Vraag over onderhoud C70 D3

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Beste Volvo-liefhebbers,

Deze week een C70 D3 Geartronic uit 2011 aangeschaft en ik heb wat vragen over het onderhoud.

Volgens het onderhoudsboekje is de auto altijd netjes en regulier onderhouden door Volvo-dealers en -specialisten. Bij 170.000 km (maart 2018) heeft de auto een reguliere grote beurt gehad (alle filters + remblokken achter) en APK. Een half jaartje later (oktober 2018) heeft de auto bij 187.000 km weer een grote beurt gehad (alle filters, behalve brandstoffilter + distributie) én weer APK. De auto is toen waarschijnlijk overgegaan naar een nieuwe eigenaar die bij aflevering gevraagd heeft om groot onderhoud + distributie en een verse APK. Er zit ook een onderhoudskaartje bij dat vertelt dat op 3 oktober 2018 onderhoud heeft plaatsgevonden (klopt dus met het boekje) en dat bij 202.000 km in oktober 2019 weer onderhoud moet gebeuren (kleine beurt, olie 0W-30).

Een jaar later, nu dus, heb ik de auto gekocht met 200.950 km. Er komt nu de melding op het dashboard dat de auto regulier onderhoud nodig heeft. Dit klopt dus met het kaartje. Ik heb begrepen dat regulier onderhoud voor de C70 D3 elke 30.000 km moet plaatsvinden, maar ook dat sommige dealers/specialisten het interval op 15.000 km zetten, voor een tussentijdse check (zonder echt onderhoud te plegen).

Ik ga sowieso nu de olie verversen, want die zit er nu een jaar in (Castrol Edge A5/B5 0W-30) en een nieuw oliefilter, maar heb dus een vraag over de onderhoudsintervallen. Na een grote beurt (187.000 km en oktober 2018) had ik op het kaartje verwacht kleine beurt uiterlijk oktober 2019 (minimaal elk jaar olie verversen en dat klopt dus), maar als km-stand had ik 187.000 + 30.000 = 217.000 km verwacht.

Vraag:
Ik weet dat het verstandig is om motorolie + oliefilter minimaal ieder jaar te verversen (vanwege veroudering), maar hoe zit het met het andere onderhoud? Wordt dan al het onderhoud ook gedaan, dus andere filters en zo of wordt hier gewoon 30.000 km aangehouden, ongeacht de verstreken tijd?
Ik vraag dit omdat ik zeker geen 30.000 km per jaar ga rijden. Ik wil wel elk jaar de motorolie + motoroliefilter vervangen, maar niet onnodig filters. Hoe gaan jullie daar mee om?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8104
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Onze C70 D3 is ook van 2011 en heeft nu 106.000km gelopen. Wij doen de auto gewoon 1 keer per jaar naar de dealer voor onderhoud, kost misschien iets meer dan gaan splitsen tussen alleen olie en de rest op 30.000km, maar ben wel gerust dat de auto in top conditie is.

1 beurt per jaar is nu ook niet onoverkomelijk qua kosten.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Afgelopen vrijdag de schokdempers aan de voorzijde vervangen. Dit was een afkeurpunt bij de Belgische keuring. Gelijk ook de veerpootlagers, stootrubbers, stofhoezen en veerzittingen vervangen. Alles van Sachs, ik had begrepen dat Volvo standaard ook Sachs gebruikt. Dempt inderdaad een stuk beter, goed te merken bij drempels. Het was dus was wel nodig.

Ondertussen ook motorolie (Castrol 0w-30 A5/B5) en oliefilter binnengekregen en dit weekend olie verversen. Ik ga dus de olie (minimaal 1x per jaar) en het overige reguliere onderhoud (elke 30.000 km) splitsen en zoveel mogelijk zelf doen. Volgende week wordt de Geartronic geflusht bij de Volvo-dealer en vandaag ook de reservewielset met hoes binnen gekregen. Bijna compleet nu, alleen nog nieuwe vloermatten, misschien een veerpootsteun (help dit echt?) en een lakstiftje.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

We zijn weer een tijdje verder en vorig weekend de motorolie ververst. Eerst motorspoelmiddel bij de warme, oude olie en 15 minuten stationair laten draaien. Oude olie eruit via de aftapopening en goed uit laten druipen. Nieuw oliefilter, nieuw ringetje voor de aftapplug en nieuwe Castrol 0w-30 A5/B5 erin. Ook een flesje olie-additief voor de finishing touch. Beetje wennen dat er geen oliepeilstok is, dus de juiste hoeveelheid goed afmeten. Oliepeil staat nu op 3 blokjes en dat hou ik even aan, dan kan ik goed zien of er olie verdwijnt (olieverbruik) of eventueel bijkomt (olieverdunning). Een positief iets was dat de motor en bak kurkdroog zijn aan de onderkant; niet slecht na 200.000km!

Deze week ook een powerflush van de automaatbak laten uitvoeren bij de Volvo-dealer. Dat was erg nodig, de olie was pikzwart en er zat best wel drab in. Dit was waarschijnlijk de eerste keer dat de automaatbakolie vervangen is. De bak schakelt nu als het moet: heel vloeiend en ook in D en R zetten gaat nu zonder "kloink". De investering dus zeker waard!

Nu nog even de achterwielophanging goed inspecteren. Op slecht wegdek (hebben we hier volop in België) rammelt er iets aan de achterkant. Ik vermoed de rubbers van de stabilisatiestang of de reactiestangetjes.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Ik heb een veerpootbrug bijna meteen vanaf het begin geplaatst. Dit geeft een vaster bochtgedrag. minder torsie maar je krijgt er geen super stevige carrosserie van hoor. De carrosserie van onze C70 is heel wat steviger dan de eerste C70, maar je merkt toch snel dat je een cabrio rijdt.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”