Mogelijkheden Vida -Dice

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik overweeg om Vida met een Dice aan te schaffen, afhankelijk wat er je er allemaal mee kunt doen. Ik heb al wat zitten zoeken maar heb hét antwoord nog niet helemaal kunnen vinden.

Bij Volvo moet er vaak software ingeladen worden. Kun je zelf met een Vida/Dice ook zelf software downloaden/activeren of bepaalde functionaliteiten in de computer aan/uit zetten? Ik krijg namelijk de indruk dat je bij elke functionele wijziging, software van Volvo moet downloaden.

Wie kan mij vertellen wat je daadwerkelijk zelf kunt doen met Vida en een Dice?
Laatst gewijzigd door nielslu op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zodra hier het woord illegaal valt gaat waarschijnlijk dit topic op slot ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik heb m'n omschrijving aangepast ^_^
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Msuidgeest schreef: Zodra hier het woord illegaal valt gaat waarschijnlijk dit topic op slot ...
Over VIDA mag je gerust praten zoalng je het maar niet te koop aanbiedt.
En als je als leek met VIDA aan de gang gaat zonder dat je weet waar je mee bezig bent en dingen 'stuk' maakt heeft de garage weer wat te doen.
Geloof me, ik heb volkomen ontregelde auto's gezien.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Top. Vandaar dus ook mijn vraag...

Wat kun je er allemaal mee mocht je Vida/Dice zelf aanschaffen (al dan niet legaal 8-) )
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Storing uitlezen, onderdelen testen en calibreren hoort tot de mogelijkheden van een thuismonteur. Zodra je blijvende aanpassingen wilt doen of zoiets als een extra sleutel aanmaken dan mag je betalen.
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik kwam op internet tegen dat je zaken als kalibreren van de ramen en melding gordel los kan uitschakelen. Kan iemand nog meer concrete voorbeelden geven wat er aan instellingen te wijzigen zijn zonder software te moeten laden?
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Temperatuur kontverwarming instellen :P
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

Het gaat niet zozeer om instellen

Wel om
-diagnose/testen (dit gaat heel ver, je kunt veel testen/aansturen bij diagnose)
-sommige instellingen inderdaad aan te passen (airco offset of nablazen (in ons klimaat niet nodig), ecc recalibereren, temperatuur stoelverwarming etc)
-werkschemas hoe op te lossen zodat een monteur die niet weet hoe en wat het zelf kan oplossen.... jij dus ook...ook met actieve testen en beslisbomen
-onderdelennummers

met andere woorden.. erg prettige tool...
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Kan een 'leek' ook omgaan met VIDA en instellingen in de auto aanpassen?
Ik kan me nog herinneren dat ik ooit op een meeting in Spier was en dat iemand van hier de instellingen van de automatische lichten en tankklep slot heeft aangepast in mijn auto. Dat ging geloof ik met de laptop maar weet ik niet meer 100% zeker. Storingen in de auto werden ook bekeken en opgelost. Vond dat wel gaaf. Dat was overigens met een 2005 V70 2.4D. Zo meteen een 2015 V70 D4. Wellicht ligt daar het allemaal wat gevoeliger....?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als je permanent wijzigingen wilt toepassen heb je Vdash nodig (of een legale VIDA). Met VIDA van Aliexpress kan je alleen uitlezen of tijdelijk dingen activeren als onderdeel van storing zoeken.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Is er hier iemand die een volledig legale VIDA licentie heeft.
Uit interesse zou ik mijn auto wel eens willen uitlezen hiermee.
En bekijken wat de upgrade of mods zijn die je kunt toepassen hiermee.
Uiteraard ook tegen een vergoeding als dat moet.
JBWesterveld
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01.04.2021 - 18:31

Met veel interesse lees ik dit topic mee. Ik ben best bereid om wat dieper in de buidel te tasten voor een volledig werkende versie, en als ik het goed heb moet ik dan dus het volgende aanschaffen:
- De scanner zelf (hardware)
- Vida Dice (Software)
- Vdash (Software)

Klopt dit?
En kan iemand mij vertellen of ik dan m'n Volvo Nederlands kan leren? Is nu Duits.
Zitten er verder nog een maximaal aantal gebruikers aan per software pakket, of kan ik dan de set gebruiken bij meerdere auto's?
JBWesterveld
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01.04.2021 - 18:31

Iemand die antwoord kan geven op de vragen van V60Driver en mijzelf? Als er iemand is die V60Driver wil assisteren met het uitlezen wil ik ook wel meekijken, uiteraard ook tegen vergoeding.
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

De scanner zelf (DICE heet ie) heb je sowieso nodig voor het uitlezen van je wagen.

In goede omstandigheden komt er een DVD bij met daarop een illegale versie van VIDA (de software), welke je nodig hebt om alles wat de DICE uitleest netjes op je scherm te verkrijgen, alsook is VIDA een zeer compleet softwarepakket waar je ook onderdelen informatie als herstelgidsen tevoorschijn tovert.
Met VIDA kan je ook bepaalde basisinstellingen wijzigen in je wagen, alsook bepaalde zaken kalibreren (bvb kleppen van je kachelhuis) of testen ( bvb meters en alle lampjes in het klokkenhuis).

Vdash is een softwarepakket ontwikkeld door liefhebbers, dit is dus geen officieel Volvo-supported softwarepakket.
Wel kan je met Vdash bepaalde zaken (tegen betaling) aanpassen zoals onder andere de taal van je wagen, hoe de verlichting werkt (DRL in combinatie met dimlichten etc), en nog wat zaken waarvoor je anders op de dealer aangewezen bent.
Vdash zelf is gratis, je kan er ook storingen mee uitlezen en resetten in combinatie met een DICE.
Om de software te gebruiken moet je wel een account aanmaken, en daarop kan je eventueel krediet (geld) zetten om wijzigingen te doen in je wagen.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Afgelopen jaren vaak mijn vorig karretje aan Vida (dice) gehangen om uit te lezen of een lastige raammotor te resetten e.d.
Bij het bestellen van onderdelen was het heerlijk; ff Vida openen (dan geen dice nodig) en de juiste onderdeelnummers erbij zoeken en die in Duitsland bestellen. :-D 8)

Op het V70 forum zagen sommige mij als een of andere Vida expert omdat ik wel eens wat ander hielp met installeren hiervan en ik verkocht wel eens een laptop met Vida en V70 wiring diagram erop.
Met mijn achtergrond als IT-er lukken dat soort dingen gewoon wat vaker. Ik ben dus absoluut geen expert, want ik gebruikte maar enkele functies van het totale programma.
Met de komst van Vida op een virtual machine waren die installatie perikelen ook zo goed als voorbij. Gewoon de VM op je normale laptop zetten en klaar ben je! Heb je dus geen aparte diagnose laptop met Vida meer nodig. Ik heb de VM volgens mij wel ergens op mijn Onedrive staan..

Met de V70 uit 2016 zegt ie (logisch) dat ie hem niet herkend, want het heet niet voor niets Vida 2014d.. Zo te zien kan ik zelf Vida in de prullebak doen!
Dus ik voel me ergnstig onthand, ik ga ook maar eens naar Vdash kijken, hopelijk kan die wel wat basis zaken uitlezen en resetten.

Sinds 2015 draait Vida dus Online in Zweden en kan je er alleen gebruik van maken als je het abonnement afsluit. Ik weet daar de kosten niet van.
DJ

http://workshopsupportguide.volvocars.biz/home.aspx

Hier een docje wat ik snel vond. http://workshopsupportguide.volvocars.b ... 23NL03.pdf
En de USA prijzen: https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... tions.main
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
JBWesterveld
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01.04.2021 - 18:31

Bedankt voor de reacties! Een VM optuigen gaat mij ook wel lukken. Ik ga hier eens wat mee stoeien.
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”