Hallo!
Ik ben even benieuwd naar jullie advies of ervaringen.
Ik heb hier een Volvo C30 1.6D uit 2009 met nu ongeveer 220dkm op de teller.
Nadat de C30 warm is gedraaid (gebeurd ook wanneer hij nog koud is) en ik hem in z'n vrij zet om vervolgens toeren te maken richting de 4-5000 begint hij witte rook (met blauwe gloed) te spuwen uit de uitlaat. Nu was mijn eerste gedachte een lekke koppakking echter alle andere symptomen zoals een slurry aan de pijlstok, harde en opgezette koelvloeistof slangen, teruglopend koelvloeistof pijl heb ik nog niet gezien. Daarnaast heb ik de rook alleen nog maar opgemerkt wanneer de C30 in de neutraal staat. Het fenomeen heeft zich nog niet voor gespeeld op de snelweg waar ik het gaspedaal volledig heb ingedrukt echter heb ik nog geen situatie voor mezelf gecreëerd dat ik veilig met 4-5000 toeren heb kunnen rijden.
Advies is welkom
Groet,
Vincent
Witte rook spuwen
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12
Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoeveel rook er zichtbaar is. Ik denk dat het een samenstelling is van condens en een beetje olie. Kan een restant zijn maar kan ook bij onbelaste motor bij 4500 rpm een klein beetje rammelende zuigers zijn. Als de koppakking lek is is dan hoeft de radiateur slang niet hard te worden. Indien de lekkage naar binnen gaat dan komt het in de verbranding ruimte terecht. Maar ook dan moet er koelvloeistof verdwijnen.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
rammelende zuigers, lekkage naar binnen? Denk dat je hier wat vreemde conclusies trekt. Als de koppakking lekt tussen verbrandingskamer en kvs kanaal zal de druk in de cilinder veel hoger zijn dan de kvs druk en er dus druk op het koelsysteem komen. Er kan echter nog steeds kvs in de verbrandingskamer komen.
En rammelende zuigers? We leven niet meer in de jaren 60!
En rammelende zuigers? We leven niet meer in de jaren 60!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Witte rook bij een diesel is/kan een teken zijn van slechte verbranding. Zijn de gloeipuggen wel 100% vraag ik me dan af.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Witte rook duidt op waterdamp, dus kan te maken hebben met een lekke koppakking --> koelwater/vloeistof dat de verbrandingsruimte in gaat en daar met de verbranding mee verdampt. Als de motor echter niet de andere symptomen van een lekke koppakking laat zien (borrelen in het tankje, vloeistofverlies, olie in de koelvloeistof), dan is het dat niet.
Het is vrij normaal dat met deze lagere temperaturen de motor, zeker als deze nog niet helemaal opgewarmd is, witte rook laat zien. Ook is het vrij normaal dat een dieselmotor op leeftijd bij 4-5000 toeren iets rookt, zeker onbelast; dan zit je namelijk in zijn maximale toerengebied. Als de motor geen koelvloeistof verliest of borrelt (tankje in de gaten houden), is er niets aan de hand.
Oh ja, de motor niet teveel onbelast 4-5000 toeren laten draaien en zeker niet als deze nog koud is, knapt de motor niet echt van op......
Het is vrij normaal dat met deze lagere temperaturen de motor, zeker als deze nog niet helemaal opgewarmd is, witte rook laat zien. Ook is het vrij normaal dat een dieselmotor op leeftijd bij 4-5000 toeren iets rookt, zeker onbelast; dan zit je namelijk in zijn maximale toerengebied. Als de motor geen koelvloeistof verliest of borrelt (tankje in de gaten houden), is er niets aan de hand.
Oh ja, de motor niet teveel onbelast 4-5000 toeren laten draaien en zeker niet als deze nog koud is, knapt de motor niet echt van op......
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Als de motor goed warm is in principe tot het rode gebied op de toerenteller en incidenteel erover (bij even doortrekken). Bij koude motor ruim onder het rode gebied blijven, lijkt mij.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Jongens, we hebben het hier over een diesel he!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ja, weet ik. De vraag was mag, niet moet. Mijn D3 met automaat komt nauwelijks boven de 2200 toeren (rustige rijder), maar als je van wat steviger accelereren of doorrijden houdt, dan is bij een warme motor normaal gesproken het rode gebied de limiet. Daarboven zal er sowieso niet zo veel meer gebeuren bij een diesel.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Een diesel wordt begrensd door het diesel proces en kan nooit meer toeren draaien, dus even in het rood trekken bij een diesel kan gewoon niet. Dus beetje onzinnig “advies” in mijn ogen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ik geef geen "advies" om de motor continue 4-5000 toeren te laten draaien of altijd door te trekken tot of tot in het rode gebied. Nogmaals, de vraag was hoeveel toeren de motor MAG draaien. Je MAG de motor in principe tot het rode gebied gebruiken (de zogenaamde veilige zone), al zal je dat in de praktijk niet vaak tot de rode zone gaan. Ik tenminste nooit. En ook een diesel gaat tot in het rode gebied hoor, laat maar eens een roettest uitvoeren.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999