Volvo Cars zet een volgende revolutionaire stap in zijn streven naar maximale verkeersveiligheid. Dankzij slimme technologie kunnen modellen van Volvo door middel van een cloud-netwerk met elkaar communiceren om zo bestuurders te waarschuwen voor bijvoorbeeld slipgevaar of andere risico’s.
Het gaat om de veiligheidssystemen Hazard Light Alert en Slippery Road Alert, die in 2016 geïntroduceerd zijn op de Volvo 90-serie in Zweden en Noorwegen. De technologie komt nu ook beschikbaar voor Volvo-bestuurders in heel Europa. De twee systemen zijn vanaf modeljaar 2020 onderdeel van de standaarduitrusting van elke nieuwe Volvo. De twee systemen zijn ook leverbaar voor bestaande Volvo-modellen gebaseerd op de Scalable Product Architecture (SPA) en Compact Modular Architecture (CMA) vanaf modeljaar 2016 of nieuwer.
“Door real-time verkeersinformatie te delen kunnen ongelukken worden voorkomen”, aldus Malin Ekholm, directeur van het Volvo Cars Safety Centre. “Volvo-rijders dragen zo direct bij aan het veiliger maken van wegen, terwijl ze ook profiteren van vroegtijdige waarschuwingen voor mogelijk gevaarlijke omstandigheden.”
Veiligheidsonderzoek door Volvo toont aan dat het aanpassen van de snelheid aan de actuele verkeerssituatie het risico op ongelukken drastisch kan verminderen. Deze connected veiligheidssystemen van Volvo dragen bij aan een beter rijgedrag en een betere verkeersveiligheid door bestuurders tijdig te attenderen op gevaar zodat ze daarop kunnen anticiperen.
Met de uitrol van deze functies in heel Europa nodigt Volvo de auto-industrie uit om ook geanonimiseerde gegevens met betrekking tot verkeersveiligheid tussen automerken te delen met het oog op betere verkeersveiligheid. Het delen van deze real time data kan de algehele verkeersveiligheid sterk verbeteren. Hoe meer auto’s verbonden zijn, des te groter de invloed van deze technologie wordt. Sinds 2018 hebben Volvo Cars en Volvo Trucks data gedeeld in Zweden en Noorwegen om bestuurders te waarschuwen op nabije gevaren.
“Hoe meer voertuigen er zijn die veiligheidsdata real time met elkaar delen, hoe veiliger onze wegen worden. We hopen meer samen te werken met partners die onze toewijding voor veiligheid delen”, aldus Malin Ekholm.
De systemen van Volvo zijn momenteel de eerste in hun soort in de automotive industrie. Zodra bij een Volvo met deze systemen de alarmlichten inschakelen, stuurt Hazard Light Alert een signaal naar alle nabije Volvo-modellen die met de cloud-dienst zijn verbonden. De bestuurders van deze Volvo’s krijgen zo tijdig een waarschuwing zodat een potentieel ongeluk kan worden voorkomen. Dit is met name handig in blinde bochten of in heuvelachtig landschap waarbij het weggedeelte achter de heuvel onzichtbaar is.
Slippery Road Alert deelt informatie over mogelijk glad wegdek. Het systeem gebruikt data van rijassistentiesystemen om slipgevaar te signaleren. Als er sprake is van een glad weggedeelte wordt achteropkomend verkeer tijdig gewaarschuwd.
In maart 2019 kondigde Volvo al aan dat de aandacht de komende tijd in belangrijke mate gericht zal zijn op het verbeteren van het rijgedrag en veiliger rijden. Vanaf modeljaar 2021 (productiestart tweede kwartaal 2020) – wordt de topsnelheid van alle modellen beperkt tot 180 km/u. Ook worden vanaf begin 2020 speciale camera’s en sensoren in de auto geïnstalleerd waarmee de veiligheidssystemen de bestuurder in de gaten houden, zodat ze kunnen ingrijpen als hij onder invloed is of is afgeleid en niet reageert op waarschuwingssignalen ter voorkoming van een ernstig ongeluk. Het veiligheidssysteem kan de snelheid van de auto verlagen, een verzoek om hulp aan Volvo on Call versturen en uiteindelijk de auto tot stilstand brengen en parkeren.
Tot slot heeft Volvo aangekondigd dat het zijn kennis over veiligheid beschikbaar stelt in een digitale databank. Volvo hoopt dat ook andere autofabrikanten deze kennis zullen gebruiken, met als doel een veiliger verkeer voor alle weggebruikers.
Volvo's in Europa waarschuwen elkaar voor gladde wegen en gevaren
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40602
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6924
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Uiteraard benieuwd naar de minimale voorwaarden om dit achteraf te laten installeren en natuurlijk de prijs....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Heeft iemand Connected Safety al in de auto gekregen via een software-update?
Het schijnt nu al met reguliere software-updates beschikbaar te komen.
Op de Duitse site staat wat informatie: https://www.volvocars.com/de/support/ar ... 5148785fe1
Het schijnt nu al met reguliere software-updates beschikbaar te komen.
Op de Duitse site staat wat informatie: https://www.volvocars.com/de/support/ar ... 5148785fe1
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Ik heb het vandaag tijdens onderhoud in de auto gekregen.
Verder nog niks van gemerkt. Gelukkig...
Verder nog niks van gemerkt. Gelukkig...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2527
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Mijn ex-Zweedse auto had het al sinds zijn geboorte. Bij tussentijdse updates in NL is het keurig in tact gebleven. Sinds kort heb ik het pas ingeschakeld, omdat het eerder in NL geen zin had. Nog geen meldingen meegemaakt overigens.
C40 Ultimate Twin
- Kurt1975
- 4th Gear member
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
- Locatie: Hasselt
Gisteren gaan proefrijden met mijn nieuwe XC40. Die had het ook staan in de instellingen.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6924
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Zit dat in een standaard ‘gratis’ 2.0 software update bij een beurt?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Klopt helemaal.teebee schreef: Zit dat in een standaard ‘gratis’ 2.0 software update bij een beurt?
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 27469
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik kreeg ook een mail van mijn dealer met het bericht dat deze update bij de komende onderhoudsbeurt gratis wordt geïnstalleerd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20620
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik zie wat beren op de weg maar weet niet of ze al volwassen zijn of net geboren ...
Ben schrijft: "Dankzij slimme technologie kunnen modellen van Volvo door middel van een cloud-netwerk met elkaar communiceren om zo bestuurders te waarschuwen voor bijvoorbeeld slipgevaar of andere risico’s".
Wiens cloud-netwerk is dat eigenlijk? Zweeds of toch Chinees, gezien de eigenaar van Volvo? En hoe betrouwbaar is die cloud? Het zal toch niet zo zijn dat er ook informatie wordt verzameld over voertuigstatus zoals snelheid, gebruik knippers en/of remactiviteiten. Ik stel mij voor dat een verzekeraar daar info uit haalt met als reden om niet uit te hoeven keren bij schade omdat de bestuurder zijn snelheid onvoldoende heeft aangepast. En dan is het aan de bestuurder om het tegendeel te bewijzen.
Begrijp me goed want ik ben voor veiligheid maar begin altijd achterdochtig te worden als er sprake is van communicatie en opslag in de cloud. Je kunt bijna nergens meer komen zonder op een of andere manier opgemerkt te worden door electronica.
Ben schrijft: "Dankzij slimme technologie kunnen modellen van Volvo door middel van een cloud-netwerk met elkaar communiceren om zo bestuurders te waarschuwen voor bijvoorbeeld slipgevaar of andere risico’s".
Wiens cloud-netwerk is dat eigenlijk? Zweeds of toch Chinees, gezien de eigenaar van Volvo? En hoe betrouwbaar is die cloud? Het zal toch niet zo zijn dat er ook informatie wordt verzameld over voertuigstatus zoals snelheid, gebruik knippers en/of remactiviteiten. Ik stel mij voor dat een verzekeraar daar info uit haalt met als reden om niet uit te hoeven keren bij schade omdat de bestuurder zijn snelheid onvoldoende heeft aangepast. En dan is het aan de bestuurder om het tegendeel te bewijzen.
Begrijp me goed want ik ben voor veiligheid maar begin altijd achterdochtig te worden als er sprake is van communicatie en opslag in de cloud. Je kunt bijna nergens meer komen zonder op een of andere manier opgemerkt te worden door electronica.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6924
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Ik begrijp je reserve mbt deze data inzameling. Echter je kan er vanuit gaan dat, indien men desgevraagd stellig ontkent ‘gevoelige /privacy gerelateerde’ info te verzamelen cq zelfs door te verkopen, dit toch echt wel in 1 of andere vorm zal gebeuren. In een stellig ‘nee dat doen we beslist niet’ trap ik hede ten dage echt niet meer in. De mogelijkheden zijn er, de techniek is er, de momenten zijn er dus waarom zou men de verleiding weerstaan. Zeker indien het om landen gaat buiten het ‘reguliere “nette” westen’ welke so hun ogen normen hanteren.
Ik lig er niet wakker van, de digitale wereld van nu is nou eenmaal een wereld met deze risico’s en bijverschijnselen. Het zij zo.
Ik lig er niet wakker van, de digitale wereld van nu is nou eenmaal een wereld met deze risico’s en bijverschijnselen. Het zij zo.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8111
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Hier lig ik echt niet wakker van, je wordt nu dagelijks gefilmd in de steden, dus onzichtbaar blijf je toch niet...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
- Gilbert 20
- 3rd Gear member
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47
Och , het zal hun worst wezen die Chinezen , om te weten waar ik rij. Ik lig er niet wakker van. Je PC , je iPhone , op de baan , in de warenhuizen , overal word je gemonitord .
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5104
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Deze week voor het eerst gezien dat het systeem werkte had serieuze aquaplaning en zag in het dashboard een waarschuwingsbordje met een cloud wolkje eromheen, de auto zal op dat moment omringen Volvo's hebben willen waarschuwen
- Gilbert 20
- 3rd Gear member
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47
Ik vind dit best veilig .NielsPHEV schreef: Deze week voor het eerst gezien dat het systeem werkte had serieuze aquaplaning en zag in het dashboard een waarschuwingsbordje met een cloud wolkje eromheen, de auto zal op dat moment omringen Volvo's hebben willen waarschuwen
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5104
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik ook alhoewel ik nog geen waarschuwingen heb gezien die door andere auto's werden uitgezonden, het gebeurde overigens ergens in de buurt van Doornik BGilbert 20 schreef:Ik vind dit best veilig .NielsPHEV schreef: Deze week voor het eerst gezien dat het systeem werkte had serieuze aquaplaning en zag in het dashboard een waarschuwingsbordje met een cloud wolkje eromheen, de auto zal op dat moment omringen Volvo's hebben willen waarschuwen