Olie duidelijkheid.

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
mister jingles
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 04.08.2015 - 22:02

Beste leden,

Mijn volvo S-60 bouwjaar 2001 (benzine) met 214000 op de klok wil ik gaan voorzien van nieuwe motorolie voor de vakantietrip naar het zuiden van Frankrijk.

Welke olie moet er nu in?
Moet ik iets dikkere olie pakken vanwege misschien wat slijtage aan de cilinderwanden/zuigerveren omdat deze al meer als 2 ton gelopen heeft?
Of me strikt houden aan de Castrol 0w30 zoals beschreven staat?

Wat is wijsheid?
Graag advies van de kenners,

Gegroet, Mr. Jingles
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik vind die veels te dun. Mijn V70 ('02 170pk 360.000km) krijgt al zolang ik hem heb (inmiddels al 10 jaar dus) Shell Helix Utra 5W40. Toen ik hem kocht gebruikte de dealer diezelfde olie ook, zij zijn later overgestapt op 0W30 maar toen door die overstap het olieverbruik verviervoudigde heb ik dat dunne spul nooit meer gebruikt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Ik heb er 0W30 in zitten (2.5T) en geen spatje olie verbruik (sinds vernieuwen van carter ventilatie)
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
GRUNNS60
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23

Hier zijn hele enorme topics aan gewijd. veelal wordt 0/30 niet gezien als de ideale olie. Is vooral een milieu eisen olie. Zeker bij 2 ton + 5/40 of 5/30 en dan een volsyntheet(dat zijn ze lang niet allemaal).
Maar het blijft een kwestie van geloof en ervaringen. O-) en die zijn zoals je weet verschillend. Lees hierboven. Lees en huiver bv http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8286

maar dat advies zie ik net had je ook al gekregen op het andere forum. 8-)
Laatst gewijzigd door GRUNNS60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
valser
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34

Hier een 2002 V70 2.4 op 5W40; de 0W30 kan ook maar zoals gezegd moet je dan een stuk vaker bijvullen. Verder merk ik weinig verschil.
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 388
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Dit is een vaak gevoerde discussie en daarom wil ik me daar ook niet in mengen. Wij adviseren steeds het advies van Volvo te volgen. Wel geeft Volvo voor dezelfde motoren voor bepaalde markten andere adviezen, deze hebben we in dit overzicht opgenomen als "2nd best".
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Om er maar weer een schepje boven op te doen:) het gaat vooral om de specificaties en niet om de viscositeit!
De ACEA en API spec zijn leidend. Volvo geeft de laatste jaren vaak hun eigen specificatie mee, maar geeft ten alle tijden de vereiste ACEA / API specificatie aan. Volvo geeft binnen Europa inderdaad verschillende viscositeiten aan, maar nooit een andere ACEA specificatie. Zo kan zowel een 0w30, 0w40, 5w30 en 5w40 allen een A3/B4 specificatie hebben. A5/B5 zijn meestal verkrijgbaar in de veel voorkomende viscositeiten 0w30 en 5w30. Tot slot heeft elke viscositeit in een bepaalde omstandigheid zijn voor of nadelen. Volg dus gewoon de handleiding en ga af op de ACEA specificatie, dan zit je altijd goed.

In de motoren van 2001 gaat prima 5w40, zelfs een goede 10w40 zou nog kunnen mits deze aan de ACEA specificatie voldoet. Maar ook een 0w30, 0w40, 5w30, 5w40, 5w50, 10w40, 10w50 en 10w60 kan voldoen.
Als je het kenteken op de volgende sites van olieleveranciers invult kan je zien dat er vele mogelijkheden zijn:

* kroonoil
* shell
* Castrol
* Mannol
* Mobil
* MPM
* Eurol

Kijk kritisch in welke omstandigheden jouw blok moet functioneren en pas hier de viscositeit op aan.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het advies voor een A5/B5 spec is onjuist. Onze oude motoren zijn nog gemaakt in de tijd van A1 maar daar is nu niet meer aan te komen. Een A3 olie is een zeer goed alternatief. A5 is voor de nieuwe motoren en in mijn ogen absoluut niet geschikt voor de oude Volvoblokken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

@Oceanracer, deels juist.
Een A5/B5 spec is conform de ACEA standaard volledig compatibel met A1. A5 overtreft namelijk A1.

A1 en A5 olie heeft meer brandstof besparende eigenschappen dan een A3. A3 heeft echter vaak betere eigenschappen op het gebied van slijtage en bescherming van het blok. Daarom adviseerde Volvo in 2001 al om bij zwaarder belaste motoren een A3 te gebruiken ipv een A1.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat een A5 beter zou zijn dan een A1 is mij nog nooit zwart op wit aangetoond. Dat wordt slechts beweerd en ik neem nooit klakkeloos iets aan.
Het verhaal van een lager brandstofverbruik is gestoeld op een lagere weerstand in het blok welke wordt veroorzaakt door motorolie zo dun als water, wat inderdaad extra slijtage tot gevolg kán hebben. De motoren van nu zijn echter veel preciezer ontwikkeld en kunnen daarom veel beter tegen die waterige olie, sterker nog, er is geen ruimte voor dikke stroperige olie.

Wij met onze oude blokken zijn slechter af met de moderne olie. Het is echter ondoenlijk voor de gemiddelde dealer enorme voorraden van verschillende oliesoorten te hanteren, dus wordt er veelal voor een goed merk gekozen met spec van de tegenwoordige auto's, omdat de oudere auto's toch niet meer bij de dealer komen. Ergens begrijpelijk, maar nog altijd geen goede oplossing voor de bezitter van de oudere modellen. En dus blijft in mijn ogen de A3 de betere keuze voor de S60/V70/S80 modellen van het eerste uur.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

@Oceanracer, Dat A5 verder is door ontwikkeld is een feit. De ACEA normen zijn vastgelegd en testresultaten zijn te vinden in technische bijsluiter van de olie. Als je de technische data van een A1 en A5 olie naast elkaar legt zijn de verschillen aantoonbaar. Gelukkig delen we de mening dat een A3 een veiligere keuze is, welke viscositeit daarbij wordt gekozen is afhankelijk van het gebruik.:)
Iemand die alleen kleine stukje naar de supermarkt rijd zal absoluut baat hebben bij een dunnere olie bij lage temperaturen (0w40,0w30), omdat hebt blok nooit warm wordt is een juiste smering een uitdaging. Iemand die regelmatig vol gas over de autobahn rijd zal juist weer meer baat hebben bij een 5w50, 10w50 0f 10w60. En dan heb je nog de allround optie, 5w40.

Blijft leuk zo'n olie topic:):)
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En daarom zeiden anderen al dat er (ook hier op het forum) al zo veel over is gezegd. Geeft ook niks, is altijd leuk om even van gedachten te wisselen. En in die bijsluiter staan inderdaad de eigenschappen, maar ik zou daaruit niet de conclusie willen trekken dat, ondanks dat de A5 later is ontwikkeld, ook béter is dan de voorgaande.

En ja, de 5W40 is inderdaad een goede all-round motorolie voor wat ik dan noem "normaal gebruik". En zo is het cirkeltje toch weer rond. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Bla bla, boekje uit je dashboard kastje rossen en kijk daar voor de lol eens in wat (Volvo) voor die motor aanraad. Dan zit je altijd goed.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Aanraadt...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Oceanracer schreef: Aanraadt...
Om 02:00 AM begin ik soms ook rare dingen te typen... :P
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat.
Gebruikersavatar
StephanD
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03

De gebruikers handleiding van mijn Volvo wekt toch de indruk dat de A5/B5 beter is dan de A3/B3/B4.
Voor een model waarbij de A3/B3/B4 is voorgeschreven wordt aangeraden om bij ritten onder ongunstige omstandigheden de A5/B5 te gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat klopt, jouw V70 is dan ook een stuk nieuwer dan die van TS en die van mij.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Oh, ik had altijd begrepen dat een 0w-30 A3/B4 niet mocht enkel A5/B5 ivm slijtage, op mijn sticker staat alleen de 0w-30 icm A5/B5 vermeld.

Auto is van eind 2008
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
StephanD
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03

Op mijn sticker staat ook alleen de 0W30 A5/B5 vermeld.
De tekst hierboven uit het boekje voor MY2007 geldt ook alleen voor de R en de bi-fuel.
Wel apart dat zeker voor de R niet juist direct de betere? olie geadviseerd wordt, maar alleen bij ritten onder ongunstige omstandigheden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Tja, zo zal dus ook altijd de vraag blijven welke olie nou beter is. Ikzelf blijf erbij dat de A3 beter is en aangezien Volvo deze ook adviseert onder zware omstandigheden zou je denken dat Volvo daar zelf ook zo over denkt. Waarom ze dan die A5 voor normaal gebruik adviseren? Lagere emissie en daar draait het tegenwoordig allemaal om. Dus stel jezelf gewoon de vraag wat je belangrijk vindt: de duurzaamheid van je eigen motorblok of een (op papier) lagere schadelijk uitstoot en dus minder belastend voor het milieu...
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”