Vragen over schokbrekers achter vervangen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volverik
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 18.01.2011 - 18:31
Locatie: NH

Ik hoorde een rammel onder de auto en na wat uitzoekwerk heeft de garage (de verkopende Volvodealer) geconcludeerd dat de rammel bij één van de schokbrekers achter vandaan komt. De schokbreker dempt wel maar geeft geluid (rammeltje) en dat valt op bij een verder vrij stille auto.

De auto zit nog in de (occasion)garantieperiode en ik heb al akkoord dat ik de schokbreker mag laten vervangen bij de Volvodealer waar de auto gekocht is.

Nu heb ik gehoord/gelezen dat je schokbrekers per set zou moeten vervangen. Dat zou ook mijn voorkeur hebben.

Mijn vraag: is het werkelijk zo dat schokbrekers per set vervangen moeten worden (km stand ongeveer 130.000).

Nog een vraag: kan ik van de verkoper verwachten/verlangen dat de beide schokbrekers vervangen worden? Er is er maar eentje met een rammel. Ik heb die vraag ook al uitstaan bij de dealer dus daar krijg ik van de week wel antwoord op. Maar wat denk jij als lezer/ervaringsdeskundige/meelezende techneut.

Het gaat overigens over de schokbrekers aan de achterkant.
Volvo V60 II T4
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Altijd per twee vervangen, tenzij ze er nog maar heel kort onder zitten. Het zijn net banden.
Gebruikersavatar
Volverik
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 18.01.2011 - 18:31
Locatie: NH

OK, dank je. Ik denk dat ze er vanaf nieuw onder zitten en inderdaad wordt het verschil dan waarschijnlijk in demping dan wel groot bij vervanging van één schokdemper.
Volvo V60 II T4
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
Gebruikersavatar
Volverik
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 18.01.2011 - 18:31
Locatie: NH

Ik heb gekozen voor vervanging van beide schokbrekers achter, 1 onder garantie en 1 betaal ik zelf. Wel even getwijfeld want dealer gaf aan dat alleen de kapotte vervangen voldoende zou zijn gezien de leeftijd en km stand (rond 130K) van de auto. Kan het weer een tijdje mee:)
Volvo V60 II T4
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”