Aftermarket radio XC90

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matramurena
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.01.2018 - 21:42

Ik ben sinds kort in het bezit van een Volvo XC90 uit 2004 :love: . De standaard radio die erin zit heeft soms kuren met de cd-speler en ontvangt geen DAB+. Dus ik zou of een DAB-box moeten plaatsen en de cd-speler vervangen of een nieuwe head-unit plaatsen.

Nu wil ik een 2DIN systeem erin plaatsen en ben al heel veel info tegen gekomen op internet hoe dit te doen. Dat gaat nog niet zo makkelijk met de fiberoptics in de XC90, maar wat ik er tot nog toe van begrepen heb moet ik het volgende doen:

1- accu los
2- oude radio demonteren
3- Display van de oude radio aangesloten laten zitten en achter het dashboard netjes ergens verstoppen
4- continu plus ergens vandaan zien te halen (cd speler?) voor de nieuwe unit
5- min en geschakelde plus vanaf de sigareten-aansteker pakken voor de nieuwe unit
6- (eventueel adapterkabel gebruiken voor de stuurwielbediening)
7- De bos met kabels naar de speakers doorknippen en aan de kabelboom van de nieuwe unit solderen. (2 speakers per kanaal aangezien dit 2 ohm is en de unit 4 ohm)

Volgens mij moet dit dan werken. =) Maar dan nu de vraag.....

Volgens alle verhalen op het net doen de sensoren van de PDC het hierna niet meer. Tenminste, het geluid ervan. Deze schijnt naar de speaker rechts-achter gestuurd te worden door de standaard radio. Ik hoop dit op te kunnen lossen door de kabel vanaf de oude radio (als het goed is zit de echte unit onder de stoel heb ik begrepen en zit in de dash enkel de bediening) naar deze speaker te gebruiken daar waar ik hem doorknip en hierop een speaker te plaatsen achter het dashboard. De oude radio blijft namelijk aangesloten op de fiberoptic en zou dus nog gewoon moeten werken?? Klopt deze redenatie?


Zo, lang verhaal geworden maar ik kom er niet uit of dit echt werkt. De PDC wil ik niet kwijt raken bij de inbouw van een nieuwe radio, maar aangezien ik hier DAB+ echt nodig heb moet ik toch iets aan de radio gaan doen.

Groet,
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ik zou eens contact opnemen met Bob van VolvoTech, dat is de meest ervaren man die je kan helpen met wat wel en niet kan.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ja, een iMiv van VolvoTech lost je probleem waarschijnlijk op, met behoud van je originele radio. Je kan ook eens kijken voor een Grom, het alternatief voor een iMiv, die zouden er ook met DAB+ module komen, maar ik weet niet of dat daadwerkelijk al leverbaar is. De iMiv is kwalitatief en qua stabiliteit de beste keuze.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
matramurena
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.01.2018 - 21:42

Een Grom of Imiv of iets dergelijks is een optie, maar die zijn ook vrij prijzig. Plus dat ik dan nog de cd-speler zal moeten vervangen want die hapert soms. Bovendien heb ik met een 2DIN unit de mogelijkheid gelijk navigatie in te bouwen die ik standaard niet heb. Mijn voorkeur gaat dus uit naar vervanging van de Volvo unit. ;)
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

VolvoTech heeft een stuurwielbediening interface, die ook de parkeersensoren ondersteund. Zit een losse piezo bij. Werkt goed. Die heb je ook als doe-het-zelf, zonder connectoren. Misschien dat je daar iets mee kunt? Heet de CI-P2.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
matramurena
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.01.2018 - 21:42

Bedankt voor het meedenken! Na een en ander verder uitgezocht te hebben en wat langer met de auto gereden te hebben is het vrij duidelijk wat het probleem is. De ICM unit is overleden en daardoor doet de radio het niet meer. Ook de PDC geeft geen geluid meer aangezien deze over de radio gestuurd wordt. Of de sensoren wel of niet werkzaam zijn weet ik niet.

Kosten van een nieuwe ICM..... 750 Euro! En als die werkt heb ik dus een radio die nog steeds geen DAB ontvangt (waar ik woon is de FM vrijwel niet meer in gebruik) Daarvoor heb ik een DAB oplossing nodig van ook zo'n 2 a 300 Euro. Dat gaan we dus maar niet doen.

Ik heb nu een 2DIN Android radio besteld met DAB-box en achteruitrijcamera. Ik heb dan geen cd-speler meer helaas maar wel USB aansluiting, navigatie etc. Zelfs een uitgang voor schermpjes voor de achterpassagiers die los werkt van het beeld/geluid van de head-unit. Om een extra acoustisch signaal te krijgen bij het achteruit rijden heb ik een setje besteld met een soort "band" in plaats van losse sensoren. Zo kan ik de oude sensoren gewoon laten zitten.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ok, ik ben benieuwd! Ik heb zo'n band ook gehad, werkt op verandering van het magnetisch veld. Werkt op zich wel, maar als je stil staat 5cm voor een paaltje zegt ie niets... omdat het magnetisch veld natuurlijk niet veranderd als je stilstaat. Het is een alternatief voor de originele PDC, niet echt een goed alternatief, maar wel een alternatief :D

Stuurwielbediening zal wel niet gaan lukken bij een Android radio. Denk wel dat voor de PDC (mocht de 'band' niet bevallen) de interface van VolvoTech nog steeds een optie is, werkt namelijk gewoon via canbus. Dat zou je altijd nog kunnen overwegen.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
matramurena
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.01.2018 - 21:42

Die interface kan inderdaad een goede optie zijn, dan heb ik meteen de stuurwielbediening terug.
Laatst gewijzigd door matramurena op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Odin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.04.2017 - 11:56

Bekend probleem, ik had ook last van uitval van de Volvo head unit, daarmee uitval van de parkeersensoren en bedroevend geluid als de radio het wel even deed.
mijn oplossing

Single din headunit met telefoon ondersteuning + nieuwe antenne en nieuw parkeersensoren systeem. Originele speakers blijken weldegelijk behoorlijk geluid te geven.
Inderdaad accu los en scherm+knoppen van de oude unit opbinden en aangesloten er achter wegwerken.
Haal je de accu niet los, krijg je de airbag alarm melding. Die krijg je overigens ook als je bepaalde zekeringen los haalt met de accu aangesloten.

Het is nogal een gedoe, ik heb het laten doen na een hoop gezeik met de garage waar ik het ding gekocht heb. Zelf los knippen is zelf oplossen. Laten doen met installatie garantie is wat mij betreft de beste optie met de Volvo gremlin electronica in deze jaren XC90.
Laatst gewijzigd door Odin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
Gebruikersavatar
matramurena
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.01.2018 - 21:42

Ik heb het uiteindelijk zelf gedaan. Het is niet zo lastig als dat je denkt als je op internet rondzoekt maar er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.

Allereerst moet dus de accu afgekoppeld zijn. Of het echt noodzakelijk is weet ik niet (ik heb later nog een paar keer wat moeten aanpassen en zolang je de stekkers van de AC en de originele radio met rust laat is dat geen probleem) maar ik wou me een ritje naar de dealer besparen en aangezien de hele unit (AC plus radio) er uit moet heb ik de accu los gekoppeld.

Het paneel met AC en radio is erg makkelijk uit te bouwen. Je opent het klepje over de bekerhouders en dan kun je zo met je vingers het houten paneel rondom de pook omhoog trekken. Deze schiet los en als je dat weg trekt zitten er 2 torx schroeven die het hele AC/radio paneel vast houden. Deze eruit en je kunt het paneel kantelend uit het dash halen. Alle stekkers loskoppelen en het ding kan mee naar binnen om te zagen en doen. De radio heb ik eruit geschroefd (spreekt voor zich) en het display (ICM) heb ik terug in de auto geplaatst met de originele stekker erin. Diep weggestopt. Dit is nodig omdat het een deel van de hele fiberoptic loop is en als het niet aangesloten is krijg je foutmeldingen.

Het plastic waar de oude radio op geschroefd zat moet met een zaag wat bijgewerkt worden voordat de nieuwe 2DIN unit erop past. Ook dit spreekt voor zich.

Dan het aansluiten. De plus en min heb ik bij de sigarettenaansteker weggetrokken. De 12V continu heb ik gepakt vanaf de aansluiting van de cd-speler (deze ging er natuurlijk ook uit.) De draden van/naar de speakers lopen achter de radio langs richting de bijrijdersstoel waar ze met een stekker in de versterker zitten. Je kunt de zijkant van de tunnel onder de schakelpook aan bijrijderskant makkelijk weg trekken en deze volgen. Daarna op genoeg lengte afknippen om aan de nieuwe radio te solderen. Testen welke speaker wat is is gemakkelijk met een 1,5V batterij te doen. Als je de 2 draden van een speaker op de plus en min houdt hoor je een plop uit de speaker van die draad.

De XC90 heeft geen antennekabel, dus een nieuwe antenne is nodig. Ik heb een DAB antenne op de voorruit geplaatst want FM is bij mij in de buurt afgeschaft. De GPS antenne past mooi onder het rooster van de (bij mij niet aanwezige) subwoofer middenop het dash. Daarna een draad naar achteren getrokken onder de versterker door, via de B-stijl naar het dak en daarvandaan de achterklep in voor de achteruitrijcamera. Stroom voor deze camera komt van de rechter achteruitrijlamp waardoor de radio ook meteen schakeld als de auto in zijn achteruit gezet wordt.

Heel verhaal, maar allemaal echt niet moeilijk dus. Wel wat meer werk dan bij een "normale" auto. Maar... Het resultaat mag er zijn.

Radio, DAB, MP3, video etc etc. Je kunt allerlei apps installeren maar mij ging het om de radio an navigatie.

Afbeelding

Navigatie. Ik had niet de standaard navigatie dus deze is erg welkom.

Afbeelding

Gadgets. Omdat de achteruitrijsensoren via de oude radio werken zijn die vervallen. Een camera is nu geinstalleerd, nieuwe sensoren volgen als ik tijd heb gehad voor wat sleutelwerk.

Afbeelding

Al met al dus goed zelf te doen, mits je de tijd neemt.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Keurig! Welke radio is dit?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
matramurena
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.01.2018 - 21:42

Het is een Pumpkin Android radio. Eigenlijk een soort goedkope tablet met leuke mosfet versterker. Geluid is zeker acceptabel en de mogelijkheden zeer uitgebreid.
Gebruikersavatar
Odin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.04.2017 - 11:56

Netjes hoor, mooi verslag ook. Er zullen meer radio's gaan sneuvelen dus vast iemand die er wat aan heeft.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
Gebruikersavatar
matramurena
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.01.2018 - 21:42

Ik had nog nagevraagd wat een nieuwe ICM unit kost (de display die waarschijnlijk vervangen moest worden) en daar wouden ze zo'n 700 Euro voor hebben..... Ik raad iedereen dus aan gewoon een standaard aftermarket radio in te bouwen. Zolang je alle stekkers van de fiberoptic na installatie terug steekt waar ze vandaan komen kan het niet verkeerd gaan.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Kun je nu nog wel de instellingen van de auto aanpassen?
Of gaat dat bij de XC90 nog niet via de centrale display?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Odin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.04.2017 - 11:56

Nope, geen instellingen via display.
Ding is gewoon starten, lopen zonder gedoe.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
dignus
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 11.08.2012 - 15:21

Netjes! Ben er nu wat minder bang voor om het zelf te gaan doen. Alleen... ik heb een high performance audio versie met een telefoon en 6 CD wisselaar. Is de procedure daarvoor vergelijkbaar denk je? Ik weet niet wat voor extra kabels er allemaal inzitten.
V70XCDriver
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 07.12.2010 - 21:56

Zit inmiddels met een zelfde dilemma, heb een XC90 met vermoedelijk een kapotte ICM. Ik vraag mij nu af aangezien de hele most ring begint in de ICM of ik nu een aftermarket radio in kan bouwen vanwege de vele voordelen (navigatie, Bluetooth, spotify etc etc). En de kapotte ICM met aangesloten Most ring weg kan werken of dat ik eerst moet zorgen dat ik die most ring aan de praat krijg en dan weg werken. Wat dus inhoud dat ik eerst de ICM moet (laten) repareren.
XC90 Executive 4.4 V8 MY 2006
XC70 D5 Summum Geartronic MY2005
V70 D5 2002 leer, mobility line
V70 XC 2001 leer, mobility line
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ik heb eigenijk voor een hele simpele oplossing gekozen. Heb 2 linkerhanden, maar was in 10 minuten klaar. MR12V interface gekocht, en een Lenovo Android LTE tablet. Mr12V tapt optische kabel van CD wisselaar af. Groot voordeel is dat alle multimedia van Volvo blijft werken, radio, boxen, CD wisselaar en stuurbediening. Geen antenne nodig. Ik luister vaak spotify of tunein. Beeldscherm (tablet) is vele malen beter dan de 2din chinese klonen en voorzien van Android 10 en krachtiger processor.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”