Diesel gemengd met biodiesel

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
komer
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 20.07.2017 - 12:05

Bij een tankbeurt laatst in Duitsland, stond op de pomp vermeld er bij de diesel biodiesel gemengd zat.
Nu vraag ik me af of de motor hier tegen kan. (V40 D3 2013).
Ik ben op internet aan het zoeken geweest maar kan hier eigenlijk niets van Volvo over vinden.
Kom wel veel termen als B5, B10, zelfs B100 ( blijkbaar volledig bio) tegen, maar niets van Volvo over wat er nu in mag.
Wie heeft meer info of weet waar ik daar meer over kan vinden?

(Heb trouwens geen verschil in het rijden met deze brandstof ondervonden)
Volvo V40 D3 2013
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

In (bijna) elke brandstof aan de pomp zit bio bij gemengd. Ook in NL. Niks mis mee.

Het gaat vooral om de percentages. Bij de normale brandstoffen is dat ik dacht max 5%

De zogenaamde benzine flexfuels, veel geleverd in zweden, kunnen op 100% bio rijden. De diverse componenten in de auto zijn daar op aangepast.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ik dacht dat de flexifuels maar tot E85 gaan, maar dat geheel terzijde.

Alle brandstoffen bevatten tegenwoordig biobrandstof, Europese verplichting. Alleen moet dat niet zo vermeld worden bij percentages tot maximaal 5 %. Zo bevatten de gewone Euro 95 en super 98 allebei maximaal 5 % bio-ethanol. Hoeveel exact, dat weet je nooit.
De E10 benzine is dan weer de klassieke euro 95, met maximaal 10 % bio-ethanol. In België is intussen geen klassieke 95 meer te krijgen, die is volledig vervangen door E10, wie dat niet wil moet dus 98 tanken, maar ook die bevat dus (maximaal 5 %) bio.

Ik vermoed dat het met diesel een beetje hetzelfde verhaal is, onder een bepaald percentage weet je van niks, mengen ze er meer biodiesel in moeten ze het ook zo vermelden.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Biodiesel is het resultaat van zwavel arm maken en bijmenging als gevolg van overheidsbeleid.
Bij regelmatig een tankje opstoken en niet tanken bij een weinig gebruikte pomp is er niet zoveel aan de hand.

Probleem van het nieuwe mengsel is meer vocht aantrekken en bacteriegroei op de grens van diesel met de condensfilm. Deze bacteriegroei veroorzaakt slijm met dichtslibbende filters tot gevolg.
Probleem treed regelmatig op bij de pleziervaart.

Meer weten:
http://www.skvloot.nl/wp-content/upload ... 202014.pdf
http://www.bootcoachbob.nl/kennisbank/c ... lossingen/

Maw, auto niet lang stil laten staan, of een biocide toevoegen. :sick:
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

het is sowieso verstandig om brabdstof filter extra mee te pakken.
Om de 60.000km is veel te lang. Ik doe elk jaar ( 30.000km momenteel) een nieuw brandstoffilter.
Daar doe je de injectoren ook plezier mee 8-)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Frederik Welvaert schreef: Alle brandstoffen bevatten tegenwoordig biobrandstof, Europese verplichting. Alleen moet dat niet zo vermeld worden bij percentages tot maximaal 5 %. Zo bevatten de gewone Euro 95 en super 98 allebei maximaal 5 % bio-ethanol. Hoeveel exact, dat weet je nooit.
Ik vermoed dat het met diesel een beetje hetzelfde verhaal is, onder een bepaald percentage weet je van niks, mengen ze er meer biodiesel in moeten ze het ook zo vermelden.
Er zit meer in dan je denkt. Momenteel is het 8,5% en moet in 2020 zelfs 10% zijn.
Stap voor stap meer Biobrandstof in benzine en diesel
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Doc R schreef: Biodiesel is het resultaat van zwavel arm maken en bijmenging als gevolg van overheidsbeleid.
Bij regelmatig een tankje opstoken en niet tanken bij een weinig gebruikte pomp is er niet zoveel aan de hand.

Probleem van het nieuwe mengsel is meer vocht aantrekken en bacteriegroei op de grens van diesel met de condensfilm. Deze bacteriegroei veroorzaakt slijm met dichtslibbende filters tot gevolg.
Probleem treed regelmatig op bij de pleziervaart.

Meer weten:
http://www.skvloot.nl/wp-content/upload ... 202014.pdf
http://www.bootcoachbob.nl/kennisbank/c ... lossingen/

Maw, auto niet lang stil laten staan, of een biocide toevoegen. :sick:
Hebben we in de truckwereld al jaren last van.
Retour brandstof komt warm terug in de brandstoftank en het aanwezige vocht condenseert tegen de koude tankwanden.
Vocht zakt naar beneden en op de grens vocht / diesel komt de bacterie groei goed op gang.
De uitwerpselen van de bacterie vormt een drab welke in het brandstofsysteem terecht komt en het filter verstopt raakt.
Heb je daar eenmaal last van zit er niets anders op dan de brandstoftank goed te spoelen en vullen met schone brandstof, brandstof systeem met een speciale reiniger goed spoelen en enkele malen biocide toevoegen. (Wat de gevolgen voor het milieu door de verbrande biocide zijn is nog niet bekend. )
Voorkomen is beter dan genezen. Brandstoftank niet leeg rijden maar zo vol mogelijk houden.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”