Volvo C70 2.4i na lang stilstaan weer starten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
favroom
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25.10.2009 - 21:08

(Ook op het Volvolvo.nl forum geplaatst)

Goedemorgen,

Ik wil mijn Volvo C70 2.4i van 2006 weer gaan gebruiken. De auto heeft een aantal jaren stil gestaan in de garage.
Nu vraag ik mij af wat de beste procedure is om de auto weer te starten...

Olie in de cilinders via bougies, benzine via luchtfilter, oude truuks, maar wat is de beste methode bij de 2.4i?

Eerst de olie en filters wisselen? Of juist eerst starten en daarna de olie en filters wisselen?
Koelvloeistof, idem?

Alle tips en adviezen zijn welkom!

Ferdinand
---
Volvo C70 2.4i 2006
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Enkele jaren stilgestaan...
Die van mij ooit een maand of 10 en die heb ik gewoon geladen (accu er uit halen, laden of in de auto met druppel lader), vloeistof niveau’s gechecked en gestart.

Maar goed dat was nog geen jaar.
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Vloeistofniveaus checken, luchtfilter checken en algemene controle van de motorruimte, eventueel verse benzine erin/erbij, opgeladen accu erin en starten. Daarna pas (na een tijdje draaien en/of stukje rijden) motorolie en verschillende filters (motorolie, brandstof, eventueel interieur en luchtfilter) wisselen. Remvloeistof zou ik ook verversen. Kijken of de remmen niet vastzitten en natuurlijk de banden controleren; daar zullen wel platte kanten aanzitten. Eigenlijk gewoon een grote beurt geven als de motor weer goed warm is geweest en je een stuk gereden hebt. Als de auto wat langer staat kun je de koelvloeistof eventueel ook meepakken. Bij de eerste keer tanken (bij voorkeur een kwaliteitsbenzine zoals bijvoorbeeld V-Power) een flesje benzine/injectiesysteemreiniger erin.

Olie boven de zuigers had je in principe moeten doen voor het wegzetten. Wat je wel kan doen is met een slangetje wat WD40 via de bougiegaten naar binnen spuiten en zonder de bougies erin de motor starten en een aantal omwentelingen laten maken. Dan komt ook de motorolie al door de motor zonder dat de motor echt belast wordt. Ook wordt dan de benzine weer in het hele injectiesysteem gepompt. Daarna bougies erin en de motor echt starten. Ik zou geen benzine in het luchtfilter doen, dat was meer iets voor motoren met carburateurs.

Ben benieuwd hoe hij het er vanaf brengt!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27605
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou de WD40 laten zitten, bougies eruit en even een aantal omwentelingen laten maken.
Vervolgens de bougies erin en echt starten en lekker laten lopen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Contactsleutel omdraaien en starten
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”