Fabriek Torslanda wordt Volvo’s eerste klimaatneutrale autofabriek

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo Cars kondigt aan dat de Torslanda-fabriek in Zweden de eerste autofabriek van Volvo wordt die de status volledig klimaatneutraal heeft bereikt. Hiermee zet het merk een belangrijke stap in zijn ambitie om het wereldwijde productienetwerk tegen 2025 CO2-neutraal te maken.

Torslanda is de tweede fabriek in het totale productienetwerk van Volvo die deze status bereikt, nadat de motorenfabriek van Skövde in Zweden in 2018 klimaatneutraal werd. Volvo beschouwt een productielocatie als volledig klimaatneutraal wanneer deze geen netto toename veroorzaakt van de uitstoot van broeikasgassen in de atmosfeer als gevolg van de elektriciteit die de fabriek gebruikt en de verwarming ervan.

De fabriek in Torslanda, de oudste fabriek van het merk, maakt sinds 2008 gebruik van klimaatneutrale elektriciteit. De productielocatie beschikt nu ook over klimaatneutrale verwarming. De helft van de verwarming van de fabriek wordt opgewekt met behulp van biogas, terwijl de andere helft voornamelijk afkomstig is van stadsverwarming via industriële restwarmte.

“Torslanda is onze eerste klimaatneutrale autofabriek en dat is een belangrijke mijlpaal”, zegt Javier Varela, Head of Industrial Operations and Quality bij Volvo Cars. “Wij streven ernaar om in 2025 een klimaatneutraal productienetwerk te hebben en deze prestatie is een teken van onze vastberadenheid omdat wij consequent werken aan het verminderen van onze impact op het milieu.”

Torslanda wordt niet alleen klimaatneutraal, de fabriek vermindert ook voortdurend de hoeveelheid energie die het verbruikt. Doelgerichte verbeteringen in de bedrijfsvoering in 2020 hebben geleid tot een jaarlijkse energiebesparing van bijna 7.000 megawattuur (MWh), wat gelijk staat aan het jaarlijkse energieverbruik van meer dan 450 Zweedse eengezinswoningen.

In de komende jaren is het management van de fabriek van plan om de efficiëntie van onder meer de verlichting en de verwarmingssystemen verder te verbeteren, wat tegen 2023 moet resulteren in een extra jaarlijkse energiebesparing van ongeveer 20.000 MWh. Deze energiebesparingen maken deel uit van een bredere ambitie van Volvo om het energieverbruik per geproduceerde auto in zijn productienetwerk in 2025 met 30 procent te hebben verminderd.

Om de doelstelling van klimaatneutrale productieactiviteiten te bereiken, heeft Volvo de volledige steun nodig van lokale partners in de overheid en het bedrijfsleven om toegang te krijgen tot klimaatneutrale elektriciteit en verwarming. Daarnaast zal Volvo ter plaatse zijn eigen capaciteit voor de opwekking van duurzame elektriciteit ontwikkelen.

De klimaatneutrale productiedoelstelling van Volvo maakt deel uit van het klimaatplan van de onderneming, één van de meest ambitieuze in de sector. De kern van het plan is de ambitie van Volvo om het volledige modellengamma te elektrificeren. Het plan gaat echter verder dan het aanpakken van uitlaatemissies door volledige elektrificatie. Zo wordt ook de CO2-uitstoot in de bredere activiteiten van de onderneming en de toeleveringsketen aangepakt. Ook omarmt Volvo recycling en hergebruik van materialen uit de circulaire economie.
Overzicht Torslanda.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik citeer een stukje uit de tekst:
Ben schreef: 26.05.2021 - 11:05 De helft van de verwarming van de fabriek wordt opgewekt met behulp van biogas, terwijl de andere helft voornamelijk afkomstig is van stadsverwarming via industriële restwarmte
Volvo doet het dus goed maar waar die restwarmte vandaan komt doet men feitelijk niets of weinig aan besparen. Waarom ik dat denk? Die fabriek weet zich verzekerd van restenergie-afname en ziet dus weinig noodzaak om te zorgen dat er geen restenergie vrij komt. Het mooiste blijft nog altijd om precies genoeg energie op te wekken voor je eigen toko. Dan is er zeker sprake van een groen imago.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Dat kan, maar hier komt de restwarmte bijvoorbeeld van de vuilverbranding en wordt uitgewisseld met de zoutfabriek en overige warmte gaat naar het warmtenet.
Maar toch vind ik restwarmte niet klimaatneutraal, want die restwarmte is helemaal niet klimaatneutraal opgewekt.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Volvo doet het goed en heeft zich strategisch goed gepositioneerd, kijkend naar de trend en de uitspraak deze week van de rechter m.b.t. Shell (de beer is los!).

5 jaar geleden zei de toenmalige topman: "ik pomp alles op wat ik kan oppompen": https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/208493 ... n-oppompen
5 jaar geleden maakte Volvo nog 5 en 6 cilinders maar daar hebben ze nu wel de ommezwaai gemaakt. Dat kan je van Shell (en een hele hoop andere bedrijven) niet zeggen. Die (dinosauriërs?) moeten via de rechter tot aanpassing worden afgedwongen. Dan ben je als RvB mooi de regie over je eigen bedrijf kwijt.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Het zou nog 'klimaatneutraler' zijn om auto's te bouwen die langer mee gaan, en om mensen zo ver te krijgen die auto's ook langer te rijden.
Maar ja dat levert Volvo geen geld op, en de wegwerpmaatschappij wil een nieuwe auto.

En inderdaad, restwarmte is gewoon afval. Zonde van de brandstof, in wat voor vorm dan ook.
verbrand dan minder, of wek er meer elektriciteit mee op. Maar ze durven het gewoon restwarmte te noemen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

De Volvofabriek gebruikt de restwarmte die door anderen niet gebruikt wordt. Optimaal gebruik zou ik zeggen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”