atf verversen bij automaatbakken met veel kilometers

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

12.03.2013 - 01:57

Naar aanleiding van een bezoek afgelopen week aan ons van een klant met een XC70 2001 met meer dan drie ton op de teller,

die eerder deze maand bij een bedrijf gespoeld was op een standaard manier, met reiniger, meer dan 12 liter nieuwe atf, en zonder reset van de adaptie, en zonder versneld inleren van de automaatcomputer, en zonder controle van de b4stop, en met onbekende atf soort,

en ook naar aanleiding van andere ervaringen en forum berichten elders,

zouden wij het volgende nog kwijt willen over het verversen van oude atf:

Het gevaar van nieuwe atf (en vooral nieuwe atf met cleaner) bij Volvo’s die nog nooit gespoeld zijn en wel veel gelopen hebben is dat een universele spoelmethode risico oplevert voor het schakelen van de bak:

-de grote verandering van wrijving en viscositeit in de bak kan vaak zorgen voor slecht schakelen, en extra slijtage voordat de computer van de bak weer helemaal ingeleerd is op de nieuwe situatie., als de computer en bak ueberhaupt nog kunnen wennen aan de nieuwe dynamica.

-grotere hoeveelheden slugde/vuil worden in de bak losgeweekt en kunnen op ongewenste plaatsen zich als propjes nestelen en bv in het kleppenhuis de hydraulische aansturing van de bak verknoeien,

-andere sludge deeltjes die deels ook als afdichting tegen interne lekkage kunnen gaan functioneren worden ook weggespoeld en laten op de verouderde afdichtingen in de bak juist lekkages achter,

-de vuile atf zit vol met kunstof frictieplaat deeltjes die van de koppelingen zijn afgesleten, en die zorgen voor extra wrijvingskracht en houdkracht op de koppelingen in de oude bak, en kunnen zo zelfs beter doorslippen voorkomen als de nieuwe gladdere atf die daarna de bak in gaat,

Niet voor niets schrijft Volvo zelf voor om de spoelprocedure niet toe te passen, bij oudere auto’s is het te gevaarlijk, bij jongere auto’s is het niet nodig. Bij Volvo’s met circa 1 ton gelopen, die ook nog nooit ververst zijn, is het spoelen wel een redelijk veilige en vooral doeltreffende methode om bijna alle atf te verversen gebleken. Bij auto’s rond de twee ton zal al van de standaard spoelprocedure moeten worden afgeweken (minder of geen cleaner, spoelen in twee etappes met tussendoor inleren)
Het is beter met Volvo’s met meer dan drie ton achter de rug, om de spoelprocedure alsvolgt te laten verlopen:

1. aftappen 2 tot 4 liter atf en vervangen door dezelfde hoeveelheid nieuwe atf

2.olieteller resetten, adaptie opnieuw instellen, versnelde adaptiemodus inprogrammeren

3.kwartiertje door het dorp rijden om atf weer op 65 graden te krijgen om inleren te beginnen

4. 15min op een rustige buitenweg of industrieterrein de inleer proceduren afwikkelen

5.nog 15a30 minuten stevigdoorrijden om de nieuwe atf door de hele bak te laten spoelen.

Gaat dit goed, en schakelt de volvo beter of in elk geval niet slechter, dan de rest van de procedure:

6. inpompen 4 tot 8 liter frisse atf en daarmee oude atf grotendeels wegpompen,

(dit kan door aftappen bak op de brug incombinatie met losmaken koelerleiding en motor starten om koppelomvormer leeg te spoelen (tot. max. 4l), of met een spoelmachine in de vulstand eerst de koppelomvormer te legen, en daarna oude atf er uit te dwingen met inpompen nieuwe atf.)

7.opnieuw reset, rondje door het dorp rijden om optewarmen en versneld inleren met de nieuwe atf.

Het aftappen van de atf uit een oude automaat kan het beste worden gedaan door de auto op de brug te zetten en via de aftapplug kan dan een litertje of drie-vier worden afgetapt bij warme motor, bij het van onder aftappen helpt de zwaartekracht mee de vuilere deeltjes mee te nemen, daarna kan nog een ongeveer een liter worden weggepompt ui t de koppelomvormer.

De resterende atf in de versnellingsbak, nog 2 a 3 liter, afhankelijk van of het een 5 of 6 bak van AisinWarner betreft, en afhankelijk van wat er nog in de koeler en koelerleidingen zit van een evt extra koeler, zal zich weer mengen met de frisse atf en kan er niet helemaal uitgespoeld worden.

Door de Volvo weer bijtevullen met atf en weer te rijden, en dan opnieuw de procedure te herhalen kan zo door wederom te verdunnen uiteindelijk wel 90% van de bakolie worden ververst indien gewenst.
Ook de spoelmachine methode haalt de 100% verversing niet omdat tijdens het vullen de oude en nieuwe atf zich een beetje mengen, en omdat op een aantal plaatsen in de bak de oude atf gewoon op zijn plek blijft, en zich niet laat wegstromen door nieuwe atf (dode hoeken in de bak.)

Als richtlijn houden wij aan voor een Volvo met de oude originele atf met meer dan 3ton:

nieuweATF=7liter-(1literper100000km), dus met drie ton gelopen ververs eerst 7-3= 4 liter,

leer dan in, en doe dan na rijden de rest van de verversing ,

en gebruik geen cleaner
en altijd originele jws3309 atf,
geen “beter dan jws3309 atf ” , geen “jws3309compatibale atf ” , geen “geschikt voor jws3309” atf.


Een standaard spoelprocedure kan evt. wel gebruikt worden met reiniger bij Volvo’s die al problemen hebben met slecht schakelen, maar dan moet het spoelen gezien worden als een “ je weet maar nooit oplossing” gebaseerd op het reinigen van vervuilingen uit vooral het kleppenhuis, dat slecht schakelen in de meeste gevallen veroorzaakt.

Aangezien bij het evt. vervangen van het kleppenhuis toch weer schone atf moet worden gebruikt is dit spoelen dan geen weggegooid geld.

Bij de AisinWarner bakken van Volvo 5 cilinders is kleppenhuisslijtage het grootste probleen, en kan al vanaf 100000km vaak voorkomen bij de TF80 6bakken, en vanaf 150.000km circa bij de AW55 5bakken.

Kroon Olie heeft onderzoek gedaan bij andere typen versnellingsbakken en daar blijkt volgens Kroon het grootste probleem van slecht schakelen in de verouderde en vervuildeatf te zitten, bij Volvo’s is dit niet het geval, hier zijn de kleppenhuizen de zwakste schakel.

Elk merk bak en merk auto heeft weer zijn eigen zwakheden qua automaat, AisinWarners bij Lexus hebben weer minder kleppenhuis problemen, en ZF bakken van BMW’s en Jaguars hebben vaak problemen met de koppelomvormer,

ZF (ook in een aantal achterwielaangedreven Volvo’s aanwezig) zelf is opgehouden met gebruik van reiniger bij zijn service bedrijven, omdat deze meer problemen gaven als oplossingen bij het reinigen van de ZF kleppenhuizen en bakken, terwijl jongere Volvo AW bakken met weinig kilometers wel wer goed tegen reiniger lijken te kunnen.

Bij Volvo AW bakken zijn de koppelomvormers weer oersterk, en soms na revisie slechter dan een gebruikte koppelomvomer met weinig km’s.

De kracht van het flushen/spoelen/verversen zit hem dus vooral in het vooraf nadenken bij elk voertuig over de flush methode en niet in de kracht van de flush zelf.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 13364
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

12.03.2013 - 20:28

Ik heb enkele keren een AW71 geflushed (940 2.0 turbo) met 16 liter ATF en ook 3 maal een AW30-43 op de zelfde manier geflushed.

Alleen heb ik nooit reinigers gebruikt tijdens het spoelen.
Mark


Wijzen bouwen bruggen, en dwazen bouwen muren.

Afrikaans gezegde
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

12.03.2013 - 21:31

bij mijn vorige 855 2.5 20V automaat 1x de olie ververst wegens dreunen en slecht schakelen (al wetende dat dat het begin van het einde was)
nog geen maand later is deze stuk gelopen.

bij mijn huidige 855 2.5 10V automaat is in augustus de automaat geflusht.
tot nu toe rijdt deze nog als een speer :wink:
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
t5power
5th Gear member
Berichten: 1858
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

12.03.2013 - 22:21

goede info voor dit forum!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2268
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

13.03.2013 - 12:47

Zeer mooie info. Bedankt.
Gebruikersavatar
Thijs
Top Gear member
Berichten: 5491
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

13.03.2013 - 16:19

Mooi en duidelijk verhaal!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1423
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Ugchelen

14.03.2013 - 20:15

Duidelijk verhaal waar zo te zien een hoop ervaring in zit!

Gr. Edwin.
V70 T6 GT Summum Polestar+ 315pk/480nm
C70 T5 GT Summum 230pk/320nm


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+ performance package
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1901
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

14.03.2013 - 21:32

Mooi verhaal! Duidelijk veel ervaring. Als ik ooit door de verbouwing van mijn huis geraak ga ik maar even op dagtrip richting Varsseveld denk ik (bak heeft er intussen bijna 220k opzitten en voor zover ik weet met originele olie...)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
De Baron
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 24.01.2019 - 20:49

31.01.2019 - 20:04

Goed verhaal,
voor zover ik dat kan beoordelen als leek. Ik ga morgen naar Volvo combigarage voor een spoelbeurt met mijn 5 cilinder automaatbak uit 2007 met 237000 op de teller (de olie is nooit vervangen en hij schakelt goed op dit moment). Er wordt volgns mij wel met een cleaner gewerkt en er word met ca 15 liter gespoeld.
Is inleren van de computer een zinnige actie om te laten doen hierbij?
Mazda 323 aut. benz 1988 (1998-2008)
Volvo 440 1.8 aut. benz. 1995 (2008-2017)
Peugeot 307 1.6 aut benz 2002 (2017-2018)

Volvo v70 2.4 classic Magic Blue aut benz. 180pk 2007 (2018-....)
Sander02
4th Gear member
Berichten: 703
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

31.01.2019 - 23:59

Apart dat bedrijven zoals TPR powerflush het dus eigenlijk verkeerd doen als "specialist".
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

01.02.2019 - 09:20

Dit is een oud topic. De meningen zijn sedertdien toch echt wel gewijzigd. Ook de meningen over TS, die overigens al sinds 2016 dit forum niet heeft bezocht.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Sander02
4th Gear member
Berichten: 703
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

02.02.2019 - 16:48

OK ondanks dat het een bericht uit 2013 is (was me niet opgevallen)Ik krijg bij zo'n verhaal van varioclean wel een beter gevoel dan wat je meestal leest dat de standaard procedure voor elke automaat goed is. Ik zou dan sneller naar hun gaan dan bijv TPR powerflush.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”