Antennegat boren

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Vorige week heb ik de originele DAB+-set van VStore in mijn auto gemonteerd. Leuke klus als je van het demonteren van interieurdelen houdt! Na jarenlange ervaring met losse DAB-modules en diverse antennes vreesde ik al dat de antenne in de achterruit van mijn S80 niet echte de beste ontvangst zou opleveren en inderdaad: bar slecht. Zeker hier aan de rand van het land met ook nog wat heuvels en veel bos (veel en nat blad aan de bomen is een goede signaalverstoorder). Raamantennes, bumperantennes....allemaal slecht.
Ik rijd dus nu weer met mijn magneet-dakantenne rond die ik met een verloopkabeltje direct op de DAB-ontvanger heb aangesloten en dat is al weer beter. Eigenlijk zou ik graag een vaste dakantenne willen monteren, bijvoorbeeld deze (of de actieve variant):

Dat is toch wat praktischer (geen kabeltje meer wegproppen langs de achterruit) en het levert nog betere ontvangst op.

Ik ben niet huiverig om wat autoklussen aan te pakken, maar de boor in het dak zetten is toch best spannend. Heeft er iemand ervaring met het boren van een antennegat en kan tips geven?
Op internet staat uiteraard wel het 1 en ander, o.a. over de te gebruiken boor, maar misschien zijn er nog meer handigheidjes.
Laatst gewijzigd door -KJ- op 26.07.2020 - 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Afplakken en zeer lage boorsnelheid ivm evt warmte/hitte waar de lak niet best tegen kan. De boor het werk laten doen; druk geeft vervorming.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Dakantenne zou mij van dab afhouden, dank voor de tip
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

teebee schreef: 26.07.2020 - 18:07 Afplakken en zeer lage boorsnelheid ivm evt warmte/hitte waar de lak niet best tegen kan. De boor het werk laten doen; druk geeft vervorming.
De randjes van het gat even behandelen met lak of menie ter voorkoming van roest. En inderdaad het gestelde in het citaat in acht nemen
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Dank voor de tips! Inmiddels ben ik ook op het spoor gezet van een trekpons/plaatpons. Daarmee worden ook gaten voor parkeersensoren gemaakt, maar in plaatwerk geeft het ook goede resultaten. Minder kans op uitschieters of te ver uitboren. Mooie video over dit gereedschap:

Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Zou ik niet gebruiken voor een gat in het dak. Indien weinig materiaal om het gat heen zit (zie eerste gat in filmpje) gaat het redelijk zonder al te veel vervorming. Maar indien er veel materiaal omheen zit krijg je volgens mij beslist vervorming.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Aha, dank je. Maar eens een blik achter de hemel werpen dus.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik bedoel met name materiaal in de zin van oppervlakte. Indien het gat niet aan de rand komt van een oppervlakte zal er vervorming optreden. Bij dik plaatmateriaal zal dat wellicht meevallen of nauwelijks optreden, maar bij dun plaatwerk van een auto zal dat anders zijn.
Met een trapezeboor, geduld, vaste hand en een scherp oog moet het boren van het gewenste gat geen probleem opleveren.
(Uiteraard onderzijde van plek checken zodat je zeker weet dat je niet in een ‘rib’ terecht komt)
D4A1A76B-4225-4DAB-9BE5-0F072EE9E9FE.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Je hebt inderdaad een speciale "trappenboor" nodig, geen gewone staalboor. Daar kwam ik met scha en schande achter toen ik zo'n 30 jaar geleden een gat boorde in het dak van m'n toenmalige auto (ik weet bij God niet meer dewelke het was). Het plaatmateriaal is dun, toen de boor er door was trok die zich dieper, en ook scheef. Dat ging allemaal vliegensvlug. Ik had wel een beetje een vervorming in het plaatmateriaal rond het dak. Toch wel krachtig gevloekt toen...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik zou hem in de achterklep bouwen. Als je er dan een zooitje van maakt hoef je alleen een nieuwe klep te kopen.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Jelmer de Jong schreef: 28.07.2020 - 20:10 Ik zou hem in de achterklep bouwen. Als je er dan een zooitje van maakt hoef je alleen een nieuwe klep te kopen.
Haha, je hebt wel vertrouwen in mijn kluskunsten zie ik! Nou ken ik iemand die lang geleden graag een 27mc antenne op z'n letterlijk gloednieuwe auto wilde en die op de achterklep monteerde. Helaas kwam hij er na het boren van het gat en het monteren van de antenne achter dat de achterklep nog maar half opende omdat de antenne klem kwam te zitten tegen de achterruit... Dat werd dus nieuwe achterklep na 3 dagen.
Mooie ervaring om van te leren zeg maar,
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat dat boren betreft: elke boor heeft wel een minimale snijsnelheid dus je zult toch een zeker toerental moeten aanhouden. Je loopt het risico bij heel langzaam draaien dat de boor vast slaat. Maar het staat je wel vrij om tijdens boren te koelen met water uit bijvoorbeeld een plantenspuit.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”