Vragen over mijn remblokken en remschijven

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Tijdens de laatste APK kreeg ik als opmerking dat mijn remblokken minder werden. Om die reden wil ik ze vervangen. Er staat op het formulier echter niet vermeld of het de voorste of achterste remblokken betreft. Vandaar mijn vraag: Hoe meet ik de dikte van remblokken en hoe dik moeten ze minimaal zijn?

Ik zag tijdens de wielwissel dat de schijven niet zo dik meer lijken en een behoorlijke roestrand hebben. Ik denk er daarom over om de schijven ook te vervangen. Maar hoe meet ik de dikte van de remschijven en hoe dik moeten die minimaal zijn?

Als de schijven nog voldoende zijn, kun je dan nieuwe blokken plaatsen zonder die roestrand eerst te verwijderen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Nou de dikte meten lukt niet zo makkelijk, maar als je naar de blokken kijkt (wiel eraf waarschijnlijk, afhankelijk van je velg) en je ziet minder dan 2 mm remvoering dan zou ik die zeker vervangen. Officiële minimale dikte weet ik niet, maar ik houd zelf meestal rond de 3mm aan.

Vwb de schijven, met een schuifmaat kun je die meten. Op veel schijven staat er ergens in de buitenkant van de naaf wel wat de minimale dikte is, maar vaak kun je dat door de roest en veroudering haast niet meer lezen. ATE schijven op een webshop geven aan in de 305mm nieuw 27,9mm dik te zijn, en minimaal 25mm dikte. 286mm nieuw 26mm, minimaal 23mm.

Mocht het je vooras betreffen, als je toch een nieuwe set remmerij gaat kopen kun je voor rond de 100 euro extra upgraden van 286 naar 305mm schijven, mocht je die nog niet hebben. Schijven in 286/305 kosten t zelfde van ATE (+/- 125 euro) en je hoeft alleen de remklauw bracket nieuw te halen bij de dealer (ruildeel dacht ik). Zie ook de beschrijving van Sjors86.

Die roestrand hangt er trouwens vanaf, alle schijven roesten en zeker aan de buitenkant waar de ventilatie uit komt bladderen ze vaak af. Wellicht helpt een foto hier, mocht je tijd hebben om die te maken en daarop aan kunnen geven over welke roest je je zorgen zou maken.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Links voor remschijf:

Afbeelding

Links voor remblok:

Afbeelding

Links achter remschijf:

Afbeelding

Links achter remblok:

Afbeelding
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Beetje lastig meten zo, maar voor kom ik (met roestrand) op 25mm en achter (ook met roestrand) op 10mm. Tijd voor een complete set voor en achter?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Meten doe je minimaal met een schuifmaat, maar als je een beetje redelijk zeker bent van je metingen:

voor: minimaal 26mm
achter minimaal 10mm

Blokdikte is dan niet meer van belang want je zet nooit oude blokken op nieuwe schijven.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Schuifmaat kon ik zo snel niet vinden en er was enige haast bij, omdat Parts4Swedes de onderdelen wil bestellen, om er voor te zorgen dat iedereen volgende week de onderdelen hier heeft liggen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Op parts4swedes,nl staan de minimummaten bij de schijven vermeld.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dank voor de tip. Ik heb het gelijk even opgezocht:

Voor: Dikte remschijf 28,0mm, minimale dikte 25,0mm.

Achter: Dikte 12mm; minimale dikte 10mm. Volvo beveelt 10,7mm minimale dikte aan bij vervanging remblokken.

Hmmm, dan kan ik wel concluderen dat ik mijn remschijven optimaal benut heb en het tijd wordt voor twee nieuwe sets.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Het staat trouwens ook op de schijf (onder een laagje roest)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ja, maar dan moeten ze er eerst vanaf... Eerder zie je het sowieso niet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

nee hoor. Op één van je foto's zie je net de letter V van Volvo. Daar staat ook ergens de minimum dikte van de schijf.
Gast

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar de binnenzijde van de schijven, want daar zitten meestal de dikste roestranden (op remvlak).
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Op het remvlak? Maar dan liggen de blokken niet goed aan en kan er wel eens een zuiger vastzitten.
Gast

M@rcel schreef:Op het remvlak? Maar dan liggen de blokken niet goed aan en kan er wel eens een zuiger vastzitten.
Hoeft niet, gewoon ouderdom.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De binnenzijde van de remschijf aan de voorzijde was vergelijkbaar met de van de buitenkant.

Naar aanleiding van schokkende beelden hier op het forum heb ik ook geprobeerd te kijken naar de binnenzijde van de achterste remschijf, maar dat is me nauwelijks gelukt. Daar zit de beschermplaat zo dicht en volledig om de schijf heen, dat je daar haast niks van ziet. Als ik met de Maglite door een klein kiertje scheen, dacht ik echter de remschijf wel te zien glimmen. We gaan het volgende week beter zien!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nog even voor de volledigheid: Er is nog geen verminderde remwerking waar te nemen, maar dat gaat wellicht ook zo geleidelijk dat je daar als bestuurder niks van merkt. Ook trillen de remmen nog niet, ongeacht de rijsnelheid en de mate van remmen.

Eigenlijk hoop ik ook productiedata te kunnen zien na het verwijderen, omdat ik het idee heb dat alleen de voorste schijven al eens vervangen zijn en dat achter dus nog de originele erop zitten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als het slechts een opmerking is op het APK rapport hoef je nog niet direct te vervangen, maar de opmerking staat er niet voor niets.
Als ik je blokken zo zie hoef je zeker niet direct te vervangen. Er zit nog voldoende op het remblok om vele km's te kunnen maken, zeker als er niets trilt. Wat je wel even moet doen is de binnenste blokken inspecteren. Zeker als de remmen er wat langer onder zitten kan een remklauw of blok gedeeltelijk vast gaan zitten waardoor er maar met 1 blok geremd wordt. Het kan dus best zijn dat het achterste blok anders is gesleten als de voorste.

Als ik jouw remmen zie jeuken mijn handen en zou ik dat het liefst willen vervangen. Maar dat is een afwijking van mij. Ik heb gewoon een hekel aan roest.

Overigens is APK afkeur als de remschijf ik meen meer dan 50% roest heeft op het remvlak (ben geen APK deskundige). Dat kan komen door te zacht remmen waardoor de blokken nooit goed aanliggen (gebeurt vrijwel alleen achter) of een klauw die vast zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het opmerkelijke van het geheel vind ik zelf dat de blokken inderdaad nog voldoende dik zijn. Wellicht dat deze al een keertje vervangen zijn. Maar ik krijg dus een opmerking over mijn remblokken, welke ook naar mijn mening nog voldoende dik zijn, maar mijn remschijven voor en achter zitten onder de minimale dikte en daar is met geen woord over gerept.

Het voordeel dat ze er over zijn begonnen is nu wel dat ik er zelf ook even bewust naar gekeken heb en daaruit (samen met mijn forumvrienden) heb kunnen concluderen dat de remschijven wel al vervangen moeten worden en daarmee ook gelijk de blokken.

Rest nog die handrem. Die heb ik, ivm de welbekende problematiek van het loslaten, al eens vervangen, ik denk ergens in 2007. Zal ik die voor de zekerheid nu ook vervangen? Alles is toch los en het kost iets van € 35,00 extra.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Erwin, nieuwe schijven, blokken en remschoenen. Gewoon doen, ben je er maar weer vanaf.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zal allemaal wel, maar ik zie mijn vakantiebudget verdwijnen als sneeuw voor de zon... :oops:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”