Ervaringen met GTL (Gas to Liquid) tanken

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArjanU
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 26.08.2012 - 11:05

Goedenavond,

Ik was een tijdje terug bij een presentatie over Gas to Liquid (GTL). Dat is nog niet ruim verkrijgbaar in Nederland. Het schijnt wel (iets) milieuvriendelijker te zijn dan gewone diesel. Ik had eerder een V70 2.4D. Daar heb ik wel wat problemen gehad met vervuilde wervelkleppen etc. Nu denk ik erover om in de XC70 GTL te tanken, maar ik ben eerst wel benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers. Wie tankt er regelmatig GTL en kan vertellen over ervaringen?

Groeten, Arjan
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

De ervaring die ik heb met GTL is in een oude 6 cillinder scheepsmotor. Wij varen nu sinds twee seizoenen op GTL en de motor loopt vooral schoner in die zin dat hij minder rookt en ruikt. Dit is een merkbaar verschil ten opzichte van gewone diesel. Mijn zwager vind dat de motor ook rustiger loopt maar dat merk ik zo niet direct.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
ArjanU
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 26.08.2012 - 11:05

Ik begreep inderdaad dat veel scheepsdiesels inmiddels op GTL lopen en dat de gebruikers daarover enthousiast zijn.
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik heb het 2 keer achter elkaar getankt. Texaco (Firezone) in Zwolle had het spul.
Met €1,339 toen 20 cent duurder dan diesel, maar de motor zou er stiller van worden en minder inwendig vervuilen, dus maar een keer geprobeerd.

-Verbruik bleef vrijwel gelijk. Paar tanks van voor en na, vet is de GTL. 1 op 20,6, 19,8, 21,8, 21,4, 20,3, 21,9, 18,9, 17,2.
-Motor werd er inderdaad een beetje stiller van, leek wat rustiger te lopen.
-Vermogen was wel minder, niet direct merkbaar maar bij de tank normale diesel daarna viel het wel goed op dat de auto sneller werd.

Eigenlijk zou je het moeten tanken en iemand anders met de auto laten rijden. Je weet zelf dat die GTL er in zit dus je hebt verwachtingen. Heb je dat niet en je merkt dan verschil, dan weet je dat het iets doet.
En natuurlijk meer dan 2 tanks op GTL rijden, ik zou zeggen tank het een keer of 5.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

GTL bevat iets minder energie dan Diesel, dus minder prestaties en hoger verbruik is te verwachten.
Aan de andere kant: door de schonere verbranding zou de auto minder vaak hoeven te regenereren, hetgeen weer positief is voor het verbruik.
Ik heb het zelf 1x getankt, en merkte ook een rustiger loop.
De hoge prijs weerhoudt mij er vooralsnog van om het vaker te tanken.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

JeroenSpock schreef: Ik heb het 2 keer achter elkaar getankt. Texaco (Firezone) in Zwolle had het spul.
Met €1,339 toen 20 cent duurder dan diesel, maar de motor zou er stiller van worden en minder inwendig vervuilen, dus maar een keer geprobeerd.

-Verbruik bleef vrijwel gelijk. Paar tanks van voor en na, vet is de GTL. 1 op 20,6, 19,8, 21,8, 21,4, 20,3, 21,9, 18,9, 17,2.
-Motor werd er inderdaad een beetje stiller van, leek wat rustiger te lopen.
-Vermogen was wel minder, niet direct merkbaar maar bij de tank normale diesel daarna viel het wel goed op dat de auto sneller werd.

Eigenlijk zou je het moeten tanken en iemand anders met de auto laten rijden. Je weet zelf dat die GTL er in zit dus je hebt verwachtingen. Heb je dat niet en je merkt dan verschil, dan weet je dat het iets doet.
En natuurlijk meer dan 2 tanks op GTL rijden, ik zou zeggen tank het een keer of 5.
Jeroen, je zou een ander jouw auto moeten laten tanken en dan NIET vertellen wat hij getankt heeft. Je zult versteld staan van je eigen resultaat, gewoon door onwetendheid van de brandstof.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wil ik 20ct per ltr meer gaan betalen had ik zelf tegen lagere mrb een benzinemotor genomen
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”