Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

De opvolger van P1800 en 480
Xanthine
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.08.2011 - 16:45

m-kliko schreef: Zijn motor zal wel heel rijk lopen door de tuning vermoed ik. :P
Heb gewoon een zware voet :P
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Titel van dit artikel had intussen wel anders mogen zijn ("gemiddeld verbruik T5"), want die van mij rijdt nu gemiddeld 9,8 liter per 100 km. Ben ik erg blij mee en wilde ik jullie toch even melden.

Zit momenteel in de Alpen, rijd veel bergjes op en af, scheur af en toe met 190/200 op de teller in het zuiden van Duitsland en zo af en toe in de stad (München). Het ding gaat als een tierelier, rijdt héérlijk en verrast me nog steeds positief!
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Inmiddels verbruikt onze T5 8,8/8,9 gemiddeld (per 100 km.). Volgens board computer.

Rijd er dan ook vooral comfortabel en rustig, lange afstanden, mee. Raak langzaam aan de wagen gewend. En gehecht.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Ik vind zelf de c30 met 16" slap aanvoelen. Bovendien is 17" de standaard op mijn versie.

Heb zelf de Sagitta velgen :)
Op de foto wel een beetje vies, daarom ook één tijdens wasbeurt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Mooi hoor! Zilver met die zwarte details. Prachtige combinatie. Vind nu ook dat die Sagitta velgen prima passen :love:

Maar: bij een geheel zwarte, zoals bij ons?

Denk toch dat ik, uiteindelijk, voor Spartacus ga. Of toch een Ixion type (17 inch) met rechte spaken. Hiermee heb ik iets van de normale Ixion velg alsmede de spaken van een Midir (18 inch). De laatste vind ik echter gewoon te groot.
Laatst gewijzigd door Silver S70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
DannyC30D5
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 07.03.2016 - 18:41

Silver S70 schreef: Mooi hoor! Zilver met die zwarte details. Prachtige combinatie. Vind nu ook dat die Sagitta velgen prima passen :love:

Maar: bij een geheel zwarte, zoals bij ons?

Denk toch dat ik, uiteindelijk, voor Spartacus ga. Of toch een Ixion type (17 inch) met rechte spaken. Hiermee heb ik iets van de normale Ixion velg alsmede de spaken van een Midir (18 inch). De laatste vind ik echter gewoon te groot.
18" te groot voor een T5 ?? Sorry,maar vind 18" de ideale maat voor een T5 of D5. Zelf effe met 17" gereden met 205 50 17 en vond dit ondermaats.
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Heb een C30 met 18 inch Atreus velgen (proef)gereden en vond die te veel stuiteren. Ga voor het comfort van een 17 inch velg. Midir, wel erg mooi, kan altijd nog wel.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Xanthine
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.08.2011 - 16:45

DannyC30D5 schreef: te groot voor een T5 ?? Sorry,maar vind 18" de ideale maat voor een T5 of D5. Zelf effe met 17" gereden met 205 50 17 en vond dit ondermaats.
+1

205 breed is gewoon te smal voor een auto met zoveel koppel. 245/40/18 is ideaal :happy:
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Och 225/45/17 zou ook moeten passen. Qua breedte velg kan 225 net, wel kan de band wat bol lijken. Verder is 225/45/17 goedkoper dan 205/50/17.
Rolomtrek is ook vrijwel gelijk
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
J.B.
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 08.08.2011 - 19:39

Het is een nogal oud topic dus mijn excuses voor het omhoog trappen ervan. Ik heb echter dezelfde vraag (al heb ik een 2.0 i.p.v. een T5) maar vindt het antwoord niet in dit topic, dus vandaar deze nieuwe reactie.

Wegens Corona ben ik de laatste tijd redelijk bezig geweest met de twee Volvo's thuis, heb geen zin om op vakantie te gaan en met de tijd en het geld wat ik zo overhoud kan ik nog wat andere dingen doen. Bij m'n C30 2.0 ben ik vooral bezig geweest met het wegwerken van schades die de vorige eigenaar veroorzaakt heeft, heb o.a. beschadigde kunststof delen rondom de auto en de linker zijspiegel vervangen met onderdelen van de sloop. Daarnaast heb ik ook een afneembare trekhaak gemonteerd en ook lekte één schokdemper, derhalve heb ik de standaard schokdempers allemaal vervangen door Bilstein B4.

Ik zag laatst echter ook dat Volvo een originele veerpootbrug levert voor de C30, met onderdeelnummer 30736345. Schijnt ook op de S40, V50 en C70 te passen en kost rond de €60 bij de dealer. Heeft iemand ervaring met dit ding? Is het de moeite waard? Daarnaast heb ik nog een vraag over de installatie, is het een kwestie van twee bouten van de schokdemperlagers losdraaien, brug erop, vastdraaien en klaar of zijn er andere bouten nodig voor deze toevoeging?
Volvo V70 2010 2.5FT R-Design Geartronic met Polestar tuning (258 pk)
Volvo C30 2007 T5 R-Design Geartronic (230 pk)

Volvo C30 2007 2.0 Momentum (145 pk)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27060
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je zal er iets van merken, wereldschokkend is het niet.
Ding kan sowieso weer vast met de oude boutjes.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik heb er één, op de C70. Er is wel een verschil te merken, maar ik zou er niet teveel van verwachten. Er zijn trouwens 2 types: een dikkere en een dunnere. Ik heb het ooit eens allemaal opgezocht en opgeschreven:

Onderdelen veerpootbrug Volvo S40/V50/C30/C70:
• Veerpootbrug 30736345 (dunne?)
• Veerpootbrug 31329445 (oude versie? dikke?)
• Flensmoer M8 985970
• Tapeind M8 987509
• Plastic huis L 30741191 (voor dikke veerpootbrug)
• Plastic huis R 30741192 (voor dikke veerpootbrug)
• Originele bout 30741286 (van veerpoot)

Bij de dikkere versie horen er plastic kappen bij die over uiteinden gaan (plastic huis L en R), maar dat hoeft niet, alleen voor het mooie. Zelf heb ik de dunnere en dus geen plastic kappen, want die passen daar niet op.

Bij mijn C70 zat er aan de bestuurderskant op de veerpoot al een tapeind M8 (987509) en vaak is dit standaard. Je moet voor de andere kant wel nog een tapeind hebben om de veerpootbrug mee vast te zetten. Verder heb je twee flensmoeren M8 (985970) nodig of, zoals ik gedaan heb, 2 gewone M8 moeren en 2 M8 ringetjes.

De veerpootbrug zit aan elke kant vast met één van de originele veerpootbouten en met een tapeind met flensmoer:
Veerpootbrug C70.jpg

Ik was in de veronderstelling dat de veerpootbrug met 4 tapeinden vast moest, dus ik heb nog 2 tapeinden over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Oh ja: veerpootbrug monteren als de wagen op een vlakke ondergrond staat (belangrijk bij een C70). Eerst één bout per kant losdraaien en de tapeinden monteren en dan pas de andere bout van de veerpoot losdraaien; zo blijft de veerpoot altijd met 2 bouten vast en kan die niet verschuiven. Maakt niet veel uit, want als de veerpoot iets zou verschuiven is dat niet erg, maar zo is het mij verteld.

Hier bijvoorbeeld een set bij R en D: https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... RD31329445
Dit is de dunne versie. Je hebt echter maar 2 tapeinden nodig i.p.v. 4.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
J.B.
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 08.08.2011 - 19:39

Ferrari schreef: 21.08.2020 - 16:03 Oh ja: veerpootbrug monteren als de wagen op een vlakke ondergrond staat (belangrijk bij een C70). Eerst één bout per kant losdraaien en de tapeinden monteren en dan pas de andere bout van de veerpoot losdraaien; zo blijft de veerpoot altijd met 2 bouten vast en kan die niet verschuiven. Maakt niet veel uit, want als de veerpoot iets zou verschuiven is dat niet erg, maar zo is het mij verteld.

Hier bijvoorbeeld een set bij R en D: https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... RD31329445
Dit is de dunne versie. Je hebt echter maar 2 tapeinden nodig i.p.v. 4.
Kijk eens aan, dit is heel nuttige informatie! Heel erg bedankt hiervoor. Ik had de onderdelen bij R&D ook al gezien, maar bij de dealer en VSTORE is het onderdeel toch een stuk goedkoper; zie o.a. hier: https://www.vstore.nl/veerpootsteun/ €85 inclusief bevestigingsmateriaal is toch wel een verschil met €90 + €27, al valt natuurlijk te bezien of VSTORE veerpoot met tapeinden geleverd wordt. Desalniettemin staan wel de goede onderdeelnummers vermeld, dus ik ga er vanuit dat die inbegrepen zijn. Bedankt voor de informatie in ieder geval, voor €85 wil ik die upgrade wel uitvoeren :)
Volvo V70 2010 2.5FT R-Design Geartronic met Polestar tuning (258 pk)
Volvo C30 2007 T5 R-Design Geartronic (230 pk)

Volvo C30 2007 2.0 Momentum (145 pk)
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Ik heb hem op mijn V50 D5 gehad en vond "m net ff een stukje strakker sturen, niet wereldschokkend maar ik merkte het zeker wel.
Maar na een tijdje wen je er aan en is het pas weer merkbaar wanneer je hem weer demonteert.
Erik

S60 T5 R-design
J.B.
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 08.08.2011 - 19:39

Zo, de veerpootbrug is gemonteerd en bij een C30 is het verschil in ieder geval duidelijk merkbaar. Sturen gaat inderdaad een stuk strakker, merk het vooral in lussen van bijvoorbeeld een klaverblad.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ziet er netjes uit! Ik zie dat je ook maar 2 van die tapeindbouten gebruikt hebt.

Klopt het dat er al één zo'n tapeindbout standaard gemonteerd zat?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
J.B.
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 08.08.2011 - 19:39

Nee, er zaten alleen standaard bouten gemonteerd. Als je de set bij VStore bestelt krijg je precies wat je nodig hebt, dat wil zeggen twee standaard bouten, twee tapeinden, twee moeren voor op de tapeinden en de veerpootbrug. In de doos zat nog de originele pakbon van Volvo, die heb ik bijgesloten.

Overigens heb je voor de tapeinden vast te maken een sleutel en/of dop van 20mm nodig en voor de bijbehorende moer en de normale bouten is het 13mm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2010 2.5FT R-Design Geartronic met Polestar tuning (258 pk)
Volvo C30 2007 T5 R-Design Geartronic (230 pk)

Volvo C30 2007 2.0 Momentum (145 pk)
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

J.B. schreef: 06.09.2020 - 21:40 Zo, de veerpootbrug is gemonteerd en bij een C30 is het verschil in ieder geval duidelijk merkbaar. Sturen gaat inderdaad een stuk strakker, merk het vooral in lussen van bijvoorbeeld een klaverblad.
Ik vind ook dat je het goed merkt. Heb de V50 voorzien van zo'n 'dunne' versie. Bij het aanzetten van de bocht bij een klaverblad of flinke bocht bij een afrit, of een 'fly-over' bijvoorbeeld blijft de besturing in relatie tot de carrosserie aanzienlijk strakker dan zonder. Geen gehuppel of getwijfel, direct bij de les, als op rail.
Bij mijn C70 heb ik de dikkere variant met afdek kapjes. Ziet zeker mooier uit. De werking hier is zo mogelijk nog beter te merken. Het torderen bij het rijden over drempels (die met een wiel, de carter killers) is de C70 aanzienlijk stijver. Bij de andere situaties (afrit, klaverblad, 'fly-over') is de besturing ook aanzienlijk strakker, maar haalt nog net niet het betonnen niveau van mijn V50. Ik ben blij dat ik ze heb op beide Volvo's.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Prijzen op dit moment:
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... RD31329445
veerpootbrug € 90,69 + bevestigiingsset € 27,49 + gratis verzenden = € 118,18

https://www.vstore.nl/veerpootsteun/
veerpootbrug + bevestigingsset € 120 + gratis verzenden = € 120

Via de Volvo dealer (artikel nummers en aantallen van foto hierboven)
€ 124,751 zelf ophalen

Alle prijzen inc. BTW.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “C30”