Reflectie dashbord in voorruit.

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gesloten
Joopj
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 24.05.2005 - 17:57

Beste Volvo-rijders,
Ik heb onlangs een V40 aangeschaft. Rood metallic met licht-kleurig interieur (bouwjaar 2004). De wagen voldoet goed, behoudens één probleem. Er is een zeer hinderlijke weerspiegeling van het dashbord in de voorruit. Volvo-Nederland weet hiervoor geen oplossing aan te dragen.
Zijn op dit forum Volvo-rijders die dit probleem kennen en een oplossing hebben gevonden? Graag uw suggesties.
Groeten, Joopj.
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

Misschien het stof op je dashboard laten liggen :)

Ik weet precies wat je bedoelt, ik heb er ook last van, is wel afhankelijk van de stand van de zon.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Je kan is proberen om een donker (zwart) doek of T shirt op je dashboard te leggen en dan kijken of je er minder last van hebt, als dit zo is zou je een lap zwarte stof of skay opmaat kunnen maken en in de zomer op het dashboard leggen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ik was 26 jaar een donker Volvodashboard gewend en sinds vorig jaar heb ik ook zo'n mooi licht dashboard. In het begin schrok ik ook wel van de reflectie mmar nu niet meer. Sterker nog: deze topic maakt me pas weer bewust van de spiegeling.

Het is namelijk zo (bij enigszins normale hersenen...) dat je hersenen na verloop van tijd de hinderlijke spiegeling wegfilteren: na een week of 2 ben je je niet meer bewust van de spiegeling, totdat iemand je er weer op wijst. Hetzelfde gebeurt bv. met het gehoor van mensen in een zeer lawaaiige omgeving: die horen dat veel minder dan nieuwkomers.


Dus: kop op: over een paar dagen zie je er niks meer van als je er verder maar niet meer over nadenkt...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

snorremans schreef:Je kan is proberen om een donker (zwart) doek of T shirt op je dashboard te leggen en dan kijken of je er minder last van hebt, als dit zo is zou je een lap zwarte stof of skay opmaat kunnen maken en in de zomer op het dashboard leggen.
Het is natuurlijk een oplossing, maar ik denk dat als ik dát zou moeten doen, ik de weerspiegeling voor lief nam. Ik zet mijn geld op de gewenning. Evenals battlecruiser 80 schreef, denk ik dat je het over een tijdje niet meer ziet. Overigens ben ik van een zwart dashboard naar een Volvo grijs dashboard gegaan en het viel me toen gelijk al op... en nu dus weer (bedankt!) ...dat er een behoorlijke weerspiegeling was van met name de luchtroosters voor de voorruit op het dashboard (waarschijnlijk te glanzend of zo).

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Klopt, die luchtroosters irriteerden me in het begin heel erg. En nu zie ik ze niet eens meer ondanks het toch wel heel zonnige weer.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

joost schreef:
snorremans schreef:Je kan is proberen om een donker (zwart) doek of T shirt op je dashboard te leggen en dan kijken of je er minder last van hebt, als dit zo is zou je een lap zwarte stof of skay opmaat kunnen maken en in de zomer op het dashboard leggen.
Het is natuurlijk een oplossing, maar ik denk dat als ik dát zou moeten doen, ik de weerspiegeling voor lief nam. Ik zet mijn geld op de gewenning. Evenals battlecruiser 80 schreef, denk ik dat je het over een tijdje niet meer ziet. Overigens ben ik van een zwart dashboard naar een Volvo grijs dashboard gegaan en het viel me toen gelijk al op... en nu dus weer (bedankt!) ...dat er een behoorlijke weerspiegeling was van met name de luchtroosters voor de voorruit op het dashboard (waarschijnlijk te glanzend of zo).

Joost.
Ik heb er zelf ook geen problemen mee.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Joopj
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 24.05.2005 - 17:57

Allen bedankt voor de reacties.
Ik denk niet dat ik aan dit euvel zal wennen. Ik heb de wagen nu drie maanden in bezit en stoor mij nog steeds aan de hinderlijke reflectie. Vooral als ik in de avond/nacht rijd: de straatverlichting zorgt bij elke lantaarnpaal voor een mistige waas op de voorruit! Ook overdag heb ik last, vooral bij zonnig weer. Als ik op een weg rijd met bomen aan de zijkanten is de weerspiegeling flucturerend. Elke opening tussen het bladergroen zorgt voor een reflectie. Ik heb inmiddels wat ge-experimenteerd met het "bekleden" van het dasbord, zoals hier gesuggereerd. Dit geeft een positief resultaat. Ik zoek nu naar de beste "bekleding" die ik "op ethisch verantwoorde wijze" wil aanbrengen.
Nogmaals dank voor de tips.
Met vriendelijke groet,
Joopj.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Klopt met de V40 heb je af en toe weerspiegeling van het dashboard op de voorruit. Maakt niet uit welke kleur dashboard. Met tante heeft S40 met beige. heeft het. Mijn opa met V40 en zwartdashboard heeft het. Mijn oom met V40 heeft het met beige. En mijn moeder heeft het met zwartdashboard

Maar heb er nog nooit last van gehad. Ik kijk altijd iets verder :twisted:
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Joopj
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 24.05.2005 - 17:57

Ja Paul,
Een beetje reflectie zal altijd wel optreden. In mijn vorgige wagen (440) met een donker dashord had ik daar absoluut geen hinder van. Maar juist dat beige dashbord is de oorzaak van mijn ellende.
Groeten, Joopj.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Jongens, ik zie nu dat we dit topic 2x hebben. Ik doe deze dicht en dan gaan we HIER verder
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gesloten

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”