Dashcam

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Ziet er inderdaad netjes uit.
Heb gezien at ze ook een model hebben voor de wat oudere wagens, past dan netjes om de spiegelsteun:

http://www.aliexpress.com/item/JOOY-Uni ... 6506&tpp=1
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

NicoV40 schreef: Ziet er inderdaad netjes uit.
Heb gezien at ze ook een model hebben voor de wat oudere wagens, past dan netjes om de spiegelsteun:

http://www.aliexpress.com/item/JOOY-Uni ... 6506&tpp=1
Grote voordeel van deze camera's is dat ze niet zo erg in het zicht zitten.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Zo even een update na installatie van de dashcam. (Sony IMX322 Novatek)

Beeld is prima, de nacht heb ik nog niet kunnen testen.
Maar overdag mooi helder beeld en kentekens goed leesbaar.

Cam start automatisch op zodra je de auto start.
Je kan de instellingen regelen via je smart phone en wifi.
Ook kan je live mee kijken als je dat zou willen.
De beelden worden opgeslagen op micro sd en kan je ook laden naar je telefoon.

Al met al gezien de prijs zeer tevreden
en de beste integratie voor de Volvo (vind ik)
Alsof hij af fabriek zo geleverd is.

Nog enkele specificaties:
Opname Functie: Verder Loop Record Open of Dicht
Sensor: Sony 12 megapixels CMOS-sensor
Camera Hoek: 170 Graden Groothoek
Witbalans: Automatische
Nachtzicht: Lage verlichting Werken
WDR: Ondersteuning
Video Codering Formaat: H.264 video Codering / HD Mov-formaat
Video Resolutie: FHD1080P (1920 * 1080) / 720 P (1280 * 720) / WVGA (848 * 480) / VGA (640 * 480)
Taal: Engels
Loop de videoclip: 3/5/10 Minuten Optioneel
Tape Functie: open / dicht
Zwaartekracht G censor Sensing: 3-assige Effen Collision versnellingsopnemer
Bewegingsdetectie: Ondersteuning
Geheugen: TF-kaart 4G-32G (C10)
naadloze Video: Ondersteuning
Loop Video Afspelen: Support
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 7 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Zelf heb ik de BlackVue 550GW, 2CH. Zowel voor als achter een camera, beide in HD kwaliteit.

Al twee keer aanrijdingen, en allebei had ik de beelden van de camera nodig om direct te bewijzen (zelfs naar de politie toe) hoe het zat.
De eerste keer dat de leerling de motor liet afslaan. De bestuurder achter werd ongeduldig, en haalde me in, en ging direct naar rechts. Inmiddels had de leerling de motor weer aan de praat, en trok op. De auto roste mijn voorbumper eraf, en reed door. ADHV het kenteken ff bij de politie langs gegaan, en aangifte wegens doorrijden na ongeval, en alsnog de dader achterhaald, en uiteindelijk alles betaald.
De tweede keer remde een leerling redelijk omdat een bus wegreed bij een bushalte binnen de kom, en de achterop rijdende bestuurder beweerde dat ik zomaar hard remde. Het filmpje vertelde dat de remactie niet "zomaar" was.

De camera is groot, maar de beelden zijn fantastisch. Je ziet in de software ook nog het tijdstip, GPS lokatie etc.
Tevens kan ik mbv mijn telefoon of laptop in de auto de beelden bekijken, en laten zien aan de leerling (voor iets uitleggen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik ben er eens op gaan letten nu mijn dochter dus ook rijles heeft gehad: er wordt inderdaad vrij lelijk en ongeduldig tegen lesauto's gedaan. Bijna schofterig te noemen, alsof anderen geen rijles gehad hebben.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26999
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Soms is het gedrag van lesauto's tamelijk irritant maar ik denk maar zij moeten ook leren autorijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

lint schreef: Soms is het gedrag van lesauto's tamelijk irritant maar ik denk maar zij moeten ook leren autorijden.
Dat klopt......het gedrag is soms irritant voor de tegenwoordige haastige bestuurder.
Maar een leswagen, en zeker de mijne, is heel duidelijk herkenbaar als leswagen (dakbord, "L" bordjes, zijkant stickers, dubbele spiegels, etc)
Dus een auto die onvoorspelbare acties kan uitvoeren (remmen, wat langzaam optrekken en rijden, soms rare stuurbewegingen)

Wat ik zelf heel irritant vind het toeteren als de motor afslaat bij verkeerslichten, of langzaam/later optrekken.
Bedenk ook: het kan ook een examen zijn, met een nerveuze leerling, die dan nog nerveuzer wordt.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Gevalletje Johannes 8, vers 7
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
mvveelen
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 08.11.2016 - 11:16

Ik heb een V40 Ocean Race 2015 en gisteren een dashcam gekregen. Nu had ik geinformeerd bij de dealer hoeveel inbouwen zou gaan kosten en ze kwamen op een bedrag van 225,- ex BTW. * slick * Ga ik zoeken op internet, kom ik dashcams.eu tegen en zij doen het voor 99,- incl. BTW. Nu ben ik zelf ook niet heel onhandig, maar wil het netjes en goed gedaan hebben. Is er niet een mogelijkheid om stroom te pakken van het 'dakje' (zonwering die elektrisch dicht geschoven kan worden, maar wat ik dus eigenlijk nooit doe :) )? Want dat zit praktisch bij de spiegel. Of wordt dat een doodlopende straat en kan ik beter een lange micro USB kabel nemen en die langs de stijlen wegwerken en...dan? Ik hoef niet een extra kastje om de accu te ontzien. Misschien heb ik instructies hier op het forum of elders over het hoofd gezien....? Dus: zal ik er zelf mee gaan starten of toch door dashcams.eu laten inbouwen?
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1337
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Ook hier twee weken terug een BlackVue DR650 S 2 channel gekocht met powerpro box, tevens een Mifipunt in de auto gebouwd zodat de auto altijd via de cloud op afstand te volgen is, werkt fantastisch!
Het inbouwen was alles bij elkaar twee uurtjes, ook hier via een zekering verdubbelaar en de massa van de bout tussen het frame en het dashboardkastje.
Mooi speelgoed!
Hier wel onder de spiegel en dat safetyding geplakt, geen hinder van tijdens het rijden en prima beelden.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
mvveelen
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 08.11.2016 - 11:16

Ik ben vandaag naar een bedrijf hier in de stad geweest. Zij reken 45,00 voor het inbouwen en dus was ik snel 'om'. Inbouwen duurde een uurtje.
Nadat ik wegreed had ik echter een foutmelding in beeld: "Pedestrian detection system....nog iets" en ging ik rechtsomkeert. Ze hebben van alles geprobeerd met een MotPro kastje uit te lezen, maar die kende de V40 - 2015 niet en dus ben ik naar de dealer gereden. Daar bleek het hele SRS systeem plat te liggen: ik had geen groot licht meer, geen stadslicht en alle airbags waren inactief. WHUT ?!?!
Dus ik terug naar het bedrijf om te vragen of ze wel de juiste aansluiting hadden gebruikt en of ze dat weer wilden loskoppelen. Tevens gevraagd om de sigarettenaansteker-aansluiting daarvoor te gebruiken. Toen hij eerst ging meten of dit een geschakelde aansluiting was, bleek daar ook geen stroom (meer) op te staan. Dat was voor het inbouwen nog wel het geval. Dus hij is eerst gaan uitzoeken wat daar de oorzaak van was en ik ben in de zaak gaan zitten wachten. Toen hij klaar was ben ik weggereden, het liep al tegen 17:00, en viel het me op dat er geen foutmelding meer in beeld stond. M'n verlichting werkte ook weer zoals het hoorde en dus heb ik nog even snel gebeld met de zaak wat nu eigenlijk het probleem was. Er was blijkbaar een zekering door en die hebben ze vervangen. Het kan dus heel goed zijn dat alle ellende werd veroorzaakt door een zekering die doorgebrand was ?!?! Ik heb Volvo Assistance gebeld, dat advies kreeg ik van de Volvo dealer, en die hebben de ANWB langs gestuurd. Zij zouden namelijk ook alles kunnen uitlezen zodat ik zeker zou weten dat alles weer in orde is Helaas blijkt de apparatuur van de ANWB nog niet up-to-date te zijn, deze herkende mijn V40 - 2015 helaas ook niet.

Ik gan van de week wel langs de dealer om uit te laten lezen of er nog fouten zijn of dat dit toch nu opgelost is. Niemand die aan een zekering heeft gedacht.....grr.....

Geld van het inbouwen heb ik terug, en eventuele kosten die de dealer maakt worden vergoed door het inbouwbedrijf waar ik nog wel langs zal rijden om alsnog de dashcam aan te laten sluiten. Er hangt nu een aansluitkabel door de wagen en die wil ik wel weggewerkt hebben natuurlijk :)

AL met al een lange dag met een hoop onzekerheden, maar ik denk dat de afloop wel positief zal zijn. Achteraf toch wel blij dat ik zelf niet ben gaan sleutelen. Veel te veel wat mis kan gaan met al die electronica.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Geheid hebben ze de spanning van iets gemeten (en gebruikt) die op enig moment van meten 12v was maar iets anders IS.
Zekering gaat gelukkig wel door op een moment, 'aar kan ook compleet misgaan en een module naar de hemel helpen.

Inbouwers krijgen vaker en vaker te maken met meer gecompliceerde electronica in auto's en snappen daar de ballen niet van.
Let hier dus mee op en ga langs een specialist.
(Al denk je op zo'n moment dat hij de specialist is, vraag vooraf eens hoeveel Volvo's hij gedaan heeft.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 279
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Heren, heb het topic even doorgespit en een hoop informatie opgedaan. Dashcam is dus een volgend zaakje op het wensenlijstje, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zou liefst een zeer elegante oplossing hebben als door Vankol of Wim de Jong omschreven, maar kan ik die dan -echt- netjes wegwerken voor de spiegel? Ik heb nogal moeite het te visualiseren... Enige tips, want aliexpress is een geinige site maar niet echt 'toegankelijk' qua info... >_<
Laatst gewijzigd door passenger op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

passenger schreef: Heren, heb het topic even doorgespit en een hoop informatie opgedaan. Dashcam is dus een volgend zaakje op het wensenlijstje, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zou liefst een zeer elegante oplossing hebben als door Vankol of Wim de Jong omschreven, maar kan ik die dan -echt- netjes wegwerken voor de spiegel? Ik heb nogal moeite het te visualiseren... Enige tips, want aliexpress is een geinige site maar niet echt 'toegankelijk' qua info... >_<
Laat ik het zo zeggen, het is niemand opgevallen die bij mij in de auto zit.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Doe eens n foto
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik was de starter van dit topic en heb, om het simpel te houden, een kleine camera gekocht die op dat moment erg werd aanbevolen DDPai M6+. Omdat mijn auto een grote 'bobbel' achter de vooruit heeft i.v. m. het Advanced Safety System zag ik het niet zitten om de camera daar in de buurt te plakken. Ergens op dit forum las ik ook een verhaal over een XC90 waarbij de auto-brake functie geactiveerd werd door de signalen uit een dashcam.

Om dat te vermijden heb ik hem daarom juist in de uiterste linkerbovenhoek (van binnenuit gezien) geplaatst, het voordeel is dat de voedingskabel dan meteen onder de afwerkingsstrip van de hemelbekleding gevoerd kan worden. Ik laat hem er pas weer in de ruimte onder de deksel in de bagageruimte tevoorschijn komen en daar is hij ingeplugd in het 12V stopcontact. Er was wel een verlengkabel voor nodig omdat de meegeleverde kabel net te kort was. Deze camera zit met een magneet vast aan de voet en kan er desgewenst heel simpel afgehaald worden. Ik laat hem juist zitten en aangezien de camera ook een speciale modus heeft voor stilstand (automatisch ingeschakeld) werkt hij als 'bewakingscamera' als de auto geparkeerd staat. Om foto's te schieten is er ook nog een draadloze knop die je ergens kunt plakken.
Er is in deze opzet een theoretische kans dat bij hele lange stilstand de auto-accu leeg zou raken, het stopcontact in de bageruimte is namelijk altijd 'aan'. Echter het stroomverbruik is zo gering dat het wrl erg theoretisch is, maar zoals gezegd is desnoods de camera in een beweging ontkoppeld zonder gehannes met kabeltjes.
Dr beeldkwaliteit is best goed, de lens is behoorlijk lichtsterk. Beelden downloaden vanaf de camera is simpel door er met de smartphone op in te loggen.


Samenvattend ben ik best tevreden met deze camera en vooral ook het feit dat er niets voor ingebouwd hoeft te worden.
C40 Ultimate Twin
PietB
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 15.08.2015 - 18:09

Jammer dat Volvo niets doet op dit gebied met mogelijk kleine aanpassingen, ondersteuning en inbouw.
Volkswagen (Pon) heeft de Blackvue in het programma en de dealers bouwen ook in.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Volvo dealers in de UK installeren voor bepaalde modellen wel een camera met speciale passtukken. Toen ik daarover tegen mijn dealer begon kon hij alleen maar glazig kijken. Wellicht is het mogelijk om bij een Engelse dealer informatie op te vragen?
C40 Ultimate Twin
PietB
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 15.08.2015 - 18:09

In Engeland is de Roadhawk DC2/HD2 een Volvo assesoire Volgens de Engelse fora.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

De Black-Vue zie je wel, zie ook de fotoos een paar posts terug, maar je krijgt er een vrij lange kabel bij met een sigaretten plug. (veel lengte nog moeten "weglussen" ergens achter een paneel)
Ik heb hem zelf aangesloten (een kind kan de was doen) en de kabel(s) weggewerkt in de rubberen gedeelte langs de deuren/ramen/portieren.
De voedingskabel gaat onderaan bij de B-stijl onder de stoel langs naar de aansluiting achterop het middenconsole bij de achterbank. (zie je dus amper)
De andere kabel gaat door naar achteren naar de achtercamera.
De 2 camera's zelf zitten op een soort dubbelzijdige sticker aan de ruit vast.....kun je dus eerst positioneren, dan beschermlaag eraf, en plakken maar!

Het voordeel is dat je alle kabels, camera's in 15 minuten eruit hebt, en naar je volgende auto kan verhuizen. (het ging van een V50 naar de huidige V60)
Nog een voordeel is dat de sigaretten plug na 5 minuten spanningsloos wordt na contact uit.........
Bij mij speelt dan ook nog het feit dat een examinator echt duidelijk wilt zien dat de stekker eruit is, en alles spanningsloos is.

oh ja, ik heb hem hier gekocht: https://uwdashcam.be/nl/
echt goedkoper dan in Nl, en ik had alles in 2 dagen in huis...

zie voor test en review (de 550 is opgevolgd door de 650) : http://www.dashcamtest.de/en/review-bla ... 650gw-2ch/
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”