Black Stone vs. Black Sapphire metallic

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Dulcis
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.07.2007 - 19:38
Locatie: Den Bosch

Ik mag een lease auto gaan uitzoeken en hierbij is (extra door de recente facelift) mijn keuze gevallen op een V50....

Bij de dealer kwam de kleur ter sprake en omdat ik zag dat Black Stone zwart een standaard kleur is (zonder meerprijs) dacht ik mijn keuze snel gemaakt te hebben. De dealer gaf echter aan dat Black Stone snel vuil wordt en erg lelijk wordt als je hem in door de wasstraat haalt. Hierdoor gaf hij dat ik beter voor Black Sapphire metallic kan kiezen of een geheel andere kleur die minder last heeft van krassen, strepen etc.

Hoe zien jullie dit en zijn er gebruikers die hier ervaring mee hebben?


PS. Ik wil even kwijt dat dit een fantastisch forum is waar ik al heel veel nuttige informatie op heb gevonden!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Iedere donkere kleur (dus ook black sapphire) wordt zichtbaarder vuil dan b.v. zilver (of om het even welke andere lichte metaallak) en is ook gevoeliger voor krassen.
Een metaallak kost jou wel 22% van de cataloguswaarde in je bijtelling meer.
Ook zal je leaseprijs wat stijgen, maar dat is doorgaans niet meer dan de helft van de metaallakprijs, metaallak verhoogt de restwaarde ook met ongeveer de helft van de prijs.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Ik heb bewust voor black stone gekozen, vind het mooier...
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
kennethbril
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 07.06.2007 - 00:30

Ik ook . lekker donker ( mi black pearl i i :nukemeltdown: ) Wat je wel moet doen is regelmatig de lak voeden en beschermen met meguiar's producten of ne goeie turtlewax.En natuurlijk ni door ne carwash gaan, ook al hebben ze foam borstels. Als er die dag nen heel vuilen auto of jeep is doorgegaan wees dan maar zeker dat er altijd nog wat stof of zand in zit . Draai het of keer het, ik had altijd krasjes hoe modern de carwash ook .Handwas is veel beter . Afspuiten met hoge druk . Inzeepen met zo'n washandschoen met goei zeep (meguiar's). Afdrogen met zo'n wiperubber ( zeer handig) en afwerken met een natuurlijke zeemvel. Geen kustof hé, trekt op niks ( altijd fijne streepjes).
En dan daarna een spray over heel de wagen: Space teflon, en inboenen . Gaat vrij snel . En om de 4 maanden is goed in de kleurenwax zetten . Zo doe ik het en ik heb geen krasje . Oh ja iedere avond ook binnenzetten .
Mijn volvo : V50 d5 black with toora's 18"; and bodykit
Pa zijn volvo V70 : full option D5 black
Gebruikersavatar
karel appel
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 21.06.2007 - 23:04

zie foto's..... 't is maar net hoe het licht er op schijnt.... 't is allebei mooi!

Afbeelding
Afbeelding




Dulcis schreef:Ik mag een lease auto gaan uitzoeken en hierbij is (extra door de recente facelift) mijn keuze gevallen op een V50....

Bij de dealer kwam de kleur ter sprake en omdat ik zag dat Black Stone zwart een standaard kleur is (zonder meerprijs) dacht ik mijn keuze snel gemaakt te hebben. De dealer gaf echter aan dat Black Stone snel vuil wordt en erg lelijk wordt als je hem in door de wasstraat haalt. Hierdoor gaf hij dat ik beter voor Black Sapphire metallic kan kiezen of een geheel andere kleur die minder last heeft van krassen, strepen etc.

Hoe zien jullie dit en zijn er gebruikers die hier ervaring mee hebben?


PS. Ik wil even kwijt dat dit een fantastisch forum is waar ik al heel veel nuttige informatie op heb gevonden!
Volvo V50 1.6D MY 2008 editionll Black Sapphire Metallic, Off Black leder, Spartacus 17";.... en liever een V50 dan een W50
teejay
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25.06.2007 - 08:39

Hou er ook rekening mee dat de leaseprijs van auto's met metallic lak regelmatig lager is dan zonder. In de online calculator van ING car lease zie je dit bijvoorbeeld terug. Scheelt niet veel, maar wel zoveel dat het een kosteloze upgrade is: wat je meer betaalt aan bijtelling door de hogere cataloguswaarde betaal je minder aan lease.
Dulcis
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.07.2007 - 19:38
Locatie: Den Bosch

Bedankt voor alle reacties!

Maar zoals kennethbril aangeeft is het al not done om de black stone door de wasstraat te halen. Hoe zit dat dan met metallic lak? Kan die er beter tegen? Of zou ik een heel andere (lichtere) kleur moeten kiezen? (ik ben namelijk niet zo een poetser.....en vind de wasstraat een prachtuitvinding)
MartijnP
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 07.05.2007 - 01:18

Je moet gewoon een goede wasstraat uitzoeken. In mijn omgeving zijn 2 superstraten, Mc Carwash in Amersfoort bijvoorbeeld.. Je lak wordt echt met liefde behandeld! Ik heb een golf 4 gehad met black magic pearl lak en een a4 met standaard zwart. De uni kleuren zijn veel zwarter dan welke metallic lak dan ook.

Ik ben het niet eens met de stelling dat de uni kleuren sneller vies worden. Mijn ervaring is juist dat bij zwart metallic de auto sneller vuil oogt. Misschien omdat de uni kleur zwarter is..

Heb dan ook black stone besteld! :) Dat staat de v50 erg goed!
Vorige wagen: Audi A4 1.9TDI (130pk)
Huidige wagen: Volvo V50 2.0D MY08 | Blackstone Solid | Edition II | Edition Plus | Family Line | Interieur Offblack | Leder Offblack | Nordic Light Oak |17"; Zaurak Diamond Cut | Adaptive Bi-Xenon | High-Performance Audio | iPod Connector | Parrot 3100
Dulcis
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.07.2007 - 19:38
Locatie: Den Bosch

In een autoweek forum topic vond ik de volgende argumentatie:
Autoweek schreef:Volgens mij is zwarte lak zoals alle donkere lak altijd gevoeliger voor krasjes. Toen ik mijn auto kocht is het mij als volgt uitgelegt: Als je een zwarte auto kiest wordt de auto zwart gelakt. Bij uni komt hierover een beschermcoating die de lak sterk maakt en beschermt tegen steenslag, krasjes e.d. Bij metallic komt deze coating er ook over maar zijn er metaaldeeltjes aan toegevoegd. Deze metaaldeeltjes geven een kleureffect wat door mensen als mooi wordt ervaren en deze metaaldeeltjes houden de auto kleurvaster, omdat ze de zon reflecteren.
Het effect van metallic lak op de kleurechtheid zou pas na een lange periode zichtbaar zijn, aanmerkelijk langer dan mijn leaseperiode van 4 jaar.
Ik vond uni zwart mooier omdat ik metaal effect niet bij zwart vind passen. De antwoorden van de dealer gaven bij mij de doorslag om voor niet metallic te kiezen.
Nu anderhalf jaar en 62.000 km verder zijn de effecten van de wasstraat en van steenslag gering. Ook lijkt de auto kleurvast. Als ik het vergelijk met mijn 325i zwart metallic nadat ze beide zijn gewassen en een wax laagje hebben dan denk ik dat ik de juiste keus heb gemaakt.

Moraal van het verhaal: volgens mij is er geen reden om voor zwart metallic te kiezen, behalve als je dit mooier vind. Succes.
BG_V50
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 01.02.2006 - 13:59
Locatie: Genk

Ivm metaal lakken en standaardkleuren;

een metaallak (of pearl bij Volvo) krijgt na het lakken een extra laag.
deze laag heeft een standaardkleur dus niet.(Enfin, heb 15 jaar geleden in een autofabriek gewerkt in de lakkerij en toen was dat toch zo..)

door die extra laag is een metaallak wat vaster. Die metaaldeeltjes zitten in de lak en niet in de vernislaag erop.

De krassen zitten immers in de beschermlaag en niet in de lak.

Nadeel van een standaardkleur is dat deze lakken blijkbaar gevoeliger zijn voor UV en sneller verkleuren.

Die metaaldeeltjes zijn effectief een toevoeging om de kleur wat sprankelender te maken.

Dus wat betreft keuze lak;

ik kies altijd metaal, poetst makkelijker en houdt zijn kleur langer,

maar als je natuurlijk een lease wagen hebt en die na een paar jaar wisselt, vervalt dat verkleuren zowiezo al, want dat wordt pas zichtbaar na jaren. Blijft het sprankelend effect.

Volvo heeft trouwens meer pearl kleuren, dat is als toevoeigng een toetsje parelmoer in de lak.

Alfa heeft die lakken ook en wil wel eens overdrijven, effect is dat je wagen een andere kleur lijkt te hebben adhv de stand van het licht dat erop schijnt.

soit, dat is mijn toog uitleg toch, maar ik denk dat ik er niet ver vanaf zit :-)

Ik zou trouwens een nieuwe auto nooit door een wasstraat duwen, die lakken moeten nog uitharden, braafjes met spons en doek de eerste zes maanden erover lijkt me de juiste tip.
Gebruikersavatar
kennethbril
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 07.06.2007 - 00:30

Oké oké er zijn weet ik veel mischien wel carwashstraten die je autotje goed verzorgen maar dan zit ik altijd nog met het feit dat men velgen worden beschadigt . Ik heb low profil banden en ik had bij iedere carwash wel een klein fijn randje door die begeleidings-rail. (plastic ,inox ).
Ook nieuw, Dupont zou nu met een lak zijn uitgekomen die het licht als het ware breekt. Er zijn nog altijd krasjes maar door het licht te breken zijn ze niet meer zichtbaar . Ook zou de microlaag (eindlak) flexibel zijn. Minpuntje is dat ze dit proces enkel gaan toepassen op hun cameleon kleuren . Was nogal een technische uitleg van mijn schoonbroer . Die werkt daar . Ze passen het ook alleen toe op dat type verf omdat het nogal duur is in aankoop en meestal word gebruikt voor tuningwagens en prototypes.
Mijn volvo : V50 d5 black with toora's 18"; and bodykit
Pa zijn volvo V70 : full option D5 black
Gebruikersavatar
BeePke
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 12.06.2007 - 13:12
Locatie: Volvo-land Belgïe

@Kenneth: Waar haal jij Meguiar's en Space Teflon? Wa is da Space Teflon? Als je hem in de wax steekt, gebruik je ook Meguiar of Turtlewax? En heb je een boenmachientje, zo ja, welk, waar gehaald?
2x Made in Belgium
Huidig 1: Golf V 1.9 TDI MY07 | Spring Edition | Graphietblauw
Huidig 2: V50 2.0D MY08 | Titanium Grey | Topline | R-Design Pack | Family Pack | Leder Offblack | 17"; Serapis | Bi-Xenon + foto's
Vorige: V50 2.0D MY06 | Electric Silver | Business Line (Leasing)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Het is inmiddels een poetstopic geworden.
Daarom verplaatst naar 'Algemeen'
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

Na even zoeken kwam ik bij dit topic uit. Wel interessant. Heeft er iemand toevallig een foto waarop het verschil zichtbaar is?
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Op 'n foto zijn ze beiden zwart, in de zon zie je het verschil pas goed..
Blackstone krast veel meer
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

sow hee, bijna 13 jaar na de laatste reactie. Wat een opgraving. Verder voeg ik me bij wat OGA stelt.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

Als je op google 'verschil black stone en black sapphire typt' kom je hier vanzelf wel uit. ;-)
Gisteren stond ik langs een V70 die te koop staat (eigenaar niet in de buurt dus ik kon niet naar het typeplaatje in de deurstijl kijken voor het kleurnummer) en ik vroeg me af of het metallic zwart was of geen metallic.
Het was een zonnige voormiddag en van dichtbij waren er veel glinsteringen te zien in de lak, dus ik ging er vanuit Black Sapphire, maar ik ben niet zeker.
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Blackstone is echt plat zwart
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”