Hallo, ik heb sinds 6 jaar tot volle tevredenheid een S80 2.4 170pk benzine uit 2000.
Liep altijd als een zonnetje, tot de auto een maand geleden soms moeilijker startte. Ik kreeg hem na langer doorstarten uiteindelijk wel steeds aan de praat.
Nu is het probleem veel erger geworden: hij start praktisch nooit meer goed en als de motor na lang doorstarten aanslaat, gaat hij 4000+ toeren lopen. Hij stinkt ook naar benzine als ik doorstart.
Ik heb 5 bougies vervangen, de gasklepunit is 50k geleden vervangen (maar kan natuurlijk weer kapot zijn?) en bij uitlezen in de garage kreeg men de foutmelding gasklep of gaspedaal. Het gaspedaal is ook vervangen, maar het probleem wordt alleen maar frequenter nu 2 dagen. Misschien is het toch de gasklepunit? Die zijn wel duur om nieuw erop te zetten weet ik nog. Gasklephuis is wel grondig schoongemaakt.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Wat zou nog een stap kunnen zijn om dit op te lossen? Ik snap dat het van afstand moeilijk te beoordelen is, maar misschien zijn er goede ideeën?
Trouwens, de temp. sensor is deze week ook stuk gegaan, maar het probleem speelde al veel eerder....
Startproblemen S80
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Is de 50k geleden gemonteerde gasklep (ETM) een nieuwe of tweedehands?
In het laatste geval heb je kans dat er 'n exemplaar geplaatst is, die nu alsnog kapot is gegaan. Klinkt erg naar dat je gasklep z'n stationair niet meer goed voor elkaar krijgt.
In het laatste geval heb je kans dat er 'n exemplaar geplaatst is, die nu alsnog kapot is gegaan. Klinkt erg naar dat je gasklep z'n stationair niet meer goed voor elkaar krijgt.
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19485
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
En is de accu nog wel fris?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19485
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Oké. Dat is bij dit soort problemen altijd het eerste wat je moet bekijken. Daarna de overige genoemde zaken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20667
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Die temperatuursensor is nogal van belang. Als de ECU denkt dat de motor koud is spuit hij meer brandstof in terwijl dat bij een warme motor niet hoeft. Of andersom: motor nog koud en de ECU denkt dat de motor al warm is: ook slecht starten.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Top dat je nog even terugkoppeling geeft en dat het opgelost is!