Belgie stapt over op E10

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

De maatregel zal per 1 januari worden ingevoerd, waardoor het na die datum niet meer mogelijk is om ‘gewone’ Euro 95 te tanken. In die brandstof zit standaard 5 procent ethanol, bij E10 is dat – de naam zegt het al – 10 procent. In Frankrijk is reguliere Euro 95 al jaren niet meer te krijgen en ook Duitsland is grotendeels overgestapt op E10, hoewel het vinden van ‘E5’ daar nog te doen is.

Het besluit van België betekten dat bestuurders van oudere auto’s moeten opletten, want E10 kan in die gevallen rubberen slangen en pakkingen aantasten. Wie wil weten of z’n auto geschikt is kan dat controleren op e10check.nl. Blijkt dit niet het geval, dan is het raadzaam om uit te wijken naar duurdere ‘premium’-brandstoffen, die vaak een octaangetal van 98 hebben.

Volgens het Gazet van Antwerpen zal de E10-brandstof zo’n één tot drie cent duurder zijn dan wat de Belgen nu gewend zijn. In Nederland is E10 onder meer verkrijgbaar onder de noemer ‘BlueOne95’ en is in dat geval juist (minimaal) goedkoper dan Euro 95. We zijn nog in afwachting van een reactie van de Belangenvereniging Tankstations (BETA) over de huidige Nederlandse situatie op het gebied van E10.

In België draagt de invoering van E10 als standaardbenzine bij aan de doelstelling om in 2020 tien procent hernieuwbare energie aan te bieden in de transportsector.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20657
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En om nog meer knip-en-plak te doen: het grootste nadeel van E10 is de productie van ethanol die nodig is. Citaat van de site van opreis.nl:

Nou wil ik hier graag nog even opmerken dat je volgens opreis.nl beter helemaal geen E10 kunt tanken. Deze benzine is ingevoerd als een ‘groene’ benzine omdat het deel ethanol in de benzine CO2 neutraal zou zijn. De redenatie is dat deze ethanol wordt geproduceerd uit gewassen die tijdens hun groei net zo veel CO2 hebben opgenomen als tijdens de verbranding weer wordt vrijgegeven. Daarmee lijkt ethanol CO2 neutraal maar dat is een te simpel beeld. Voor de productie en het transport van ethanol is veel energie nodig en dit leidt tot extra CO2 uitstoot. Er komt dan ook steeds meer weerstand tegen E10 benzine, ook uit de milieuhoek.

Naast de twijfelachtige claim van CO2 neutraliteit zijn er nog meer bezwaren tegen ethanol. De productie ervan vergt zeer veel water en een veelgebruikte grondstof, maïs, is een voedselproduct. “Geen voedsel in de tank”, zeggen wij hier bij opreis.nl en dat zou u ook maar beter doen. Maar goed, soms is er geen keuze dus daarom onderstaand overzicht van auto’s die E10 benzine verdragen.


Dus ... Hoe groot de milieuwinst nu werkelijk is zal moeten blijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Laatst in Duitsland 2x E10 getankt. En toen ik 5week lang elke week 1 á 2 keer naar Kassel moest, ook steeds E10.
Dit was niet omdat het milieuvriendelijker zou zijn. O-)
Als ik milieuvriendelijker wil rijden dan had ik een andere auto moeten nemen en met andere snelheden door Duitsland rijden.

Maar geen verschil gemerkt tussen E10 en euro95.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12277
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Symboolpolitiek…
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

+1

Mijn auto loopt er beduidend minder fijn op,. Met name laag in de toeren lijkt hij wat in te houden/ stotteren. Ben er dus niet weg van.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Heb het regelmatig getankt in Duitsland mert mijn vorige auto (2.5T), omdat het een stuk goedkoper was.
Maar: het verbruik was een stuk hoger, zodat het uiteindelijk voor de portemonnee niks uitmaakte.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Duitsland grotendeels overgestapt op E10? Ze hebben het al extra bezine aangeboden, maar er is bij zowat elke pomp normale Super te krijgen met max 5% ethanol. Ook de SuperPlus bevat daar max 5% ethanol.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Verbruik van E10 is hoger (er zit minder energie in je brandstof). Uiteindelijk betaal je meer dan wanneer je gewoon 95 blijft tanken! (procentueel minder energie in je brandstof dan wat je procentueel minder betaald).

Daarnaast, mijn vorige auto (Seat Cordoba 1.4) vond E10 niet zo lekker. Ook al zegt Seat dat hij er prima op kan rijden. Kreeg wel mooi een check engine lampje. (Waarschijnlijk de uitlaatgassen). Helaas zijn er tankstations in Frankrijk waar je alleen E10 of 98 kan tanken. Heel handig... Alle volgende keren dan maar mooi 98 erin gegooid.

In mijn optiek: E10 is rommel!
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

EDIT

E10 vs Euro95 is een beetje hetzelfde verhaal als Super98 vs Euro95.

E10 = vaak goedkoper, hoger verbruik
Euro95= gemiddelde prijs, normaal verbruik
Super98= hogere prijs, lager verbruik

Ik denk dat wanneer je op alle brandstoffen 2500 km zou rijden en je de kosten zou bekijken dat het vrijwel niets zal uitmaken in de kosten....

Tevens zijn onze Volvo motoren al sinds eind jaren 70 prima geschikt voor E10, dus ik maak me erniet zo druk om.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Lang stilstaan van auto's is niet goed. Elke volvo zal erop rijden.
Ze gaan wel een lager octaangehalte brandstof erin steken om terug aan 95 te geraken. Dus je krijgt geen voordeel rijprestaties, noch verbruik, noch prijs. Maar voorlopig kan je wel 98 tanken.
Maar de studie loopt voor 95 voor een jaar en dan doen ze dat gewoon voor 98 ook.

VEA motoren gaan hier veruit het minste nadeel van ondervinden. Die meet en past zich gewoon zelf aan. Dat zou in kit-vorm bij volvo moeten verkrijgbaar zijn.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

sebastiaan84 schreef: E10 vs Euro95 is een beetje hetzelfde verhaal als Super98 vs Euro95. Hoe hoger de klopvastheid hoe zuiniger de motor zal kunnen lopen.

E10 = vaak goedkoper, RON94, hoger verbruik
Euro95= gemiddelde prijs, RON95, normaal verbruik
Super98= hogere prijs, RON98, lager verbruik

Ik denk dat wanneer je op alle brandstoffen 2500 km zou rijden en je de kosten zou bekijken dat het vrijwel niets zal uitmaken in de kosten....

Tevens zijn onze Volvo motoren al sinds eind jaren 70 prima geschikt voor E10, dus ik maak me erniet zo druk om.
Nee, E10 vs euro95 is iets heel anders dan Euro95 vs Super98.

E10 is gewoon euro95 maar met hoger alcoholpercentage. Niks 'ron94' oid. Er zit gewoon minder benzine in. Waar euro95 tegenwoordig 5% alcohol heeft, heeft e10 dus 10%. Als jij op 1 liter euro95 95km zou kunnen rijden, kun je op 1liter e10 90km rijden. 5,3% onzuiniger. Terwijl de prijs minder dan 2% lager is.. (meestal 2ct verschil in DE).. E10 is dus onderaan de streep duurder. (Ik houd hier een euro95 prijs aan van 1,32)

Verder is super98 niet per se zuiniger dan 95. Alleen bij hogere compressies wordt 98 interessant, omdat die motoren zo op performance zijn afgesteld dat de ontsteking op een bepaald moment moet komen, en niet te vroeg. Dit heeft een mogelijk iets beter verbruik, maar scheelt vrijwel niks. Super98 heeft tegenwoordig meestal ook 5% alcohol, alleen BP Ultimate schijnt een uitzondering te zijn.
Super98 is in Duitsland tegenwoordig minstens 6ct duurder dan 95, en vaak zelfs meer, wat al tegen de 5% duurder aantikt, terwijl zuiniger rijden niet per se gehaald zal worden.. Vaak is het al 8ct verschil, en in NL en BE is het verschil nog groter..


Ikzelf tank gewoon euro95 op dit moment, tegenwoordig vaak in België, soms in Duitsland. Als Euro95 verdwijnt in België, verdwijn ik ook. Op E10 loopt de auto minder mooi, en het verbruik is merkbaar slechter. Dan steek ik wel over naar Duitsland.. Woon zo dicht op beide grenzen dat de keuze BE of DE gewoon samenhangt met de actuele prijs..
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

JTC30 schreef:
E10 is gewoon euro95 maar met hoger alcoholpercentage. Niks 'ron94' oid. Er zit gewoon minder benzine in. Waar euro95 tegenwoordig 5% alcohol heeft, heeft e10 dus 10%. Als jij op 1 liter euro95 95km zou kunnen rijden, kun je op 1liter e10 90km rijden. 5,3% onzuiniger. Terwijl de prijs minder dan 2% lager is.. (meestal 2ct verschil in DE).. E10 is dus onderaan de streep duurder. (Ik houd hier een euro95 prijs aan van 1,32)
Onderbouw je aanname dat E10 en Euro 95 een verbruiksverschil van 5,3% hebben, die vat ik namelijk niet helemaal.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De verbrandingswaarde van alcohol is wel duidelijk lager dan die van benzine maar daarmee is de geclaimde 5% extra verbruik niet te verklaren want dan zou de 5% minder benzine vervangen worden door iets met totaal geen verbrandingswaarde terwijl het verschil in verbrandingswaarde ongeveer een factor twee is een procent of 2 a 2,5% zou je er wellicht mee kunnen verklaren. Overigens neem bij mijn weten de klopvastheid van de brandstof met alcohol toe en zou je dus met een iets hogere laaddruk kunnen werken waardoor het rendement van de motor weer zou kunnen toenemen.

Mocht men het echt willen uitrekenen is het goed om bij het begin te beginnen en aan te geven wat voor een percentages het zijn volume, massa, mol....
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Die 5,3% kan ik ook niet plaatsen want dan moet je weten ten opzichte van wat/hoe/waarom...
Wat wel klopt is dat Ethanol minder energie bevat dus er zit minder KNAL in een liter Ethanol tegenover Benzine dus voor het zelfde werk heb je iets meer nodig.

Ethanol brand schoner (inwendig). Je motor blijft schoner en loopt met minder uitstoot aan de pijp. :-)
En.... eigenlijk alle Volvo's sinds 1976 kunnen er op rijden zonder aanpassingen. Mits bij onderhoud originele onderdelen zijn gebruikt.
Je weet nl. meestal niet of vervangende merken rubbertjes/slangen/etc ook geschikt zijn.... Maar dat klinkt erg logisch toch?!

http://www.e10check.nl/

Helaas voor de S40 liefhebber. De Volvo S40 en V40 met 1.8 gdi-motor houden niet van E10
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Alcohol heeft zo'n 1/3 minder energie dan benzine.
Verder ben ik er inderdaad vanuit gegaan dat je auto niks aan de alcohol heeft, en ergens vraag ik me ook af of je auto er wat aan heeft.

Overal op internet zie ik meerverbruik van 5-10% wat dus wel redelijk overeen komt, terwijl de minderprijs daar niet tot in verhouding staat.

Als laatste merk ik duidelijk of de auto op e10 loopt of op euro95. Er zit gewoon een verschil in hoe hij aanvoelt, en het verbruik is op e10 gewoon hoger.
Ik kan me herinneren dat ik op e10 zo'n 1:12,5 deed, terwijl ik op gewone benzine tegenwoordig tegen de 1:14,5 aan zit de laatste 4 maanden..

In de tijd dat ik even e10 tankte, hield ik het nog niet bij.

Afbeelding is over de laatste 11 maanden
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

In de praktijk verbruik je met E10 5-10% meer.

Maar het ecosmurfargument dat die ethanol ten koste van voedsel zou gaan, is grote onzin. Ja, het komt van akkers, waar anders voedsel geproduceerd zou worden. Maar nee, toch niet, want er is in die werelddelen voedsel zat. Niemand in bv. Brazilië lijdt honger omdat er maïs omgezet wordt in ethanol. Hongersnoden op deze wereld zijn trouwens altijd politiek van aard: een dictator legt zo een onwillige bevolkingsgroep lam.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

NielsPHEV schreef: Overigens neem bij mijn weten de klopvastheid van de brandstof met alcohol toe en zou je dus met een iets hogere laaddruk kunnen werken waardoor het rendement van de motor weer zou kunnen toenemen.
Je hebt helemaal gelijk, heb derhalve mijn post aangepast. E10 heeft net als LPG een veel hoger Octaangetal, waar Euro95 getal 95 heeft is het octaangetal bij E10 en LPG om en nabij de 110.

Ik heb mijn laatste tank op V-Power(95) gereden omdat de Fuelsave (euro)95 op was bij het onbemande shell station waar ik altijd tank. Geen echt merkbaar verschil in verbruik, iets zuiniger, maar had ook 1 lange rit erbij zitten tov normaal woonwerk verkeer.

Heb nog nooit op E10 gereden tot op heden.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

En hier is het
Afbeelding
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”