Volvo Cars komt met technologie die auto’s tot stilstand kan brengen bij risicovol rijgedrag

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40596
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo Cars presenteert de volgende stap in zijn streven naar nul dodelijke verkeersslachtoffers in Volvo’s. De autofabrikant introduceert technologie die voertuigen volledig tot stilstand kan brengen als de bestuurder in ernstige mate is afgeleid door vermoeidheid of door alcohol- en drugsgebruik.

Behalve te snel rijden – dat Volvo wil helpen bestrijden met de mogelijkheid de topsnelheid van auto’s te beperken – zijn ook alcohol- en drugsgebruik en afleiding belangrijke factoren die de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Ze vormen de belangrijkste obstakels voor het realiseren van Volvo Cars’ streven naar een toekomst waarin geen mensen om het leven komen in het verkeer. Deze factoren vragen ook om speciale aandacht voor het menselijke gedrag bij de ontwikkeling van veiligheidssystemen.

Cijfers van het Amerikaanse ministerie van Verkeer tonen bijvoorbeeld aan dat in de Verenigde Staten bij bijna 30 procent van alle dodelijke auto-ongelukken in 2017 een bestuurder betrokken was die onder invloed was van drank of drugs.

Volvo Cars gelooft dat rijden onder invloed van alcohol of drugs en afleiding tijdens het rijden kunnen worden aangepakt door camera’s en sensors in de auto te installeren. Daarmee kunnen de veiligheidssystemen de bestuurder in de gaten houden, zodat ze kunnen ingrijpen als hij onder invloed is of is afgeleid en niet reageert op waarschuwingssignalen ter voorkoming van een ernstig ongeluk. Het veiligheidssysteem kan de snelheid van de auto verlagen, een verzoek om hulp aan Volvo on Call te versturen en uiteindelijk de auto tot stilstand brengen en parkeren.

“Als het om veiligheid gaat, streven we vooral naar het voorkómen van ongevallen, meer nog dan naar het beperken van de gevolgen ervan”, zegt Henrik Green, Senior Vice President, Research & Development bij Volvo Cars. “In dit geval letten de systemen via de camera’s op gedrag dat kan leiden tot ongevallen met ernstig letsel of de dood tot gevolg.”

Voorbeelden van dergelijk gedrag zijn onder meer gedurende langere tijd een compleet gebrek aan stuurinput, bestuurders die hun ogen hebben gesloten of niet op de weg gericht voor langere periodes, extreem slingeren over de rijstroken en bijzonder trage reacties. Met een systeem dat de bestuurder in de gaten houdt, zoals hiervoor omschreven, kan een auto actief ingrijpen om ernstige ongevallen te voorkomen.

“Bestuurders die onder invloed zijn, veroorzaken veel ongevallen”, vertelt Trent Victor, Professor of Driver Behaviour bij Volvo Cars. “Sommige mensen geloven nog steeds dat ze kunnen rijden als ze alcohol hebben gedronken en dat alcohol geen effect heeft op hun vermogen om te rijden. Wij willen ervoor zorgen dat mensen zichzelf en anderen niet in gevaar brengen door alcohol- en drugsgebruik.”

De installatie van camera’s is gepland voor de volgende generatie van Volvo’s variabele SPA2-platform. De eerste modellen op dit platform komen begin 2020. Informatie over het aantal camera’s en de plaats waar ze in het interieur gemonteerd worden, maakt Volvo Cars later bekend.

Dit nieuwe actieve veiligheidssysteem is in samenhang met Volvo’s voornemen om de topsnelheid van zijn nieuwe modellen met ingang van modeljaar 2021 te beperken tot 180 km/uur. Daarmee wil Volvo Cars een krachtig signaal afgeven over de gevaren van te hard rijden.

De autofabrikant wil een discussie op gang brengen over de vraag of autofabrikanten het recht of zelfs de plicht hebben om technologie te installeren waarmee het gedrag van de bestuurder kan worden beïnvloed. Zowel de snelheidsbegrenzing als de installatie van camera’s in de auto laat zien hoe autofabrikanten actief hun verantwoordelijkheid kunnen nemen in het streven naar nul verkeersdoden door goed gedrag van de bestuurder te stimuleren.

Volvo Cars presenteerde vandaag ook de Care Key, waarmee Volvo-rijders de topsnelheid van hun auto kunnen beperken voordat ze hun Volvo uitlenen. Vanaf modeljaar 2021 is de Care Key standaard bij alle nieuwe Volvo’s.

De Care Key, de camera’s, de snelheidsbegrenzer en de bestaande rijassistentiesystemen dienen één belangrijk doel: veiliger autorijden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

He wat lekker nobel en fideel van ze.
Ik heb altijd de eigenschap om gigantisch in mijn neus te zitten mag dat wel?
En soms, heel soms doe ik mijn vrouw weleens een oneerbaar voorstel en omdat kracht bij te zetten demonstreer ik weleens wat ik bedoel, mag dat wel?
En soms heb ik zo verschrikkelijk zin aan koffie die ik dan in mijn bekerhouder zet en tijdens het rijden neem ik dan een slok, en natuurlijk, nederlander dat ik ben moet ook de laatste slok uit de beker waardoor ik mijn hoofd achterover heb en even geen zicht op de weg heb, mag dat wel?
Als ze echt veilig willen zijn moeten ze eens nieuwe f.ckking software schrijven voor die Autopilot die bij elke blokmarkering van een af/oprit als een malle aan het stuur begint te trekken omdat hij het spoor bijster is, bij melding dealer zegt deze nee meneertje, de software is up to date, wat u beschrijft is een producteigenschap!!!
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Eerst maar eens 3 kwartier hardlopen om de cholesterol op orde te, voor hetzelfde geld wordt het mijn dood voordat ik in de vangrail beland omdat mijn Pilotassist mij daar in trekt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Dutchie01
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45

weer een stap verder naar een zelfrijdende auto. input van de bestuurder wordt meer en meer ingeperkt, nog even en de software limit de max snelheid gewoon op de max snelheid als je begrijpt wat ik bedoel, kan je nooit meer te hard rijden toch?
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3780
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

te gek voor woorden die bemoeizucht van Volvo
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Verenigde Staten, 30% doden, onder invloed van.

Wordt het niet eens tijd dat Volvo minder naar USA kijkt waar ze blijkbaar niet kunnen rijden onder het motto van vrijheid "ik mag doen wat ik wil" en zich meer gaan richten op de Europese en Aziatische markt? Hier hebben de meeste mensen wel hun riemen om in de auto en kan ik die 30% doden niet terugvinden in cijfers.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik neem aan dat dit uit een officieel persbericht komt onderstaande zin is dan interessant:

Behalve te snel rijden – dat Volvo wil helpen bestrijden met de mogelijkheid de topsnelheid van auto’s te beperken –

Het woord mogelijkheid is geruststellend
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40596
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

NielsPHEV schreef: Ik neem aan dat dit uit een officieel persbericht komt onderstaande zin is dan interessant:

Behalve te snel rijden – dat Volvo wil helpen bestrijden met de mogelijkheid de topsnelheid van auto’s te beperken –

Het woord mogelijkheid is geruststellend
Klopt Niels, het is de complete en letterlijke tekst van het persbericht.
Geen journalistieke vrijheden en interpretaties.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3780
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Cijfers van het Amerikaanse ministerie van Verkeer tonen bijvoorbeeld aan dat in de Verenigde Staten bij bijna 30 procent van alle dodelijke auto-ongelukken in 2017 een bestuurder betrokken was die onder invloed was van drank of drugs.

kan ik hieruit opmaken dat de overige 70% van de dodelijke ongelukken veroorzaakt worden door nuchtere bestuurders?
misschien een idee om deze groep niet meer te laten deelnemen ah verkeer, scheelt zo weer 70% dodelijke verkeersslachtoffers.
geen glans zonder wrijving
Knippie
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 02.01.2019 - 10:55

Jij wilt de nuchtere bestuurders niet meer laten deelnemen??? :-/
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Knippie schreef: Jij wilt de nuchtere bestuurders niet meer laten deelnemen??? :-/
Volgens de cijfers heb je dan 70% van de ongelukken te pakken :lol:
Een beetje zoals de Schildersbuurt, 30% verkloot het voor de 70%.... :bandit: 8-)
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Ik begrijp dat Volvo met die Vision 2020 verregaande maatregelen moet gaan treffen om die ambitie waar te maken. Wat ik niet begrijp is dat ze nu allerlei losse maatregelen aankondigen, zoals beperking maximumsnelheid, geofencing, ingrijpen bij vermoeidheid of gebruik van middelen. Dat schiet niet op en creeert keer op keer discussie. En het doel van nul verkeersdoden gaat er ook niet mee bereikt worden.

Laat Volvo eens echt visie en durf tonen en het hele probleem in één klap oplossen, door aan te kondigen dat zij vanaf 2020 als eerste fabrikant alleen nog maar auto's zullen produceren die niet meer kunnen rijden! :bandit:
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Knippie
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 02.01.2019 - 10:55

Volvo is heel duidelijk aan het voorsorteren op dat wat op termijn echt wel afgedwongen gaat worden door overheid en politiek. Het heeft nou eenmaal het imago van "innovatief op veiligheid" aan zich kleven en ze gebruiken dit zelf als USP. Als de techniek zo hard gaat dat het in staat is om mensenlevens te redden, dan moet dat eerst betaalbaar worden en dan wordt het vanzelf opgelegd. Heel simpel voorbeeld: vroeger was het luxe om een bandenspanningscontrole te hebben, nu is het verplicht. De discussie is ook weer in het belang van Volvo he.. Er wordt weer volop aandacht voor het merk gegenereerd nu.

Voor de visie van Summum verwijs ik naar Renault, die lieten diesels massaal niet meer starten afgelopen winter :D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

het zal die fransen vast niet meegevallen zijn, soms doet zo'n frans ding het geheel onverwacht toch
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Wat moeten we hier van zeggen? Mijn eerste gedachte is dat ik dit niet wil. Ik koop een produkt en ik bepaal wat ik er mee wil gaan doen. Als ik een Volvo koop, dan koop ik dat ding omdat hij voldoet aan hetgeen ik wil. En als dat niet in mijn plaatje past, dan is dit mijn laatste Volvo. Ik wil over de Deutsche Bahn knallen. Ik wil mijn caravan erachter hangen en flink doorrijden. Als Volvo gaat bepalen over iets wat ik gekocht en betaald heb en dat van mij is, dan zijn we bij de verkeerde merk beland.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40596
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Kortom, als je hem niet wilt dan koop je 'm niet :-)

Als Volvo alleen maar appeltjesgroene Volvo's zou maken, zou ik geen Volvo kopen :-)

Dus, je koopt wat je wilt en niet omdat Volvo het wil.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Nou, nou, wat een reacties allemaal. Moet ik hieruit de conclusie trekken dat jullie je allemaal wel eens ontoelaatbaar gedragen in de auto (want dat is wat straks niet meer kan) en dat jullie dat van jezelf weten en daar niet op gewezen willen worden? (Sorry, ik kon het niet laten jullie allemaal op de hak te nemen
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Msuidgeest schreef: Verenigde Staten, 30% doden, onder invloed van.

Wordt het niet eens tijd dat Volvo minder naar USA kijkt waar ze blijkbaar niet kunnen rijden onder het motto van vrijheid "ik mag doen wat ik wil" en zich meer gaan richten op de Europese en Aziatische markt? Hier hebben de meeste mensen wel hun riemen om in de auto en kan ik die 30% doden niet terugvinden in cijfers.
In West-Europa vallen 20000+ doden per jaar in de auto. Iedereen vindt dat het niet aan hem/haarzelf ligt maar het gebeurt toch. En als de Gemiddekde rijder zichzelf onfeilbaar vindt zal het wel aan drank, andere middelen of het rijgedrag van ‘die ander’ moeten liggen.
Daarom alles wat bedacht wordt om ons veiliger te transporteren is wat mij betreft welkom.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

mga1600 schreef:
Msuidgeest schreef: Verenigde Staten, 30% doden, onder invloed van.

Wordt het niet eens tijd dat Volvo minder naar USA kijkt waar ze blijkbaar niet kunnen rijden onder het motto van vrijheid "ik mag doen wat ik wil" en zich meer gaan richten op de Europese en Aziatische markt? Hier hebben de meeste mensen wel hun riemen om in de auto en kan ik die 30% doden niet terugvinden in cijfers.
In West-Europa vallen 20000+ doden per jaar in de auto. Iedereen vindt dat het niet aan hem/haarzelf ligt maar het gebeurt toch. En als de Gemiddekde rijder zichzelf onfeilbaar vindt zal het wel aan drank, andere middelen of het rijgedrag van ‘die ander’ moeten liggen.
Daarom alles wat bedacht wordt om ons veiliger te transporteren is wat mij betreft welkom.
Ik vind dat niet gek met landen als Frankrijk, Italie en spanje.
Alleen rijden daar weinig mensen Volvo..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Dutchie01
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45

best kans dat het verhaal van topsnelheid zichzelf oplost doordat er overal in Duitsland binnen 3 jaar een max snelheid ingevoerd wordt.

voor wat betreft alle andere ontwikkelingen mbt veiligheid kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat iemand er tegen is, als de technologie beschikbaar is waarom niet gebruiken? Ik zou een groot voorstander zijn van een soort alcostop systeem. Gedronken? dan start de auto niet. Verder zie ik bijna elke dag situaties op de weg waarbij het net goed afloopt, soms totale onwetendheid soms opzet en agressie. Kom maar op met alle technologie die helpt het verkeer veiliger te maken, kan niet wachten
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”