Lendensteun ineens weg

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Vandaag stapte ik in de C70 en ik voelde de 'bolling' van de lendensteun wegschieten en en hoorde een knappend/knakkend geluid.
Deze is nu dan ook kapot, in die zin dat draaien aan het wieltje geen effect meer heeft.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nooit zo bewust bezig was met de lendensteun instellen en had ik hem (denk ik) ook niet zo heel bol staan dat ik hem direct miste. Natuurlijk merkte ik het wel omdat ik er nu bewust op ging letten en omdat de leuning nu wat vlakker voelt. Maar na de rit van ruim een uur merkte ik niet dat ik pijn in de rug had of niet lekker heb gezeten.

Maar toch... ik wil het eigenlijk wel weer maken. Is dat zelf te doen? Ik vermoed dat de bekleding van de rugleuning eraf moet?
Heeft iemand dit al eens zelf gedaan? Of is er een makkelijkere manier?

gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Vandaag maar eens de lendesteun gerepareerd.

Omdat ik niet goed snapte wát er precies kapot was eerst maar eens even gegoogled op ‘Volvo lumbar support repair’.
Dat hielp!

Aan de klus gegaan en in ongeveer 2,5 uur klaar.
Alles kunnen doen zonder de stoel te verwijderen. De bekleding is verrassend genoeg heel makkelijk los te krijgen onderaan en kan zo omhoog gestroopt worden. Alleen aan de voorkant zitten 6 krammen die je los moet buigen. Ik heb deze daarna niet hergebruikt maar tyraps gebruikt.

Het defect is als volgt. De lendensteun is een soort ‘mat’ van gaas dat op spanning wordt gedraaid. Om die spanning te kunnen bereiken zit de ‘mat’ aan beide zijden van de de rugleuning aan het stoelframe vast met een kabel en een klem. De klemmen waren allebei afgebroken, dus geen spanning opbouw meer mogelijk.

Op internet zag ik een reparatie dmv de kabel iets te verlengen en vast te maken aan het frame.
Ik heb het simpeler gedaan. Het deel van de afgebroken klem dat nog aan de kabel zat heb ik eerst met een tyrap op z’n plaats gehouden bij het gaatje in het stoelframe waar ie normaliter doorheen gaat. In feite is het dan al gerepareerd, de kabel zit nl. weer vast aan het frame én op de juiste plek. (Er is weinig tot geen ruimte om het op een andere plek te fixeren omdat de kabel simpelweg niet langer is). Vervolgens heb ik dit steviger gefixeerd door er ook nog een stukje elektriciteitsdraad om te wikkelen over de tyrap heen.
Bekelding weer terug omlaag trekken, voorkant vastzetten met tyraps en achter weer zoals het vastgeklikt zat.
De bekleding aan de achterkant zit met een soort van lat en gleuf verbinding aan elkaar vast en is echt super makkelijk los en weer vast te maken. Alleen twee kleine flapjes links en rechts is me (nog) niet gelukt maar is ook niet zo noodzakelijk. Die zijn niet voor het straktrekken maar meer voor de afwerking. Kijk ik nog een keer naar.

Zag er al een tijdje tegenop, maar redelijk simpel achteraf en het zelf klussen en repareren geeft heel veel voldoening.

Heb wat foto’s gemaakt.

Gr. Edwin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Edwin op 21.01.2022 - 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Mooi man, lang leve Youtube e.d. voor allerhande filmpjes. Zo ook destijds geleerd hoe de subwoofer in mijn Passat ingebouwd moest worden, en hoe ik de middenconsole van de XC90 moest demonteren voor de inbouw van een carkit.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”