Reflectie dashbord in voorruit.

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Joopj
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 24.05.2005 - 17:57

Beste Volvo-rijders,
Ik heb onlangs een V40 aangeschaft. Rood metallic met licht-kleurig interieur (bouwjaar 2004). De wagen voldoet goed, behoudens één probleem. Er is een zeer hinderlijke weerspiegeling van het dashbord in de voorruit. Volvo-Nederland weet hiervoor geen oplossing aan te dragen.
Zijn op dit forum misschien Volvo-rijders die dit probleem kennen en een oplossing hebben gevonden? Graag uw suggesties.
Groeten, Joopj.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Daar heeft iedere auto met een licht interieur last.
Berijders die brildragend zijn hebben er doorgaans meer last van, je moet je proberen te focussen op een punt ver voor de auto.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Als ik er op let, is er zelfs bij het grijze dashboard een reflectie waar te nemen. Ik kan me zo voorstellen dat het lichte materiaal nog storender is. Maar écht storend vind ik het niet, het zit namelijk niet in het directe gezichtsveld, dwz je moet er echt naar kijken wil je het zien, maar als je rijdt kijk je daar dus niet/nauwelijks.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
scanno
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 28.03.2005 - 12:00
Locatie: Arnhem

Ik heb een V40 met beige interieur. Normaliter heb ik weinig hinder van de reflectie van het dashboard. Het is in het begin wel een beetje wennen. In mijn vorige auto (renault megane) had ik hier ook last van (weliswaar in mindere mate).

Wat ik echter wel hinderlijk vind, is dat op bepaalde momenten ik bijna niets kan zien, voornamelijk heb ik hier last van als ik een parkeergarage uitga, waar felle TL lampen bij de ingang branden (bijvoorbeeld Arnhem, kronenburg). Maar dat is echter 1 tot 2 seconden, daarna geen probleem meer.

De reflectie van een lichtkleurig dashboard in de voorruit is iets waar je niets aan kan doen (behalve dan mat zwart schilderen :-))
thuuR
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 09.03.2005 - 22:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Probeer het dashboard zo mat mogelijk te houden. Dat is het enige wat je er aan kunt doen. Dus niet mooi oppoetsen met plastic-was e.d. Gewoon met een grove doek afnemen.

Sterkte ;)


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97 18T MTE 383.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
Joopj
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 24.05.2005 - 17:57

Allen bedankt voor de reacties.
Ik denk niet dat ik aan dit euvel zal wennen. Ik heb de wagen nu drie maanden in bezit en stoor mij nog steeds aan de hinderlijke reflectie. Vooral als ik in de avond/nacht rijd: de straatverlichting zorgt bij elke lantaarnpaal voor een mistige waas op de voorruit! Ook overdag heb ik last, vooral bij zonnig weer. Als ik op een weg rijd met bomen aan de zijkanten is de weerspiegeling flucturerend. Elke opening tussen het bladergroen zorgt voor een reflectie. Ik heb inmiddels wat ge-experimenteerd met het "bekleden" van het dasbord, zoals hier gesuggereerd. Dit geeft een positief resultaat. Ik zoek nu naar de beste "bekleding" die ik "op ethisch verantwoorde wijze" wil aanbrengen.
Nogmaals dank voor de tips.
Met vriendelijke groet,
Joopj.
Guestuser

Ik moet zeggen dat ik nooit last heb gehad van reflectie in de voorruit.
Ik heb wellicht een tip waar je iets aan hebt. In warme landen zie je vaak dat het dashboard van auto's is bekleed met dikke, op maat gemaakte kleden van een soort vilt. Misschien dat je zoiets via internet kunt vinden.
Joopj
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 24.05.2005 - 17:57

@jellespa,
Bedankt voor de tip.
We hebben vandaag wat geëxperimenteerd met effen zwarte gordijnstof op het dashbord. Dit helpt goed. We zoeken nu naar een "definitieve" oplossing met mooier materiaal.
De nog resterende reflectie van de zijstijlen van de voorruit (ook beige tint) is niet echt hinderlijk.
Groeten, Joopj.
Guestuser

Die matten die ik noemde zien er keurig uit, hoor.

Een andere tip is een goede Polaroid zonnebril, wanneer het weer dat toelaat, natuurlijk. Die glazen zijn depolariserend en zouden een hoop schittering weg moeten nemen.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Vreemd, juist mensen die veel op de weg zitten raden een polaroid zonnebril juist af. Deze schijnt geen goede combinatie met de gecoate voorruiten te vormen. Ik ben voor mijn zonnebril bij de opticien geweest en heb uiteindelijk gekozen voor glazen met hoog contrast. Perfect tegen schittering/weerkaatsing, zon en bij wisselende lichtinvallen. Door het verhoogde contrast kan je zonder je bril af te zetten een tunnel inrijden en ook bij schemering werkt ie perfect.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Guestuser

Volvo lijkt juist wel in de Polaroidbril te geloven. In het nieuwste Volvo Magazine zag ik een Volvo-Polaroidbril en op de laaste pagina adverteert Polaroid specifiek onder verwijzing naar reflectie in de voorruit.
Gebruikersavatar
JoopV
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.07.2005 - 12:21
Locatie: Noord-Holland

geachte Volvo rijders,
sorry voor de late reactie maar ben pas lid sinds 07-07-05.

de reflectie in de voorruit was voor mij ook een ergernis,
bij toeval droeg ik een polaroid zonnebril, niet mijn favoriete merk, maar tot mijn verbazing was de reflectie verdwenen en dan bedoel ik ook echt verdwenen.S70 & V70
vroeger hoorde je negatieve berichten over polaroid omdat deze zogenaamde olie vlekken op de voorruit gaven,welnu, dit waren dus geen gelaagde voorruiten,normaal gesproken draag ik een serengetti drivers zonnebril, ik moet zeggen dat polaroid mij goed bevalt ,de olie vlekken zie je nu alleen nog bij oudere auto's , bij auto's met warmte werende voorruiten zie je een egaal gekleurd vlak waar je gewoon door heen kan kijken.
Joopj
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 24.05.2005 - 17:57

Ik heb mij inmiddels ook een Polaroid zonnebril, Categorie 3, aangeschaft en het resultaat is naar tevredenheid. De schittering/weerspiegeling is voor 90% verdwenen en nu absoluut niet hinderlijk meer.
Nogmaal dank voor julie reacties en veel rijplezier toegewenst.
Beste groeten,
Joopj.
Gebruikersavatar
Mark
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22.11.2004 - 00:56
Locatie: Eindhoven

Joopj schreef:Ik heb mij inmiddels ook een Polaroid zonnebril, Categorie 3, aangeschaft en het resultaat is naar tevredenheid. De schittering/weerspiegeling is voor 90% verdwenen en nu absoluut niet hinderlijk meer.
Nogmaal dank voor julie reacties en veel rijplezier toegewenst.
Beste groeten,
Joopj.
Zijn die ook verkrijgbaar op sterkte?
Phase I V40 T4
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

vrij recent een oplossing gezien die wel structureel genoemt mag worden, de bovenzijde van het beige dashboard werd daarbij matdonkergrijs gespoten door novanet, zie: http://www.novanet.nl, altijd goedkoper dan een ander dashboard of een andere auto.
Joopj
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 24.05.2005 - 17:57

@Mark,
Volgens informatie van Polaroid zijn ook zonnebrillen met lenzen op sterkte verkrijgbaar (RX-lenzen). Op deze URL vind je alle informatie: http://www.polaroideyewear.com/nl/

@Bart,
Het spuiten van het dashbord vind ik geen goede oplossing voor een nieuwe auto. Anders had ik dat zelf allang gedaan. Dus houd ik het voorlopig bij mijn Polaroid zonnebril, die exact hetzelfde resultaat geeft. Ook een donker dasbord zal namelijk enigzins reflecteren, door de (m.i. zwaar overdreven) schuine stand van de voorruit.

Groeten, Joopj.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Joopj schreef:@Bart,
Het spuiten van het dashbord vind ik geen goede oplossing voor een nieuwe auto. Anders had ik dat zelf allang gedaan. Dus houd ik het voorlopig bij mijn Polaroid zonnebril, die exact hetzelfde resultaat geeft. Ook een donker dasbord zal namelijk enigzins reflecteren, door de (m.i. zwaar overdreven) schuine stand van de voorruit.
Ben je spuiter dan?
Een schuin geplaatste voorruit geeft een betere stroomlijn en daardoor een gunstiger verbruik, of ben je ook al autodesigner?
Maar goed, als we 's nachts iemand in een V40 met een zonnebril op zien zal jij het wel wezen.
Gebruikersavatar
volvoruud
3rd Gear member
Berichten: 319
Lid geworden op: 01.06.2005 - 21:31
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Lekker positief :?
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4494
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

over zonnebrillen gesproken: ik heb, als gevolg van een netvliesprobleem, snel last van scherp licht en schittering, heb zo'n beetje alle zonnebrillen gehad die op de markt zijn; de beste ervaringen heb ik met het merk REVO, en dan de uitvoering met polaroid lenzen, fototropisch (meekleurend) en voorzien van diverse coatings om schittering te voorkomen, ook door licht van achteren dat in de binnenkant van de lenzen valt; kost wat, maar dan heb je ook echt wat, vooral in de auto; voor mij de Volvo onder de zonnebrillen..............
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

volvoruud schreef:Lekker positief :?
Het vragen om mogelijke adviezen en dan zeggen dat je het voorlopig met je zonnebril gaat doen vind ik ook een leuke.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”