Volvo v60 D6: EGR valve position sensor wijkt af.

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
NiekVoll
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26.11.2020 - 14:58

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, alvast mijn excuses als iets verkeerd gaat (dubbele post, etc).
Sindskort heb ik een autel uitleesapparaat in mijn bezit en ben daarmee aan het experimenteren.
Mijn Volvo v60 d6 pih uit 2013 ben ik rijdend gaan uitlezen.
Nu viel mij naar enkele ritten op dat de "EGR valve position sensor" continue afwijkt met 13% van de "EGR valve commanded postion". (Turbo druk, airmass zijn wel goed)
Ik merk geen vermogen verlies (maarja wat wil je met 285 pk) of stotteren van de motor. Ik heb Volvo gevraagd of zij hem ook wilde uitlezen en er naar wilde kijken, maar Volvo
vond geen problemen. Je ziet in de grafieken dat de "EGR valve position sensor" continue dezelfde lijn volgt als de gevraagde positie, alleen dan 13% lager.
1612079626349.jpeg
1612079626344.jpeg
Kan ik nu opmaken dat de EGR sensor kapot is? Zoja, wat kan ik merken aan de auto en moet ik de sensor dan reinigen of vervangen?
Ik las wel op het forum dat er veel mensen op tegen waren om een EGR reiniger te gebruiken. Wat is jullie advies? Alvast bedankt!!!

Groet,

Niek
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De belangrijkste vraag voor mij is of de door jou uitgevoerde meetwaarden wel kloppen. Tweede of jij er de juiste interpretatie aan verbindt. Mogelijk dat alles gewoon binnen de tolerantie valt? Als de dealer (neem ik aan) geen foutcodes uitleest zou ik er niets aan doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
NiekVoll
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26.11.2020 - 14:58

Yep, ik ga er vanuit dat de meetwaarden goed zijn. Het was de vraag of mijn interpretatie goed was vandaar dat ik het op dit forum had gezet. Had gehoopt op een antwoord welke waarden eventueel nog meer zouden afwijken mocht de EGR afwijken. OF "dat als de EGR continue 13% af zou wijken dat dit normaal zou zijn, want bij een kapot EGR zou deze waarden meer fluctueren". Maar je kunt inderdaad ook gewoon zeggen, geen foutcodes, geen problemen... Ik ga dit verder uitzoeken. Groet.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Kan je met die Autel dat ding ook aan sturen? Is dicht ook echt dicht en open 100% open? Anders is het ding misschien gigantisch vervuild of gewoon de weg kwijt en kan je digitaal calibreren. Als dat calibreren niet lukt kan je de klep ook elektronisch veelvuldig open en dicht doen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Door de jaren heen is de EGR vervuild geraakt en dat zou die afwijking kunnen verklaren.
Voor Volvo zal dat wellicht binnen de limieten vallen en zeggen zij dat omdat de boel gewoon verder goed rijd het in orde is.

Wat je nog eens zou kunnen doen is de klep schoon maken en kijken wat er dan gebeurd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
FJT
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 18.03.2021 - 14:42

Ik zou zeker overwegen om de EGR uit te laten programmeren.
Wordt en blijft de motor lekker schoon en waarschijnlijk zul je t niet heel erg merken, maar hij zal ook wat lekkerder lopen.
Kost misschien €150, maar heb je op de lange termijn echt plezier van.
Komt dan gewoon door de APK. Merk je niets van.
Groetjes!
Freek

V50 2010
Bergkamp
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.05.2023 - 18:57

Wat was uiteindelijk de oplossing voor u ?
Die van mij heeft een motor systeem service vereist melding soms als ik kort hard gasgeef. Echter zonder merkbaar hinder of inhouden.

Soms reset de melding zichzelf.
Kan dit het zelfde zijn met verkeerde waarde ?
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”