automaat flushen of niet?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
ronberdes
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.12.2015 - 18:05

Beste mensen,

Ik heb onlangs een V70 D3 van 2010 gekocht met een automatische versnellingsbak. Nu heeft deze auto ongeveer 160000 km op de teller en onderhoud is altijd bij volvo-dealer uitgevoerd. Met de versnellingsbakolie is zover ik kan zien nooit iets gedaan. Ik heb niet echt klachten, maar wil graag de auto goed onderhouden. Ik hoor veel tegenstrijdige berichten over spoelen (zelfde als flushen neem ik aan) van de versnellingsbak. Ik zou graag hier wat verschillende meningen horen en ook zou ik graag advies hebben over een goed en betrouwbaar bedrijf in het zuiden van het land die het spoelen goed kan uitvoeren.

Alvast dank voor jullie advies
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Heb hier wel goede ervaring mee, zou het zeker doen.
http://www.powerflush.nl
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27011
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is wel verstandig om een powerflush te laten doen bij 160.000 km.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Flushen wordt om de 80.000km geadviseerd. Niet twijfelen en meteen doen.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
_XC70_

Je hebt geen idee hoe fijn; ...VOLVO zegt niet doen, hoeft niet, onze bakken zijn de beste ter wereld,,,ja ja...
Zou ik ook doen als ik een auto moest verkopen. Gaat het mis dan moet je een nieuwe bak kopen. Tja, VOLVO hoor je dan niet. Gewoon doen. Het verschil is bij het wegrijden van de garage al merkbaar, boterzacht en heeft een complete reset tegelijkertijd zodat de bak zich naar je voet gaat aanpassen. GT heeft een soort van geheugen. Monteur op dit forum weet hier vast meer van. Niet nadenken, gewoon doen. Volgens mij weet je het best wel maar heb je bevestiging nodig om het te doen daar het best het een en ander kost...toch? Doortrekken die hap!!
ronberdes
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.12.2015 - 18:05

Lijkt me wel een duidelijk verhaal. Dank voor jullie bijdragen. Zal die powerflush eens gaan laten doen :)
prwi
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Ik twijfel. Mijn GT schakelt nog steeds boterzacht (200dkm). Een flush kan er ook voor zorgen dat er juist vuil los komt dat op andere plekken weer voor verstopping zorgt. Flushen is als chiptunen, elke cowboy kan de apparatuur aanschaffen en bakken gaan flushen. Bij de Volvo specialist waar ik mijn auto in onderhoud heb zijn ze er terughoudend in, daar hanteren ze een methode waarbij de oude olie er uit "geduwd" wordt. Een minder agressieve manier van flushen. Maar goed, die mannen werken nog maar een dikke 50 jaar aan Volvo's.
Audi A2 forum
V70 2.5T Geartronic MY04
C30 1.6D MY07
VW Polo 1.4TDI Bluemotion Executive Plus MY15
Gebruikersavatar
volvo355
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 14.10.2014 - 17:27

Onze GT bij een km-stand van +/- 200dkm laten spoelen en 25.000 km later schakelt hij nog steeds beter dan voor het spoelen. Het spoelen was puur preventief.

Van de andere V70 van ons met GT de automaat bij 360dkm laten spoelen. Dit was waarschijnlijk nog nooit gebeurd. Ook hier puur preventief. Nu 15.000 km verder schakelt hij toch soepeler dan voor het spoelen terwijl we toen al geen klachten hadden.

Bij onze oude V70 (ook met GT!) de automaat laten spoelen bij een km-stand van 500dkm. We hadden toen last van bonken tussen 2 en 3 en als je van D naar R ging een flinke bonk. Na het spoelen was dit een stuk minder.

Ik zou een powerflush dus zeker aanraden!

Kijk wel goed bij wie je het laat doen. Een paar goede adressen zijn bijvoorbeeld: GS powerflush, Volvoservice, TPR Powerflush en MMTS.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

prwi schreef: Ik twijfel. Mijn GT schakelt nog steeds boterzacht (200dkm). Een flush kan er ook voor zorgen dat er juist vuil los komt dat op andere plekken weer voor verstopping zorgt. Flushen is als chiptunen, elke cowboy kan de apparatuur aanschaffen en bakken gaan flushen. Bij de Volvo specialist waar ik mijn auto in onderhoud heb zijn ze er terughoudend in, daar hanteren ze een methode waarbij de oude olie er uit "geduwd" wordt. Een minder agressieve manier van flushen. Maar goed, die mannen werken nog maar een dikke 50 jaar aan Volvo's.
De 'powerflush' methode werkt ook op die manier.
De eigen oliepomp van de GT doet het werk.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27011
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gewoon doen die powerflush.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik snap nog steeds niet dat er mensen zijn die geloven dat
onderdelen die (smeer)olie behoeven om de boel draaiende en goed werkend te houden,
die olie niet willen laten verversen.
Doen jullie dat dan met motorolie ook niet?
Zelfs je portierscharnier wordt bij elke beurt gesmeerd!
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

mees schreef: Ik snap nog steeds niet dat er mensen zijn die geloven dat
onderdelen die (smeer)olie behoeven om de boel draaiende en goed werkend te houden,
die olie niet willen laten verversen.
Doen jullie dat dan met motorolie ook niet?
Zelfs je portierscharnier wordt bij elke beurt gesmeerd!
Ik zeg: 100 punten en waarvan akte.
Beter en simpeler is het niet te verwoorden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
prwi
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

mees schreef: Ik snap nog steeds niet dat er mensen zijn die geloven dat
onderdelen die (smeer)olie behoeven om de boel draaiende en goed werkend te houden,
die olie niet willen laten verversen.
Doen jullie dat dan met motorolie ook niet?
Zelfs je portierscharnier wordt bij elke beurt gesmeerd!
Het verversen stel ik niet ter discussie maar de manier waarop. Iedereen kan een powerflush apparaat kopen en bedienen. De vraag is of dat altijd de juiste manier is. Er staan ook powerflush-gone-wrong verhalen op het forum.
Audi A2 forum
V70 2.5T Geartronic MY04
C30 1.6D MY07
VW Polo 1.4TDI Bluemotion Executive Plus MY15
Duckman
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 06.08.2014 - 15:07

Ik heb een powerflush uit laten voeren bij 130.000km en ik merkte geen verschil....

Heb het preventief laten doen, blijkbaar was alles nog dik in orde. Laat het over 100.000km gewoon weer doen! Geloof er wel in
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Absolute aanrader.

Ik heb het zelf inmiddels twee keer gedaan.

1e keer bij volvo van vliet in Leidschendam
2e keer bij Alfa romeo dealer Biezeman in Scheveningen Den Haag

Ook 2e keer (na 70.000 km) weer een verschil.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
batalok
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 01.06.2013 - 18:18

Afgelopen dinsdag bij Obbe (volvotune) een preventief powerflush gedaan, 100000 km. Je weet niet wat je voelt, boterzacht, vloeiend. Aan de praat met Obbe en een tuning gedaan, van 140 naar 170 pk. De prijs valt mee. Die naar 180 pk maar niet gedaan.De software kreeg nieuwe impulsen en rijden maar. Je weet weer niet wat je voelt, de auto is een totaal andere wagen geworden! En is ook zuiniger als je maar je rechtervoet in bedwang houdt ongeveer 7,6 l pr 100 km (vroeger 8,0 - 8,4).
Maar nu komt het merkwaardige: de S60 automaat rijdt spoeler, de veerwegen zijn anders en rechtuitstabiliteit (banden Primacy 3) is ook een beetje anders, beter. Rara, ik weet zeker dat Obbe niets gedaan heeft aan de vering enz! Hoe kan dit?
Gebruikersavatar
Willem*
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 03.11.2015 - 10:23
Locatie: Veluwe

Mijn vorige V70 2.4D uit 2005 met 180.000km op de teller de GT ook laten flushen en dat was zeker de moeite waard. De GT was zeker een stuk soepeler. Gewoon door de dealer laten doen waar ik hem in onderhoud had.
Nu mijn XC60 T5 Powershift met 75.000km op de teller overweeg ik de volgende beurt ook een flush uit te laten voeren. Is dit verstandig, ik denk het wel :P. Zoals @Mees al aangaf, ben ik helemaal met hem eens!!!
Volvo XC60 II T5 Inscription, Scandinavian Line en veel meer opties ... MY 2018
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Heb een paar weken geleden bij bijna 190k op de klok ook de GT laten flushen bij Obbe van Volvotune. Was voor mij preventief, kwam tijdens het flushen ook niets verontrustends naar voren.
Laatst gewijzigd door Bart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ik heb laten flushen bij 180000 maar dat was bij aankoop en helaas kon ik van de proefrit het rijgedrag niet herinneren. Nu lichte schokjes tussen eerste 3 versnellingen en een flinke schok tussen switchen D en R.
Geen idee waar de occasion dealer het heeft laten doen en of het er slechter op geworden is. Volgende week laat ik een diagnose stellen bij een transmissie specialist en met dat resultaat terug naar de occasion dealer (heb garantie). Occasion dealer zei zelf nog maar even aanzien, de automaat moet nog leren.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Waarschijnlijk geen originele olie gebruikt, dan krijg je ook dit soort symptomen. Even navragen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”