Nieuws uit Gent

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

Afbeelding

Ceo Volvo vraagt loonkostenverlaging

Håkan Samuelsson, ceo van de Zweedse autoconstructeur Volvo, heeft Vlaams minister-president Kris Peeters vrijdag verzocht om structurele economische hervormingen door te voeren. Dat moet het concurrentievermogen van ons land verbeteren. Peeters bezocht vrijdag de hoofdzetel van Volvo in Göteborg.

Bij Volvo in Gent worden op dit moment de succesvolle modellen V40, S60 en XC60 geproduceerd, wat de fabriek tot een van de sterkhouders van onze economie maakt. In Zweden bevestigde de ceo vrijdag de intentie van het merk om in België te blijven, maar daarvoor zijn wel hervormingen nodig.

Håkan Samuelsson heeft in zijn onderhoud met Kris Peeters “gewezen op de dringendheid en de noodzaak van structurele hervormingen om het concurrentievermogen van de Belgische industrie te verbeteren”. Hij doelde daarmee in het bijzonder op de loonkost die omlaag moet, licht Mark De Mey, woordvoerder van Volvo Gent, toe. “Kris Peeters heeft de ceo daarop gerustgesteld dat er op het federale niveau maatregelen worden genomen.”

Volvo heeft nog geen toezeggingen gedaan over eventuele nieuwe modellen voor Gent. “Er zijn plannen om de nieuwe compacte modellen in de Gentse fabriek te bouwen, maar veel zal afhangen van de verkoop de komende jaren”, aldus De Mey.

Samuelsson benadrukte vrijdag ook de nood aan een omvattend industriebeleid op Europees niveau. De last van de Europese wetgeving belemmert volgens hem immers ons concurrentievermogen. De productie in China - waar Volvo deze zomer zijn eerste fabriek opent - zou evenwel enkel voor de lokale markt bestemd blijven.


bron : www.standaard.be
Gebruikersavatar
vcadspro
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 07.09.2006 - 17:21

Loonkosten te hoog, Volvo cars vraagt een lagere loonkost.


Håkan Samuelsson, CEO van de Zweedse autoconstructeur Volvo, heeft Vlaams minister-president Kris Peeters verzocht om structurele economische hervormingen door te voeren, zodat het concurrentievermogen van ons land verbetert. Peeters bezocht vandaag de hoofdzetel van Volvo in Göteborg.

Lees verder...

http://www.hln.be/hln/nl/15116/60-secon ... lijk.dhtml

http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedri ... ging.dhtml
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1059
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Als ze nog iets van industrie in B willen houden gaan ze daar inderdaad iets aan moeten doen.
Alleen: ze zijn daar al 10 jaar "mee bezig". :?
Is bijzonder moeilijk zonder aan het (goede) sociale stelsel raken vrees ik.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1601
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Ze gaan heel rap moeten zijn, anders is het dat wat ze nu zo stellig ontkennen vrees ik.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
michel-C30
3rd Gear member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22.06.2006 - 09:48
Locatie: Den Haag

Johan Vande Lanotte bezorgd om toekomst Volvo
Ewald Pironet
Walter Pauli
Bron: Knack
woensdag 24 april 2013 om 05u17
Vice-premier en minister van Economie Johan Vande Lanotte (SP.A) maakt er geen geheim van dat zijn mening over de toekomst van onze economie niet noodzakelijk strookt met die van de vakbonden.


Johan Vande Lanotte © Filip Naudts

Vande Lanotte: We moeten het niet meer ontkennen, we hebben in België een probleem met de loonkosten: ze zijn te hoog en dat heeft vooral te maken met de lasten op arbeid. Die zijn funest voor jongeren, ouderen, gehandicapten, laaggeschoolden. Wij willen nu die lasten op arbeid voor die groepen vlug en drastisch verlagen, voor de andere werknemers moeten we dat doen in de mate van het mogelijke.

Dat vroeg Hakan Samuelson, de topman van Volvo, ook aan Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). Toen bleek ook dat u eerder al uitvoerig met Volvo had gesproken.

Vande Lanotte: (denkt even na) Ik praat met veel mensen, in alle discretie. Het was een goed en open gesprek, waarin we een aantal mogelijke denksporen hebben ontwikkeld. Dat neemt niet weg dat het debat over Volvo afgrijselijk verstoord is. Er is een Chinese eigenaar en een Zweedse ceo, en die moet kiezen wat hij aan de Chinezen aanbiedt: wijst hij de nieuw te bouwen modellen toe aan een Zweedse, een Chinese of een Belgische fabriek? Hij heeft al vier modellen toegewezen, hij moet nu nog beslissen waar vijf andere geassembleerd zullen worden. Intussen legt hij uit dat de Zweedse loonkosten lager zijn dan de Belgische. Maar als je alles meerekent, liggen de Zweedse minstens even hoog als de Belgische. We moeten het probleem van de loonkosten niet minimaliseren, maar we moeten in het geval van Volvo ook niet ontkennen dat de Zweedse ceo een lichtjes bevooroordeeld standpunt heeft.

Moeten we na Ford-Genk bezorgd zijn over Volvo-Gent?

Vande Lanotte: We moeten bezorgd zijn over Volvo-Gent, maar we mogen niet in paniek slaan. De komende weken en maanden moeten de verschillende overheden en andere belanghebbenden wel bezig zijn met Volvo. We zullen de loonkosten onder controle moeten blijven houden. Volvo vraagt niet om de loonkosten met 10 procent te verminderen, wel dat we competitief moeten zijn en blijven, dat is de bottomline. Het gaat dus niet alleen over loonkosten, maar ook over andere belastingen, en over de energieprijs. Onze competitiviteit staat onder druk. Dat moeten we durven te zeggen. (WP/EWP)

Het volledige interview met Johan Vande Lanotte leest u deze week

knack.be
Volvo 340 special aut.86
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... e_modellen


In de Gentse fabriek van de Zweedse autobouwer Volvo Cars rollen sinds vanmiddag de eerste vernieuwde modellen S60 en XC60 van de band. "Het gaat om wellicht de grootste modeljaarwijziging uit de geschiedenis van Volvo", licht woordvoerder Mark De Mey toe.

Ook de in Zweden (Torslanda) gebouwde modellen S80, V70, XC70 en V60 kregen een opfrisbeurt. "De veranderingen grijpen diep in en men kan gerust van nieuwe modellen spreken", aldus De Mey. "In totaal kwamen er voor Gent 4.000 nieuwe onderdelen binnen, wat meer is dan bij de start van de V40."

De vernieuwingsoperatie moet de verkoop van de grote Volvo-modellen ondersteunen en de autobouwer wil er ook zijn concurrentiepositie op de markten mee versterken. "Het is dankzij deze vooruitzichten dat we op dit ogenblik weinig of geen economische werkloosheid meer voorzien na week 20 in Gent."

Uiterlijk zijn er grondige veranderingen aan de motorkap en bumper. Verder zijn er allerlei verbeteringen aan de motor zelf, wat leidt tot 4 liter verbruik op 100 kilometer en een lage CO2 uitstoot van 106 g/km voor de S60. Er zijn verschillende nieuwe interieurelementen, meer comfortabele en sportieve zetels, en - elektronica, waaronder mogelijkheden om online te gaan, met onder meer de muziekstreamdienst Spotify.

Bij Volvo Cars in Gent rolden vorig jaar ruim 258.000 wagens van de band, het op één na beste productiejaar ooit. De fabriek maakt de V40, S60 en XC60, het meest gebouwde model van de groep. Er werken ongeveer 4.800 arbeiders en 500 bedienden.
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7654
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

en een plaatje bij het verhaal van Casper:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Stemmingmakerij, of realisme?
Volvo kampt met forse problemen

15 mei 2013 – Volvo is Zweeds en als er dan een Chinese partij komt die de hele handel opkoopt, dan is een merk weliswaar gered, maar er zit toch zand in de motor. Nadat Geely in 2010 het Zweedse automerk voor 1,8 miljard dollar had opgeslokt, hoopten de Chinese fabrikant dat ook Chinezen grootschalig in Volvo’s gingen rijden. Dat valt knap tegen.

Tot nu toe stapten slechts 43.000 Chinezen in een Volvo. Dat zet geen zoden aan de dijk. In 2012 draaide Volvo met een verlies van 55 miljoen euro. Geely hoopte in 2012 wereldwijd 480.000 auto’s te verkopen, maar de teller stopte bij 420.000. In 2011 waren dat nog 450.000 auto’s.

Juist omdat het niet goed gaat, loopt het ook niet lekker tussen de Chinese bazen en de Europese leiding. Feitelijk loopt het al niet lekker vanaf de overname. Er heerst een sfeer van wantrouwen, meldt een Zweedse Volvo-manager aan de Financial Times. De Zweedse directeuren zitten inmiddels ook niet (meer) op één lijn en de verwachting is dan ook dat Geely vroeg of laat wel zal ingrijpen.

Heikel punt is dat het produceren van auto’s in China voordeliger is dan in Europa. Anders gezegd: Zweden kan niet concurreren en ook de Volvo-fabriek in het Belgische Gent komt daardoor onder druk te staan. Het is dan ook zeker niet uitgesloten dat Gent (op termijn) zal worden gesloten. Zeker als de rode cijfers Volvo om de oren blijven slaan. De autocrisis maakt het er ook niet gemakkelijker op.

De eerste Chinese Volvo-fabriek moet binnenkort worden geopend, maar vanwege het ontbreken van de nodige licenties, gaat ook dat niet bepaald voorspoedig. Intussen hebben Volvo Europa en Volvo America geld nodig, maar Geely weigert dat vooralsnog te verstrekken. Daar wordt de sfeer ook niet beter mee.
bron; http://www.autokiosk.nl/autonieuws/volv ... utocrisis/
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40659
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dat heb ik een paar maanden geleden ook al eens gelezen.
Maar hoort niet in het GENT topic.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

NJ8 schreef:Stemmingmakerij, of realisme?
Volvo kampt met forse problemen

15 mei 2013 – Volvo is Zweeds en als er dan een Chinese partij komt die de hele handel opkoopt, dan is een merk weliswaar gered, maar er zit toch zand in de motor. Nadat Geely in 2010 het Zweedse automerk voor 1,8 miljard dollar had opgeslokt, hoopten de Chinese fabrikant dat ook Chinezen grootschalig in Volvo’s gingen rijden. Dat valt knap tegen.

Tot nu toe stapten slechts 43.000 Chinezen in een Volvo. Dat zet geen zoden aan de dijk. In 2012 draaide Volvo met een verlies van 55 miljoen euro. Geely hoopte in 2012 wereldwijd 480.000 auto’s te verkopen, maar de teller stopte bij 420.000. In 2011 waren dat nog 450.000 auto’s.

Juist omdat het niet goed gaat, loopt het ook niet lekker tussen de Chinese bazen en de Europese leiding. Feitelijk loopt het al niet lekker vanaf de overname. Er heerst een sfeer van wantrouwen, meldt een Zweedse Volvo-manager aan de Financial Times. De Zweedse directeuren zitten inmiddels ook niet (meer) op één lijn en de verwachting is dan ook dat Geely vroeg of laat wel zal ingrijpen.

Heikel punt is dat het produceren van auto’s in China voordeliger is dan in Europa. Anders gezegd: Zweden kan niet concurreren en ook de Volvo-fabriek in het Belgische Gent komt daardoor onder druk te staan. Het is dan ook zeker niet uitgesloten dat Gent (op termijn) zal worden gesloten. Zeker als de rode cijfers Volvo om de oren blijven slaan. De autocrisis maakt het er ook niet gemakkelijker op.

De eerste Chinese Volvo-fabriek moet binnenkort worden geopend, maar vanwege het ontbreken van de nodige licenties, gaat ook dat niet bepaald voorspoedig. Intussen hebben Volvo Europa en Volvo America geld nodig, maar Geely weigert dat vooralsnog te verstrekken. Daar wordt de sfeer ook niet beter mee.
bron; http://www.autokiosk.nl/autonieuws/volv ... utocrisis/
De auteur van het artikel (Ted Sluymer) maakt er wel een zootje van. Hij baseert zich op twee artikels die niet spreken over sluiting van fabrieken, maar dat lapt hij er wel even slinks bij.
Opnieuw een journalist de naam niet waard.
Valse stemmingmakerij is dit!
Het loopt bij geen enkele autoproducent goed, maar laten we stoppen met dit soort riooljournalistiek!
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Ben schreef:Dat heb ik een paar maanden geleden ook al eens gelezen.
Maar hoort niet in het GENT topic.
vond het zeker geen nieuw topic waard Ben, vandaar maar hier geplakt, omdat het onderwerp de eventuele sluiting Gent betreft.
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

NJ8 schreef:omdat het onderwerp de eventuele sluiting Gent betreft.
Stop de onzin aub !
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

doe eens niet zo raar zeg.. Klaarblijkelijk is het door mij geciteerde complete nonsens, maar dat mag je anders brengen.

;)
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

Afbeelding

Allebei made in Gent en poserend in Gent.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Afbeelding

Deze foto bedoel je casper? Ik zag alleen maar een blokje...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

Topman verlaat Gentse Volvo-fabriek

Afbeelding

Geert Bruyneel stapt per 1 juli op als gedelegeerd bestuurder van de Gentse Volvo-fabriek. Hij trekt naar Zweden, waar hij aan het hoofd komt te staan van Supplier Quality & Logistics, een nieuwe eenheid van Volvo.

Dat meldt het bedrijf. De groep wil voor de zomervakantie een nieuwe gedelegeerd bestuurder benoemen voor de Gentse fabriek, tot dan is deputy plant manager Eric Van Landeghem waarnemend site manager.

Volvo Cars gaat een nieuwe gemeenschappelijk en globale functie invoeren voor Purchasing & Manufacturing (Aankoop & Productie). Binnen die eenheid wordt Bruyneel hoofd van “Supplier Quality & Logistics”. Hij rapporteert rechtstreeks aan de senior vice-president.

Bruyneel werkt sinds 2001 voor de Zweedse autobouwer, zowel in Gent als Zweden, en volgde in november 2010 Derek Jessiman op als gedelegeerd bestuurder van de Gentse vestiging.

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130603_00608520
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9878
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

Hans oet Twent schreef:Gaat Volvo Ford achterna?

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 2-3100.art
Die twee gevallen hebben geen uitstaans met mekaar.
Het is trouwens niet alleen Volvo dat bij een foute uitkomst van een nieuwe regeling arbeiders-bedienden (lees "gelijkschakeling") maar de gehele Belgische productie-economie.
Dat de topman van Volvo dit uit is een terecht dreigement vanwege de werkgevers.
Gebruikersavatar
Steigerend Eland
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 20.09.2012 - 19:53

Een beetje flauw van Bruyneel, zeker nu hij de plaat poetst. Dat eenheidsstatuut moet er komen omdat het grondwettelijk hof dat heeft beslist (ongelijkheid wegwerken). Zowat overal in Europa is het onderscheid tussen arbeider en bediende weggwerkt, het zijn allen werknemers. Het wil helemaal niet zeggen dat de personeelskosten duurder worden alleen de ontslag voorwaarden voor de huidige arbeiders zou gunstiger zijn, de rest is eerder een meet in the middle.
Gebruikersavatar
Steigerend Eland
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 20.09.2012 - 19:53

Werknemers Volvo voelen zich misbruikt door uitspraken topman


Geert Bruyneel acht het nodig om zijn duizenden werknemers te laten misbruiken in de discussie rond arbeiders en bedienden. Zo reageert het gemeenschappelijk vakbondsfront van Volvo Gent op de uitspraken van hun topman in de krant De Tijd. Bruyneel had in een interview gezegd dat als morgen de arbeiders het statuut van de bedienden krijgen, de fabriek in Gent moet sluiten. De vakbonden spreken over "chantage".

"Met die uitlatingen laat Bruyneel zich gretig misbruiken door de werkgeversorganisaties die zo angst willen zaaien. Als werknemersvertegenwoordigers zijn we ontsteld dat hij dat doet op de kap van zijn duizenden werknemers", luidt het vrijdagavond in een communiqué. Bruyneel ruilt binnenkort Volvo Gent voor een topfunctie in Zweden.

"De discussie over de toekomst van Volvo Cars Gent is er één die veel verder gaat dan de discussie rond de statuten. Bruyneel weet dat maar al te best. Wij zijn alvast bereid om dat gesprek aan te gaan en waar mogelijk een constructieve bijdrage te leveren", aldus nog het gemeenschappelijk vakbondsfront
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”