Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4758
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Je kunt alles wat recht is natuurlijk krom redeneren, en andersom.
Het gaat natuurlijk niet aan om bij de TCO van een EV er vanuit te gaan dat die altijd ergens een nieuw accupakket van tussen de € 15k en € 35k nodig hebben. Tuurlijk, er zitten er tussen waarbij vervanging nodig zal zijn. Maar gemiddeld genomen neemt de levensverwachting van een batterijpakket rap toe. En de levensduur is nu al langer dan voorheen werd verwacht. https://www.groenopladen.nl/accus-van-e ... n-gedacht/
Er is zelfs al sprake van ontwikkelingen waarbij de batterijen 2 miljoen kilometers zullen meegaan. De levensverwachting zal dus snel die van de gemiddelde ICE gaan evenaren of zelfs overtreffen.
Bij mijn eerste V60 gooide de Powershift transmissie de handdoek na twee jaar in de ring. Kosten van vervanging en montage: € 5k. Dat betekent echter niet dat bij iedere V60 de vervanging van de versnellingsbak een kostenpost is die je moet doorrekenen in de TCO. Anders kun je bij iedere V60 D6 ook het meerdere malen vervangen van de airco doorrekenen.
Kortom, er valt toch niet te ontkennen dat de onderhoudskosten van een EV lage zijn dan die van een vergelijkbare ICE. En in aanschaf zullen de verschillen ook steeds kleiner worden met het toenemen van de aantallen. En qua rijden is een EV echt een geweldige ervaring!
Het gaat natuurlijk niet aan om bij de TCO van een EV er vanuit te gaan dat die altijd ergens een nieuw accupakket van tussen de € 15k en € 35k nodig hebben. Tuurlijk, er zitten er tussen waarbij vervanging nodig zal zijn. Maar gemiddeld genomen neemt de levensverwachting van een batterijpakket rap toe. En de levensduur is nu al langer dan voorheen werd verwacht. https://www.groenopladen.nl/accus-van-e ... n-gedacht/
Er is zelfs al sprake van ontwikkelingen waarbij de batterijen 2 miljoen kilometers zullen meegaan. De levensverwachting zal dus snel die van de gemiddelde ICE gaan evenaren of zelfs overtreffen.
Bij mijn eerste V60 gooide de Powershift transmissie de handdoek na twee jaar in de ring. Kosten van vervanging en montage: € 5k. Dat betekent echter niet dat bij iedere V60 de vervanging van de versnellingsbak een kostenpost is die je moet doorrekenen in de TCO. Anders kun je bij iedere V60 D6 ook het meerdere malen vervangen van de airco doorrekenen.
Kortom, er valt toch niet te ontkennen dat de onderhoudskosten van een EV lage zijn dan die van een vergelijkbare ICE. En in aanschaf zullen de verschillen ook steeds kleiner worden met het toenemen van de aantallen. En qua rijden is een EV echt een geweldige ervaring!
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19490
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Daargelaten dat het accupakket ooit "vernieuwd" zal moeten worden is zelfs nu al duidelijk dat deze in de praktijk al langer meegaan dan men had verwacht bij introductie. Toen de TeslaS op de markt kwam werd gezegd dat de Accu het circa 6 jaar vol zou houden. Ik heb nog niet meegekregen dat van de eerste Tesla's S de accu is vervangen. Inmiddels rijden deze al 8 jaar rond.
Dar akkefietje van de Roadster is een uitzondering. Maar die is ook al vanaf 2009 op de markt. En natuurlijk is daar wat op te zeggen. Maar zoals Summum al aangeeft Accu's worden ook steeds beter met langere levensduur.
Dar akkefietje van de Roadster is een uitzondering. Maar die is ook al vanaf 2009 op de markt. En natuurlijk is daar wat op te zeggen. Maar zoals Summum al aangeeft Accu's worden ook steeds beter met langere levensduur.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40656
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Uit de pers:
Bentley is in 2030 electric-only
Het 100-jarige Bentley wil al over vijf jaar alleen nog plug-in hybride of batterij-elektrische auto’s leveren. In 2030 wil Bentley uitsluitend nog vol-elektrisch auto’s produceren. ‘Bentley wil elk aspect van haar business opnieuw uitvinden om een CO2-neutrale organisatie te worden’.
Bentley is in 2030 electric-only
Het 100-jarige Bentley wil al over vijf jaar alleen nog plug-in hybride of batterij-elektrische auto’s leveren. In 2030 wil Bentley uitsluitend nog vol-elektrisch auto’s produceren. ‘Bentley wil elk aspect van haar business opnieuw uitvinden om een CO2-neutrale organisatie te worden’.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12279
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
open deze eens?V480-S60 schreef: ↑07.12.2020 - 11:47 Daargelaten dat het accupakket ooit "vernieuwd" zal moeten worden is zelfs nu al duidelijk dat deze in de praktijk al langer meegaan dan men had verwacht bij introductie. Toen de TeslaS op de markt kwam werd gezegd dat de Accu het circa 6 jaar vol zou houden. Ik heb nog niet meegekregen dat van de eerste Tesla's S de accu is vervangen. Inmiddels rijden deze al 8 jaar rond.
Dar akkefietje van de Roadster is een uitzondering. Maar die is ook al vanaf 2009 op de markt. En natuurlijk is daar wat op te zeggen. Maar zoals Summum al aangeeft Accu's worden ook steeds beter met langere levensduur.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/tesla ... c=listPage
Op veel model S ex taxi's zijn accupakketten en El motoren vervangen.
Die 2.000.000km is wishful thinking
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8307
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Want? Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2020 uitgefikt, en hoeveel ICE auto's?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1933
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
2.000.000 km met een Ice zijn ook wishfull thinking. Feit blijft dat een ICE veel meer onderhoud vergt dan een EV. 1 ding is zdeker, garantie geven op een electromotor is veel veiliger voor een automotive boer dan garantie geven op een verbrnadingsmotor met turb o, compressor en versnellingsbak, die gaan veel meer en eerder stuk.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20676
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Procentueel Jeroen, niet absolute aantallen. Dat maakt de verhoudingen anders. Hoewel ik zo snel geen getallen kan vinden op het grote www.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12279
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
iemand die 50.000km/jr doet heeft 40 jaar nodig om 2.000.000km te halen, leuk dat ze er zoveel vertrouwen in hebben maar net even te academisch..Marc Apeldoorn schreef: ↑07.12.2020 - 15:09 2.000.000 km met een Ice zijn ook wishfull thinking. Feit blijft dat een ICE veel meer onderhoud vergt dan een EV. 1 ding is zdeker, garantie geven op een electromotor is veel veiliger voor een automotive boer dan garantie geven op een verbrnadingsmotor met turb o, compressor en versnellingsbak, die gaan veel meer en eerder stuk.
je komt best wat Volvo's tegen van 50 jaar, ik geloof toch echt niet in een nog redelijk functionerende EV van 50 jaar.. dat is met 15 jaar al rollend chemisch afval.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
komen we over 50 jaar nog V60 D6, XC90T8 tegen, ik denk het niet. Had de vraag gesteld aan iemand met een Amazon P120 50 jaar geleden had ie wss hetzelfde antwoord gegeven interessant hoe dat soort dingen zich ontwikkelen.
Tegenwoordig is de techniek meer complex en zijn auto's eerder economisch totall los omdat het lastig is om buiten de reguliere kanalen reparaties uit te voeren. Iets wat ook Tesla fanatiek dicht timmert.
Tegenwoordig is de techniek meer complex en zijn auto's eerder economisch totall los omdat het lastig is om buiten de reguliere kanalen reparaties uit te voeren. Iets wat ook Tesla fanatiek dicht timmert.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 27.10.2007 - 20:50
Hoog tijd voor een andere 'topman' bij Volvo..
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20676
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Nee hoor, niet nodig. Niks mis met iemand met ideeën maar zo te lezen sluiten ze alleen niet aan bij de wens van de gebruiker.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19490
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Kleine correctie Mark,
De ideeën sluiten niet aan bij de wens van de huidige (verstokte ?') volvorijder.
In de basis vind ik het verhaal wat Samuelsson doet wel degelijk relevant. En ik denk ook dat hij niet alleen staat in zijn mening. Menig (ook verstokte) Volvorijder zal die mening delen verwacht ik.
De uitwerking, en het "vergeten" van de markt (zeker in Europa) voor middensegmenters rond de €30 000,- €35.000,- , zit veel mensen niet lekker. Dat terwijl de "duitse 3" daar juist NIET in snijden om ook daar marktaandeel te blijven behouden.
De ideeën sluiten niet aan bij de wens van de huidige (verstokte ?') volvorijder.
In de basis vind ik het verhaal wat Samuelsson doet wel degelijk relevant. En ik denk ook dat hij niet alleen staat in zijn mening. Menig (ook verstokte) Volvorijder zal die mening delen verwacht ik.
De uitwerking, en het "vergeten" van de markt (zeker in Europa) voor middensegmenters rond de €30 000,- €35.000,- , zit veel mensen niet lekker. Dat terwijl de "duitse 3" daar juist NIET in snijden om ook daar marktaandeel te blijven behouden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)