Stuurhuisflush

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
DeVos
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19.10.2012 - 20:39

Hallo,


Ik zie veel problemen bij V70, XC70 met stuurhuizen Veelal instabiel stuurgedrag.

Ik heb een XC70 en een XC90 en het volgende gedaan bij de XC70 om het hydraulische systeem van de stuurbekrachting volledig te verversen zonder menging en zonder meer uit te geven dan 2x 19,50 euro voor 2 flessen olie (origineel volvo):

Auto aan 2 zijde opkrikken zodat voorwielen vrij hangen van de vloer.

Heb een gat geboord in de dop van een 2L cola fles. Fles opgehangen aan achterzijde motorblok en hier de retourslang ingehangen (door de dop gestoken zodat de slang stevig blijft zitten). Je kunt hierbij goed zien waneer ca. 1 liter (systeeminhoud - excl. reservoir) is doorgespoeld.

Toevoer naar pomp voorzien van transparante trechter welke met slangklem wordt vastgezet. In de trechter wordt de schone olie gedoseerd.

Reden dat ik niet via het reservoir gevuld heb is 2-ledig. Je ziet niet wat het nivo doet en ik wilde het inwendige filter schoonmaken met remreiniger en nageblazen met perslucht. Was ook wel nodig kwam zwarte troep uit. Lichte vervuiling geeft al weerstand waardoor kans op storingen.

Trechter gevuld met schone olie. AUTO NIET STARTEN. Stuur volledig naar rechts en links draaien hiermee pers je met de schone olie de oude olie uit het systeem. Wanneer nivo in de trechter zakt tussentijds bijvullen.

Nadat er ca. 1,2 liter was doorgespoeld reservoir teruggebouwd en nagevuld tot juiste nivo.

Inspiratie haalde ik uit onderstaande link.

http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... php?t=8644

Doe er je voordeel mee!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Goede tip voor een low budget stuurhuisflush.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Toch moet ik deze hoop een beetje temperen, door te stellen dat de ZF stuurhuizen op een gegeven moment gewoon stuk gaan, en niet meer te flushen zijn (been there, done that)
Een nieuw stuurhuis is dan je oplossing, omdat revisie ook niet blijvend kan bij deze stuurhuizen (bron een groot revisiebedrijf)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Er zijn geen onderdelen voor de ZF stuurhuizen beschikbaar, ook niet bij de revisiebedrijven. Enige remedie is vervangen voor een originele.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

En zie hier de juiste, maar betaalbare olie om het ook echt low-budget te houden. Deze in duitsland gekocht bij een grossier.

Deze komt uit NL:
http://www.groothandel-nemeco.nl/winkel ... -2930.html

Volgens mij online in duitsland nog goedkoper te bestellen.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”