Pagina 1 van 2

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 04.05.2020 - 22:24
door ArLi
Beste forum leden,

Heb al het e.e.a. gelezen op dit forum maar geeft mij net wat te weinig antwoord op mijn vraag.

Sinds 4 maanden rijden we met heeeeeeeeel veeeeeeeel plezier een volvo C70 T5 2011, nu vroeg ik mij af of jaarlijks onderhoud aan het dak nodig is (behalve vet). Ik ben zelf een onwijze mountainbiker en vind het heel belangrijk om mijn fiets in topconditie te houden (even off topic rijd een Specialized Epic Sworks 29 2019) maar daarvan heb ik geleerd dat als alles keurig werkt laat het zo en ga er niet aan klooien brengt alleen maar ellende met zich mee............

Kunnen jullie mij een goed advies geven over hoe op een goede manier om te gaan met het dak, wat mij betreft moet alles top werken maar heb geen zin in gedoe als het allemaal niet hoeft.

Dank jullie alvast voor de adviezen

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 05.05.2020 - 14:20
door BlackcurrantV70
Onze C70 uit 2011 gaat gewoon 1 keer per jaar naar de dealer voor onderhoud.

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 05.05.2020 - 18:22
door fredhead
Maar doet die ook wat aan het dak?

Ik weet dat mijn vader een keer in het jaar de boel smeert en aangezien het een stoffen dak is daar onderhoud aan doet en dat is het.

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 05.05.2020 - 21:14
door gold
De vroege series, is mijn ervaring, kraakten als het dak gesmeerd moest worden.
De dealer doet er behoorlijk dure olie over, maar ik ben er niet zo kappt van.
Ze doen er bij mij best veel op, volgens mij.
Die olie loopt vaak nog tijden lang in strepen langs mijn ramen.

Misschien zit er dan te veel op.

Ik heb laatst gewoon siliconen spray op een doek gespoten en daarmee spaarzaam de rubbers gedaan.

Gaat goed.
Geen kraakjes, geen strepen.

Ander onderhoud nog niet nodig geweest in de 8 jaar dat ik hem heb

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 06.05.2020 - 22:03
door ArLi
BlackcurrantV70 schreef: 05.05.2020 - 14:20 Onze C70 uit 2011 gaat gewoon 1 keer per jaar naar de dealer voor onderhoud.
Ik had ook al bij de dealer geïnformeerd die kwam met zo`n technisch lul verhaal..............kortom het koste iets meer dan € 500,- voor alleen het dak te bekijken/ onderhoud vandaar mijn vraag.

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 06.05.2020 - 22:05
door ArLi
gold schreef: 05.05.2020 - 21:14 Ik heb laatst gewoon siliconen spray op een doek gespoten en daarmee spaarzaam de rubbers gedaan.

Gaat goed.
Geen kraakjes, geen strepen.

Ander onderhoud nog niet nodig geweest in de 8 jaar dat ik hem heb
Nou ja weet je ik vind het zelf altijd heel fijn en gerustellend als goed blijft functioneren, dus vandaar dacht ik uit voorzorg onderhoud........en dan met name de scharnier of draaiende delen en dat touwtjes gedoe

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 07.05.2020 - 08:02
door Edwin
ArLi schreef: 06.05.2020 - 22:05 Nou ja weet je ik vind het zelf altijd heel fijn en gerustellend als goed blijft functioneren...
Verdiep me er al langer in en volgens mij is het dak (Webasto) dermate degelijk geconstrueerd (lees: Volvo degelijkheid zoals vroegâh) dat er geen preventief onderhoud nodig is. Werkt het, dan is het goed. En eigenlijk is dat ook heel normaal toch?
ArLi schreef: 06.05.2020 - 22:05 en dat touwtjes gedoe
Dat is inderdaad apart allemaal hè? En komt dan ook juist weer wat minder degelijk over vind ik... 🥴


Zolang het tijdens het openen en sluiten allemaal mechanisch jengelt, schuurt, kraakt en tikt is het goed!👍🏻

Tenminste, de laatste 4,5 jaar bij ons wel. (afkloppen: zul je zien dat het dak er vandaag ineens af flikkert!🤐)
En de dealer heeft er bij de beurten ook nooit iets over gemeld of aan gedaan. En iets zegt me dat áls er al een reden en manier zou zijn om er extra geld aan te verdienen (daar hebben we het preventieve onderhoud weer!😉), ze dat al lang tot regulier beleid en onderhoud hadden gemaakt..

Gr. Edwin.

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 07.05.2020 - 17:34
door gold
500€ voor controle?

OMG...

Tja, de touwtjes... die houden eigenlijk alleen de bekleding weg bij inklappen. Wat je zelf kunt controleren is of de staat van die dingen er okay uit ziet. Geen rafels. Maar dit is onze tweede en intussen 11 jaar oud en ze zien er als nieuw uit.

Wat ik wel eens gehad heb is dat er een verbinding met de stof van de achterstijl losgeschoten is.
Toen hoorde je hem even “kauwen” op die stof bij sluiten van de klep na openen dak. Je ziet dan ook dat de klep niet helemaal vlak ligt. Er zit daar een soort verbindings klik systeem aan die touwtjes en dat was losgeschoten.
Vastgeklikt en nooit meer last van gehad. Wel is de bekleding beetje vuil daar van het “kauwen” (ook door mijn laksheid dat ik het niet geprobeerd heb schoon te maken 🙄, iemand tips? 😉).
Dat zou je ook kunnen controleren.

De dakconstructie zelf is loeidik staal zo te zien.

Ik wilde dit jaar de dealer eens laten kijken of de punten waar de kap bij openen opgevangen wordt nog goed zijn. Liggen een soort schoteltjes, herinner ik me.

Verder duimen dat de hydroliek heel blijft, geen idee hoe dat te checken

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 09.05.2020 - 10:29
door ArLi
Edwin schreef: 07.05.2020 - 08:02
ArLi schreef: 06.05.2020 - 22:05 Nou ja weet je ik vind het zelf altijd heel fijn en gerustellend als goed blijft functioneren...
Verdiep me er al langer in en volgens mij is het dak (Webasto) dermate degelijk geconstrueerd (lees: Volvo degelijkheid zoals vroegâh) dat er geen preventief onderhoud nodig is. Werkt het, dan is het goed. En eigenlijk is dat ook heel normaal toch?
ArLi schreef: 06.05.2020 - 22:05 en dat touwtjes gedoe
Dat is inderdaad apart allemaal hè? En komt dan ook juist weer wat minder degelijk over vind ik... 🥴


Zolang het tijdens het openen en sluiten allemaal mechanisch jengelt, schuurt, kraakt en tikt is het goed!👍🏻

Tenminste, de laatste 4,5 jaar bij ons wel. (afkloppen: zul je zien dat het dak er vandaag ineens af flikkert!🤐)
En de dealer heeft er bij de beurten ook nooit iets over gemeld of aan gedaan. En iets zegt me dat áls er al een reden en manier zou zijn om er extra geld aan te verdienen (daar hebben we het preventieve onderhoud weer!😉), ze dat al lang tot regulier beleid en onderhoud hadden gemaakt..

Gr. Edwin.
"En iets zegt me dat áls er al een reden en manier zou zijn om er extra geld aan te verdienen (daar hebben we het preventieve onderhoud weer!😉), ze dat al lang tot regulier beleid en onderhoud hadden gemaakt.." ik geloof wel dat ik me hier in kan vinden, ze zullen niet stom zijn bij Volvo als het gaat om techniek en veiligheid ;-)!!

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 09.05.2020 - 10:33
door ArLi
gold schreef: 07.05.2020 - 17:34 500€ voor controle?

OMG...


De dakconstructie zelf is loeidik staal zo te zien.

Ik wilde dit jaar de dealer eens laten kijken of de punten waar de kap bij openen opgevangen wordt nog goed zijn. Liggen een soort schoteltjes, herinner ik me.

Verder duimen dat de hydroliek heel blijft, geen idee hoe dat te checken
V.w.b. de € 500,- ben ik direct afgehaakt en niet door gevraagd, misschien stom achteraf wellicht zat er een gratis distributie riem vervanging bij ;-) nee even zonder gein ik had er geen vertrouwen meer in. En ja inderdaad je moet geluk hebben laten we dat dan maar hopen!!

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 09.05.2020 - 15:02
door gold
ArLi schreef: 09.05.2020 - 10:33
gold schreef: 07.05.2020 - 17:34 500€ voor controle?

OMG...


De dakconstructie zelf is loeidik staal zo te zien.

Ik wilde dit jaar de dealer eens laten kijken of de punten waar de kap bij openen opgevangen wordt nog goed zijn. Liggen een soort schoteltjes, herinner ik me.

Verder duimen dat de hydroliek heel blijft, geen idee hoe dat te checken
V.w.b. de € 500,- ben ik direct afgehaakt en niet door gevraagd, misschien stom achteraf wellicht zat er een gratis distributie riem vervanging bij ;-) nee even zonder gein ik had er geen vertrouwen meer in. En ja inderdaad je moet geluk hebben laten we dat dan maar hopen!!
Die van mij gaat vrijdag voor onderhoud en keuring.
Gevraagd of ze die dingen (schoteltjes/opvangpunten) willen checken.
Ook of er bekende problemen zijn met die daken. Wat ze tegenkomen.
Er viel even een soort verbaasde nadenkende stilte... hahahaha... ze kwamen eigenlijk niets tegen, ze oliede die rubbers vaak, maar dat was het....

Misschien verkooptraining (doet ie anders nooooooit meneer) maar het klonk heel oprecht.

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 09.05.2020 - 17:59
door BlackcurrantV70
Voor die 500€ doet mijn dealer ineens je jaarlijks onderhoud erbij, net daarom dat ik gewoon 1x per jaar een beurt laat doen....

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 09.05.2020 - 19:56
door Marcnij
BlackcurrantV70 schreef: 09.05.2020 - 17:59 Voor die 500€ doet mijn dealer ineens je jaarlijks onderhoud erbij, net daarom dat ik gewoon 1x per jaar een beurt laat doen....
Maar ik betwijfel of de dealer bij een normale beurt alle scharnierpunten en de rubbers van het dak smeert.
Ik heb daar in ieder geval niets van gemerkt of op de factuur gezien.

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 10.05.2020 - 10:47
door Blade
Wat heel belangrijk is, is de water afvoertjes schoon houden, die gaan vrij snel dicht zitten, gevolg water in de auto.

Tubetje vet kan je natuurlijk ook zelf kopen bij de dealer, er is vast wel iemand die uit vida de smeerpuntjes kan uploaden!

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 10.05.2020 - 16:41
door Ferrari
Het belangrijkste m.b.t. onderhoud bij een C70 hardtop zijn de scharnieren en de rubbers. De scharnieren kun je het beste inspuiten met een telfonspray (PTFE-spray, bijvoorbeeld van WD40 of Griffon). De rubbers kun je het beste behandelen met een rubberonderhoudsmiddel (bijvoorbeeld van Autoglym of Bardahl). Dit houdt de rubbers soepel en voorkomt vastvriezen, dus ook goed voor deurrubbers en andere rubberdelen in de auto. Meestal zitten hier siliconen in, dus uitkijken met de lak; moeilijk eraf te krijgen voor spuitwerk. Het beste is aanbrengen met een doek of sponsje en niet direct op de rubbers spuiten.

Ik denk niet dat de dealer specifiek onderhoud aan de hardtop doet als hier geen problemen gemeld zijn, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 11.05.2020 - 11:57
door Edwin
Ik stel een keer een gezamenlijke meeting daksmeer onderhouds bijeenkomst voor.
Eerst een lijstje samen stellen van wat te kopen en mee te nemen en dan gezamenlijk aan de smeer.
Na alle corona perikelen uiteraard...

Of een ‘Corona variant’, dat iemand een how-to video maakt en deze op jouwtroep zet?

gr. Edwin.

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 11.05.2020 - 18:29
door BasG
Goed idee Edwin! :-D :-D

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 11.05.2020 - 21:51
door gold
Ferrari schreef: 10.05.2020 - 16:41 Het belangrijkste m.b.t. onderhoud bij een C70 hardtop zijn de scharnieren en de rubbers. De scharnieren kun je het beste inspuiten met een telfonspray (PTFE-spray, bijvoorbeeld van WD40 of Griffon). De rubbers kun je het beste behandelen met een rubberonderhoudsmiddel (bijvoorbeeld van Autoglym of Bardahl). Dit houdt de rubbers soepel en voorkomt vastvriezen, dus ook goed voor deurrubbers en andere rubberdelen in de auto. Meestal zitten hier siliconen in, dus uitkijken met de lak; moeilijk eraf te krijgen voor spuitwerk. Het beste is aanbrengen met een doek of sponsje en niet direct op de rubbers spuiten.

Ik denk niet dat de dealer specifiek onderhoud aan de hardtop doet als hier geen problemen gemeld zijn, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Waar komt die info vandaan?
Voor de scharnieren van de kapconstructie...
Zit bij mij volgens mij relatief dik vet aan.

Rubbers eens


Leuk initiatief Edwin :) :) :)
Maar niet viezerikken en gewoon samen een bakkie is wat mij betreft ook goed hoor, lol

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 12.05.2020 - 09:00
door Ferrari
gold schreef: 11.05.2020 - 21:51
Ferrari schreef: 10.05.2020 - 16:41 Het belangrijkste m.b.t. onderhoud bij een C70 hardtop zijn de scharnieren en de rubbers. De scharnieren kun je het beste inspuiten met een telfonspray (PTFE-spray, bijvoorbeeld van WD40 of Griffon). De rubbers kun je het beste behandelen met een rubberonderhoudsmiddel (bijvoorbeeld van Autoglym of Bardahl). Dit houdt de rubbers soepel en voorkomt vastvriezen, dus ook goed voor deurrubbers en andere rubberdelen in de auto. Meestal zitten hier siliconen in, dus uitkijken met de lak; moeilijk eraf te krijgen voor spuitwerk. Het beste is aanbrengen met een doek of sponsje en niet direct op de rubbers spuiten.

Ik denk niet dat de dealer specifiek onderhoud aan de hardtop doet als hier geen problemen gemeld zijn, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Waar komt die info vandaan?
Voor de scharnieren van de kapconstructie...
Zit bij mij volgens mij relatief dik vet aan.

Rubbers eens
Cabriocare raadt telfonspray aan voor de scharnierpunten van de soft- en handtop: https://www.cabriocare.nl/onderhoudsmid ... ml/62/1199

Bij onze C70 zit er (gelukkig) geen dik vet aan de scharnieren, maar het kan zijn dat dit in de loop der jaren verdwenen is. Vet is een smeerboel (letterlijk en figuurlijk) en trekt alleen maar stof en rommel aan. Ooit ergens gelezen dat Volvo origineel een soort speciale olie heeft (klein flesje, erg duur) voor de cabriodaken, maar ik weet niet of dat voor de scharnieren is of voor de rubbers. Als je toch vet wil gebruiken, dan zou ik litiumspuitvet nemen; dat wordt ook gebruikt bij autodeurscharnieren. Teflonspray lijkt mij inderdaad een goed smeermiddel voor de scharnieren van de hardtop, maar "gewone" WD40 of siliconenspray zou denk ik ook kunnen. Eén keer per jaar even de scharnierpunten nalopen is 15 minuten werk en goed zelf te doen. Rubbers behandelen met speciale rubbercare of gewoon siliconenspray en de kap is weer in "top" conditie!

Zie ook:
https://www.zwiebelfam.nl/wd40-teflon-o ... onenspray/
https://wd40.nl/specialist/

Dak onderhoud Volvo C70 2011

Geplaatst: 12.05.2020 - 10:24
door Ferrari
Nog wat gevonden; een PDF met het onderhoud van de Volvo C70 hardtop:
Onderhoud Volvo C70 hardtop.pdf
Er is dus een cleaning agent (Volvo 1161721) om de rubbers goed schoon te maken. Dit is "isopropanol", een ontvetter.
Er is een lubricant (Volvo 1161840) voor de rubbers. Dit is "perfluorated oil". Geen idee wat dat is, waarschijnlijk een soort voeding voor de rubbers.
Er is een high temperature grease (Volvo 1161778) voor de meeste "contactpunten"/rollers.
Er is een lubricant white (Volvo 1161827) voor een bepaald scharnier van auto's met chassisnummer voor 000929. Dit is volgens mij wit lithiumsprayvet.

Behalve de rubbers en contactpunten/rollers (die gesmeerd moeten worden met hoge temperatuurvet) wordt er niets gezegd over de vele scharnieren in de dakconstructie.