Volvo introduceert zes maanden betaald ouderschapsverlof

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40457
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Het is een kleine stap voor Volvo, maar een grote stap voor aanstaande ouders in Europa en daarbuiten. De Zweedse autofabrikant kondigt aan dat alle werknemers (mannen en vrouwen) in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) zes maanden betaald verlof krijgen met 80% van hun salaris. De aftrap begint met een pilot in Zweden.

Volvo is de eerste autofabrikant die zes maanden ouderschapsverlof introduceert. Het nieuwe beleid van Volvo is ruimhartiger en moediger dan het huidige Europese verlofbeleid. De beslissing is geïnspireerd door de wetgeving in Zweden waar de regels omtrent zwangerschapsverlof al decennia zeer soepel zijn.

Proefperiode in Zweden
De nieuwe verlofregels voor medewerkers van Volvo bevinden zich momenteel in de testfase. In de toekomst hebben mogelijk alle 43.000 Volvo-medewerkers wereldwijd recht op zes maanden ouderschapsverlof. Tijdens de proefperiode in Zweden komen eventuele problemen aan het licht, voordat de nieuwe regels internationaal van kracht worden.

Meer tijd voor familie
“Het EMEA-initiatief is één van de strategieën om een trouwe werkcultuur te creëren en nieuwe mensen aan te trekken”, zegt Hanna Fager, hoofd People Experience (HR). “De nieuwe verlofregels bevorderen de balans tussen werk en vrije tijd en biedt werknemers de mogelijkheid om meer tijd met hun familie door te brengen. Het past perfect bij een humanitair bedrijf als Volvo.”

Gelijke kansen voor mannen en vrouwen
De meeste landen in de EMEA-regio bieden een vorm van ouderschapsverlof aan, maar er is vaak tegenstrijdigheid over wat de regels zijn voor vaders en moeders. Daarbij vallen vaak de regels nadelig uit voor vaders. Een gelijkwaardig zwangerschapsverlof voor mannen en vrouwen stimuleert de arbeidsmarkt en carrièremogelijkheden voor vrouwen door de loopbaan- en salariskloof te verminderen.

Genderneutraal
Het typisch Zweedse beleid van Volvo is volledig genderneutraal en ook van kracht voor ouders van adoptiekinderen. Het nieuwe beleid is een onderdeel van de werknemersstrategie van Volvo om de beste mensen aan te nemen en te behouden. De Zweedse autofabrikant wil zichzelf met gunstige salaris- en verlofsvoorwaarden als een aantrekkelijke werkgever profileren.

Diversiteit waarderen
“Wij moeten onszelf als een aantrekkelijke werkgever presenteren om aan onze groeistrategie te voldoen”, zegt Hanna Fager. “Het is cruciaal om de beste mensen aan te trekken en te behouden. We weten dat talenten kieskeurig zijn bij het kiezen van een werkgever. Diegene die de strijd om nieuw talent wint is het bedrijf dat modern is, diversiteit waardeert en geeft om zijn werknemers.”

Meer informatie over werken bij Volvo is verkrijgbaar via: https://www.volvocars.com/nl/over-volvo ... werken-bij
Laatst gewijzigd door Ben op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Willen we de klimaatdoelstellingen gaan halen dan werkt dit beleid niet mee.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Terecht dat Volvo dit nu ook hier doet. Er zijn andere bedrijven die dit al langer in Nederland doen!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Paul schreef: Terecht dat Volvo dit nu ook hier doet. Er zijn andere bedrijven die dit al langer in Nederland doen!
Ik ken die andere bedrijven niet, maar ik vind het desondanks een hele mooie stap.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Heel mooi initiatief en voor mannen en vrouwen van toepassing.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ehhh. EMEA betekent toch Europe, Middle East and Asia? Dat was in ieder geval de betekenis die Starbucks eraan heeft gegeven in de tijd van mijn vorige werkgever. Daarnaast denk ik dat er in Afrika geen Volvo-fabrieken staan en dat wellicht toch Azië wordt bedoeld.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Leuk, maar vind het veelste lang. Ik kreeg 2 weken. Laten we er dan max 6 van maken maar dan wil ik echt wel weer aan het werk.
Elke ochtend/avond en in het weekend is genoeg baby voor mij :) Ze slapen overigens toch meeste tijd die eerste periode. En als de nachten weer goed gaan wordt het ook stuk minder zwaar. 6 maanden wel heel lang.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Op een heel ander vlak...
Ooit eens iemand een contractverlenging gegeven die mij 3 dagen later vertelde dat er een operatie op de planning stond die 4 maanden revalidatie verlangde.
Wij waren niet heel gelukkig met de gang van zaken, de bedrijfsarts gooide mij na 1.5 maand voor de voeten dat ik te weinig betrokkenheid toonde en proactief betrokken moest zijn bij de revalidatie, ik ben betrokken voor €3200 p/m was mijn antwoord.
Nu is Volvo natuurlijk een bedrijf van hele andere proportie en dit soort besluiten worden genomen tijdens hoogconjunctuur, ben benieuwd wat de ondernemers(dealers) in NL er van vinden en of de afspraken blijven staan wanneer we ons in een andere economische tijd bevinden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Msuidgeest schreef: Ehhh. EMEA betekent toch Europe, Middle East and Asia? Dat was in ieder geval de betekenis die Starbucks eraan heeft gegeven in de tijd van mijn vorige werkgever. Daarnaast denk ik dat er in Afrika geen Volvo-fabrieken staan en dat wellicht toch Azië wordt bedoeld.
Azie valt toch onder APAC?
En ik las ook dat mensen die onder deze regeling vallen ook 20% salaris inleveren in die periode.
Laatst gewijzigd door Nomad op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”