Degelijke garagekrik

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Hallo iedereen,
Voor degenen die geen zin hebben in een nutteloos verhaal, gewoon naar de laatste alinea overslaan :) het valt op dat ik verlof heb en dus even tijd teveel...

Iedereen kent ze wel of heeft ze zelf in huis (gehad): zo’n klein krikje dat een goeie 30cm hoog gaat, in elke autozaak/DHZ/... te krijgen en af en toe in promo bij een Duitse harddiscounter voor 20 a 30 EUR. Leuk om 2x per jaar de wielen te wisselen dacht ik destijds, dus toen ik 5 jaar geleden met mijn V50 reed heb ik zo’n setje gekocht. Later kwam er een XC60 en dan bleek dat ding dus toch niet zo handig... zelfs in de hoogste stand kwam de auto niet met de wielen van de grond. Dus wat moeten goochelen met houten planken onder de krik. Plots had ik ook een vriendin, die reed destijds een BMW1 reeks... daar moest de auto dan weer op dezelfde plank gereden worden om de krik onder de auto te krijgen... nu dus een 960 op de oprit en als je zelf klust heb je dat ding wat vaker nodig dan 2x per jaar. Vorig jaar moest ik de uitlaat even vanonder de auto halen en dat ging maar net: krik zo hoog mogelijk, snel de steunen eronder, want het krikje heeft duidelijk z’n beste tijd gehad en zakt tegenwoordig vrij snel in. Gelukkig ben ik niet van de dikste, dus ik paste net onder de auto...

Het mag duidelijk zijn dat ik van het krikje vanaf wil en dus op zoek ben naar een degelijkere krik. Grootste eis is dat het ding wat hoger gaat dan de 35cm van dat kleine ding, liefst ook wat groter is, zodat ik niet bang moet zijn dat het ding omver flikkert tijdens het pompen. Nu we het over pompen hebben: zo’n snellift systeem lijkt ook wel leuk. Gewicht is niet echt een issue, de krik komt in het tuinhuis (jullie Nederlanders noemen dat ding een schuurtje) en als ik die nodig heb rol ik die wel naar buiten. Hopelijk is die dan ook wat degelijker dan het kleine ding van de discounter, Want het mag wat langer meegaan dan 5 jaar...
Budget: Rond de 150 EUR.

Ik lees goede dingen over de Omega of Winntec dingen van rond deze prijs.
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... goryid=173
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... goryid=173

Ook online een goede ervaring gevonden met een HBM staal/Alu krik.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... garagekrik
Het viel me trouwens op dat deze door meerdere shops wordt aangeboden als een huismerk krik: telkens hetzelfde ontwerp en specificaties, dus vermoedelijk een ‘Made in China’, met -op vraag van de klant- een bepaald kleurtje en een bepaalde sticker/merk.

Samengevat:
- degelijke, stevige krik met groot hefbereik
- gewicht is niet echt een issue
- budget rond de 150 EUR, mag meer zijn als het goed onderbouwd is ;)

Wie heeft suggesties (of liefst zelf ervaringen?)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Omega is goed. Compac ook. Rodac ook.

Ik heb er 1 van AC.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Kijk ook eens op datona.nl, daar hebben ze ook een leuk assortiment voor goede prijzen.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Aad A
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 12.01.2007 - 00:23

Heb 2 jaar geleden een 2,5 tons krik gekocht bij Auto 5 en bevalt tot dusver prima.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Als je grootste eis is dat hij hoger gaat dan 35 cm, vallen de eerste twee al af, natuurlijk. Ongeveer 33 cm, en 36 cm.
De laatste gaat wat hoger, 46 cm, maar of hierbij de slag wordt bedoelt, of de totale hoogte, staat er niet bij.

En deze dan....
50 cm: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... garagekrik
55 cm: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ekrik-lang
die laatste lijkt mij ook erg stevig en stabiel.....

succes.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Ron 123gt
4th Gear member
Berichten: 500
Lid geworden op: 04.02.2005 - 17:50

Wij hebben een Omega,gekocht als set met twee stevige assteunen. Bevalt Prima!
960 2.5 24v '97

(V60 T4 R Design '12 verkocht)

(123gt 1967 verkocht )

(V70 2.5 at '98 verkocht)

(V70 2.0D Limited Edition '09 verkocht)

(C30 1.6 Momentum '10 verkocht)

mini 1986

mini clubman 1972 (project)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Let er heel goed op dat de krik ook de juiste minimum hoogte haalt die je nodig hebt. Ik heb een Omega aluminium krik, en die min hoogte is 95mm. Ik kan je vertellen dat ik deze vaak niet lekker onder de V60 kan krijgen. Net te laag dus.
Die omega zou wat mij betreft zeker afvallen, die begint nl bij 12 cm, en dat is echt te hoog.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

wim de jong schreef: Als je grootste eis is dat hij hoger gaat dan 35 cm, vallen de eerste twee al af, natuurlijk. Ongeveer 33 cm, en 36 cm.
De laatste gaat wat hoger, 46 cm, maar of hierbij de slag wordt bedoelt, of de totale hoogte, staat er niet bij.

En deze dan....
50 cm: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... garagekrik
55 cm: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ekrik-lang
die laatste lijkt mij ook erg stevig en stabiel.....

succes.
Volgens mij lees je de specificaties niet goed, de Winntec gaat namelijk 510mm hoog, de Omega 456mm
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Blijkbaar rekent HBM een dikke 60 euro verzendkosten, dat werd het dus niet... Ik heb de Winntec besteld, samen met nog een paar stevige assteunen, ben benieuwd!
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Bij mij kan de omega krik de oud ijzer bak in. ding gaat na 3 jaar gebruik scheef staan zodat ik het ding niet meer vertrouw. Wordt zeker niet wekelijks gebruikt maar het is allemaal wat minder.
Heb je nu Bahco BH13000 Rolkrik - 3 ton en deze bevalt erg goed. Iets duurder maar 2 maal zo zwaar

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Vreemd. Omega is zo slecht helemaal niet.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn krik komt bij Datona vandaan.
Was rond de 150 euro. Ding kan 3,5 ton omhoog krijgen, zit een pedaaltje op zodat de eerste normaal loze slagen niet met de stang hoeven en als je die in trapt met de stang erbij heb je een "snel lift".
Gaat ongeveer 53 cm omhoog.

Ik ben er goed over te spreken en we hebben er zelfs tractoren op gehad.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

De krik is binnen, wat een ding! :love:

Afbeelding
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat ziet er goed uit, wel een verschil met de voorganger.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Helemaal top!

Fijne wielen ook.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Die gele lijkt veel op wat ik hier heb staan.
Wanneer ik de wielen wissel heb ik aan 1 steunpunt genoeg met de V70.
De XC deed ik altijd per band met de V70 in 1 keer beiden banden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Dat ziet er wel een fijne krik uit!
Ik heb de blauwe 2,5 ton krik van Datona, maar die is vrij hoog, niet toegankelijk voor verlaagde wagens.
Deze ziet er een pak beter uit.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Laagste punt is slechts 7,5cm, ondanks dat gaat 'ie wel 51cm omhoog. Binnenkort maar eens proberen onder de auto, zal vast een stuk fijner werken dan de oude.
Vooral de wielen zijn inderdaad heel leuk. Dit ding krijg je niet zomaar omver, terwijl ik met die oude soms het gevoel had dat die omver ging flikkeren.
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Hanegem
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
Locatie: Sassenheim

Welke Winntec is dat?
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
Gebruikersavatar
hogie
4th Gear member
Berichten: 651
Lid geworden op: 10.07.2005 - 14:59
Locatie: Brabant

Gokje

WINNTEC Y420250 Garagekrik 2 ton, extra laag

Bv
https://www.automotive-line.nl/winntec- ... -laag.html
Volvo XC40 Inscription MY 2021
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe

Austin metro
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”