Rammel aan de achterkant

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik had al een tijdje niet meer in de C70 gereden (want de auto van vrouwlief), maar het viel me dit weekend op dat de rammel die ergens vanachter komt erger lijkt te worden. Het rammelen / bonken is als je over oneffenheden rijdt en ik verdenk dan ook iets bij de achterwielophanging. Een tijd terug heb ik eens onder de auto gekeken en de reactiestangetjes gecontroleerd, maar daar kon ik destijds geen speling op vinden.

Wat zou ik allemaal kunnen controleren; zijn er specifieke dingen die dit bij de C70 kunnen veroorzaken?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Naast de reactiestangen kunnen de rubbers van de stabilisatorstang zelf ook nog versleten kunnen zijn.
Verder schokdemper, veer, allemaal de moeite waard om eens te bekijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Vanmorgen de auto op blokken gezet aan de achterkant en er weer eens onder gekropen. De reactiestangetjes en rubbers van de stabilisatorstang waren inderdaad ook mijn grootste verdachten. Met een koevoet wat zitten wringen, maar ik kon nergens zichtbare speling ontdekken. Ook een beetje lastig zonder brug. Toch maar eens gewoon met de hand aan de stabilisatorstang getrokken en toen voelde ik speling in het reactiestangetje aan de linkerkant. Rechts helemaal niets. Ook op de stabilisatorstangrubbers kon ik geen speling voelen.

De wagen is in oktober nog gekeurd en hier in België wordt dan het onderstel behoorlijk mishandeld op een soort van schuifplaten; de wielen worden in alle richtingen bewogen en dan wordt er gekeken of er op rubbers en kogels speling zit. Dit was toen allemaal goed en ik kon verder ook niets ontdekken. Wel zag ik gescheurde aanslagrubbers van de schokbrekers, maar dat kan het bonken niet veroorzaken, denk ik. Die rubbers zijn ervoor om een klap op te vangen als de schokbreker helemaal inveert. Het rammelen/bonken is als ik over kleine oneffenheden rij.

Ik ga een paar reactiestangetjes bestellen en wellicht ook nieuwe aanslagrubbers voor de schokbekers. Ik zag dat die vrij eenvoudig te vervangen zijn.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Vanmiddag de reactiestangetjes en aanslagrubbers voor de schokbrekers binnen gekregen. Gelijk alles gemonteerd en hier op de Belgische kasseien even testgereden. Weer een heerlijke stille auto; het gebonk is over. Redelijk eenvoudig klusje, ondanks dat ik geen brug heb.

Even nog ter info: Voor de reactiestangetjes worden bij de verschillende merken verschillende lengtes opgegeven bij hetzelfde OEM-nummer (31329966). Volgens mij zijn ze allemaal hetzelfde en wordt de lengte op een andere manier gemeten. Ik heb in ieder geval Lemförder (ZF) genomen met een opgegeven lengte van 100mm en die zijn exact hetzelfde als de oude.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
FredH
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 10.01.2008 - 21:47
Locatie: Hoek van Holland

Goed om te zien dat het hiermee is opgelost en de auto weer stil is. Toevallig heb ook ook zo'n irritante rammel aan de achterkant en gaat mijn C70 komende week naar de garage, die ik heb gevraagd de reactiestangetjes en rubbers van de stabilisatorstang te checken en waar nodig te vervangen. Gelijk ook even een kapot lampje vervangen en een setje verse wissers en ik kan er weer even tegen...
Groet,
Fred

FORMER: 121, S40, V70, S80 en C70
FredH
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 10.01.2008 - 21:47
Locatie: Hoek van Holland

Auto is vandaag aangepakt en ook bij mij zijn de 2 reactiestangetjes vervangen.

Het is weer stil... ;-)
Groet,
Fred

FORMER: 121, S40, V70, S80 en C70
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Mooi dat het ook bij jouw C70 opgelost is!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
FredH
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 10.01.2008 - 21:47
Locatie: Hoek van Holland

Thanks, nu nog even wachten op het voorjaar en het genieten kan weer beginnen. ;-)
Groet,
Fred

FORMER: 121, S40, V70, S80 en C70
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

Het is inderdaad altijd weer 'een momentje' wanneer je i/h voorjaar voor het eerst het dak opent maar genieten doe ik ook met het dak dicht. Het zijn hele fijne auto's.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
FredH
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 10.01.2008 - 21:47
Locatie: Hoek van Holland

Absoluut!

Ook nu met het dak dicht is een rondje toeren heel fijn in deze rare tijden....
Groet,
Fred

FORMER: 121, S40, V70, S80 en C70
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Ouder topic, maar ook op mijn 2008 C70 rammelde de achterkant op oneffen wegdek enigzins. Nieuwe Febi reactiestangetjes gemonteerd en alles weer stil. De oude (waarschijnlijk origineel uit 2008, 110,000 mijl =177,000 km) waren heel 'los' in beide 'gewrichten' terwijl ik de nieuwe niet met de hand kon bewegen.
Binnenkort ook maar de stangetjes aan de voorkant vervangen.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

heeft iemand een plaatje van die reactie stangetjes onder de wagen?
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Sway bar end link is de Engelse benaming, daar vind je wel plaatjes van. Is een stang van een centimeter of 30 met aan beide kanten een gewricht.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik noemde het ook onterecht reactiestangtjes, maar de officiele naam is koppelstangetjes. Ze koppelen de stabilisatorstang (die van links naar rechts onder de auto loopt) met de wielophanging. Reactiestangen zijn eigenlijk weer wat anders.
Koppelstang achter.JPG
Koppelstang voor.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

thx!!!
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”