Grote beurten overslaan?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Auto's die niet zijn voorgeschreven beurten krijgt laat ik iig staan als koper.
Gek genoeg gaat dit ook op voor lease auto's, ik heb in mijn zoektocht naar een Volvo veel leasebakken laten staan omdat ze ver over de voorgeschreven termijn hun beurten hadden gehad (bijv. 47k ipv 30k).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik heb liever een stapel met facturen van daadwerkelijke reparaties dan een gestempeld boekje wat alleen zegt dat er nieuwe olie en een interieurfilter in is gegaan.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het één sluit het ander niet uit Jelmer. Ik wil een auto waar ik de onderhoudshistorie van kan controleren. Dus ook zeker de reguliere beurten. Stempels zeggen idd niet altijd wat. Maar als ik (zoals bij mijn zoektocht naar mijn huidige wagen) een "leeg" boekje tref, bij het starten een melding krijg "onderhoud vereist" en daarnaast ook geen facturen tref. Dan is het echt over.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Vreemd van die leasewagens. Ik krijg van de leasemij op "mijn kop" als ik niet op tijd een voorgeschreven beurt laat uitvoeren. (Dat dan een fabrieksvoorgeschreven wisseling van het interieurfilter niet uitgevoerd mag worden is dan weer een ander verhaal.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

V480-S60 schreef: Vreemd van die leasewagens. Ik krijg van de leasemij op "mijn kop" als ik niet op tijd een voorgeschreven beurt laat uitvoeren. (Dat dan een fabrieksvoorgeschreven wisseling van het interieurfilter niet uitgevoerd mag worden is dan weer een ander verhaal.)
de gezondheid vd auto heeft dus meer prioriteit dan die van zijn bestuurder blijkbaar, vreemd.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Idd leuk dat boekje met stempels maar facturen zeggen mij ook meer. En met beide valt natuurlijk te sjoemelen.
Auto's die nog in fabrieksgarantie zitten zijn meestal te duur voor Jan met de korte l*l, dus die mensen laten het onderhoud vast vaker doen want het geld is er wel voor.
Beetje moeilijk om te zeggen waar de grens zit maar auto's van 8-9-10 jaar en ouder gaan vast niet meer naar de dealer voor onderhoud met die prijzen.
Als ik de beurt zelf doe, olie-, brandstof-, en interieurfilter plus schone (A merk) olie dan heb je hem voor 125-150 euro weer klaar. Dan heb je alsnog de apk gratis tov die 300 euro.
Maar je moet het wel kunnen en willen.

Trouwens die interval voor olie is dat nog steeds 30.000 km? Dacht dat de problemen met de Euro 4 D5 wel duidelijk hadden gemaakt dat er toch wel max 15 -20.000 km mee gereden mag worden.
Hier ook tussen de 10 en 15 duizend nieuwe olie.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Dat is een bekend fenomeen (met name de leuke wagens, audi RS/BMW M/V70R etc), de eerste eigenaar rijd de auto en er is 3 tot 5 jaar gewoon onderhoud en alles afgestempeld.

Vervolgens komt er iemand met voldoende financiële middelen om zo'n wagen aan te schaffen, maar liever met de kop eraf, en er volgen nog enkele jaren van goed onderhoud.

Dan is de wagen 10 jaar oud, de succesvolle petjes kunnen ze aanschaffen, maar niet echt onderhouden, er wordt beknibbeld op alles...

Eer de wagen 20 jaar oud is is er een achterstallig onderhoud gelijk aan een factor x van de aanschaf... Tevens is het een (future) classic, de liefhebbers melden zich voor de te redden exemplaren en de rest eindigt in de shredder.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Daarom liever eentje van 1e eigenaar (en dat wordt zoeken bij 10 jaar en ouder).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

V70R^2 schreef: Dat is een bekend fenomeen (met name de leuke wagens, audi RS/BMW M/V70R etc), de eerste eigenaar rijd de auto en er is 3 tot 5 jaar gewoon onderhoud en alles afgestempeld.

Vervolgens komt er iemand met voldoende financiële middelen om zo'n wagen aan te schaffen, maar liever met de kop eraf, en er volgen nog enkele jaren van goed onderhoud.

Dan is de wagen 10 jaar oud, de succesvolle petjes kunnen ze aanschaffen, maar niet echt onderhouden, er wordt beknibbeld op alles...

Eer de wagen 20 jaar oud is is er een achterstallig onderhoud gelijk aan een factor x van de aanschaf... Tevens is het een (future) classic, de liefhebbers melden zich voor de te redden exemplaren en de rest eindigt in de shredder.
Je kan het ook anders doen , op voorwaarde dat je weinig kilometers doet per jaar . Je koopt een nieuwe wagen , met 5 jaar garantie , herstellingen en onderhoudsbeurten inbegrepen.
Je onderhoud je wagen perfect , ik bedoel ook wassen en waxen , zonder de wasstraat in te gaan. Na 5 jaar verkoop je bij Volvo je wagen , gezien dat hij als nieuw is krijg je een zeer goede prijs , en je koopt een nieuwe wagen bij je dealer. Door dat je wagen weinig kilometers heeft geen krassen en ongeval vrij moet je echt niet veel opleggen en rij je weer 5 jaar zonder problemen. Dit doe ik al 35 jaar en het kost mij veel minder dan je zou kunnen denken.
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Dat kan alleen als je de pegels al hebt liggen. Is overigens met de huidige rentestand mssn ook wel een goed idee.
Maar rekende jij 35 jaar geleden wel je rentederving mee dan? Dat was toen een serieus bedrag.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Maarten M schreef: Dat kan alleen als je de pegels al hebt liggen. Is overigens met de huidige rentestand mssn ook wel een goed idee.
Maar rekende jij 35 jaar geleden wel je rentederving mee dan? Dat was toen een serieus bedrag.
Enkel de eerste wagen was duur , nadien haal je het er uit.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gilbert 20 schreef: Je kan het ook anders doen , op voorwaarde dat je weinig kilometers doet per jaar . Je koopt een nieuwe wagen , met 5 jaar garantie , herstellingen en onderhoudsbeurten inbegrepen.
Je onderhoud je wagen perfect , ik bedoel ook wassen en waxen , zonder de wasstraat in te gaan. Na 5 jaar verkoop je bij Volvo je wagen , gezien dat hij als nieuw is krijg je een zeer goede prijs , en je koopt een nieuwe wagen bij je dealer. Door dat je wagen weinig kilometers heeft geen krassen en ongeval vrij moet je echt niet veel opleggen en rij je weer 5 jaar zonder problemen. Dit doe ik al 35 jaar en het kost mij veel minder dan je zou kunnen denken.
Nog goedkoper is om dan die auto gewoon door te blijven rijden. De afschrijving heb je voor zeker 50% al gehad en vanwege de lage km stand zal het onderhoud ook wel meevallen.

Ik denk dat jou methode m.n. veel voorspelbaarheid oplevert: je weet wat je krijgt en wat het kost en geen verrassingen. Precies wat private lease voor sommige mensen aantrekkelijk maakt.
Maar gemiddeld genomen is het naam mijn mening echt duurder dan het zelf betalen als het nodig is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Dat denk ik ook.
Je koopt vooral voorspelbaarheid bij inruil elke 5 jaar net als een lease maatschappij. Is ook wat waard maar niet perse goedkoper.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

DB200 schreef:
Een goede keurmeester zal er wel op letten hopelijk
Ik sta er altijd bij als de APK wordt gedaan. Nee, ze schijnen even langs/in de remklauwen en als het dik genoeg lijkt is het o.k. De remmen worden wel getest op de remmenbank. Auto wordt opgebokt op de brug en wiel wordt rond geslingerd om te horen of de lagers zijn versleten cq. de remmen zwaar aanlopen. Ook wordt dan de speling op de stuurinrichting gecheckt met een soort van breekijzer.

Zaken die zeker niet bij de APK aan de orde komen maar wel onderdeel zijn van auto-onderhoud zijn bijv. bandenspanning reservewiel, hygroscopie van de remvloeistof, niveau automaatolie (als het te meten valt), kwaliteit van de accu (genoeg vermogen om te starten na een nachtje vorst?), zweten van diverse pakkingen (bijv. cardan), beginnende lekkage carterventilatie, beginnende roestvorming bij dragende delen (dat vertellen ze je alleen als je samen onder de auto staat), roestvorming bij niet-dragende delen bijv. onder deurrubbers, rubbers invetten voor de vorstperiode, schoonmaken / gangbaar houden remklauwen, etc.
Dank voor de goede uitleg!
Ik had maar wat graag 2 olie peilstokken onder de motorkap gezien. Eentje voor de motorolie en eentje voor de ATF olie. Helaas....Volvo vond het blijkbaar een goede manier van kosten besparen om die twee weg te laten.....
Het gaat mij niet alleen om het juiste peil, maar ook hoe de olie er uit ziet / ruikt. Dat kan ook een indicatie zijn denk ik

Alle deur / achterklep rubbers heb ik met siliconen spray behandeld, na schoonmaak uiteraard. Net als de rubber "geleiders" van de elektrische ramen = minder weerstand, zo schijnen de elektro motortjes langer mee te gaan
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Gouwe schreef:
Gilbert 20 schreef: Je kan het ook anders doen , op voorwaarde dat je weinig kilometers doet per jaar . Je koopt een nieuwe wagen , met 5 jaar garantie , herstellingen en onderhoudsbeurten inbegrepen.
Je onderhoud je wagen perfect , ik bedoel ook wassen en waxen , zonder de wasstraat in te gaan. Na 5 jaar verkoop je bij Volvo je wagen , gezien dat hij als nieuw is krijg je een zeer goede prijs , en je koopt een nieuwe wagen bij je dealer. Door dat je wagen weinig kilometers heeft geen krassen en ongeval vrij moet je echt niet veel opleggen en rij je weer 5 jaar zonder problemen. Dit doe ik al 35 jaar en het kost mij veel minder dan je zou kunnen denken.
Nog goedkoper is om dan die auto gewoon door te blijven rijden. De afschrijving heb je voor zeker 50% al gehad en vanwege de lage km stand zal het onderhoud ook wel meevallen.

Ik denk dat jou methode m.n. veel voorspelbaarheid oplevert: je weet wat je krijgt en wat het kost en geen verrassingen. Precies wat private lease voor sommige mensen aantrekkelijk maakt.
Maar gemiddeld genomen is het naam mijn mening echt duurder dan het zelf betalen als het nodig is.
Een kwaliteits auto zou idd langer mee moeten gaan dan 5 jaar. Afschrijving is de grote killer, en helemaal in landen zoals Nederland of Denemarken met excessief hoge belastingen op auto's
Als een auto 10 jaar oud is zijn de kosten voor verzekering / banden / brandstof / olie wissel / atf olie wissel / remmen hetzelfde als bij een voertuig van 3 jaar oud
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Gilbert 20 schreef:
Maarten M schreef: Dat kan alleen als je de pegels al hebt liggen. Is overigens met de huidige rentestand mssn ook wel een goed idee.
Maar rekende jij 35 jaar geleden wel je rentederving mee dan? Dat was toen een serieus bedrag.
Enkel de eerste wagen was duur , nadien haal je het er uit.
Zoals een Rotterdamse (inmiddels niet meer bestaande) Mercedes verkoper / dealer destijds zei: "Uw eerste Mercedes is de duurste!" :D
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

V480-S60 schreef: Het één sluit het ander niet uit Jelmer. Ik wil een auto waar ik de onderhoudshistorie van kan controleren. Dus ook zeker de reguliere beurten. Stempels zeggen idd niet altijd wat. Maar als ik (zoals bij mijn zoektocht naar mijn huidige wagen) een "leeg" boekje tref, bij het starten een melding krijg "onderhoud vereist" en daarnaast ook geen facturen tref. Dan is het echt over.
Rekeningen tref ik helaas zelden aan bij 2de hands auto's. Soms heb je geluk en kan de garage alles uitprinten als het voertuig altijd bij hen is onderhouden en gerepareerd.
Op een accu noteert men vaak niet wanneer hij is ingebouwd. Ik wil het liefst weten: wat is er gebeurd, door wie en wanneer.
Stempels zijn leuk, maar ook makkelijker te vervalsen vermoed ik
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Texels schreef: Ik wil het liefst weten: wat is er gebeurd, door wie en wanneer.


Dat is heel simpel; koop een nieuwe auto
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

DB200 schreef:
Auto's die niet zijn voorgeschreven beurten krijgt laat ik iig staan als koper.
Gek genoeg gaat dit ook op voor lease auto's, ik heb in mijn zoektocht naar een Volvo veel leasebakken laten staan omdat ze ver over de voorgeschreven termijn hun beurten hadden gehad (bijv. 47k ipv 30k).
Behalve 1......
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Texels schreef:
Gilbert 20 schreef:
Maarten M schreef: Dat kan alleen als je de pegels al hebt liggen. Is overigens met de huidige rentestand mssn ook wel een goed idee.
Maar rekende jij 35 jaar geleden wel je rentederving mee dan? Dat was toen een serieus bedrag.
Enkel de eerste wagen was duur , nadien haal je het er uit.
Zoals een Rotterdamse (inmiddels niet meer bestaande) Mercedes verkoper / dealer destijds zei: "Uw eerste Mercedes is de duurste!" :D
En dat klopt.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”