Volvo tool 9997301

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Cableguy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.12.2016 - 10:48

Om de versnellingsbakolie (M56) van een C70 - II te kunnen vervangen is het aan te raden een speciaal stuk gereedschap te gebruiken voor het loshalen, en vooral vastdraaien, van de vul plug. Dit gereedschap is een soort gebogen ringsleutel (24) met 1/2" aansluiting waarmee de vul plug om het subframe heen los- en vastgedraaid kan worden. Dit kan eventueel ook met een gewone steeksleutel maar omdat de plug op moment (35NM) vastgezet moet worden ben ik op zoek naar dit gereedschap om te kunnen gebruiken met een momentsleutel.

Het gaat om tool met nummer 9997301. Graag zou ik willen vragen of ik deze tool van iemand mag lenen of de maten hiervan kan krijgen? Ik kan deze tool dan namaken met behulp van een gewone ringsleutel en een lasapparaat. Ik vind de tool namelijk te duur om te kopen voor éénmalig gebruik.

Als iemand een andere manier weet om buiten dit gereedschap om, toch de vul plug op moment te zetten dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Volvo tool 9997301

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Cableguy op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mods break
Verplaatst naar verkoopboard
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Ik heb zo'n versnellingsbak nog nooit gezien, maar is het niet mogelijk met een gewone momentsleutel en verlengstuk de dop aan te draaien op dat specifieke gegeven?
Of loopt er nog een leiding oid in de weg waardoor deze tool een U-vorm heeft?
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Cableguy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.12.2016 - 10:48

Ja, er loopt een deel van het subframe langs deze plug waardoor de tool een bocht hieromheen maakt. De Volvo instructie laat dit niet zien maar geeft wel aan dat de tool gebruikt moet worden. Het zou wel min-of-meer met een steeksleutel kunnen lees ik elders maar dat blijft erg lastig en dan kun je het niet netjes op moment zetten.

Omdat je over het algemeen de versnellingsbakolie niet erg vaak ververst vind ik 90,- Euro excl. echt zonde om voor éénmalig gebruik uit te geven. Daarom dacht ik, namaken is niet zo moeilijk :D :D Maar dan heb ik dus wel de maten van de sprong etc. nodig.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Gewoon met gevoel weer vastdraaien, daar heb je toch geen momentsleutel voor nodig. Het is geen lagerkap oid!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Cableguy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.12.2016 - 10:48

edraket schreef: Gewoon met gevoel weer vastdraaien, daar heb je toch geen momentsleutel voor nodig. Het is geen lagerkap oid!
Ik denk niet dat Volvo (en iedere andere autofabrikant) momenten voorschrijft als het met gevoel ook kan... :-| Dan onderschat je echt het belang van aanhaalmomenten. Zeker bij motoronderdelen die gemaakt zijn van aluminium luistert het heel nauw! Daar hoeft het echt geen lagerkap voor te zijn. Het gaat heel vaak ook goed maar waarom zou je dat risico nemen?
Laatst gewijzigd door Cableguy op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Als je vind dat het op moment moet vastgezet worden, moet je er de kosten van het tooltje ook maar bijnemen.

Als je denkt dat Volvo monteurs de ganse dag met momentsleutels in de weer zijn, ben je er aan voor de moeite...
Cableguy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.12.2016 - 10:48

Ludo schreef: Als je vind dat het op moment moet vastgezet worden, moet je er de kosten van het tooltje ook maar bijnemen.

Als je denkt dat Volvo monteurs de ganse dag met momentsleutels in de weer zijn, ben je er aan voor de moeite...
Wat is dat toch altijd zonde. Ik denk "probeer het forum eens" en vraag of iemand zo'n tool heeft. En afgezien van één inhoudelijke reactie op mijn vraag, krijg je vervolgens twee reacties hoe ik het eigenlijk zou moeten doen en dat ik (omdat ik zo "stom" ben om alles op moment te willen zetten) dan ook maar dat bedrag moet betalen. De lol van een forum met Volvo-rijders die elkaar helpen is er zo toch alweer heel snel vanaf.

Als je een dergelijke tool niet hebt of mij niet wilt helpen, waarom reageer je dan? Nonsens om te zeggen dat Volvo monteurs de gehele dag met momentsleutels in de weer zijn. Welk punt wil je hiermee maken? Dat ik dan óók maar niet met een momentsleutel in de weer zou moeten zijn? Maar ik ben toch geen Volvo monteur? Ik ben, net als zovelen op dit forum, een Volvo enthousiast die het leuk vind om aan zijn eigen auto te sleutelen. En als ik dan zie dat iets op 35Nm moet worden vastgezet volgens Volvo specs, en ik heb een momentsleutel om dit keurig te doen, laat me dan. Daar vroeg ik ook niet naar. Ik vroeg of iemand die tool had.

Wat weten we het toch weer allemaal goed beter.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Cableguy schreef: Als je een dergelijke tool niet hebt of mij niet wilt helpen, waarom reageer je dan? Welk punt wil je hiermee maken?
Ik ben, net als zovelen op dit forum, een Volvo enthousiast die het leuk vind om aan zijn eigen auto te sleutelen.
Het moraal is/was: een beetje sleutelaar weet bij benadering wat 35Nm is.
Voor ieder schroefje schrijft Volvo een aanhaalmoment voor, in praktijk word dit niet eens 5% gedaan.

Het komt dus helemaal niet zó nauw als jij wil laten uitschijnen.
Maar goed, als je de letterjes volgens wet wil toepassen, moet je niet lopen zeiken als je goedbedoeld advies krijgt hoe het in praktijk toegepast word, omdat het niet is wat je wil horen.
Cableguy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.12.2016 - 10:48

Ludo schreef:
Cableguy schreef: Als je een dergelijke tool niet hebt of mij niet wilt helpen, waarom reageer je dan? Welk punt wil je hiermee maken?
Ik ben, net als zovelen op dit forum, een Volvo enthousiast die het leuk vind om aan zijn eigen auto te sleutelen.
Het moraal is/was: een beetje sleutelaar weet bij benadering wat 35Nm is.
Voor ieder schroefje schrijft Volvo een aanhaalmoment voor, in praktijk word dit niet eens 5% gedaan.

Het komt dus helemaal niet zó nauw als jij wil laten uitschijnen.
Maar goed, als je de letterjes volgens wet wil toepassen, moet je niet lopen zeiken als je goedbedoeld advies krijgt hoe het in praktijk toegepast word, omdat het niet is wat je wil horen.
En nu loop ik zelfs al "te zeiken"... Werkelijk ongelooflijk hoe je hier als nieuw lid wordt begroet. Waarschijnlijk heb je eerst gekeken hoeveel postings ik al had gedaan en toen bleek dat ik net nieuw was, was de gedachten om dat varkentje maar eventjes de oren te wassen? Iets anders kan ik er echt niet van maken. Lees namelijk nog eens de titel van mijn post, en vervolgens je eigen reacties. Je reageert niet, maar dan ook geheel niet op mijn vraag. Je vindt eerst dat ik de kosten van het tooltje maar voor lief moet nemen omdat ik "zo nodig" de Volvo specs wil hanteren. En vervolgens drijf je de spot door te zeggen dat Volvo monteurs ook niet de gehele dag met momentsleutels in de weer zijn. Dan zeg je in je volgende post dat een beetje sleutelaar wel bij benadering weet wat 35Nm is (impliceren dat ik dus geen goede sleutelaar ben) en dat het eigenlijk onzin is dat Volvo momenten voor schrijft omdat dit toch in geen 5% wordt gehanteerd... En daarmee wil je dan zeggen dat het niet zo nauw komt? Dat is de omgekeerde wereld! Volvo schrijft ze natuurlijk voor opdat ze gehanteerd worden. Als een monteur dat niet doet is hij waarschijnlijk heel goed geoefend en kan hij het inderdaad op gevoel. Maar vergeef mij als ik die ene keer in de 10 jaar een vul plug van een M56 op 35Nm moet zetten en dat niet uit gevoel kan doen... Ik was immers geen monteur.

En hoe is dit allemaal volgens jou "goed bedoeld advies" aan mij als ik daar in eerste instantie niet eens naar vroeg? Ik vroeg immers of iemand die tool had dus ik wil dat zogenaamde advies inderdaad helemaal niet horen. Anders had ik wel in de titel van mijn post gezet: "welke idioten gebruiken er nog meer een momentsleutel?" met drie smileys erachter... Maar dat deed ik niet omdat ik over de jaren heen vanuit een ander vakgebied inmiddels wel weet hoe belangrijk een juist aanhaalmoment is. En dan tot slot zeggen dat ik loop te zeiken... Het laatste dieptepunt van deze zeer 'informatieve' post.

Wat mij betreft kan deze post gesloten of verwijderd worden. Hopelijk worden andere nieuwe forum leden wat hartelijker ontvangen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb geen idee of de ts het nog leest, maar eventjes klikken voor 3 tientjes op Ebay
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

O jeetje, een nieuw lid.
Mijn excuus, want dat had ik niet in de gaten.
Echter wil dat niet zeggen dat je zo gefrusteerd moet reageren.

Het antwoord zou ook anders kunnen, in een taal die hier iedereen machtig is: er zijn er jou al 10 tallen, zo niet 100 tallen voorgegaan, zónder tool.
Dit wiel hoeft dus niet opnieuw uitgevonden worden.
Als je weet waar je mee bezig bent, ben je al véél verder dan halverwege...

En neen, ik drijf helemaal niet de spot met Volvo monteurs, ze worden nu al verweten op alle forums dat het allemaal te duur is.
Alles achterna lopen met een momentsleuteltje zou de factuur nog de hoogte injagen.
2 Fast 4 U
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18.11.2005 - 19:55

Ludo schreef:Het moraal is/was: een beetje sleutelaar weet bij benadering wat 35Nm is.
dat is de grootste BS dat ik ooit gehoord heb, dat zou puur toeval zijn als je dat voor elkaar kreeg.
fredhead schreef: Ik heb geen idee of de ts het nog leest, maar eventjes klikken voor 3 tientjes op Ebay
Nou toch nog iemand die een ander help in plaats van de grond in boren.

Cableguy gelijk heb je als je het volgens het boekje wil doen, dat wordt eigenlijk veel te weinig gedaan.
Cableguy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.12.2016 - 10:48

fredhead schreef: Ik heb geen idee of de ts het nog leest, maar eventjes klikken voor 3 tientjes op Ebay
Super bedankt!! Ik heb me meteen als geïnteresseerde geregistreerd want de verkoper is nog op vakantie... :D
Cableguy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.12.2016 - 10:48

2 Fast 4 U schreef:
Ludo schreef:Het moraal is/was: een beetje sleutelaar weet bij benadering wat 35Nm is.
dat is de grootste BS dat ik ooit gehoord heb, dat zou puur toeval zijn als je dat voor elkaar kreeg.
fredhead schreef: Ik heb geen idee of de ts het nog leest, maar eventjes klikken voor 3 tientjes op Ebay
Nou toch nog iemand die een ander help in plaats van de grond in boren.

Cableguy gelijk heb je als je het volgens het boekje wil doen, dat wordt eigenlijk veel te weinig gedaan.
Dankjewel voor deze bemoedigende woorden! Ik dacht even dat dergelijke reacties normaal waren op dit forum. Gelukkig dus niet :D Was ik toch bijna weer lid af geweest... Hahaha.

Er zullen altijd voor- en tegenstanders blijven als het gaat om momentsleutels en het gebruik ervan. Daarom blijf ik altijd ver bij zo'n discussie uit de buurt (waar mogelijk) O-) Gelukkig zijn we dankzij fredhead weer helemaal on-topic!
Laatst gewijzigd door Cableguy op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Cableguy schreef:
fredhead schreef: Ik heb geen idee of de ts het nog leest, maar eventjes klikken voor 3 tientjes op Ebay
Super bedankt!! Ik heb me meteen als geïnteresseerde geregistreerd want de verkoper is nog op vakantie... :D
Zag het later inderdaad, misschien zelfs nog een berichtje er achteraan sturen zodat je hem zeker weten hebt? :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Cableguy schreef:
edraket schreef: Gewoon met gevoel weer vastdraaien, daar heb je toch geen momentsleutel voor nodig. Het is geen lagerkap oid!
Ik denk niet dat Volvo (en iedere andere autofabrikant) momenten voorschrijft als het met gevoel ook kan... :-| Dan onderschat je echt het belang van aanhaalmomenten. Zeker bij motoronderdelen die gemaakt zijn van aluminium luistert het heel nauw! Daar hoeft het echt geen lagerkap voor te zijn. Het gaat heel vaak ook goed maar waarom zou je dat risico nemen?
Denk dat je in dit geval het belang van het juiste moment overschat. Ik waardeer je wens om het volgens de regeltjes te doen, maar in dit geval zou het op gevoel vastdraaien prima volstaan. Er zit nog een alu ring tussen, dus dicht is goed. Die moer draait er heus niet af, maar als je je beter voelt met gebruik van de tool zou ik hem bestellen. De kans dat je deze hier bij iemand in de gereedschapskist vind is nihil. Ik denk zelfs te weten dat dit tool nog ongebruikt aan het Volvo bord van de dealer hangt. Als je wel eens in een werkplaats hebt rondgelopen zou je weten waarom!
Met alle respect voor jouw sleutelervaring, maar als je een aftapmoer van de bakolie niet op gevoel vast durft te draaien denk ik niet dat sleutelen aan de auto aan je besteed is. En dat is niet lullig bedoeld, maar heb mensen al zoveel zien slopen door te sleutelen zonder gevoel, dat gaat een momentsleutel niet verhelpen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Cableguy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.12.2016 - 10:48

fredhead schreef:
Cableguy schreef:
fredhead schreef: Ik heb geen idee of de ts het nog leest, maar eventjes klikken voor 3 tientjes op Ebay
Super bedankt!! Ik heb me meteen als geïnteresseerde geregistreerd want de verkoper is nog op vakantie... :D
Zag het later inderdaad, misschien zelfs nog een berichtje er achteraan sturen zodat je hem zeker weten hebt? :)
Had ik meteen al gedaan. Deze ontkomt mij niet meer... ;-) Nogmaals dank voor de tip! :-)
Cableguy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.12.2016 - 10:48

edraket schreef:
... En dat is niet lullig bedoeld, maar heb mensen al zoveel zien slopen door te sleutelen zonder gevoel, dat gaat een momentsleutel niet verhelpen.
Dat is de spijker op zijn kop! Dat heb ik mensen dus ook zien doen, bouten en moeren zonder gevoel kapot zien draaien. Maar het mooie is nu dat een momentsleutel dat juist wél verhelpt, zeker als het gaat om aluminium onderdelen waar het nóg belangrijker bij is. En waar het extra oppassen geblazen is, is bij onderdelen die vet kunnen zijn waardoor de wrijvingsweerstand afneemt. Een bout, verontreinigd met olie of waar bijvoorbeeld loctite op is aangebracht, zal minder snel weerstand opbouwen waardoor je deze zonder een momentsleutel snel té vast draait. Bij de M56 zal er waarschijnlijk altijd sprake zijn van een olieverontreiniging op de schroefdraad en daar zal rekening meer gehouden zijn door Volvo bij het bepalen van het geadviseerde aanhaalmoment. Zelfde geldt voor de aftapplug voor de motorolie. Tegelijkertijd kan ik mij heel goed voorstellen dat een momentsleutel in de garage bijna alleen nog voor het natrekken van kopbouten na een revisie wordt gebruikt. Het zou anders inderdaad misschien wel veel teveel tijd kosten, alleen het instellen al... Zelf neem ik alleen lekker de tijd voor het sleutelen dus is er wél tijd genoeg om de sleutel in te stellen.

Het is gewoon zoals ik het zie. Zonder dat ik daarbij meteen vind dat sleutelen niet aan iemand zonder momentsleutel besteed is of dat ik dan maar aangeef dat iemand een andere hobby moet gaan zoeken. Dat zul je mij nooit horen zeggen om het simpele feit dat iedereen gewoon moet sleutelen zoals hij/zij dat het liefste doet. Natuurlijk kun je alles met de hand (op gevoel) vast draaien en als je dat altijd zo doet dan moet je daar vanzelfsprekend gewoon mee door gaan. Gelukkig mogen we dat allemaal zelf bepalen. :-) Ik ben er alleen geen voorstander van omdat ik wél overtuigd ben van het belang. Daarom heb ik een aantal momentsleutels en waarom zou ik deze dan niet gebruiken(?)

Maar het begon met de vraag of iemand deze tool heeft omdat deze volgens de officiële Volvo instructie noodzakelijk is vanwege een onderdeel dat in de weg zit. Kennelijk kun je er met een gewone dop 24 en ratel niet bij?! Dat was het voornaamste probleem.

Dus als er iemand is die al eerder de olie van een M56 heeft vervangen dan ben ik erg nieuwsgierig of het ook prima kan zonder deze tool?! Met een low profile dop? Of echt alleen met een steeksleutel?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Cableguy schreef: Dus als er iemand is die al eerder de olie van een M56 heeft vervangen dan ben ik erg nieuwsgierig of het ook prima kan zonder deze tool?! Met een low profile dop? Of echt alleen met een steeksleutel?
Ik heb het sinds 2002 jaarlijks gedaan, wel 4x met de motor en bak naast de auto.
Op het 850 forum vind je nog tientallen ervaringen...

Als je dus een volledig correct antwoord wil, het kan dus beide, zowel met als zonder tool.
Door de motor los en omhoog halen, óf het subframe te laten zakken, kan je er met een dop bij.
Zonder tool énkel met steeksleutel.

Maar nogmaals, zoals Ed ook al meteen vermelde is enkel een steeksleutel op gevoel niet alleen het makkelijkste, maar voldoende.
Vast is vast.
Als je twijfelt oefen dan eerst bv met een moer in de bankschroef, en draai de bout met de momentsleutel vast op 35Nm.
Doe daarna hetzelfde op gevoel met je steeksleutel zodat je er achter komt wat 35Nm ongeveer is.
Zoals ik eerder zei, het kan geen kwaad als je iets meer of minder als 35Nm hebt. (de meeste momentsleutels hebben ook ±10-15% afwijking)
Laatst gewijzigd door Ludo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”