Binnenste ashoes vervangen, wat wel en niet los?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Gisteravond kwam ik erachter dat de binnenste ashoes van de rechter aandrijfas gescheurd was, dus vandaag een nieuwe ashoes bij de dealert besteld. Had ook gekeken voor een compleet nieuwe as (i.v.m. slechte ervaringen met het loskrijgen van een homokineet bij de 850), maar die zijn wel erg duur. Een ashoes kost trouwens ook al EUR 60, blijkbaar iets speciaals op de C70 D3 Geartronic.

De vraag is nu even wat precies los te maken aan de aandrijfas. De onderste draagarm moet er sowieso helemaal af, want die wilde ik namelijk vervangen toen ik zag dat de ashoes gescheurd was. Ook vervang ik preventief de stuurkogel en het koppelstangetje van de stabilisatorstang. De vraag is of ik de hele aandrijfas vanonder de auto moet halen of dat ik het vaste stuk van tussenlager naar de bak moet/kan laten zitten. De as uit de bak krijgen kan ook moeilijk zijn, je kan de keerring beschadigen en er kan olie uit de net geflushte bak lopen. Daarom wil ik dat laten zitten.

Mijn idee was om eerst de aandrijfas los te halen uit de naaf (M10 bout los en as eruit tikken), de kapotte ashoes loshalen van het huis, clip uit het huis halen en de tripod uit het huis halen (uitkijken dat de lagers er niet uit/af vallen) en dan met dat stuk aandrijfas naar de werkbank. Op de werkbank de tripod loshalen (circlip van de as), oude hoes verwijderen en alles weer in omgekeerde volgorde monteren.

Goed idee of toch op een andere manier? Tips en tricks zijn welkom!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Gisteren de Volvo-koe maar eens bij de horens gepakt. Omdat ik toch de draagarm, stuurkogel en koppelstangetje van de stabilisatorstang ging vervangen en alles dus vrij goed bereikbaar was heb ik het vaste stuk van de aandrijfas laten zitten. Was wel een beetje gepruts om de tripod weer terug erin te krijgen en de nieuwe ashoes goed vast te zetten (alles wordt vettig met het nieuwe vet), maar het is toch gelukt. De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik bij een volgende weer wel het vaste gedeelte ook verwijder. Het zijn maar 2 boutjes van het centrale lager en dan kan de as eruit (klinkt eenvoudig en kan soms ook moeilijk gaan, weet ik van de 850). Bij de nieuwe ashoes zit ook het clipje om te vervangen as je de as uit de bak hebt gehad.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”