
http://femmefrontaal.nl/2014/04/07/waar ... isten-zelf