Het Volvo Cars Safety Centre laat per dag gemiddeld één nieuwe Volvo crashen en heeft een significante bijdrage geleverd aan de toonaangevende rol die Volvo Cars al decennialang heeft op het gebied van autoveiligheid.
Dit jaar viert het Volvo Cars Safety Centre zijn 20-jarig jubileum. Ten tijde van de officiële opening in het jaar 2000 door de Zweedse koning Karl Gustaf was het crashlaboratorium een van de meest geavanceerde ter wereld. En tegenwoordig is dat vanuit verschillende invalshoeken nog steeds het geval.
Tot op de dag van vandaag helpt het crashlaboratorium de Volvo-ingenieurs om op een verantwoorde manier de veiligheid en bescherming die de auto’s van Volvo bieden steeds verder te vergroten en praktijkonderzoek te doen naar verkeersongevallen. Op basis van die kennis en ervaring richt Volvo Cars zich op een toekomst waarin niemand in een nieuwe Volvo overlijdt of ernstig gewond raakt.
“Onze toewijding aan de veiligheid draait niet om de zoveelste crashtest of het behalen van een bepaalde veiligheidsscore”, vertelt Thomas Broberg, een van Volvo’s meest ervaren veiligheidsingenieurs en al sinds de oprichting werkzaam bij het Volvo Cars Safety Centre. “Het gaat om het achterhalen van waarom, waardoor en hoe ongevallen gebeuren en verwondingen plaatsvinden, om vervolgens technologie te ontwikkelen die ze helpen voorkomen. We hopen dat ons pionierswerk andere automerken zal inspireren en dat ze ons volgen in onze ambitie om het aantal verkeersslachtoffers wereldwijd te verminderen.”
Twee testbanen
Het Volvo Cars Safety Centre is een multifunctionele faciliteit die de veiligheidsingenieurs van Volvo de mogelijkheid biedt talloze verkeerssituaties en -ongevallen na te bootsen en crashtests uit te voeren die zelfs verdergaan dan wat wettelijk vereist is. Het laboratorium bestaat uit twee testbanen van 108 respectievelijk 154 meter lang. De kortste testbaan kan in een hoek van 0 tot 90 graden gedraaid worden, zodat crashtests onder uiteenlopende hoeken en bij verschillende snelheden uitgevoerd kunnen worden, evenals een crash tussen twee rijdende auto’s tot een snelheid van 120 km/uur.
Op het buitenterrein kunnen ongevallen nagebootst worden waarbij de auto in kwestie een koprol maakt of van de weg rijdt – auto’s kunnen bijvoorbeeld met hoge snelheid doelbewust in een greppel crashen. Reddingsdiensten kunnen op het buitenterrein hun vaardigheden aanscherpen – zoals ook eerder dit jaar, toen Volvo nieuwe modellen van een hoogte van 30 meter liet vallen om op die manier de zware schade als gevolg van heel ernstige ongevallen na te bootsen.
Barrière van 850 ton
In het gebouw van Volvo Crash Safety Centre trekt een enorme barrière met een gewicht van maar liefst 850 ton de aandacht. Die gebruikt Volvo voor crashes waarbij de betrokken auto het obstakel vooruit rijdend, achteruit rijdend of van opzij raakt. De grote barrière kan met behulp van luchtkussens verplaatst worden. Er zijn verder 24 kleinere vaste en mobiele barrières voor crashtests te vinden, inclusief een obstakel in de vorm van een eland, die van pas komt tijdens simulaties van ongevallen met een dergelijk dier.
Zowel de auto’s als de crashtestdummy’s en de barrières zijn uitgerust met talrijke sensors waarmee Volvo’s veiligheidsingenieurs tot in detail de hele reeks gebeurtenissen van een ongeval registreren. Tientallen speciale hogedefinitiecamera’s leggen hierbij het ongeval vanuit elke denkbare hoek vast.
Voordat een Volvo-model de fysieke crashtest ondergaat, is de auto met computersimulatie al duizenden keren tegen een virtuele muur gecrasht. Alle informatie die hieruit voortkomt, gebruikt Volvo om zijn modellen nog veiliger te maken.
Ook crashtests met elektrische auto’s
Terwijl Volvo Cars hard op weg is naar een volledig geëlektrificeerde toekomst, is het Volvo Crash Safety Centre de laatste jaren specifiek uitgerust en voorbereid om ook veilige crashtests met elektrische auto’s te kunnen uitvoeren.
“Hoe een ongeval er ook uitziet en verloopt, we kunnen het in ons Volvo Cars Safety Centre nabootsen en tot in detail analyseren”, zegt Thomas Broberg. “Het is heel inspirerend om te zien dat we met elk uur van testen en analyseren weer een stap dichter bij de realisatie van onze ambitie komen: dat in de toekomst niemand in een nieuwe Volvo mag overlijden of ernstig gewond raken.”
Twee decennia van levens redden: Volvo Cars Safety Centre viert 20-jarig bestaan
In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40455
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Ben
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ Berichten over de werking van Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Aanbiedingen van Sponsors
- ↳ FAQ over het forum
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 480
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2007
- ↳ S80
- ↳ C70 vanaf MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- Volvo's in bedrijf
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips