Nieuw lid, vraagje

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
MarkosV
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.12.2020 - 21:54

Goedemorgen allemaal,

Ik ben Mark en op dit moment nog geen Volvo eigenaar. We zijn ons aan het oriënteren op een Volvo C30, maar door de huidige problemen na de aanschaf van onze vorige auto, willen we ons er eerst een heel klein beetje in verdiepen. Kan iemand mij vertellen waar ik een klein beetje op moet letten bij de aanschaf van een C30? De auto die we op het oog hebben is een 1.6 D2 R-edition uit 2012. Huidige km stand is 168.076 heeft dit type bepaalde mankementen of problemen die me binnen nu en een half jaar grote kosten op gaan leveren ?

Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Vraag 1: dealer auto?
Vraag 2: onderhoudshistorie bekend?

En dan de tips: altijd een aankoopkeuring door een dealer laten doen, klinkt simpel maar toch maar doen. De 1,6 diesel wil nog wel eens geholpen worden met vormen van tuning. Wees dus alert, en laten checken of er is gerotzooid met de EGR en het roetfilter. Ook de software is daarbij van belang, vaak schrijven ze de regeneratie weg en dat soort fratsen. Zijn die zaken aan de orde: laat maar staan, auto voldoet niet langer aan de typegoedkeuring en het keken is daardoor ongeldig geworden. Velen zullen zeggen dat het allemaal kan etc maar....zodra je eigenaar bent sta je letterlijk en figuurlijk voor de ellende.

Injectoren willen bij de 1,6 ook wel een dingetje zijn. En verder dus de genoemde onderhoudshistorie, distributieriem, schade gehad etc etc
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
MarkosV
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.12.2020 - 21:54

De auto is wel door de dealer onderhouden en staat nu bij een algemene verkoper. Deze verkoper geeft een beurtje, nieuwe apk en 3 maanden garantie. De historie van het onderhoud is wel terug te vinden in de boekjes. Het gezeik met de egr en dergelijke wil ik deze keer dus niet hebben. Dus dan toch verstandig om hier een aankoopkeuring te laten doen door de dealer.
Dank je wel voor je reactie!
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

Ik zou mij vooral richten op de onderhoudshistorie, boekje en liefst ook nota's. De meeste C30 D2's zijn volgens mij ooit als 14% bijtellingauto in de lease aangeschaft. De eerste vier of vijf jaar is het onderhoud dan meestal wel in orde (bij 1 Volvo-dealer?). De jaren daarna gaat het soms mis. Er kunnen wel stempels in het boekje staan maar wanneer dat ieder jaar bij een andere garage is zou ik daar wat vraagtekens bij hebben. Check ook goed de data, zit er niet ergens een gat van veel meer dan een jaar? Ik zou echt even gaan zitten met het boekje, desnoods de verschillende garagebedrijven even op internet opzoeken. Check ook het aantal eigenaren via internet. Dit is natuurlijk een algemeen verhaal, niet alleen voor de C30. Maar een C30 is vaak wel een liefhebbers-auto en dat zou je op deze manier mogelijk kunnen herkennen.

Distributie zou volgens mij bij 140.000 km moeten zijn vervangen, kan je dat terug vinden?

Je hebt het voordeel dat er best veel C30 D2's te koop staan dus bij twijfel kan je verder zoeken.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Plaats reactie

Terug naar “C30”