Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

En zo wordt duidelijk dat het kopen van en auto niet meer vanzelfsprekend is.
Huren per maand wordt de nieuwe werkelijkheid, zeker bij elektrische voertuigen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Precies Ben, die gedachte speelde mij ook door het hoofd. Vrienden van ons hebben een nieuwe plug-in hybride en voor het eerst hebben ze gekozen voor lease ipv koop. Toekomstige technologische ontwikkelingen en de complexiteit hebben hierbij zeker een rol gespeeld. Vergeleken met koop, kwamen ze netto op ongeveer hetzelfde uit waarbij de technische risico’s nu waren gemitigeerd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En word je dus gedwongen om leasecontracten aan te gaan.
En nu met corona zijn dit soort aanbieders zich bewust van de risico’s die er voor de consument aan vast zit.
Verlies van inkomen en je zit er niet aan vast en kunt boetevrij de auto inleveren, vraag mij af hoe dat straks gaat.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Na 48 tot 60mnd komt iedere leaseauto gewoon weer op de markt voor de verkoop
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Als men dit soort prijzen hanteert ligt een refurbishing achtige markt of white label replacement markt voor accu's voor de hand. Boze brief is een goed idee, zullen ze van onder de indruk zijn.

Hoe zich dat vertaald in TCO is interessant aangezien het een redelijke digitale kostenpost is en niet over de looptijd, zou je nu een MY13 V60 D6 hebben met bijvoorbeeld 250.000 km en een volledige kapotte accu is het eigenlijk de moeite niet meer om daar nog 12 k€ tegen aan te gooien. Anyway ik lever de batterij auto's iets eerder in bij de dealer en vooralsnog is de afschrijving op de T8 niet hoger dan op een T5/T6 van hetzelfde bouwjaar.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik vermoed dat er dan wel weer een constructie bedacht wordt voor de lease van oudere auto's.
Zeker als de consument in de gaten krijgt wat de risico's zijn.
Of wellicht een total overhaul van die auto's zodat ze weer 5 jaar mee kunnen.
Hoewel de fabrikanten dat niet zelf zullen doen want die willen nieuwe auto's verkopen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik lees hier niet dat het a.s. verbod op ICE’s in steden en streken al veel dichterbij is dan we denken. Voor een aantal Belgische steden maar ook voor bijvoorbeeld heel Noorwegen is het al ingepland in twee stappen: eerst een verkoopverbod, later een rijverbod.
En als je het in dat kader over afschrijving wilt hebben moet je nog eens goed naar brandstofauto’s tegen die tijd kijken. Diesels zijn nu al (relatief) geen stuiver meer waard, benzineauto’s volgen die trend zonder twijfel.

Een EV kost meer maar heeft minder reguliere onderhoudskosten, de wegenbelasting is lager (voorlopig zelfs nul). Zelfs bij de duurste snelladers zijn de energiekosten per kilometer veel lager dan die van brandstof. Thuisladen is nog weer veel goedkoper. Tuurlijk, daar staat tegenover dat de accu niet het eeuwige leven heeft, maar ik lees hier ook met regelmaat over een dieselblok wat vervangen moet worden, EGR’s waar gelazer mee is of een versnellingsbak die aan gort is. Als de markt voor EV’s maar groot genoeg wordt komen er vanzelf refurbishment oplossingen.

Maar wellicht het allerbelangrijkste: niemand heeft het hier over het luxueuze gevoel wat rijden in een elektrische auto je geeft vergeleken met een benzine of diesel exemplaar. Stilte, trekkracht en souplesse die je vroeger alleen in auto met een V8 of een V12 vond, vind je nu in een compacte auto zoals bijvoorbeeld de Polestar2 of de XC40P8.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ben schreef: 03.12.2020 - 16:28 Japan wil verkoop diesel en benzineauto's over vijftien jaar verbieden

https://www.ad.nl/auto/japan-wil-verkoo ... ~a0116016/

Kortom, wen er maar aan, het gaat echt gebeuren
Ik kan daar tegenover stellen dat mijn zoon zijn AudiA6 met een dikke diesel ( en door veranderde werkomstandigheden) na een jaar alleen met een afschrijving van meer dan 30000 euro kwijt kon. Toen hij daarop begon te steigeren nam de verkoper hem mee naar het parkeerterrein van de Audi vestiging en liet hem een aantal splinternieuwe, nog duurdere, A6-en zien die hij nieuw met een korting van 30.000euro mee mocht nemen, omdat het dikke diesels zijn.

We zijn het denk ik wel over een ding eens: een auto moet je niet kopen als investering. Wat het ook wordt afschrijven omdat er een rijverbod komt of over 10 jaar een dure nieuwe accu moeten kopen. Gebeten wordt je altijd!

[En overigens omdat ik nu toevallig een P8 in bestelling heb, ben ik niet ineens anti-ICE hoor. Ons campertje is ook gewoon een diesel en dat knort lekker. Maar ik ben inmiddels op een leeftijd dat we maar betrekkelijk weinig meer rijden, maar de kilometers die we rijden willen we zo comfortabel en veilig mogelijk rijden zonder dat een grote auto moet zijn. Mijn vrouw vond de XC90T8 die we hadden te groot en wat lastig om te handelen en te parkeren, maar de elektrisch kilometers die we ermee reden waren de prettigste en comfortabelste. Zo kwamen we vanzelf op de P8 uit]
Laatst gewijzigd door mga1600 op 05.12.2020 - 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

mga1600 schreef: 05.12.2020 - 13:17 Ik lees hier niet dat het a.s. verbod op ICE’s in steden en streken al veel dichterbij is dan we denken. Voor een aantal Belgische steden maar ook voor bijvoorbeeld heel Noorwegen is het al ingepland in twee stappen: eerst een verkoopverbod, later een rijverbod.
En als je het in dat kader over afschrijving wilt hebben moet je nog eens goed naar brandstofauto’s tegen die tijd kijken. Diesels zijn nu al (relatief) geen stuiver meer waard, benzineauto’s volgen die trend zonder twijfel.

Een EV kost meer maar heeft minder reguliere onderhoudskosten, de wegenbelasting is lager (voorlopig zelfs nul). Zelfs bij de duurste snelladers zijn de energiekosten per kilometer veel lager dan die van brandstof. Thuisladen is nog weer veel goedkoper. Tuurlijk, daar staat tegenover dat de accu niet het eeuwige leven heeft, maar ik lees hier ook met regelmaat over een dieselblok wat vervangen moet worden, EGR’s waar gelazer mee is of een versnellingsbak die aan gort is. Als de markt voor EV’s maar groot genoeg wordt komen er vanzelf refurbishment oplossingen.

Maar wellicht het allerbelangrijkste: niemand heeft het hier over het luxueuze gevoel wat rijden in een elektrische auto je geeft vergeleken met een benzine of diesel exemplaar. Stilte, trekkracht en souplesse die je vroeger alleen in auto met een V8 of een V12 vond, vind je nu in een compacte auto zoals bijvoorbeeld de Polestar2 of de XC40P8.
Ah, ik lees het al, u heeft een P8 in bestelling.
Tja dan snap ik het ietwat gekleurde betoog..
Dat volledig elektrisch bij Volvo daar lees ik toch regelmatig wat negatieve verhalen over.
Zeker wanneer het helemaal een nieuwe betreft, nu hoop ik dat dit alles niet de P8 betreft maar als particulier zou ik mij er nog niet aan wagen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

OGA244 schreef: 05.12.2020 - 13:25 ter lering.... https://www.ad.nl/auto/nieuw-accupakket ... ~a2c3548b/
Hahaha zelfs voor een tandtechnicus, die €2200 voor een implantaat vraagt, teveel geld.....
Geinig verhaal!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 05.12.2020 - 13:25 ter lering.... https://www.ad.nl/auto/nieuw-accupakket ... ~a2c3548b/
Zo'n ding zweeft nog ergens in de ruimte volgens mij. Wat kost een accu vervanging voor een XC40 P8 ?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

geen idee nog, zie op polestars nu al modificaties van > 10K
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Private lease heeft als nadeel dat de verkrijgbare hypotheek lager wordt en is dus niet altijd een optie. Daarnaast mag je er verder alleen maar mee rijden. Tuning e.d. niet toegestaan. Zelfs het merk banden wordt bepaald door de leasemij. Voor mij valt lease dus af.

Het ‘je komt de stad niet in’-verhaal is heel erg mooi maar zou er wel eens toe kunnen leiden dat binnensteden nog meer worden uitgehold dan nu het geval is. Zelf kom ik nooit met een auto in de stad maar op de fiets of met het OV. Maar het liefst helemaal niet omdat ik niet zoveel op heb met het type homo sapiens dat zich in deze habitat ophoudt.

Ik ben wel benieuwd waar deze dikke A6-en met 30k korting staan want dit heb ik nergens geadverteerd gezien. Pb mag.

Nu weer on-topic: hoe meer die Volvo meneer gaat drammen over elektrisch, hoe meer ik ga vasthouden aan dieselen met privé voertuigen.

#dieseldrammer 😜
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

DB200 schreef: 05.12.2020 - 16:25 Private lease heeft als nadeel dat de verkrijgbare hypotheek lager wordt en is dus niet altijd een optie. Daarnaast mag je er verder alleen maar mee rijden. Tuning e.d. niet toegestaan. Zelfs het merk banden wordt bepaald door de leasemij. Voor mij valt lease dus af.

Het ‘je komt de stad niet in’-verhaal is heel erg mooi maar zou er wel eens toe kunnen leiden dat binnensteden nog meer worden uitgehold dan nu het geval is. Zelf kom ik nooit met een auto in de stad maar op de fiets of met het OV. Maar het liefst helemaal niet omdat ik niet zoveel op heb met het type homo sapiens dat zich in deze habitat ophoudt.

Ik ben wel benieuwd waar deze dikke A6-en met 30k korting staan want dit heb ik nergens geadverteerd gezien. Pb mag.

Nu weer on-topic: hoe meer die Volvo meneer gaat drammen over elektrisch, hoe meer ik ga vasthouden aan dieselen met privé voertuigen.

#dieseldrammer 😜
Amersfoort
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

viewtopic.php?f=102&t=86370
Tja en dan lees ik dit bericht en dan kan voor de EV rijder de opwarming niet snel genoeg gaan.
3 graden is desastreus voor het bereik.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

diesel01 schreef: 06.12.2020 - 17:20 3 graden is desastreus voor het bereik.
Ik dacht eerst 3 graden opwarming van de aarde. Maar bedoeld wordt 3 graden buiten temperatuur. Ik lees een verbruik van meer dan 30kWh per 100km. Het energieverbruik van de Hyundai IONIQ Electric is ongeveer 14,7 kWh/100km.

Stel je gaat op de wintersport en het is op de dag van vertrek min 20 graden. Hoe kom je dan na een weekje skiën weer thuis?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 05.12.2020 - 14:58 geen idee nog, zie op polestars nu al modificaties van > 10K
Als dat verkoopprijzen zijn dan kom je daar snel als een ca 7 kW batterij netto capaciteit 15 kEuro kost :)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

mga1600 schreef: 05.12.2020 - 17:28Amersfoort
Nou 30k korting op een nieuwe, das war einmal. Bij Pon Amersfoort staat niets. Enige wat er nu nog staat is bij Pon collega in Barneveld, 2 jaar oude A6 TDI met ruim 30k afschrijving.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

NielsPHEV schreef: 06.12.2020 - 20:30
OGA244 schreef: 05.12.2020 - 14:58 geen idee nog, zie op polestars nu al modificaties van > 10K
Als dat verkoopprijzen zijn dan kom je daar snel als een ca 7 kW batterij netto capaciteit 15 kEuro kost :)
heb het over kostbare mankementen die momenteel opgelost worden..
Een accupakket zal op 'n P8/polestar ook zomaar >30k zijn
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”