Turbo druk in 4/5 niet altijd maximaal

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Redv40turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 24.02.2019 - 21:34

Hallo allemaal, ik ben Rolf 37 jaartjes jong en vanaf een Opel astra g opc ivm komst van een mini me overgestapt op m'n huidige volvo.
Ik ben al sinds het begin al lid op het v40 forum maar tot op heden hebben we met de kennis daar niet kunnen vinden wat 't probleem is.
Aangezien hier een veel bredere kennisbank zit heb ik me nu ook hier ingeschreven en hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een vraag voor de turbo kenners hier.
Mijn auto is een v40 2.0t automaat van bj 2002.

De V40 heeft voor zover ik weet standaard turbodruk van 0,5 bar in versnellingen 1,2,3 en 0,6/0,7 in 4,5e versnellingen
Daar zit bij die van mij dan ook het euvel.
Wanneer ik bijvoorbeeld vol op trek vanaf een lagere versnelling, of wanneer ik in 4/5 vanaf constant rustig 't gas verder in trap tot onderin blijft de druk op 0,5 bar hangen.
Laat ik kort gas los in 4/5 en trap hem dan tot 3/4 of kickdown gaat hij wel naar 0,7 en blijft stabiel op 0,65 bar hangen.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk omschreven heb, ik moet dus eigenlijk altijd heel abrubt de turbo in laten komen door 't gas erg diep en snel in te trappen, wanneer ik het pedaal langzaam dieper in trap, of wanneer hij uit een lagere versnelling komt blijft hij op 0,5 hangen.

Auto heeft 140d km gelopen, staat van onderhoud is perfect.
Ik heb zelf al de wastegate gecontroleerd, staat inmiddels ook 3 slagen strakker, de turbo heb ik vervangen (lang verhaal niet van belang).
Heb er een complete Do88 inlaat kit opgezet.
Boost sensor en tcv zijn vervangen.

Dus alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hoe meet je de turbo druk? Heb je daar een aftermarket meter voor, of uit de ECU?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Dit is doodnormaal voor een turbo. Je hebt namelijk ook andere belasting van je motor. Je hebt het in dit geval over deellast en vollast en de manier waarop je ECU de hele bedoeling aanstuurd.
Ik heb het nog nooit anders gezien zoals jij het nu schetst. Als ik volgas geef in de 2 of 3 heb ik rond de 1 a 1.1 bar tot mijn beschikking en als ik gas geef in de 4/5/6 dan heb ik zo rond de 0.7 bar wat uiteindelijk met meer toeren wel wat oploopt tot 0.9 a 1 bar.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Redv40turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 24.02.2019 - 21:34

Ik heb inderdaad een boost meter ingebouwd omdat ik verschil merkte in het vermogen en dit eens wilde monitoren, waarbij mij vermoeden dus bleek te kloppen.

Ik heb toch het idee dat 't niet normaal is, als ik dus in z'n 5 zit en rijd 100km/h, wanneer ik nu rustig het gas opvoer en de auto naar de 200km/h laat trekken blijft de druk hangen op 0,5 bar stabiel. Laat ik bij 100km/h even gas los en trap in een keer ca 3 kwart 't gas in (bij meer schakelt hij terug) gaat de druk wel naar 0,65 bar en loopt hij dus veel vlotter naar 200km/h. Dit zelfde effect gebeurt dus altijd wanneer ik rustig of plotseling het gas ver in trap. Het is vervelend rijden als je lekker door wilt gassen op de snelweg, wanneer een auto naar rechts gaat en ik wil weer snel naar 140/150 moet ik even snel gas lossen en dan diep in trappen om gebruik te maken van m'n volle vermogen.
De boost blijft dus wel altijd stabiel, of op 0,5 bar of op 0,65 bar

Gr Rolf
Redv40turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 24.02.2019 - 21:34

Hij geeft dus verschillende drukken, in dezelfde versnellingen op de zelfde toerentallen
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik merk hetzelfde (totaal andere auto's). Rustig gas geven geeft minder geweld en aan automaat die in zijn versnelling blijft hangen, in een keer tot de bodem (of +/- 75% bij automaat) geeft meer oempf.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Mischien draait het metertje niet helemaal soepel, en als je hem ineens intrapt en het wijzertje een zwieper krijgt hij wat verder uitslaat. Lijkt misschien ver gezocht, maar denk dat dit best eens het geval zou kunnen zijn. Wellicht even de ecu uitlezen onder het rijden met een turbodruk grafiek, dan weet je zeker hoe het zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Redv40turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 24.02.2019 - 21:34

Thx voor de tip maar dat is 't niet. Je voelt duidelijk het verschil in acceleratie. In Nederland rijd je niet heel vaak erg hoge snelheden dus valt 't niet heel veel op, maar in Duitsland als je constant 160/180 door de heuvels bij Keulen gaat merk je het duidelijk dat hij 't ene moment wel lekker naar boven sleurt en 't andere moment niet wil, dan ff gas los en weer op 't gas dan ging hij wel. Naar aanleiding daarvan heb ik toen de boost meter ingebouwd en zie je dus waar 't probleem zit.... Tenminste wat er dus niet goed gaat.

Maar waar ligt 't aan, of is het zo bedoeld wat ik me dus niet kan voorstellen?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is de auto gechipt of aangepast aan de modificaties?
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Redv40turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 24.02.2019 - 21:34

Ik heb de auto zo'n 3 jaar geleden volledig standaard gekocht met 112000 km op de klok, daarvoor is hij 3 jaar in bezit van m'n zus geweest, die hem bij een lokale garage in onderhoud hadden, de auto had toen wat achterstallig onderhoud, dus heb eerst olie, brandstof filter, bougies vervangen en een k&n filter geplaatst, ook een motorflush en extra spoeling met schone olie gedaan zodat hij kwa onderhoud helemaal bij was.
Auto is niet gechipt, gaande weg heb ik steeds de nodige dingen aangepast en vervangen, ik kan gelukkig zeggen dat ik wel redelijk wat kan kwa sleutelen.
Verder rijd hij ook top, maar dit dingetje blijft maar knagen...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heeft hij dit altijd al gedaan? Ben niet zo’n voorstander van een K&N bij moderne auto’s. De lmm kan daar slecht tegen, en de olie brand in het verwarmingselement, waardoor deze snel verloopt en de motor niet goed meer regelt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Redv40turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 24.02.2019 - 21:34

Ja hij doet 't al sinds dat ik hem heb, dus dat zal lijkt me de oorzaak niet zijn.
Heb 't al vaker gelezen over k&n en lmm, kan 't me voorstellen als je te ruig met de olie bent aan de binnenzijde van 't filter maar heb er zelf nog geen problemen mee gehad, had op m'n astra 5 jaar lang een k&n zonder problemen.
Redv40turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 24.02.2019 - 21:34

Als ik 't goed begrepen heb regelt de tcv samen met de ecu de wastegate (turbodruk), alleen op die manier zou je ook op verschillende versnellingen andere druk kunnen draaien dus zou daar iets mis kunnen gaan?, heb de grote lijnen wel gelezen maar weet ook niet exact hoe dat in z'n werk gaat
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”