Grote beurten overslaan?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Misschien kan iemand hier goed advies over geven: ik heb een diesel V70 uit 2012, met de twee liter vijf cilinder (Automaat, 223.000 km gelopen)
Omdat het een diesel is, moet de auto ieder jaar een nieuwe APK hebben. Kost erg weinig meer tegenwoordig, 30 euro vaak
Maar waarom zou ik dan bijvoorbeeld 3 maanden later een grote beurt laten uitvoeren, waar ze dezelfde dingen controleren?

Ik doe aan preventief onderhoud: airco laten schoonmaken en bijvullen, net 4 liter nieuwe ATF olie ((TF-80SC automaat van Aisin)
Banden (All season met alpine symbool) bij 3 mm profiel vervangen, olie (0W30) laat ik elke 25.000 km vernieuwen (Volgens Volvo moet dat elke 30.000 km maar dat lijkt mij wat veel)

Koelvloeistof / remvloeistof en dergelijke laat ik volgens interval vervangen. Online kijk ik graag naar het zeer informatieve channel van Scotty Kilmer. Hij is niet bang om zijn mening te geven en verstrekt goed advies vind ik

https://www.youtube.com/user/scottykilmer/videos

Ik rijd 40.000 km per jaar en begrijp dat een fabrikant steeds kleine beurt - grote beurt adviseert, en ik gun elk garage bedrijf veel werk en inkomen, maar is het echt nodig gezien het nalopen van al die zaken met een jaarlijkse APK?
Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een jaarlijkse keuring is een momentopname van de status van je auto. Dat weet je al maar het enige wat die keuring inhoud is controle: voldoet de auto aan de gestelde eisen en functioneert het nog zoals het de fabriek heeft verlaten.

APK is geen onderhoud: er zal hooguit een reparatie-advies komen. En een APK kan op een willekeurig moment terwijl een fabrikant graag per x.000 km adviseert je auto te onderhouden.

PS: Chrisfix doet ook zoiets op youtube als Scotty Kilmer.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij een grote beurt worden er een aantal filters vervangen die in het lijstje ontbreken.
Waar je ook voor kan kiezen is de ene keer een olie wissel, dus kleine beurt en de keer erop een grote beurt te doen.
Zelf doe ik het ook om en om en dat bevalt mij prima.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Msuidgeest schreef: Een jaarlijkse keuring is een momentopname van de status van je auto. Dat weet je al maar het enige wat die keuring inhoud is controle: voldoet de auto aan de gestelde eisen en functioneert het nog zoals het de fabriek heeft verlaten.

APK is geen onderhoud: er zal hooguit een reparatie-advies komen. En een APK kan op een willekeurig moment terwijl een fabrikant graag per x.000 km adviseert je auto te onderhouden.

PS: Chrisfix doet ook zoiets op youtube als Scotty Kilmer.
Chrisfix heeft zelfs nog flink wat meer volgers dan Scotty zag ik laatst
Het blijft sowieso altijd een momentopname. Maar een bezine moet elke 2 jaar voor APK, een diesel (mijne is zeven jaar oud) ieder jaar. Vandaar dat het mij wat dubbelop leek

Sommige autofabrikanten plaatsen duidelijke en complete informatie op hun sit, wat onderhoud betreft. En dus ook wat er bij welke beurt wordt gecontroleerd of vervangen.
Zo kwam ik op een vergelijking tussen het APK lijstje, en het "grote beurt lijstje" van bijvoorbeeld Toyota.
Leek verdacht veel op elkaar

Bij APK ga ik wel uit van een goede en bonafide keurmeester, iemand die dus oprecht is en ook goed advies geeft qua slijtage of wat verstandig is om te vervangen
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

fredhead schreef: Bij een grote beurt worden er een aantal filters vervangen die in het lijstje ontbreken.
Waar je ook voor kan kiezen is de ene keer een olie wissel, dus kleine beurt en de keer erop een grote beurt te doen.
Zelf doe ik het ook om en om en dat bevalt mij prima.
Luchtfilter en interieurfilter doe ik zelf
Oliefilter bij iedere 25K oliewissel
Brandstoffilter zit dacht ik in de brandstoftank vaak?

Filter van de automatische transmissie weet ik niet, wellicht ook moeilijk te vervangen

Welk filter vergeet ik nog?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan heb je ze inderdaad wel.
Vaak wil het brandstoffilter ook buiten de tank zitten, hoe dat bij de nieuwe motoren zit weet ik niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bij de APK wordt niet altijd gekeken naar de dikte van de remblokken is me opgevallen. Aangezien de Volvo geen slijtage-indicatoren heeft hier dan zelf even naar kijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

DB200 schreef: Bij de APK wordt niet altijd gekeken naar de dikte van de remblokken is me opgevallen. Aangezien de Volvo geen slijtage-indicatoren heeft hier dan zelf even naar kijken.
Dat is toch redelijk bizar, lijkt mij absoluut een veiligheids item! Een goede keurmeester zal er wel op letten hopelijk, ik ging er naïef van uit dat zoiets ZEKER werd gecontroleerd
Slijtage indicatoren (akoestisch) lijken mij een groot veiligheids plus, waarom doet Volvo dat niet?

Als er een lamp stuk is krijg je wel een melding dacht ik, en bij lage ruitensproeier vloeistof stand ook

(Ik heb Japanse merken gereden, daar dus echt geen melding als er een remlicht, richtingaanwijzer of dimlicht defect is.....erg slecht en onveilig vond ik dat. Ook de duurste Toyota modellen hebben dat niet, bij Lexus alleen voor een remlicht of achterlicht vertelde de verkoper. Qua veiligheid vind ik Lexus zeker niet premium)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Texels schreef:
DB200 schreef: Bij de APK wordt niet altijd gekeken naar de dikte van de remblokken is me opgevallen. Aangezien de Volvo geen slijtage-indicatoren heeft hier dan zelf even naar kijken.
Dat is toch redelijk bizar, lijkt mij absoluut een veiligheids item! Een goede keurmeester zal er wel op letten hopelijk, ik ging er naïef van uit dat zoiets ZEKER werd gecontroleerd
Slijtage indicatoren (akoestisch) lijken mij een groot veiligheids plus, waarom doet Volvo dat niet?

Als er een lamp stuk is krijg je wel een melding dacht ik, en bij lage ruitensproeier vloeistof stand ook

(Ik heb Japanse merken gereden, daar dus echt geen melding als er een remlicht, richtingaanwijzer of dimlicht defect is.....erg slecht en onveilig vond ik dat. Ook de duurste Toyota modellen hebben dat niet, bij Lexus alleen voor een remlicht of achterlicht vertelde de verkoper. Qua veiligheid vind ik Lexus zeker niet premium)
Omdat de meeste Volvorijders de auto gewoon onderhoud geven en niet omwille van een paar tientjes besparing de auto onderhoud ontzeggen.
Daar hebben ze ook jaarbeurten voor, voor €250 krijgt je auto een beurt en wordt hij nagekeken, daarbij worden ook schijven en blokken bekeken.
Ik lees hier soms verhalen waarbij mensen willen besparen op onderhoud, dat ze zelf met die auto op pad gaan is tot daar aan toe maar ze rijden wel allemaal om ons heen in het verkeer.
Daarom gewoon elk jaar onderhoud, wil je niet de dealerprijzen ga dan iig naar een specialist of vakgarage.
De mannen op Urk werken al voor €50 per uur aan je auto, beetje onderdelen of olie en je weet gewoon zeker dat het goed is.
Mijn 30k beurt van de V90 bij de dealer kostte iets van €350, kun je niets van zeggen lijkt mij!
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Een keer per jaar een onderhoudsbeurt bij de garage is nu toch ook geen drama. Een goed onderhouden wagen gaat langer mee.
Op zo een dure wagens ga je toch niet besparen op een onderhoud.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

30.- betalen voor APK en dan verwachten dat de hele auto tot in de laatste hoekjes en gaatjes wordt gecontroleerd vind ik een beetje naief. De auto zelf onderhouden is niet zo moeilijk als je een beetje handig bent en weet hoe internet werkt, maar tijdig slijtage ontdekken vind ik zonder brug best een uitdaging. Bij Klokje Rond van Autoweek komen regelmatig handige sleutelaars voorbij die het beste voor hebben met hun auto en elke keer heeft de keurmeester wel weer iets gevonden waarbij de eigenaar toch even achter zijn oren staat te krabben. Er zit een vleugje persoonlijke voorkeur van de keurmeester in deze filmpjes, maar dat heb je ook als je met een Volvo bij de VW specialist in het dorp staat.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En laat je de beurt bij de Volvodealer doen kost de apk je niets...
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En laat je een jaarbeurt doen dan krijg je er ook nog een jaar Volvo Assistance bij.
Als ik alleen al naar de tarieven van de ANWB kijk: 205,- euro per jaar voor Europa dekking, partner erbij hoppa nog eens 130,- per jaar, aanhangertje ook meenemen en weer 15,- euro aftikken. Oftewel 350, - per jaar.

Waar ik mij wel vaak over verbaas is dat sommigen de APK en beurt apart van elkaar doen. Als ik mijn auto een beurt laat geven wil ik altijd APK, ongeacht of deze er nu wel of niet aan toe is. Gewoon omdat het kan, het niets extra kost en ik weer een jaar verder kan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Als je handig bent, monteurs vaardigheden of een opleiding daarvoor hebt gevolgd is het niet verkeerd om je auto zelf zijn jaarbeurten te geven. Waarom niet. Geen bezwaar tegen toch? En ja dan "kost" een APK ongeveer 30 euro. Verwacht dan alleen niet dat je dan ook de sapjes en dergelijke krijgt. Dat is niet het geval. Die 30 Euro is voor het "niet destructief" beoordelen van diverse wettelijk aangegeven punten, het uitvoeren van een emissietest (gebruik testapparaat) en het melden bij de RDW. Er mag niets gerepareerd of vervangen worden tijdens de APK.

Een jaarlijkse beurt bij een Volvodealer kost ongeveer 300 tot 350 Euro daarvoor worden je sapjes vervangen, je APK gedaan en krijg je een jaar Volvo Assistance met alle voordelen ten opzichte van een Wegenwachtlidmaatschap bij de ANWB. Zoals Gouwe ook al uitgelegd heeft.

Eventueel laat je je auto onderhouden bij een Bosch servicecenter. Dan krijg je ook een pechhulpservice. Die is alleen beperkter dan Volvo en ANWB zoals ik het mij herinner.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gouwe schreef: En laat je een jaarbeurt doen dan krijg je er ook nog een jaar Volvo Assistance bij.
Als ik alleen al naar de tarieven van de ANWB kijk: 205,- euro per jaar voor Europa dekking, partner erbij hoppa nog eens 130,- per jaar, aanhangertje ook meenemen en weer 15,- euro aftikken. Oftewel 350, - per jaar.

Waar ik mij wel vaak over verbaas is dat sommigen de APK en beurt apart van elkaar doen. Als ik mijn auto een beurt laat geven wil ik altijd APK, ongeacht of deze er nu wel of niet aan toe is. Gewoon omdat het kan, het niets extra kost en ik weer een jaar verder kan.
En voor €45 extra premium lid met 30 dagen vervangende auto in het buitenland wanneer je auto niet in een paar dagen gerepareerd kan worden en ik heb nog nooit een garage in het buitenland getroffen die je helpt binnen een dag of 3.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

V480-S60 schreef: Als je handig bent, monteurs vaardigheden of een opleiding daarvoor hebt gevolgd is het niet verkeerd om je auto zelf zijn jaarbeurten te geven. Waarom niet. Geen bezwaar tegen toch? En ja dan "kost" een APK ongeveer 30 euro. Verwacht dan alleen niet dat je dan ook de sapjes en dergelijke krijgt. Dat is niet het geval. Die 30 Euro is voor het "niet destructief" beoordelen van diverse wettelijk aangegeven punten, het uitvoeren van een emissietest (gebruik testapparaat) en het melden bij de RDW. Er mag niets gerepareerd of vervangen worden tijdens de APK.

Een jaarlijkse beurt bij een Volvodealer kost ongeveer 300 tot 350 Euro daarvoor worden je sapjes vervangen, je APK gedaan en krijg je een jaar Volvo Assistance met alle voordelen ten opzichte van een Wegenwachtlidmaatschap bij de ANWB. Zoals Gouwe ook al uitgelegd heeft.

Eventueel laat je je auto onderhouden bij een Bosch servicecenter. Dan krijg je ook een pechhulpservice. Die is alleen beperkter dan Volvo en ANWB zoals ik het mij herinner.
Als je het zelf kan waarom niet ? Maar je hebt toch kosten voor je materiaal , olie , filters , remblokken enz. die je moet je ook er bij rekenen , het is niet alleen die 30 euro APK.
En het risico dat je garantie vervalt bij schade. Ik neem steeds 5 jaar garantie.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Olie en filter(s), volgens mij bij de jaarbeurt alleen een oliefilter, betaal je voor die 350 euro al voor. Remblokken komen boven de kosten van een beurt op.
Ik doe zelf een grote beurt voor 140 euro met kwalitatief allemaal goede filters en 7 liter Castrol olie.
Een kleine beurt, meer te vergelijken met de jaarbeurt volgens mij kost ongeveer 100 euro.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je handig bent is het reguliere onderhoud aan een oudere auto goed zelf te doen tegen aanmerkelijk lagere kosten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Gilbert 20 schreef:
V480-S60 schreef: Als je handig bent, monteurs vaardigheden of een opleiding daarvoor hebt gevolgd is het niet verkeerd om je auto zelf zijn jaarbeurten te geven. Waarom niet. Geen bezwaar tegen toch? En ja dan "kost" een APK ongeveer 30 euro. Verwacht dan alleen niet dat je dan ook de sapjes en dergelijke krijgt. Dat is niet het geval. Die 30 Euro is voor het "niet destructief" beoordelen van diverse wettelijk aangegeven punten, het uitvoeren van een emissietest (gebruik testapparaat) en het melden bij de RDW. Er mag niets gerepareerd of vervangen worden tijdens de APK.

Een jaarlijkse beurt bij een Volvodealer kost ongeveer 300 tot 350 Euro daarvoor worden je sapjes vervangen, je APK gedaan en krijg je een jaar Volvo Assistance met alle voordelen ten opzichte van een Wegenwachtlidmaatschap bij de ANWB. Zoals Gouwe ook al uitgelegd heeft.

Eventueel laat je je auto onderhouden bij een Bosch servicecenter. Dan krijg je ook een pechhulpservice. Die is alleen beperkter dan Volvo en ANWB zoals ik het mij herinner.
Als je het zelf kan waarom niet ? Maar je hebt toch kosten voor je materiaal , olie , filters , remblokken enz. die je moet je ook er bij rekenen , het is niet alleen die 30 euro APK.
En het risico dat je garantie vervalt bij schade. Ik neem steeds 5 jaar garantie.
U woont in Vlaanderen vermoed ik, ik meen dat Volvo ook daar maar 2 jaar garantie geeft op een nieuwe auto? Dus u koopt er 3 jaar bij als ik het goed begrijp? (Sommige merken bieden die mogelijkheid aan dacht ik)
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Klopt.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”