Vreemd turbo probleem (druk gerelateerd?)

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Kleine uitleg van het probleem:

Na het chippen van de V50 T5 blijkt dat er af en toe iets vreemds naar voren komt. Na het overschakelen rond de 4 a 4.5k rpm slaat de auto dood. Dit komt alleen naar voren als het gaspedaal helemaal ingetrapt wordt. Laat ik het gas even los en geef ik gas, dan gaat de auto weer als de brandweer. Laat ik het gas niet los en hou ik deze ingedrukt, dan gebeurt er niks qua versnelling(in iedergeval minimaal).
Ik verdacht eerst eventueel de Turbo Control Valve of de Compressor Bypass Valve. Deze heb ik vandaag laten vervangen. De TCV door een originele Pierburg en de CBV door een Forge met gele drukveer(15+ psi)

Zou dit ook aan de wastegate kunnen liggen? Lijkt mij persoonlijk vrij stug, maar ik weet het niet.
Ik heb contact gehad met de tuner, maar ook die schiet even niks te binnen behalve eventueel turbodruk verlagen en een minder dikke tune inladen.

Als jullie eventuele suggesties hebben dan hoor ik het graag, thanks!
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Vacuumslangen van TCV naar turbo ook vervangen?.
AFR gemeten na tuning?.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Slangen niet vervangen, die waren nog goed en wss al een keer vervangen als ik de monteur zo hoorde.
Wat is AFR?

Kheb trouwens van een andere ex V50 T5 bezitter te horen gekregen dat hij het ook had en dat er een soort van boost beveiliging in zit waardoor ie de wastegate compleet ope gooit. Dus wss is de boost piek wat te hoog. Terug naar de tuner dus om te kijken wat er aan te doen is.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Het lijkt inderdaad op een beveiliging, de zogenaamde fuel cut defender.
D.w.z. dat de software ingrijpt omdat de motor op een (te) arm mengsel loopt.
Vaak voorkomende oorzaak is een vacuumslang van TCV naar turbo, die een scheur(tje) heeft.

AFR, Air Fuel Ratio.
Google maar eens...
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Ludo schreef: Het lijkt inderdaad op een beveiliging, de zogenaamde fuel cut defender.
D.w.z. dat de software ingrijpt omdat de motor op een (te) arm mengsel loopt.
Vaak voorkomende oorzaak is een vacuumslang van TCV naar turbo, die een scheur(tje) heeft.

AFR, Air Fuel Ratio.
Google maar eens...
Zou wel raar zijn als het een feul cut defender is toch? Dan zou die neem ik aan als ik het gaspedaal loslaat en vervolgens weer intrap hetzelfde probleem moeten geven? Of is het domweg dat de injectoren het niet bij kunnen benen?

Air feul ratio is trouwens wel gemeten, er is zelfs gechipped met een extra lambdasonde zodat die alles goed uit kon lezen.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Iemand nog een idee wat er aan te doen is? Domweg de turbodruk verlagen?
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Na een fuel cut defender kan je weer gas geven, de ecu heeft zich weer kunnen herstellen (lees bijregelen).

Turbodruk verlagen is een mogelijkheid.
Een lekke band continu opblazen is ook een mogelijkheid om te blijven rijden, maar de oplossing is toch of plakken of een nieuwe band.

Air fuel is gemeten tijdens chippen schrijf je, als de turbodruk dan nog te hoog is, is er wel érg slechte software geschreven.
Als je 100% zeker mechanische problemen kan uitsluiten, zal druk verlagen de enige optie zijn.
Ik zou die slangen toch als eerste goed controleren, óf vervangen, het zijn de kosten niet...
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Ludo schreef: Na een fuel cut defender kan je weer gas geven, de ecu heeft zich weer kunnen herstellen (lees bijregelen).

Turbodruk verlagen is een mogelijkheid.
Een lekke band continu opblazen is ook een mogelijkheid om te blijven rijden, maar de oplossing is toch of plakken of een nieuwe band.

Air fuel is gemeten tijdens chippen schrijf je, als de turbodruk dan nog te hoog is, is er wel érg slechte software geschreven.
Als je 100% zeker mechanische problemen kan uitsluiten, zal druk verlagen de enige optie zijn.
Ik zou die slangen toch als eerste goed controleren, óf vervangen, het zijn de kosten niet...
Ik kruip a.s. zondag wel even onder de auto, dan kan ik de slangen wel even controleren.
de air fuel is idd gemeten, maar ze hebben zelf geen problemen ervaren op de dyno.
de turbodruk is verhoogd van stock 0.6 naar 1.2 chipped. Sowieso ga ik natuurlijk a.s. dinsdag even bij de tuner langs, kijken of die wat voor me kan doen
Nogmaals dank Ludo!
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Je hebt per toeval geen air fuel meter liggen om te kijken?
Ik zou een log maken met men innovate meter om de richting van men diagnose aan te geven.
Foutcodes uitlezen kan ook nooit kwaad

De wastegate zelf is meestal het probleem niet. Slangen worden vaak eens gesmaakt door marters ofzo...
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Apox schreef: Je hebt per toeval geen air fuel meter liggen om te kijken?
Ik zou een log maken met men innovate meter om de richting van men diagnose aan te geven.
Foutcodes uitlezen kan ook nooit kwaad

De wastegate zelf is meestal het probleem niet. Slangen worden vaak eens gesmaakt door marters ofzo...
Er komt geen enkele foutcode naar voren...
Heb helaas geen air feul meter liggen. Maar kan wel met een OBD meter e.e.a. uitlezen.
Net terug van de tuner, daar proefgereden en natuurlijk niks aan de hand. Rij weg, voila probleem weer aanwezig.
Het blijkt dat de complete turbodruk wegvalt. Meter gaat compleet naar 0 toe. Dus het lijkt of staat de wastegate dan compleet open. Laat gas los en geef weer gas en het vermogen en de turbodruk is er weer.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Als er geen intercoolerbuizen stuk zijn en vacuum darmen zijn in orde, zou ik turbodrukregelventiel vervangen. Als je voor een paar dagen 1 kan wisselen, ben je zeker.
Als het dan nog is, kan je sturing van vnt ook nog meten met multimeter en zo wat rijden.
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Persoonlijk zou ik met vida rondrijden met parameters openstaan. Maar je moet de mogelijkheid hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Apox schreef: Als er geen intercoolerbuizen stuk zijn en vacuum darmen zijn in orde, zou ik turbodrukregelventiel vervangen. Als je voor een paar dagen 1 kan wisselen, ben je zeker.
Als het dan nog is, kan je sturing van vnt ook nog meten met multimeter en zo wat rijden.
De TCV zoals jij aangeeft is 2 weken geleden samen met de CBV vervangen. Dacht daar idd eerst zelf ook aan. Maar dat blijkt het dus niet te zijn. Wss gooit ie gewoon compleet de wastegate open, de turbodrukmeter staat als het gebeurd ook netjes op 0 ipv vacuum -0.4/-0.6
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”