Bi-Xenon weggegooid geld?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Volvo kenners,

Iemand met een V70 vertelde me onlangs dat de xenonverlichting die Volvo levert zijn geld absoluut niet waard is, in zijn vorige V70 had hij gewone halogeenverlichting en die was net zo goed volgens hem. Heeft hij gelijk? Ik vind xenon namelijk wel erg mooi, en in het Summum-pakket zit het standaard. Maar als het niets is dan kun je net zo goed een Momentum nemen met elektrisch verstelbare stoelen (die parkeerverwarming is leuk maar geen must voor ons).

Thom
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Ik ben het daar niet helemaal me eens.
Ten eerste ben ik zelf chauffeur en rij ik veel in de nacht, ik vind dat xeno-verlichting veel eerder gezien wordt dan halogeen (soms tot pijnlijk in de ogen).
Ten tweede vind ik de licht bundel minder verstrooid en worden opstakels en verkeersborden beter verlicht.
Om maar niet te vergeten dat xenon ongeveer 7 keer zo lang me gaat dan halogeen

Het is jammer dat het niet in mijn 440 past.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Het is idd zo dat xenon over het algemeen significant beter is, maar mij gaat het juist om de xenons die Volvo af-fabriek levert. Die schijnen namelijk niet geweldig te zijn, maar ze kosten wel ff 1.100€. Ik ben dus benieuwd naar gebruikerservaringen, kortom is het die investering waard.

Thom
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Thom schreef:Het is idd zo dat xenon over het algemeen significant beter is, maar mij gaat het juist om de xenons die Volvo af-fabriek levert. Die schijnen namelijk niet geweldig te zijn, maar ze kosten wel ff 1.100€. Ik ben dus benieuwd naar gebruikerservaringen, kortom is het die investering waard
De Xenon van Volvo voldoet prima, maar de toegevoegde waarde is (zoals bij al andere Xenonverlichting) in ons oververlichte land slecht waarneembaar.
Mocht het criterium echter zijn hoe sterk een ander zich verblind voelt door de Volvo Xenon valt dat misschien wat tegen.
Het is maar waar je belang aan hecht.
Ik zou er de meerprijs niet voor over hebben, zo snel je moet gaan bijbetalen voor ander licht haak ik af.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Thom schreef:in het Summum-pakket zit het standaard. Maar als het niets is dan kun je net zo goed een Momentum nemen met elektrisch verstelbare stoelen (die parkeerverwarming is leuk maar geen must voor ons)
Heb je het over een XC70?
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Wat ik denk is dat volvo ze standaard uitvoert met 4000K-lampen wat dus940K meer is als halogeen. Je an kijken of ze dus sterker lampen kunnen leveren (6000K tot 10000K)
>K=de wit kleur van een lamp, hoe hoger hoe witter.<

mercedes :oops: levert ze als ik het goed heb al met 6000k.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Volvo heeft bij de S60/S80/V70/XC70/XC90 een normaal koplampglas icm met een spiegel, de lichtopbrengst daarvan is gewoon goed te noemen.
Veel andere merken gebruiken Xenon icm met lenskoplampen, de verblinding van medeweggebruikers is daarbij substantieel groter.
Wat is overigens met de straatverlichting zoals we die in Nederland kennen de toegevoegde waarde van die 6000k tot 10.000k?
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

Je moet minimaal 6500K nemen, en inderdaad € 1100 euro voor een set xenon is overdreven, ik heb zelf een conversieset ingebouwd van hella, en het is echt prachtig is zo'n V50. Lichtopbrengst is helemaal geweldig. Zal eerdaags wel ff een foto plaatsen!

Mijn set kost me € 300,00 scheelt nogal
"Spee rijdt altijd mee"
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Heb je het over een XC70?
Jep, maar dat staat in het andere topic dat ik geopend heb, 'XC70'. Daar heb ik al op jouw bericht gereageerd :D
Je moet minimaal 6500K nemen, en inderdaad € 1100 euro voor een set xenon is overdreven, ik heb zelf een conversieset ingebouwd van hella, en het is echt prachtig is zo'n V50. Lichtopbrengst is helemaal geweldig. Zal eerdaags wel ff een foto plaatsen!

Mijn set kost me € 300,00 scheelt nogal
Is geen optie ivm mogelijke storingen en het ontbreken van automatische hoogteregeling. Ik heb al meerdere verhalen gehoord van verkeerd gemonteerde Xenon-setjes met desastreuze gevolgen voor het gehele elektronische circuit (en dus geen garantiekwestie!). Dat risico wil je niet lopen voor 800€ minder (op een toch al dure auto).

Thom
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

Thom schreef:
Heb je het over een XC70?
Jep, maar dat staat in het andere topic dat ik geopend heb, 'XC70'. Daar heb ik al op jouw bericht gereageerd :D
Je moet minimaal 6500K nemen, en inderdaad € 1100 euro voor een set xenon is overdreven, ik heb zelf een conversieset ingebouwd van hella, en het is echt prachtig is zo'n V50. Lichtopbrengst is helemaal geweldig. Zal eerdaags wel ff een foto plaatsen!

Mijn set kost me € 300,00 scheelt nogal
Is geen optie ivm mogelijke storingen en het ontbreken van automatische hoogteregeling. Ik heb al meerdere verhalen gehoord van verkeerd gemonteerde Xenon-setjes met desastreuze gevolgen voor het gehele elektronische circuit (en dus geen garantiekwestie!). Dat risico wil je niet lopen voor 800€ minder (op een toch al dure auto).

Thom
KAn niets gebeuren, we praten hier over een conversieset van Hella, als je alles goed afzeker en 2 afzonderlijke relais gestuurde circuis maakt, dus los van de elektronica kan er naar mijn inziens weinig tot niks gebeuren, wel als je de xenon set rechtstreeks op de unit aansluit dan is de kans groter dat er een elektronische storing komt, maar zelfs dan acht ik de kans gering. Je moet natuurlijk wel een beetje van wanten weten en niet zomaaar gaan prutsen.

gr.
"Spee rijdt altijd mee"
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

De kleurwarmte van xenon maakt inderdaad nogal wat uit...
Halogeen +/- 3000 K
Xenon 4000/4200 K geel/wit
5400 K Wit
6500 K blauw/wit (sneeuwwit)
8000 K blauw
12000K paars

De meeste ligtopbrengst haal je met 5400 of 6500 K. Dan is het maar net of je zelf liever wit of blauw/wit licht hebt.
12000K is echt niets, dit is echt paars licht!
Zelf heb ik 6500K, geeft echt stukken meer licht, zelf ingebouwd, waarbij de originele bedrading alleen voor de stuurspanning van de relais zorgt.

mvrgr Icefox
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
kuiperjelle
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.04.2005 - 15:01
Locatie: apeldoorn

vvijftig mag ik vragen waar je dat inbouwsetje hebt gekocht voor 300 euro. ben zelf ook op zoek naar zon set voor in mijn 440. is dat makkelijk in te bouwen. PS zie mijn topic bij 440. Ik woon zelf ook in apeldoorn dus als je iets ziet, hoor ik het graag van je.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”