Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

Msuidgeest schreef: 19.04.2021 - 20:06 Tot je bij de dealer komt voor een klusje en die de terugroepactie gewoon uitvoert. Want een dealer heeft die verplichting.
Een dealer is verplicht kosteloos een terugroepactie uit te voeren. Een dealer is niet verplicht een terugroepactie uit te voeren als een klant dit niet wilt.

En aangezien ik nou niet bepaald een hoge pet op heb van dealer garage's ( genoeg ervaringen met echt broddelwerk aan onze Volvo die dealer onderhouden is door de vorige eigenaar. Met als top punt 2 van de 6 bougie's die los zaten. Een intake manifold die compleet los zat, en daardoor storingen veroorzaakte. afgebroken remschijfbout. en noem maar op. Ik ga naar een goede all-round garage waar ik wel vertrouwen in heb voor de klussen die langer duren en anders doe ik het zelf. Dus een dealer zal onze Volvo niet snel zien.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Verhelderend antwoord
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Yamy_Daffy schreef: 19.04.2021 - 18:30 Volkswagen en de diesels om maar even te noemen
Vreemd vergelijk; dat had niks met veiligheid te maken.
Volvo gaat echt geen veiligheidszaken verwijderen onder het mom van ‘besparen’.
Diesel-gate had een heel andere insteek.
En ‘eigen geknutsel’ prefereren boven professioneel werk wat de Volvo dealer levert???? Ok........
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

teebee schreef: 19.04.2021 - 20:56
Yamy_Daffy schreef: 19.04.2021 - 18:30 Volkswagen en de diesels om maar even te noemen
Vreemd vergelijk; dat had niks met veiligheid te maken.
Volvo gaat echt geen veiligheidszaken verwijderen onder het mom van ‘besparen’.
Diesel-gate had een heel andere insteek.
En ‘eigen geknutsel’ prefereren boven professioneel werk wat de Volvo dealer levert???? Ok........
Sorry ik ga hier even op reageren.

Wat jij onder eigen geknutsel verstaat. Is bij een concurrerend Duitse premium merk in de werkplaats het hoogst haalbare zijn met opleidingen en trainingen.
Ik heb denk ik, wat meer sleutel ervaring als 80% van dit hele forum bij elkaar. De meeste kunnen nog niet eens olie peilen en bijvullen laat staan een lampje vervangen.
Je mag mijn werk knutselwerk noemen als je zelf ook een versnellingsbak kan uitmeten, lagers vervangen en kan reviseren onder andere. Denk dat de meeste hier niet zover komen. Die hebben de Volvo dealer onder speed dial nr 1 staan. En dat is dikke prima.

Ook heb ik al de ervaring wat voor lui er tegenwoordig bij de dealer in de garage staat. Simpel beurtje uitvoeren is al lastig blijkt wel aan onze eigen Volvo. Dus over het professionele wil ik nog wel een discussie starten met je.
Kijk maar in me vorige bericht. Kan de dealer bij naam noemen hoor. Maar vind ik niet gepast.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik vind dat jij beter van dit forum kunt verdwijnen met je denigrerende opmerkingen over dealers en forummers die niks weten en niks kunnen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als de gordelspanner vroegtijdig kapot gaat heeft Volvo twee opties:
- De spanner vervangen voor een betere variant.
- De spanner verwijderen vanwege voortschrijdend inzicht.
Aangezien de laatste optie de goedkoopste is snap ik wel dat ze daar voor gaan.
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

Msuidgeest schreef: 19.04.2021 - 21:59 Ik vind dat jij beter van dit forum kunt verdwijnen met je denigrerende opmerkingen over dealers en forummers die niks weten en niks kunnen.
Ik denigrerend?

Ben uitgemaakt van complot denker tot knutselaar. Dit is nou 1 van de redenen dat ik liever ook niet bij de dealer kom. 8 van de 10
Volvo rijders kijken je met de nek aan omdat je in een overall je werkzaamheden doet.

Geef niet hoor, er is een schaarste aan vakmensen die met hun handen kunnen werken. En doe me werkzaamheden met veel passie en liefde. Ga elke dag met veel plezier naar me werk omdat ze er zelf niet uitkomen en mij kennis en kunde nodig hebben om ze uit de brand te helpen.

Volvo is een mooi merk waar ik echt van hou. Maar het is geen heilig merk.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Jelmer de Jong schreef: 19.04.2021 - 22:01 Als de gordelspanner vroegtijdig kapot gaat heeft Volvo twee opties:
- De spanner vervangen voor een betere variant.
- De spanner verwijderen vanwege voortschrijdend inzicht.
Aangezien de laatste optie de goedkoopste is snap ik wel dat ze daar voor gaan.
Denk dat dit wel aardig de lading dekt ja...
Maar dan wel met de kanttekening dat de eerste optie de betere was geweest.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

Edgecrusher schreef: 19.04.2021 - 22:24
Jelmer de Jong schreef: 19.04.2021 - 22:01 Als de gordelspanner vroegtijdig kapot gaat heeft Volvo twee opties:
- De spanner vervangen voor een betere variant.
- De spanner verwijderen vanwege voortschrijdend inzicht.
Aangezien de laatste optie de goedkoopste is snap ik wel dat ze daar voor gaan.
Denk dat dit wel aardig de lading dekt ja...
Maar dan wel met de kanttekening dat de eerste optie de betere was geweest.
En hier kan ik het alleen maar compleet mee eens zijn gelukkig!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Kusje op je neus! Is het nu weer goed?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Wat is er aan de hand?
Er is geconstateerd dat de staalkabel van de gordelspanner beschadigd kan raken en daardoor een deel van zijn sterkte verliest, wat zou kunnen betekenen dat de veiligheidsgordel niet meer werkzaam is.
In feite betreft het een ontwerpfout, vervangen door een nieuwe gordelspanner van hetzelfde type lost niets op. Er zou dus een nieuwe gordelspanner moeten worden ontwikkeld, maar het betreft automodellen die niet meer nieuw worden geleverd. Een enorme kostenpost. Volvo heeft een list bedacht. Uit recentere botsproeven met crash test dummies die betere sensoren hebben, blijkt dat de gordelspanner eigenlijk overbodig is. Dus wordt de spanner vervangen door een vaste beugel. Die vaste beugel is een al bestaand onderdeel, dus minimale kosten.

Hoe ernstig is de ontwerpfout?
Wanneer de gordel door het slapper worden van de oprolveren in rustpositie niet meer omhoog wordt getrokken, buigt de staalkabel opzij. Bij het plaatsnemen op de stoel zou je er op kunnen gaan zitten, dan buigt de kabel verder door. Gebeurt dit veelvuldig dan kan de staalkabel direct boven het ingeklemde gedeelte, tekenen van vermoeiing gaan vertonen en een deel van de staaldraden (die tezamen de kabel vormen) kan breken.
De kabel is dan verzwakt en voldoet niet meer aan de veiligheidseisen.
Wanneer de staalkabel regelmatig wordt gecontroleerd, of er wordt een voorziening gecreëerd waardoor de kabel niet meer kan buigen, zou de spanner gehandhaafd kunnen worden. Maar de wetenschap dat het zou kunnen gebeuren en het grote grijze gebied van ‘enigszins gebogen’ maakt dat dat geen praktische en ook dure oplossingen zijn.

Afwijkende omstandigheden.
In mijn XC70 is de gordelspanner alleen links gemonteerd. Waarom alleen links, omdat links het stuur zit.
Volvo verdedigt de gekozen oplossing met gegevens van nieuwere crash test dummies. Deze dummies vertegenwoordigen de gemiddelde gebruiker. Mijn vrouw is met haar lengte van 1.55m geen gemiddelde gebruiker. Zij zit noodgedwongen veel dichter op het stuur. In haar geval kan de gordelspanner wel degelijk het verschil maken.

Mijn beslissing.
De staalkabel heb ik inmiddels geïnspecteerd. Ondanks dat deze 10 jaar oud is, wijst de kabel recht omhoog en verkeert deze in een prima conditie. De aanpassing laat ik dan ook niet uitvoeren. Voorlopig heb ik nog niets vanuit de dealerorganisatie gehoord, mocht het zover komen dat ik daarvoor iets moet ondertekenen, dan zal ik dat doen. Mijn beslissing is voldoende onderbouwd en gebaseerd op een deskundig oordeel.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
In bestelling: EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

Walter schreef: 19.04.2021 - 22:40 Kusje op je neus! Is het nu weer goed?
Ik heb het vermoeden dat deze opmerking naar mij toe gericht is.

Ik hoef geen kusje. Ik hekel figuren die zonder te weten wat je doet of wat je kennis is je in een hokje plaatsen van complot denker of knutselaar.
Dan mag diegene zichzelf weleens gaan bewijzen. Ik heb op me 16de ooit eens de opmerking gekregen "denk je nou echt dat jij ooit een goede monteur gaat worden" die heb ik even bewezen wat voor monteur ik was geworden toen hij mijn hulp nodig had en aan de andere kant van de service balie stond. "wat? werk je nu hier en vervang jij nu de werkplaatschef? "

Bij elke werkgever heb ik me tot op het hoogste niveau opgewerkt totdat de werkzaamheden "saai" werden.

Ik weet wat ik kan, ik weet waar me kracht ligt. En ik laat me zeker niet kleineren door wie dan ook.
Kennis is leuk, kennis moet je delen. Maar op mensen neerkijken of kleineren dan ga ik er met een gestrekt been erin.

@Ernst64 Dit is dus precies wat ik ook ga doen. Zelf de staat van de gordelspanner controleren.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Poeh poeh, wat een boel lawaai hier.
Ik heb een suggestie gezien welke ik niet slecht vind....
Maar als iemand zichzelf kwalificeert boven om het even welke Volvo dealer/monteur dan ehhhhh.... petje af, jouw feestje en ik zou er wat mee doen als ik jou was.
Begrijp je denigrerende houding en achterdocht inderdaad niet, maar je zal er een reden voor hebben. Lijkt me op zich wel beter die elders aan de vlag te hangen, want ik heb stellig de indruk dat jij mensen (dealers/monteurs) en een merk in een hokje plaatst. Maar ik lees de nodige frustratie opgedaan in je tienerjaren, zou ik ns wat gesprekjes over gaan voeren kan wellicht helpen.
(Ow, en btw... m’n of mijn maar niet me)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

'n goede monteur is nog geen constructeur, 'n mening is derhalve ook geen op basis van uitgebreid onderzoek gestoeld feit.
Feit is dat er 'n recall is en feit is dat er op enig moment rijverbod gaat komen op basis van nieuwe wetgeving..
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

teebee schreef: 19.04.2021 - 23:45 Poeh poeh, wat een boel lawaai hier.
Ik heb een suggestie gezien welke ik niet slecht vind....
Maar als iemand zichzelf kwalificeert boven om het even welke Volvo dealer/monteur dan ehhhhh.... petje af, jouw feestje en ik zou er wat mee doen als ik jou was.
Begrijp je denigrerende houding en achterdocht inderdaad niet, maar je zal er een reden voor hebben. Lijkt me op zich wel beter die elders aan de vlag te hangen, want ik heb stellig de indruk dat jij mensen (dealers/monteurs) en een merk in een hokje plaatst. Maar ik lees de nodige frustratie opgedaan in je tienerjaren, zou ik ns wat gesprekjes over gaan voeren kan wellicht helpen.
(Ow, en btw... m’n of mijn maar niet me)
Zo te lezen ben ik op wat gevoelige Volvo tenen gaan staan hier. En is de Volvo dealer een kerk die op zondag helaas dicht is.

Heb ook een suggestie, breng jij lekker de auto naar de dealer. Dan ga ik zelf gefrustreerd knutselen aan de Volvo
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

MODS BREAK.
Heren. We lijken wel in een dameskransje van de grimmige soort beland.

Laten we even rustig blijven en op ons taalgebruik letten.
Laten we ons bij de feiten houden
1. er is een terugroep actie.
2. daarbij wordt, als je aan de beurt bent, de gordelspanner verwijderd.
3. er komt geen nieuwe gordelspanner voor in de plaats.
4. uit recente onderzoeken is gebleken dat dat veilig kan.
5. uit 4 volgt dat een nieuwe (verbeterde) gordelspanner niet vergoed zal worden.
6. de RDW heeft deze "modificatie" goedgekeurd.
7. als op termijn de "modificatie" niet wordt uitgevoerd volgt een verbod voor rijden op de weg.

Al het andere, van wat dan ook, is niet ter zake doende (meer).
"Gratis" een nieuwe gordelspanner ontvangen is vanwege 6. dus ook niet van toepassing.
Als laatste:
Laat elkaar in zijn of haar waarde.
Er is genoeg gezegd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gesloten

Terug naar “Volvo Nieuws”