C70 koelvloeistof lekt

Plaats reactie
rjams22
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22.10.2016 - 09:53

25.03.2020 - 09:04

Goedemorgen,

Sinds een maand heb ik een C70 T5 uit 2007.
De eerste ritjes liep de motor (zo leek het) als een zonnetje.
Daarna waren er alleen wat haperingen tijdens het starten, hierna niks merkbaar aan de motor.
Wat verder opviel is beetje witte rook, alleen bij achteruit rijden
Op een zeer regenachtige dag startte de motor ook met haperingen en stond er "check engine" op dashboard. Aan de motor was niet echt iets te merken dus toch maar een rit van zo'n 80km mee gereden. Op de terugweg deed de kachel het alleen bij hoge snelheid.
Thuisgekomen de koelvloeistof gecheckt en deze was bijna leeg.
1,5 liter bijgevuld.
Dashboard gaf ook geen controlelampjes meer.
Weer wat ritten gemaakt, kvs bleef goed op peil.
De laatste rit gecheckt en zeker weer een liter kvs weg.
Systeem is al onder druk gezet, zonder resultaat, olie peil is niet gestegen, ook geen witte smeurrie aan de peilstok, geen oliesporen in kvs tankje.
Auto is uitgelezen met een misfire op cilinder 1 en pending faults P0100 en P2127

Wat zou het probleem kunnen zijn?
Ik lees over kapotte koppakking of scheurtjes in de cilinderkoppen.
Dat zou wel heel zuur zijn na een maand aanschaf.
Of zou het iets anders kleins kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties,
Robert
Ferrari
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 12.10.2019 - 08:49
Locatie: Antwerpen

25.03.2020 - 09:27

Het systeem is al op druk gezet (zonder resultaat), maar bleef de druk gelijk of is er alleen geen lekkage gevonden? Als het system lekt naar een cilinder (lekke koppakking of scheurtje in de kop), dan vindt je geen lekkage, maar zal de druk wel (heel langzaam) afnemen.
Ook zit er een groot verschil in het peil van de vloeistof bij warme en koude motor, dus altijd vergelijken bij dezelfde toestand (warm of koud). Bij koud kan het peil eenvoudig op min staan, terwijl bij warm deze bijna op max staat. Niet tot max bijvullen bij koude motor, want dan wordt de vloeistof er bij warme motor weer uitgegooid door de dop.
Witte rook duidt inderdaad op water in de verbranding, maar bij koud weer heb je ook witte rook door het condenseren van de normale uitlaatgassen, dus dat zegt niet alles.

Wat geeft de temperatuurmeter aan? Staat deze altijd netjes op 90 graden bij warme motor, tijdens rijden en stilstand? Of gaat deze omhoog voor het stoplicht en omlaag bij rijden op de snelweg? Of juist andersom? Thermostaat kan ook open of dicht blijven staan. En borrelt de vloeistof in het tankje als de motor loopt (uitkijken als je de dop eraf draait)? Haperingen bij het starten alleen bij koude motor?
Huidig wagenpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Romeo Spider 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992 (2x)
Renault Megane 2019 (voorloop-leaseauto, alleen zakelijk)
Gebruikersavatar
The Mechanic
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 16.04.2018 - 17:53

25.03.2020 - 17:18

Systeem ook al eens afgeperst met een goed warme motor? Op dat moment ook even in alle cilinders kijken.
Hoe zien de bougies eruit?
Waterpomp ooit vervangen door een imitatie?
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2060
Lid geworden op: 07.03.2005 - 19:34
Locatie: Zeist

25.03.2020 - 18:00

rjams22 schreef:
25.03.2020 - 09:04
Goedemorgen,

Sinds een maand heb ik een C70 T5 uit 2007.
De eerste ritjes liep de motor (zo leek het) als een zonnetje.
Daarna waren er alleen wat haperingen tijdens het starten, hierna niks merkbaar aan de motor.
Wat verder opviel is beetje witte rook, alleen bij achteruit rijden
Op een zeer regenachtige dag startte de motor ook met haperingen en stond er "check engine" op dashboard. Aan de motor was niet echt iets te merken dus toch maar een rit van zo'n 80km mee gereden. Op de terugweg deed de kachel het alleen bij hoge snelheid.
Thuisgekomen de koelvloeistof gecheckt en deze was bijna leeg.
1,5 liter bijgevuld.
Dashboard gaf ook geen controlelampjes meer.
Weer wat ritten gemaakt, kvs bleef goed op peil.
De laatste rit gecheckt en zeker weer een liter kvs weg.
Systeem is al onder druk gezet, zonder resultaat, olie peil is niet gestegen, ook geen witte smeurrie aan de peilstok, geen oliesporen in kvs tankje.
Auto is uitgelezen met een misfire op cilinder 1 en pending faults P0100 en P2127

Wat zou het probleem kunnen zijn?
Ik lees over kapotte koppakking of scheurtjes in de cilinderkoppen.
Dat zou wel heel zuur zijn na een maand aanschaf.
Of zou het iets anders kleins kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties,
Robert
Lijkt er op dat er een lek is naar een cilinder, gezien de witte rook en het moeilijker starten, tijdens de afkoel periode bij stilstand van de motor lekt er koelvloeistof in de cilinder dus bij het starten is er niet alleen lucht met benzine in de cilinder maar ook water, waardoor het aanslaan moeilijker gaat en bij het aanslaan van de motor het water mee verbrand ( de witte rook )

Heb je de auto met garantie gekocht ? dan zou ik terug gaan naar de dealer met dit probleem.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch, Spacers 10 mm
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 250 211PK
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”